Missing links in Duitsland

Moderator: Moderatoren

koenie
stadsweg

Re: Missing links in Duitsland

Bericht door koenie » wo 07 mei 2008, 12:10

A1: Verlenging in de Eifel tot Daun, ook helemaal doortrekken tot de A6, verlengen tot Puttgarden voor Fehmarnbelbrücke.
A3: Frankfurt - Nürnberg ook 3+3. NL Grens – Oberausen ook.
A4: ontbrekende stuk Olpe - Marburg - Kichheimer Dreieck voltooien.
A5: Karlsruhe - Basel, 3+3. Snelweg van Gießen tot Bremen, via Paderborn en Minden, sstuk A33 omnummeren.
A6: Nürnberg - Tsjechiesche grens, ombouw tot autosnelweg.
A7: verlengen tot grens met Oostenrijk bij Füssen, A27 (Bremen) – Würzburg 3+3.
A8: Karlsruhe – Salzburg 3+3, ontbrekende stuk München voltooien tot 3+3
A9: geheel 3+3, laatste stuk voor München 4+4 (vanaf A93 Regensburg)
A17: Snelweg van de A4 bij Dresden tot de Tsjechische grens.
A19: Brug vanaf Rostock richting Denemarken (Gedser).
A20: Verlenging van Lübeck ri. Neumünster, aansluiting nieuwe A22.
A21: Geheel autosnelweg, verlengen tot Kiel en tot de A24bij Kasseburg.
A22: Bad-Zwischenahn (A28) – Neumünster (A7) nieuwe autosnelweg.
A24: Geheel 3+3.
A26: Nieuwe snelweg Hamburg – Cuxhaven.
A28: Doortrekken tot de A1 bij Delmenhorst.
A30: Doortrekken tot de A2 bij Bad-Oeynhausen, stoplichten weglaten.
A33: Ontbrekende stuk voltooien, Osnabrück – Bielefeld.
A34: Nieuwe snelweg, aansluiting Ned. A37 tot de A1 bij Cloppenburg.
A35: Nieuwe snelweg vanaf Enschede – Gronau naar Münster.
A37: Verlengen tot Celle.
A38: Snelweg tussen Göttingen en Halle (A14) .
A44: Verlengen tot de A4 bij Eisenach, ontbrekende stuk bij M. Gladbach voltooien.
A45: 3x3 Dortmund (A2) – Gießen (A5).
A46: Verlengen tot NL Grens bij Sittard
A52: Verlengen tot NL Grens bij Roermond
A66: Ontbrekende stukken voltooien.
A71: Verlengen tot A38 bij Sangernhausen
A95: Verlengen tot Oostenrijkse grens bij Mittenwald
A96: München – A (Bregenz), geheel autosnelweg.
A98: Snelweg Lörrach – Waldshut – Konstanz – Friedrichshafen – Lindau – A96
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 13:15

koenie schreef:A1: Verlenging in de Eifel tot Daun, ook helemaal doortrekken tot de A6.
Hoe had je je dat voorgesteld? De A1 houdt nu midden in Saarbrücken op. Zowel doortrekking naar de A6, als naar de A620 lijken me behoorlijk problematisch.
A3: Frankfurt - Nürnberg ook 3+3. NL Grens – Oberausen ook.
Grens-Oberhausen 3+3 is nog lang niet nodig.
A4: ontbrekende stuk Olpe - Marburg - Kichheimer Dreieck voltooien.

