[S153][N515] Westzaan - Wijdewormer (N246 - A7)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [N203] Krommenie - Uitgeest - Alkmaar

Bericht door mavas » vr 16 sep 2022, 9:17

^^ Dit is al langere tijd niet meer de N203. Er staan ook berichten over dit onderwerp in het A8-topic over tunnel/aquaduct Zaan.
Maar het meeste staat in viewtopic.php?t=8518
Het lijkt me het beste om alles in het laatstgenoemde topic te concentreren.

Wat is nu het nieuws?
Het voorlopig voorkeursalternatief voor het project Guisweg is de variant met de zogenoemde zuidelijke ligging van de nieuwe verbindingsweg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 16 sep 2022, 9:44

Ah, in GMaps staat ie nog als N203 aangegeven. Dan heb ik me hierin vergist. Bedankt voor de update :top:

Afbeelding

Toevoeging:
Zelfs in hun eigen documentatie hebben ze het nog over N203 :dontknow:

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 sep 2022, 19:45

Zelfs in hun eigen documentatie hebben ze het nog over N203
Het is een gemeentelijke weg. Dat levert wel vaker 'gedoe' op met wegnummers. In dit geval zou ik zeggen dat ze ook intern over dienen te schakelen naar het s-nummer. Het is niet de enige plek in Zaanstad waar verwarring kan ontstaan:
https://goo.gl/maps/4ZXrWmfqs69Z1KYt5

Hier heeft de wegbeheerder gemeend zowel het S als de N nummer te bewegwijzeren. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 sep 2022, 16:59

De oostelijke aansluiting van de verbindingsweg heeft inderdaad DDI-trekken.
Het ontwerp doet mij ook denken aan de aansluiting Fahrenheitweg-Zwettestraat in Leeuwarden; ook een aansluiting t.h.v. een tunnel onder een spoorlijn. Met als verschil dat de op- en afritten in het N203-project -in tegenstelling tot het voorbeeld in Leeuwarden- tussen de weg en spoorlijn liggen.

Uitdaging bij dit project was zowel de puzzel in het horizontale vlak als in het verticale vlak. Met name door de beperkte ruimte en de ligging en hoogte van de spoorlijn en de A8 die feitelijk vaststaat.

Knap te zien dat behalve nieuwe ongelijkvloerse kruisingen van het spoor ook zijn ingepast:
- Een aquaduct t.h.v. de nieuwe verbindingsweg (waardoor deze ter plaatse een stuk lager moet liggen)
- Een fietstunnel die westelijk van het spoor overgaat in een brug over het water (hoe steil wordt de helling wel niet?)

De hellingbaan tussen het fietspad langs de N203 en de N203 zelf ziet er op de impressievideo niet erg prettig uit. Ik vraag me af hoe de verkeersveiligheid (zicht) en sociale veiligheid in de praktijk uitpakt. Maar zie ook geen alternatieven.

Bij het ontwerp vraag ik me af of de kruisingen tussen aan de noordkant van de A8 tussen :AS: 3, Guisweg en nieuwe verbindingsweg niet beter vormgegeven zouden kunnen worden als één grote rotonde. Het OWN krijgt aardig wat verkeer te verwerken. Er zijn genoeg voorbeelden in ons land te vinden dat kort opeenvolgende kruisingen (al dan niet met VRI's) voor de nodige terugslag op de snelweg kunnen zorgen. Om die reden is recent nog de aansluiting Heerenveen-Centrum van de A32 omgebouwd met o.a. een rotonde en extra rijstroken.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 24 sep 2022, 9:24

Vinny schreef: vr 16 sep 2022, 19:45
Hier heeft de wegbeheerder gemeend zowel het S als de N nummer te bewegwijzeren. :yes:
De weg is daar provinciaal maar wellicht vindt men het handig om het S-nummer te continueren vanaf het gemeentelijke deel. Wel opmerkelijk dat hier een 400+ N-nummer bewegwijzerd wordt.
Bij Almere liepen voorheen de S101 en S106 volledig samen met de N702. Maar daar werd dan ook de N702 niet bewegwijzerd omdat het een 400+ nummer is. Aangezien die weg onderdeel van de Ring Almere is wordt dit nu wel gedaan. De N703 was S104. Maar daar is met verdwijnen van de S-nummering dan N703 niet voor in de plaats gekomen. Echt eenduidigheid zit er op dit vlak niet echt in met die wegnummering.

Robonus
verkeersader

Re: [S153][N515] Westzaan - Wijdewormer (N246 - A7)

Bericht door Robonus » wo 26 okt 2022, 7:29

De brug over de Nauernasche Vaart is kaput, scheepvaart heeft pech en de automobilist ook want ze hebben uit voorzorg een rijstrook (richting Uitgeest) afgesloten.

https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... _Krommenie

Betekent dat het in de ochtend al vast staat in die richting. Ben benieuwd hoe dramatisch de middag wordt :ongeduldig:

Afbeelding
TOEVOEGING
@administrators, is dit topic nou van naam veranderd? Zou zweren dat ik 'm in [N203] Krommenie - Uitgeest - Alkmaar had geplaatst

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 okt 2022, 8:14

Aha, dus dat was er gisteren aan het einde van de middag aan de hand. Ik zag op tomtom al een tijdje dikke rode strepen staan rondom de brug Krommenie. Ik dacht aan een ongeval.
De file zag ik staan tot op de A8, en in de andere richtingen ook lange files, maar tot waar weet ik niet meer.

