[A028] Knooppunt Hoogeveen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Rene » ma 03 jan 2011, 11:21

Coen Tunnel schreef:^^ De aansluiting Assen-Zuid, straks KP De Haar.
Zou bij volledige knooppuntconfiguratie in de toekomst zo kunnen worden.
harry schreef:Leenderheide? De Baars? Vught?
Ik weet niet precies wat een voorafbuiger is.
De Baars is gewoon een splitsing die volledig is uitgebouwd. Vught is niet in alle relaties een volledig ongelijkvloers knooppunt.

Leenderheide is inderdaad een apart geval. Niet alle relaties zijn ongelijkvloers. Maar door het verkeersplein ipv de standaard halfklaverbladoplossingen zoals bij Vught is het m.i. een 'twijfelaar'.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Wesso » ma 03 jan 2011, 13:01

Knooppunt Gouwe krijgt op termijn ook een voorafbuiger (hoewel ik het een gek woord vind voor een normale autosnelwegafrit). De Moordrechtboog. Er komt volgens de plannen een 2 x 2 weg tussen A12-afrit 10 en A20-afrit 18 voor de relatie Zoetermeer-Rotterdam.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Sophie » ma 03 jan 2011, 14:01

Je hebt in Duitsland ook een hele grote voorafbuiger, de "Eschenrieder Spange".
En ook de Nederlandse A5 is tot opening van de Westrandweg niet meer dan een voorafbuiger...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door mavas » ma 03 jan 2011, 14:26

Peter schreef:Welke rangeerbaan ? De link verwijst naar de reconstructie van de aansluiting Zuidwolde op de N48 en een ecoduct...
Dat heeft niets met KP Hoogeveen te doen.
Beter lezen.
Januari 2011 Start ...
Start werkzaamheden rangeerbaan
Ook bij doelen en resultaten staat er nog iets.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Chris » ma 03 jan 2011, 14:29

De genoemde wegen zijn in Zuidwolde zelf. Het knooppunt Hoogeveen ligt nog een kilometer of 4 noordelijker. Wat die rangeerbaan exact inhoud weet ik ook niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Peter » ma 03 jan 2011, 14:41

Er staat inderdaad elders op die site iets over een aanleg van een rangeerbaan bij KP Hoogeveen. Verder niets. Aan mijn lezen ligt het niet denk ik....
Ik kan alleen maar speculeren dat ze verkeer van de N48 naar de A28-noord op de linkerstrook willen hebben en dat er een barrier komt op en bij het viaduct, zodat rechtdoorgaand verkeer niet onnodig (maar formeel juist) rechts rijdt en invoegend verkeer vanuit de A28-west daarmee hindert de hoofdbaan op te rijden. Ipv van 2+1 wordt het dan 1||1+1 op het oostelijke viaduct....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Koesj » ma 03 jan 2011, 15:52

^^ Wat ik overigens een vreemde aanpassing vind want hier hebben zich in de keren dat ik er overheen reed nooit problemen voorgedaan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Peter » ma 03 jan 2011, 16:07

Ik verwacht dat de N48 wel drukker zal worden, met name door verkeer vanaf de N36 dat vroeger de N34 nam richting Groningen en nu kan doorsteken. Denkbaar dat vrachtverkeer wel meer moeite had met de korte weefstrook.
De parrallelbaan geeft eventueel ook de mogelijkheid de Vmax hier te verlagen naar 100 of zelfs 80. Iedereen wordt geacht hier in te voegen of uit te voegen dan....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » ma 03 jan 2011, 21:23

De rangeerbaan komt overigens aan de zuidzijde van de A28. Ik vermoed dus op de overgang A28w-A37o.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Peter » ma 03 jan 2011, 21:38

Ik kwam na lang zoeken dit tegen:
Ook zorgt Rijkswaterstaat voor een betere doorstroming op het knooppunt Hoogeveen door de aanleg van een parallelbaan. Op die manier wordt het in- en uitvoegend verkeer vanuit Utrecht richting Assen en vanuit Assen richting Emmen gescheiden van het doorgaande verkeer
Het lijkt dus inderdaad om A28west-A37 te gaan. Benieuwd of er 2 stroken naar de A28>A37 overblijven ...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Sophie » di 04 jan 2011, 0:14

ik verwacht het niet... Al zullen mensen misschien op de rechterbaan blijven, en misschien mag dat vanwege wegdekpijlen niet... Was daar niet een soortgelijk geval bij Kp Ewijk?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door captain007 » di 04 jan 2011, 9:45

Timmetje schreef:ik verwacht het niet... Al zullen mensen misschien op de rechterbaan blijven, en misschien mag dat vanwege wegdekpijlen niet... Was daar niet een soortgelijk geval bij Kp Ewijk?
Bij Ewijk heeft men de verkeerstromen vanuit Druten richting Nijmegen en de A50 uitelkaar getrokken. Voordat je het knooppunt nadert moet je kiezen richting Nijmegen (links aanhouden) of richting Arnhem en dan rechts houden en verplicht naar rechts uitvoegen. Mensen werden daar in het begin wel eens bekeurd omdat je ook rechtdoor kan rijden maar dat mag niet omdat je al daarvoor had gekozen om richting Arnhem te rijden.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Sophie » di 04 jan 2011, 10:23