Totaal overbodige doorsnijding van een prachtig landschap, de route over de A45 en A5 is weinig om. Ik zou alleen de A480 helemaal afgebouwd willen zien en dat is dan een prima alternatief en nauwelijks om.
A5: Karlsruhe - Basel, 3+3. Snelweg van Gießen tot Bremen, via Paderborn en Minden, sstuk A33 omnummeren.
Nog zo'n nutteloze verbinding door het Sauerland. Tottal niet nodig.
Ik zie het nut van 2x3 van Bremen tot aan Würzburg niet in. Leg mij dat maar eens uit...
Een volledige 2x3 is erg lastig omdat de A8 een oude snelweg is, met steile hellingen. 2x3 door München heen is natuurlijk waanzin. Beter is het om de A99 om München heen indien nodig te verbreden.
Ook weer erg overbodig. 2x4 vanaf Holledau tot aan München-Nord is echt absurd.
Een brug van een kilometer of 50 als autosnelweg? Kom op zeg... De Fehmarnbeltbrug is meer dan zat.
A24: Geheel 3+3.
Volgens mij is er nou ook weer niet zoveel verkeer van Hamburg naar Berlijn. Lijkt mij niet nodig.
Zie ik het nut niet van in, de huidige autoweg B54 voldoet prima.
A95: Verlengen tot Oostenrijkse grens bij Mittenwald
Zonder doortrekking aan Oostenrijkse zijde tamelijk zinloos. Ik zie liever dat de A95 op de rest van het Autobahnnet wordt aangesloten, nu is dat nog niet zo. M.a.w. een doortrekking van de A99 richting A95.
A98: Snelweg Lörrach – Waldshut – Konstanz – Friedrichshafen – Lindau – A96
Een snelweg van niks naar nergens. Allemaal kleine steden. Snelwegen langs landgrenzen zijn doorgaans niet de meest drukke, en dit lijkt me ook weer vrij zinloos.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 mei 2008, 13:35

Coen Tunnel schreef:
Ik zie het nut van 2x3 van Bremen tot aan Würzburg niet in. Leg mij dat maar eens uit...
Zo gek is dat nog niet, de A7 verwerkt veel vrachtverkeer, en het traject is veelal heuvelachtig. Er zijn zelfs plannen om Kassel - Hattenbach naar 2x4 te verbreden.
Een volledige 2x3 is erg lastig omdat de A8 een oude snelweg is, met steile hellingen. 2x3 door München heen is natuurlijk waanzin. Beter is het om de A99 om München heen indien nodig te verbreden.
Dat is wel het plan om de bestaande A8 naar 2x3 te verbreden ten oosten van Karlsruhe.
Ook weer erg overbodig. 2x4 vanaf Holledau tot aan München-Nord is echt absurd.
Ten noorden van München ligt al 2x4 dacht ik.
Een brug van een kilometer of 50 als autosnelweg? Kom op zeg... De Fehmarnbeltbrug is meer dan zat.
Toch zijn daar ook plannen voor, voornamelijk van de Deense kant.
Zie ik het nut niet van in, de huidige autoweg B54 voldoet prima.
Geheel ongelijkvloers 2+1 zou wel handig zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 09 mei 2008, 13:56

Er ontbreekt toch een stukje ongelijkvloerse B54 bij Ochtrup? Voor de rest is het, getuige de foto's van Palance, daar dik in orde ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 mei 2008, 14:07

Ja, dat klopt. De B54 is wel een snelle en doorgaans rustige route. Bovendien zijn veel Bundesstraßen stukken rustiger dan onze Provinciale wegen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 09 mei 2008, 14:18

^^Zelfs de B221 tussen Kaldenkirchen en de aansluiting met de BAB40 viel me 100% mee. Jammer alleen van die snelheidsbeperking tot 70.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 14:45

Chris schreef:Zo gek is dat nog niet, de A7 verwerkt veel vrachtverkeer, en het traject is veelal heuvelachtig. Er zijn zelfs plannen om Kassel - Hattenbach naar 2x4 te verbreden.
2x4 voor een langer traject vind ik nou niet echt je-van-het.
Dat is wel het plan om de bestaande A8 naar 2x3 te verbreden ten oosten van Karlsruhe.
Tot aan Salzburg?
Ten noorden van München ligt al 2x4 dacht ik.
Klopt, als ik het mij goed herinner een klein stukje tussen de knooppunten met de A92 en A99.
Toch zijn daar ook plannen voor, voornamelijk van de Deense kant.
Dan nog blijft het complete onzin, zeker als er al een Fehmarnbeltbrug komt.
Geheel ongelijkvloers 2+1 zou wel handig zijn.
Dan nog is een autosnelweg overdreven.
waldo79 schreef:Zelfs de B221 tussen Kaldenkirchen en de aansluiting met de BAB40 viel me 100% mee. Jammer alleen van die snelheidsbeperking tot 70.
Beter dan dat geklooi door Venlo heen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 09 mei 2008, 15:18