Heftig!
Overigens wordt 1 rijstrook per richting mogelijk de standaard als de oude brug over enkele jaren wordt vervangen. Kun je gelijk zien wat voor een chaos het wordt.

PS. Dit is inderdaad de Brug Krommenie, die in de N203/N8 ligt. Apart inderdaad dat dit bericht nu ergens anders is geplaatst.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 26 okt 2022, 8:56

Die zo'n 90 jaar oude brug staat al jaren op de nominatie om vervangen te worden, maar de vervangingsoperatie is paar jaar geleden stilgelegd en het heeft heel lang geduurd voordat er weer wat gebeurde.
Wegenwiki schreef:De provincie Noord-Holland heeft plannen de brug over de Nauernasche Vaart bij Krommenie, even ten westen van de compacte en complexe aansluiting met de N246, te vervangen. Hier ligt een dubbele brug, met op beide bruggen twee rijstroken voor gemotoriseerd verkeer. Op de zuidelijke brug ligt tevens een in tweerichtingen bereden fietspad. De noordelijke brug stamt uit 1932 en is technisch en verkeerskundig gezien aan vervanging toe. De bruggen vormen een schakel in de onderliggende, maar vooralsnog primaire verbinding tussen de A8 en de A9 en zijn om die reden overbelast met een kleine 40.000 voertuigen per dag over voornamelijk enkelstrooks verbindingswegen.

Aanvankelijk zou de brug in juli 2015 al vernieuwd worden waarna in het voorjaar van 2016 het werk geheel af had moeten zijn. De in de nabijheid van de brug gelegen linoleumfabriek Forbo maakte echter bezwaar tegen de door de gemeente Zaanstad verleende omgevingsvergunning, omdat de voorgenomen brug te smal zou zijn waardoor de schepen die de fabriek moeten bevoorraden er niet goed door zouden kunnen. De gemeente erkende het bezwaar en besloot de omgevingsvergunning niet af te geven. Vanaf eind 2018 werkte de provincie nog aan een herontwerp voor de brug.

In maart 2022 is door de Provincie aangegeven dat men besloten heeft beide bruggen over de Nauernasche Vaart alsmede de fundering hiervan te gaan vervangen. De opening van de nieuwe bruggen zal in één lijn met de opening van de naastgelegen spoorbrug worden gelegd waardoor bredere schepen de brug makkelijker kunnen passeren. In maart 2022 was de verwachting dat de bruggen in 2026 zullen zijn vervangen.

Omdat de bestaande brug over de houdbaarheidsdatum heen is, wordt deze al enkele jaren nog maar in zeer beperkte mate, ongeveer één keer in de twee weken, geopend.

S3mv
woonerf

Bericht door S3mv » wo 26 okt 2022, 9:27

Ha, misschien krijgen we in Krommenie en Assendelft wel ons eigen mini-Lüdenscheid (hoewel dat met het ontbreken van de A8 sowieso al een wel een beetje zo is). Maar wat een farce dat het allemaal zo vertraagd is. De ombouw van station Uitgeest komt er ook aan de komende jaren, dus dan zullen er wel een aantal stremmingen op het spoor zijn vanaf Wormerveer. Dat gaat samen nog flink wat chaos opleveren ben ik bang. De mensen die langs de Dorpsstraat en Ambachtslaan in Assendelft wonen gaan ook niet vrolijk worden van al het omrijdende verkeer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 26 okt 2022, 17:22

Het N8-project, nou ja het is nog niet eens een project, maar dat is ook een farce. Dus dat past er wel bij.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 13 nov 2022, 14:34

Afgelopen zaterdag is de Brug Krommenie weer met 2 rijstroken beschikbaar richting de A9.

PS bijzonder dat deze posts in N515 staan, terwijl het N8 en N203 is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 nov 2022, 17:25

Update Guisweg. Het project gaat € 164 miljoen kosten.

Guisweg
* Rijk en regio benadrukken dat er een opgave ligt bij de Guisweg in Zaandam voor een veilig spoor en weg.
* De investeringskosten van het voorlopig voorkeursalternatief komen uit op € 164 mln. (prijspeil 2021). Daarbij is rekening gehouden met een aantal kostenbesparingen.
* Op basis van het tussen Rijk en regio bestuurlijk afgesproken budget van € 130 mln. en € 8 mln. indexering tot en met 2021, is sprake van een tekort van € 26 mln.
* Rijk en regio spreken ter dekking van het tekort de volgende verdeling af voor aanvullende bijdrages: Gemeente Zaanstad: € 1,8 mln., Provincie Noord-Holland: € 1,0 mln.; Ministerie van IenW: € 11,2 mln. en Vervoerregio Amsterdam: € 12,0 mln. (alles prijspeil 2021).
* De bijdrage van het Rijk komt voor € 3,2 mln. uit het vrijgevallen budget binnen de Corridor Amsterdam – Hoorn. Het resterende deel (€ 8,0 mln.) komt ten laste van het Mobiliteitsfonds. De bijdrage vanuit het Rijk is taakstellend (alles prijspeil 2021).

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -mirt-2022