^^Dat bedoelde ik, bedankt!
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Andre02
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:33

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Andre02 » zo 09 jan 2011, 21:28

Ondertussen zijn ze aan de kant van de n48 parallel aan de a28 al flink bomen aan het verwijderen. Misschien heeft dit iets te maken met de rangeerbaan? Zal morgen proberen om wat fotootjes te maken en te plaatsen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Chris » zo 09 jan 2011, 21:32

Dat moet daar haast wel voor zijn inderdaad.

Hoe het er precies uit gaat zien weet ik niet, het knooppunt is niet voorbereid op een rangeerbaan:
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door mavas » zo 09 jan 2011, 22:10

^^ Ik ga er vanuit, als ik zo de foto zie, dat de vluchtstrook wordt opgeofferd. Alleen hoe fysiek de rangeerbaan er uit komt te zien maakt me erg nieuwsgierig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door DjIdee » zo 09 jan 2011, 22:36

Barriere? Zoals de BAB1/BAB30 bij de Oosterburen?

Andre02
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:33

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Andre02 » ma 10 jan 2011, 15:11

Goedemiddag, onderstaande foto heb ik vanochtend genomen vanuit de auto, dus de kwaliteit is niet zo jofel. Wel kun je zien dat de bomen weggehaald worden aan de zuidzijde van het klaverblad. Deze foto is genomen in de richting van Emmen (A37).

Afbeelding

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door koef » ma 10 jan 2011, 23:21

De aanleg van zo'n rangeerbaan in een knooppunt is dus kennelijk niet MER plichtig, anders hadden we op centrumpp de hele papierwinkel kunnen lezen en nu geweten hoe het wegprofiel er uit gaat zien. Heb ik het goed begrepen? ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Peter » di 11 jan 2011, 7:44

Dat is juist. Alleen (volledige) wegverbredingen (en aanleg) tussen twee aansluitingen zijn MER-plichtig, behouden wellicht als het om beschermde gebieden gaat. Een purist zou nog kunnen aanvoeren dat het hier om de aansluiting van de A28, N48 en A37 gaat en dus 2 aansluitingen, maar de kans van slagen lijkt mij klein.

De regel vloeit voort uit Europese vereisten, dan uiteraard bedoeld was voor lange stukken weg. Hij geldt echter ook voor een weefstrook van 1 km. De oorspronkelijke NLse wetstekst stelde dat het om wegverbredingen of aanleg van meer dan 5 km moest gaan. Daar heeft het Europees hof een stokje voor gestoken (in strijd Europees recht).

Een beetje krom, dat de MER-plicht geldt niet voor vergelijkbare wegen die officieel geen snelweg zijn (ala N11). De Europese regel had wel wat nuance kunnen gebruiken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Vinny » di 11 jan 2011, 23:13

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ De aansluiting Assen-Zuid, straks KP De Haar.
Zou bij volledige knooppuntconfiguratie in de toekomst zo kunnen worden.
harry schreef:Leenderheide? De Baars? Vught?
Ik weet niet precies wat een voorafbuiger is.
De Baars is gewoon een splitsing die volledig is uitgebouwd. Vught is niet in alle relaties een volledig ongelijkvloers knooppunt.

Leenderheide is inderdaad een apart geval. Niet alle relaties zijn ongelijkvloers. Maar door het verkeersplein ipv de standaard halfklaverbladoplossingen zoals bij Vught is het m.i. een 'twijfelaar'.
Een heel mooi antwoord, maar ik weet nog steeds niet wat er mee bedoeld wordt. Afgaande op de rest van de discussie zal het iets zijn als een "knooppuntwaardige verbindingsboog die een vloeiende overgang verzekerd tussen een snelweg en een niet autosnelweg". Het blijft dan natuurlijk alsnog een beetje discutabel hoe je het zou moeten zien: afrit Hilversum kun je ook zien als een kleine zubringer. Ik denk dat het toekomstige Europaplein in Maastricht wel aardig aan de definitie zou kunnen voldoen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Vinny » di 11 jan 2011, 23:17

koef schreef:De aanleg van zo'n rangeerbaan in een knooppunt is dus kennelijk niet MER plichtig, anders hadden we op centrumpp de hele papierwinkel kunnen lezen en nu geweten hoe het wegprofiel er uit gaat zien. Heb ik het goed begrepen? ;)
Hmm ik heb wel geluidsberekeningen gezien vlak voordat ik Nederland verliet, waar dus de nieuwe configuratie ook opstond. Heb er eigenlijk niet opgelet omdat het plan uitging van iets heel simpels: Ja de weg wordt een beetje verbreed, dus de huizen krijgen 0,05 dB extra geluid voor hun kiezen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jan 2011, 21:42

Vinny schreef:
Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ De aansluiting Assen-Zuid, straks KP De Haar.
Zou bij volledige knooppuntconfiguratie in de toekomst zo kunnen worden.
harry schreef:Leenderheide? De Baars? Vught?
Ik weet niet precies wat een voorafbuiger is.
De Baars is gewoon een splitsing die volledig is uitgebouwd. Vught is niet in alle relaties een volledig ongelijkvloers knooppunt.