^^Die B221 was een verademing om te rijden en die 70 kan ik me ook wel indenken :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 mei 2008, 15:23

Voorlopig lijkt óf een brug over de Fehmarnbelt óf een brug Rostock - Gedser me meer dan genoeg. De gevoerde discussies gaan ook maar over een van de twee. Een brug Rostock - Gedser wordt primair aangevoerd als alternatief voor een brug over de Fehmarnbelt. Of beter gezegd "werd aangevoerd", want met het sluiten van het verdrag tussen Duitsland en Denemarken over de Fehmarnbeltbrug lijkt de discussie mij wel kortgesloten.

De discussie over Rostock - Gedser in plaats van een Fehmarnbeltbrug is niet alleen in Denemarken gevoerd, maar ook in Duitsland. Er zit een kostencomponent aan, want voor de Fehmarnbeltbrug moet Duitsland de A1 verlengen en hoeft Denemarken feitelijk niets te doen, terwijl Rostock - Gedser direct aansluit op de Duitse A19 en A20 maar aan de Deense kant weer een totaal nieuwe snelweg vergt. Daarnaast zou Rostock - Gedser mogelijk een impuls kunnen betekenen voor de arme regio Mecklenburg - Vorpommern en verkeer kunnen weghouden van de drukke regio Hamburg. Maar goed, keuze voor de Fehmarn is gemaakt. Wanneer die over 20 jaar een enorm succes blijkt, praten we misschien weer verder over een brug bij Rostock.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 mei 2008, 16:37

De Denen hebben zelfs nog meer plannen, zoals een brug van Sjællands Odde naar Ebeltoft (route København - Århus), en een brug tussen Helsingør en Helsingborg. Overigens zijn dat langetermijn plannen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 mei 2008, 17:53

Plannen leuk en aardig, maar ze zijn allemaal weinig concreet. Van hetzelfde slag als een brug tussen Spanje en Marokko of het deze week gelanceerde idee voor een brug-tunnel tussen Djibouti en Saudi-Arabië. Het zijn leuke visies, een architect of bouwbedrijf maakt er goede sier mee en misschien roept iemand van de regering of een ambtenaar dat ze het een interessant plan vinden voor de middellange termijn.

Maar in het politieke traject sta je nog helemaal nergens: geen politiek draagvlak, er wordt geen geld gereserveerd, geen vermelding in het regeerakkoord of de troonrede, laat staan dat een besluit wordt voorbereid. Dat blijkt ook wel uit de reacties in Denemarken toen Rostock - Gedser werd voorgesteld: "interessant plan, maar we gaan ons er niet door laten afleiden bij onze keuze voor een brug over de Fehmarnbelt, want we lopen tien jaar vertraging op als we dit plan nader gaan uitwerken in plaats van nu door te pakken op het plan dat we al jaren hebben."

Rostock - Gedser is ook gelanceerd door mensen die tegen de Fehmarnverbinding waren. Evenals Helsingborg - Helsingør is gelanceerd door mensen die tegen de brug ten zuiden van Kopenhagen waren. Het is net de A4 Midden-Delfland, de HSL en de Betuwelijn: de tegenstanders van het ene plan verzinnen de meest schitterende alternatieven om maar te voorkomen dat er in hun achtertuin (c.q. in een waardevol natuurgebied of in iets anders beweerdelijk waardevols) infrastructuur wordt gerealiseerd. Levert hele mooie ideeën op, maar geeft geen enkel serieus plaatje over hoe het in de toekomst daadwerkelijk zal lopen.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 09 mei 2008, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 mei 2008, 17:56

of het deze week gelanceerde idee voor een brug-tunnel tussen Djibouti en Saudi-Arabië.
Dat plan is volgens mij al zo oud als de oudheid ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 mei 2008, 18:10

Jij volgt Skyscrapercity wat beter, dus bent beter op de hoogte van dit soort exotische plannen. 8-)

Ik las er afgelopen week pas over, waarschijnlijk omdat het nu uitgerekend het bouwbedrijf van de familie Bin Laden was dat erover begon.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 18:51

Plannen leuk en aardig, maar ze zijn allemaal weinig concreet. Van hetzelfde slag als een brug tussen Spanje en Marokko of het deze week gelanceerde idee voor een brug-tunnel tussen Djibouti en Saudi-Arabië. Het zijn leuke visies, een architect of bouwbedrijf maakt er goede sier mee en misschien roept iemand van de regering of een ambtenaar dat ze het een interessant plan vinden voor de middellange termijn.
Dat dacht ik ook van de Bosporus tunnel. Blijkt dat ding ineens volgend jaar al in gebruik genomen te worden, volgens planning :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 mei 2008, 19:55

Pino schreef:Ik las er afgelopen week pas over, waarschijnlijk omdat het nu uitgerekend het bouwbedrijf van de familie Bin Laden was dat erover begon.
Ja, dat klopt, maar dat verhaal is vrij oud, ik meen al zeker een jaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 mei 2008, 20:14

Bizar dat ik dat dan pas afgelopen week in een krant lees. Zeker komkommertijd ...

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » za 10 mei 2008, 14:22

A1: Een stuk tunnel onder het centrum door, dan zo aansluiten op het A6je.

A3: Er is een goede verbinding tussen de Randstad en het Ruhrghebiet nodig vriend.

A4: Zou miss idd wat overbodig zijn.

A5: Het wordt een goede noord-zuid verbinding, en je ontloopt de gigantische drukte bij het Ruhrgebiet.

A7: Idd veel vragtwagens, het stuk tussen de A27 en de A2 is eigenlijk een dubbele snelweg, omdat 2 snelwegen daar 1 worden, en vanuit 2 grote steden in het noorden, daar is 3+3 meer dan nodig. Op het andere stuk ook, zeker als noord-zuid verbinding.

A8: Karlsruhe - Salzburg jaa, en dan onder München door, aansluiten op de A95 en de A96, bij een stad als München is 3+3 zeker nodig.

A9: Het is zeker niet absurd, want München is een stad met meer dan een miljoen inwoners, en daar komen ook nog verscheidene snelwegen samen die naar zo's stad toelopen dus 4+4 zeker nodig.

A19: Verkeer dat uit Berlijn en omstreken komt, moet eerst helemaal naar Lübeck rijden, en dan via de A1 over de Fehmarnbeltbrug naar DK. Dat is me tog een eind om, een Gedserbrug of Gedsertunnel zou daarom heel makkelijk zijn ter vervanging van de bootverbinding tussen Rostock en het Deense Gedser.

A24: Belangrijke, drukke weg, en zeker met die andere plannen wordt de A24 alleen maar voller, dus 3+3.

A35: Het wordt ook makkelijker om dan naar Zuid-Duitsland te rijden voor de noordelingen, je hoeft dan niet via de A31 en de A2 naar Dordtmund, en dan ontloop je drukte bij het Ruhrgebiet.

A95: Tuurlijk moeten ze deze doortrekken tot de Oostenrijkse A12, dan hoef je niet om via Rosenheim als je ri. Italie rijdt.

A98: Het zal dan cker druk worden, de Bodensee is een zeer toeristisch gebied.
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 mei 2008, 14:27

De brug Gedsder - Rostock zou in het kader van de enorme transportgroei van en naar centraal Europa nog niet zo'n gek idee zijn.

Maar:
The Danish Social Liberal Party and the Danish People's Party said on 3 June 2007 that they favoured the Gedser-Rostock bridge. They were supported by traffic researchers and a consultant from the German Ministry of Traffic.

The Danish transport minister Flemming Hansen (Conservatives) rejected the Gedser-Rostock proposal on 4 June 2007, claiming it would put the process "ten years back". The Social Democrats, who agree with the Government in this matter, mainly saw the new proposal as an attempt to derail the process, but also said that "if the Germans won't join in, but wish something else, then we will of course listen".