Leenderheide is inderdaad een apart geval. Niet alle relaties zijn ongelijkvloers. Maar door het verkeersplein ipv de standaard halfklaverbladoplossingen zoals bij Vught is het m.i. een 'twijfelaar'.
Een heel mooi antwoord, maar ik weet nog steeds niet wat er mee bedoeld wordt. Afgaande op de rest van de discussie zal het iets zijn als een "knooppuntwaardige verbindingsboog die een vloeiende overgang verzekerd tussen een snelweg en een niet autosnelweg". Het blijft dan natuurlijk alsnog een beetje discutabel hoe je het zou moeten zien: afrit Hilversum kun je ook zien als een kleine zubringer. Ik denk dat het toekomstige Europaplein in Maastricht wel aardig aan de definitie zou kunnen voldoen...
Het ging over knooppunten waarbij de rechtdoorgaande richting moet afslaan, en waarbij een afbuigende verbinding de doorgaande richting is. Een bekend voorbeeld is Kreuz Weinsberg in Duitsland bij Heilbronn, waar de A6 in de A81 overloopt. In Google Maps. Om op de A6 of A81 te blijven moet verkeer afslaan. De belangrijkste richting buigt hier dus af zodat de grootste verkeersstroom hoeft af te slaan. Soms loopt het wegnummer met de bocht mee, soms niet. Als de kruising was uitgevoerd als een normaal klaverblad had de afbuigende richting dus wel moeten afslaan, en had de grootste verkeersstroom dus wel af moeten slaan.

Andere voorbeelden:

Kreuz Nürnberg A3/A9
Hanauer Kreuz A45/A66/B43a
KP Ocaña R-4/A-4/AP-36

En voor de sluiting van de A44 ook Kreuz Holz A44/A46 bij Mönchengladbach.

En hier zit een afrit in verwerkt: Kreuz Wuppertal-Nord A1/A43/A46/L551, maar als je de A1 vanuit het zuiden en de A46 vanuit het westen allebei denkbeeldig door zal trekken is de A43 naar het noorden het verlengde van de A1 vanuit het zuiden, en is de A1 naar het oosten het verlengde van de A46 vanuit het westen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Vinny » za 15 jan 2011, 12:19

Hoogeveen komt dan wel in aanmerking om zo verbouwd te worden... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Peter » ma 17 jan 2011, 11:28

De rest van de werkzaamheden zullen wel in de lente beginnen. Ik zag geen spoor van werklokaties. Kappen voordat de vogeltjes beginnen te nestelen....

Behoorlijke kaalslag overigens ook langs de A12 (Utrecht-Ede), waar men nog steeds aan het kappen is voor de toekomstige wegverbredingen. Daar zal men ook wel op 1 april klaar willen zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Vinny » ma 17 jan 2011, 18:57

Dit zijn toch kosmetische verbeteringen in mijn optiek. Knooppunt Hoogeveen schreeuwt om een directe verbindingsboog Meppel richting Groningen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Sophie » ma 17 jan 2011, 19:01

Ik heb ergens nog ideen voor KP Hoogeveen liggen. Moet ik eens gaan iscaneen, al zijn ze onrealistisch...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jan 2011, 15:18

Vinny schreef:Dit zijn toch kosmetische verbeteringen in mijn optiek. Knooppunt Hoogeveen schreeuwt om een directe verbindingsboog Meppel richting Groningen...
Andersom is het ene rijstrookje in de verbindingsboog van Assen richting Meppel ook wat weinig.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Peter » di 18 jan 2011, 16:56

Als we de uitloop van de TT even niet meetellen is de ene baan Assen>Meppel voldoende. Invoegen is relatief eenvoudig omdat er niet veel verkeer vanuit de A37 en N48 op de weg zit. Andersom is lastiger door de korte weefstroken en conflicten met A28-noord>A37 en N48>A28west.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: A28 Knooppunt Hoogeveen

Bericht door captain007 » di 18 jan 2011, 20:31

^^ Een paar maanden geleden ben ik er geweest toen ik voor mijn werk naar de bekende vuilverbrander in Wijster moest. Toen ik 's avonds terug reed was het toch nog vrij druk om van de A28 uit te voegen richting Meppel/Zwolle, dus het kan daar toch nog wel eens proppen zijn. Donderdag moet ik er weer een keer heen dus dan zullen we wel weer zien hoe het daar gaat.

Plaats reactie