On 29 June 2007, the Danish and German authorities agreed to support the Fehmarn Belt bridge project rather than the Gedser-Rostock bridge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 10 mei 2008, 21:54

koenie schreef:A1: Een stuk tunnel onder het centrum door, dan zo aansluiten op het A6je.
Een tunnel onder het centrum, de Saar en de A620 door. Die moet dan heel diep komen te liggen. Lijkt mij nergens voor nodig en erg duur. Saarbrücken is nu niet echt een knelpunt.
A3: Er is een goede verbinding tussen de Randstad en het Ruhrghebiet nodig vriend.
Wat is er mis met 2x2? We hebben ook nog de A77 en de A67. 2x3 tussen KP Oud-Dijk en pak 'm beet Wesel of Dinslaken is echt niet ndoig. Zoveel grensoverschrijdend verkeer is er nu ook weer niet.
A4: Zou miss idd wat overbodig zijn.
Zonde van het landschap, en de A45, A480 en A5 zitten echt niet stampbol.
A5: Het wordt een goede noord-zuid verbinding, en je ontloopt de gigantische drukte bij het Ruhrgebiet.
In het Ruhrgebiet kun je doorgaans beter doorrijden dan op onze wegen. Gigantische drukte vind ik dan wat overdreven. Zoveel doorgaand verkeer zal daar ook niet zijn... Basel-Bremen kan bv. prima via de A5, A7 en A27. Een nieuwe snelweg door het Sauerland acht ik onhaalbaar en ongewenst.
A7: Idd veel vragtwagens, het stuk tussen de A27 en de A2 is eigenlijk een dubbele snelweg, omdat 2 snelwegen daar 1 worden, en vanuit 2 grote steden in het noorden, daar is 3+3 meer dan nodig. Op het andere stuk ook, zeker als noord-zuid verbinding.
Daar kan ik dan nog in meekomen.
A8: Karlsruhe - Salzburg jaa, en dan onder München door, aansluiten op de A95 en de A96, bij een stad als München is 3+3 zeker nodig.
Dat wordt een gigantische lange tunnel onder München door. Lijkt me nu niet het meest handige. De A99 uitbouwen naar 2x4 moet meer dan genoeg zijn.
A9: Het is zeker niet absurd, want München is een stad met meer dan een miljoen inwoners, en daar komen ook nog verscheidene snelwegen samen die naar zo's stad toelopen dus 4+4 zeker nodig.
2x4 over zo'n lang stuk vind ik niet ideaal. Met de nieuwe vierbaans Bundesstraße B15 die van even ten zuiden van Regensburg richting Rosenheim wordt aangelegd zal 2x3 vanaf Holledau voorlopig meer dan genoeg zijn.
A19: Verkeer dat uit Berlijn en omstreken komt, moet eerst helemaal naar Lübeck rijden, en dan via de A1 over de Fehmarnbeltbrug naar DK. Dat is me tog een eind om, een Gedserbrug of Gedsertunnel zou daarom heel makkelijk zijn ter vervanging van de bootverbinding tussen Rostock en het Deense Gedser.
Er is echter maar heel weinig verkeer van Berlijn richting Kopenhagen. De Fehmarnbeltbrug is prima daarvoor, nog altijd sneller dan met de veerboot van Rostock naar Gedser. Nogmaals: grensoverschrijdende verbindingen zijn bijna nooit druk.
A24: Belangrijke, drukke weg, en zeker met die andere plannen wordt de A24 alleen maar voller, dus 3+3.
Okee, kan ik in meekomen. Is wel de verbinding tussen de twee grootste Duitse steden.
A35: Het wordt ook makkelijker om dan naar Zuid-Duitsland te rijden voor de noordelingen, je hoeft dan niet via de A31 en de A2 naar Dordtmund, en dan ontloop je drukte bij het Ruhrgebiet.
De B54 voldoet, en je kunt ook via de A30-A33-A44-A7 naar het zuiden. De drukte van het Ruhrgebiet valt wel mee. Met de A31 zijn de noorderlingen al meer dan verwend. Op een A35 zal bijna geen verkeer rijden. De Duitsers zullen geen snelweg aanleggen voor 'noorderlingen'.
A95: Tuurlijk moeten ze deze doortrekken tot de Oostenrijkse A12, dan hoef je niet om via Rosenheim als je ri. Italie rijdt.
Ik heb de indruk dat dat omrijden ook niet zo'n probleem is. Doortrekking moet er dan zeker komen, maar daarvoor zijn de nodige dure tunnels nodig. De A93/Oostenrijkse A12 loopt door een dal. Dit heeft alleen zin in combinatie met een westelijke doortrekking van de A99 rondom München. Een verbreding van de A8, A93 en Oostenrijkse A12 zal stukken goedkoper zijn. Zoveel verkeer Duitsland-Italië is er nou ook weer niet.
A98: Het zal dan cker druk worden, de Bodensee is een zeer toeristisch gebied.
Valt wel mee, en alleen voor de seizoenspieken moet je geen snelweg bouwen. Er zijn nu ook geen megafiles rond de Bodensee in de zomer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 11 mei 2008, 10:57

München - Innsbruck via Garmisch is maar 15 kilometer korter dan de route via Dreieck Inntal. 150 kilometer om 165 kilometer. Om voor die toch vrij geringe winst een miljardenproject Garmisch - Seefeld te gaan uitvoeren zie ik als volkomen onnodig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 mei 2008, 11:10

Coen Tunnel schreef:
Valt wel mee, en alleen voor de seizoenspieken moet je geen snelweg bouwen. Er zijn nu ook geen megafiles rond de Bodensee in de zomer.
Er zijn een boel landen die het snelwegennet voornamelijk op de zomer hebben gebouwd. In Frankrijk zijn de gemiddelde intensiteiten op de Autoroute du Soleil ook te laag voor 2x3 rijstroken bijvoorbeeld. (70.000 meen ik op de A7).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 11 mei 2008, 11:14

Frankrijk is dan ook het enige land wat dat - min of meer - doet. Bedenk ook dat in Frankrijk al bij veel lagere intensiteiten een autosnelweg wordt aangelegd. Neem nou de A 88: daar rijdt dus helemaal niemand... ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 11 mei 2008, 11:21

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Zo gek is dat nog niet, de A7 verwerkt veel vrachtverkeer, en het traject is veelal heuvelachtig. Er zijn zelfs plannen om Kassel - Hattenbach naar 2x4 te verbreden.
2x4 voor een langer traject vind ik nou niet echt je-van-het.
Waarom niet eigenlijk, als de intensiteiten het rechtvaardigen?
koenie schreef:A7: Idd veel vragtwagens, het stuk tussen de A27 en de A2 is eigenlijk een dubbele snelweg, omdat 2 snelwegen daar 1 worden, en vanuit 2 grote steden in het noorden, daar is 3+3 meer dan nodig. Op het andere stuk ook, zeker als noord-zuid verbinding.
Misschien eens met Amsterdam bellen voor de plannen met betrekking tot hun vragtrems.
Er zijn een boel landen die het snelwegennet voornamelijk op de zomer hebben gebouwd. In Frankrijk zijn de gemiddelde intensiteiten op de Autoroute du Soleil ook te laag voor 2x3 rijstroken bijvoorbeeld. (70.000 meen ik op de A7).
Je hebt daar wel dat de tolopbrengsten in de zomer dat terugbetalen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 11 mei 2008, 21:59

De discussie over Rostock - Gedser in plaats van een Fehmarnbeltbrug is niet alleen in Denemarken gevoerd, maar ook in Duitsland. Er zit een kostencomponent aan, want voor de Fehmarnbeltbrug moet Duitsland de A1 verlengen en hoeft Denemarken feitelijk niets te doen, terwijl Rostock - Gedser direct aansluit op de Duitse A19 en A20 maar aan de Deense kant weer een totaal nieuwe snelweg vergt. Daarnaast zou Rostock - Gedser mogelijk een impuls kunnen betekenen voor de arme regio Mecklenburg - Vorpommern en verkeer kunnen weghouden van de drukke regio Hamburg. Maar goed, keuze voor de Fehmarn is gemaakt. Wanneer die over 20 jaar een enorm succes blijkt, praten we misschien weer verder over een brug bij Rostock.
Ik zou ook veel liever een brug tussen Rostock en Gedser zien, speciaal voor de arme mensen uit de regio Mecklenburg die dan veel beter handel kunnen drijven met Denemarken, zo zijn de oostbloklanden ook beter berbonden met Skandinavia, en voor de mensen uit het westen maakt dat kleine bochtje nou ook weer niet uit, het is al een verre reis naar Skandinavia. En die brug maakt de weg toch maar een kleine 75 km langer in vergelijking met de route via Puttgarden en Rodbyhavn, en dan kan de pont tussen Rodbyhavn en Puttgarden toch nog blijven varen. :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 mei 2008, 1:14

Denk nou niet echt dat de situtatie in Mecklenburg-Vorpommern nou verbeterd dankzij een betere verbinding met Scandinavië. Sterker nog; ik denk dat het de streek alleen maar meer laat leeglopen...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 mei 2008, 11:25

De vraag is met welk gedeelte van Europa je Scandinavië precies wilt verbinden. Naar de Benelux, Frankrijk en het westen van Duitsland is het verlengen van de A1 sneller en dus logischer. Naar het oosten van Duitsland, Polen en Tsjechië is een route via Rostock korter. Voor de route naar Bayern, Oostenrijk en Italië geldt dat denk ik ook. Een van de tegenargumenten op de Fehmarnbeltverbinding was dan ook dat dat voorstel nog uitging van de situatie van voor 1989 en dat de oostelijke variant (Rostock - Gedser) juist de toekomst had, door de snelle verbinding met Midden- en Oost-Europa en doordat Rostock - Berlin - München een directere route naar het zuiden is dan Kopenhagen - Hamburg - München. Mag zo zijn, maar zolang het meeste verkeer uit Denemarken en Zweden nog naar het westen gaat, is de Fehmarn de logische plek om die brug aan te leggen.

Daar komt dan nog bij dat Rostock - Gedser een toch wel zeer uitdagend project zou zijn, met een brug van 45 kilometer over volle zee, terwijl de Fehmarn sneller en voor minder geld kan worden gerealiseerd. Liever een Fehmarnbrug in het komende decennium dan Rostock - Gedser misschien in 2030.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 mei 2008, 9:41

Ds79m schreef:2x4 voor een langer traject vind ik nou niet echt je-van-het.
Waarom niet eigenlijk, als de intensiteiten het rechtvaardigen?[/quote]

2x4 voor zo'n lang traject geeft een onrustig wegbeeld. Dan zie ik liever een nieuwe snelweg. Kan in plaats van het 2x4 maken van de A7 tussen Kassel en Hattenbach niet een keer die A49 van Kassel naar Gießen afgebouwd worden, tezamen met de A44 Kassel-Eisenach? Dan is 2x4 daar niet nodig en kan worden volstaan met 2x3.
Chris schreef:Er zijn een boel landen die het snelwegennet voornamelijk op de zomer hebben gebouwd. In Frankrijk zijn de gemiddelde intensiteiten op de Autoroute du Soleil ook te laag voor 2x3 rijstroken bijvoorbeeld. (70.000 meen ik op de A7).
Dat de Fransen dat doen hoeft niet te betekenen dat de Duitsers ook zo gek zijn. In een volledige A98 zie ik dus geen nut.
Snelwegenkenner schreef:Ik zou ook veel liever een brug tussen Rostock en Gedser zien, speciaal voor de arme mensen uit de regio Mecklenburg die dan veel beter handel kunnen drijven met Denemarken, zo zijn de oostbloklanden ook beter berbonden met Skandinavia, en voor de mensen uit het westen maakt dat kleine bochtje nou ook weer niet uit, het is al een verre reis naar Skandinavia. En die brug maakt de weg toch maar een kleine 75 km langer in vergelijking met de route via Puttgarden en Rodbyhavn, en dan kan de pont tussen Rodbyhavn en Puttgarden toch nog blijven varen.
Zo arm zijn die mensen in Mecklenburg-Vorpommern nou ook weer niet. Vergelijk het eens met het nabijgelegen Polen. Beter handel drijven... kom op zeg, dat kan nu ook prima. En de landen in Oost-Europa zijn toch voornamelijk met veerdiensten verbonden aan Scandinavië en daar draagt een dure tolburg, plus de Duitse LKW-Maut dus niks aan bij.

Voor de mensen uit het westen maakt het wél uit. Die maken geen gebruik van de ferry Rostock-Gedser, maar ze rijden om via Kolding en Odense over de Grote Beltbrug of nemen de ferry Puttgarden-Rodby. Een brug van Rostock naar Gedser, die meer dan 30 km langer wordt dan een Fehmarnbeltbrug, is veel duurder, zal veel minder verkeer opleveren en is derhalve economisch veel minder te rechtvaardigen dan een Fehmarnbeltbrug, die Denemarken een snellere verbinding geeft met West-Europa. En West-Europa is voor de Scandinaviërs nog altijd belangrijker dan Oost-Europa. Hoe dan ook zal de brug niet alleen voor autoverkeer toegankelijk moeten zijn, maar ook voor treinen. Die gaan nu namelijk nog op de veerboot mee tussen Puttgarden en Rodby. De bouw van een spoorlijn op de brug betekent extra kosten, dus dan heb je het liefst een zo kort mogelijke brug. Over de Fehmarnbelt dus.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 mei 2008, 10:06

Zo arm zijn die mensen in Mecklenburg-Vorpommern nou ook weer niet. Vergelijk het eens met het nabijgelegen Polen
De relatieve armoede is veel groter; daarnaast wordt in Polen met de Zloty betaald; een munteenheid die ongeveer 4 keer zo zwak is als de euro...(zodat de koopkracht ongeveer 4 keer zo groot is per geldhoeveelheid)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 mei 2008, 10:13

Hoe arm men in Mecklenburg-Vorpommern ook is, een brug tussen Rostock en Gedser lost daar niks aan op.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 mei 2008, 11:21

Zowel de Kanaaltunnel als de brug tussen Kopenhagen en Malmö heeft wel voor een zekere impuls van de betrokken regio's gezorgd. De regio rondom Lille en Calais kon zich opeens neerzetten als ideaal gesitueerd tussen de twee grote Europese metropolen London en Parijs: met de hogesnelheidslijn sta je snel in het centrum van beide steden. Kopenhagen en Malmö waren al gebieden met een zekere internationale standing. De bedrijvenparken rondom de brug daar kunnen maar moeilijk los worden gezien van de aantrekkingskracht van de steden. Aan de andere kant heb je ook gezien hoe een brug of tunnel de leegloop van een gebied alleen maar kan versterken. Zie Zeeuws-Vlaanderen na de Westerscheldetunnel. Wanneer de natuurlijke barrière is weggenomen, loop je het risico dat verkeer voortaan alleen voorbijscheurt in plaats van te blijven hangen rondom de barrière (in de haven, voor een berg, etc).

Hoe het in Mecklenburg-Vorpommern zou lopen bij aanleg van een brug Rostock - Gedser? De centrale lokatie van Rostock tussen Berlijn en Kopenhagen is leuk, maar van een totaal andere orde dan die van Lille, Calais en Dover tussen de grote zakencentra London en Parijs. En met een verder totaal gebrek aan aantrekkingskracht, zie je het laatste scenario al snel werkelijkheid worden.

Tot op zekere hoogte zie ik die leegloop ook maar als een tijdelijk probleem. In lege gebieden als Outback Australia en Patagonië is de economie volledig op de leegte aangepast. De mensen die er wonen hebben werk en de economie draait er prima. Het probleem zit hem in de overgangsperiode, waarin blijkt dat het allemaal niet meer op de oude schaal kan. In die periode vallen bedrijven om, trekken mensen weg, etc. Het verleden heeft meer dan genoeg van dit soort overgangsperiodes laten zien. En het gaat in de betroffen leeggelopen gebieden tegenwoordig prima. Alleen in de moderne tijd bestaat er kennelijk een roep om de getroffen gebieden weer tot leven te wekken; zie Zuid-Limburg, Oost-Groningen en nu Mecklenburg-Vorpommern. Men laat dat soort kunstmatige impulsen wat mij betreft achterwege. Het is pijnlijk voor de mensen die er nu wonen, maar je lost meer op met het faciliteren van de overgangsperiode; het bewerkstelligen van een zachte landing van die delen van de economie die niet meer levensvatbaar zijn en het zich concentreren op die delen die dat nog wel zijn en zullen blijven.