[KP] Noord-Korea

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Vertigo
polderweggetje

Bericht door Vertigo » do 27 okt 2005, 20:59

Vooral dat laatste. Mensen reizen ook nauwelijks. Je mag alleen op reis als je er een verrekt goede reden voor hebt of heel hoog staat in de ranking van partij-officials.

OV is er dus nauwelijks, behalve wat stedelijk OV (vooral trolleybussen, plus metro's in Pyongyang). Heel af en toe zie je op de snelweg een bus rijden, die dan ook afgeladen vol zit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 okt 2005, 11:49

Pyongyang heeft 2 metrolijnen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vertigo
polderweggetje

Bericht door Vertigo » vr 28 okt 2005, 12:41

Klopt. Zoals je op de foto's kunt zien is de metro erg fraai (weer een prestigeproject) en gedecoreerd met allerlei communistische propaganda... net als bij de metro in bijv. Moskou.

Het schijnt trouwens dat 'ie een groot deel van de dag niet rijdt vanwege stroomtekorten in het land. Geen idee of het waar is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 okt 2005, 12:45

Normaal hoort ie wel te rijden:
The Pyongyang metro operates from 5:00 until 23:00, with trains every 5-7 minutes (every 2 minutes during morning peak).

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » za 29 okt 2005, 13:40

Ja, het leuke is dat buitenlanders daar maar 2 metrostations te zien krijgen. Het metrostation van de foto's hierboven en het daaropvolgende metrostation. Voor zover ik weet heeft geen enkele andere buitenlander ooit enig ander metrostationin Pyongyang gezien. Kortom, ik ben razendbenieuwd hiernaar.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 29 okt 2005, 14:18

Ze komen er zeker stroom te kort doordat ze daar atoombommen maken.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Vertigo
polderweggetje

Bericht door Vertigo » za 29 okt 2005, 20:02

@Breyten: klopt, ik heb ook alleen die metrostations gezien toen ik er was....

@snelwegracer: wordt een beetje erg off-topic, maar goed: 't is eigenlijk andersom. De stroomtekorten ontstaan vooral doordat goedkope energieleveranties uit China en Rusland zijn gestopt, sinds die landen niet meer / minder communistisch geworden zijn. Noord-Korea heeft verder geen delfstoffen en te weinig geld om kolen, gas of olie tegen commerciele prijzen te kopen, dus kunnen ze zelf nauwelijks energie produceren. Kernenergie is dus een van de weinige oplossingen voor het land. En tsja, met kernenergie kun je ook andere dingen....

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 29 okt 2005, 20:19

Breyten schreef:Ja, het leuke is dat buitenlanders daar maar 2 metrostations te zien krijgen. Het metrostation van de foto's hierboven en het daaropvolgende metrostation. Voor zover ik weet heeft geen enkele andere buitenlander ooit enig ander metrostationin Pyongyang gezien. Kortom, ik ben razendbenieuwd hiernaar.
Wellicht half-afgebouwde kale betonplaten, met spaarzaam wat peertjes als verlichting...

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 30 okt 2005, 11:29

Ik krijg bijna het vermoeden dat deze stations niet eens bestaan... :roll:

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » zo 30 okt 2005, 12:23

^^Dat zou zomaar kunnen, het is zo'n mysterieus land. Als ze ergens veel grands travaux inutiles(?) hebben is het daar wel.
Zo kraait den boer z'n haantje

woutero
stadsweg

Opmerkelijk

Bericht door woutero » zo 30 okt 2005, 16:46

Opmerkelijk:
Pyongyang is bij Google Earth beter te bekijken dan bijvoorbeeld Amsterdam. In het algemeen valt op dat er inderdaad geen kip op de weg te vinden is. Het verkeer wat op de beelden te zien is lijkt voor een groot deel bus te zijn. Er is een aantal snelweg-achtige wegen, met (voor zover ik kon vinden) één die achterlijk breed is.

10 banen, geen auto's, flats:
Afbeelding

Ook buiten de stad gaan we gewoon door met 10 banen:
Afbeelding

In de stad: een aantal knooppunten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen was het geld op, let op hoe de weg die een paar honderd meter naar rechts nog een knooppunt waard is, ineens doodloopt:
Afbeelding

Het blijft een bizar land.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 30 okt 2005, 16:55

Die 10-baans weg door het platteland: middelste rijstrook en plankgas... :twisted: Bizar inderdaad.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2005, 17:02

Afbeelding

Wat is dit voor een gedrocht? :? Met zo'n rare boog, het lijkt wel alsof je door een 180-graden-bocht weer terug kan rijden naar waar je vandaan kan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2005, 17:05

Ach, ik begin 'm al een beetje te begrijpen. Maar vanaf onder -> links is nog steeds niet mogelijk...

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » zo 30 okt 2005, 17:21

Nog vreemder is dat bij dit knooppunt in de praktijk er twee alternatieven lijken te bestaan om van links naar boven te komen. Behalve via de 'klaverbladlus', lijkt het erop dat mensen daar ook gewoon oversteken en linksaf slaan!

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 30 okt 2005, 17:29

Was het ook niet zo dat er speciale rijstroken voor "De geliefde leider" waren? Het is toch wel bizar om te zien, dat vrijwel geen mens in staat is om van deze infrastructuur gebruik te maken.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 30 okt 2005, 20:02

Misschien zijn die keerlussen en dergelijke wel voor troepenverplaatsingen van het leger ofzo. :?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 30 okt 2005, 20:18

't Is toch ook zo dat Noord-Korea in grootte het 2e leger van de wereld heeft? (Na de VS)
Of was dit al genoemd?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 okt 2005, 22:19

Wicher schreef:'t Is toch ook zo dat Noord-Korea in grootte het 2e leger van de wereld heeft? (Na de VS)
Of was dit al genoemd?
Ze hebben wel veruit de meeste uitgaven aan het leger. ruim een kwart van het nationaal inkomen. Qua omvang van land en bevolking zullen ze in verhouding wel het grootste leger hebben..

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 30 okt 2005, 22:28

Ik bedoelde zelfs in absolute zin.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 31 okt 2005, 0:48

Wicher schreef:Ik bedoelde zelfs in absolute zin.
Hmmm... kan me niet voorstellen dat China een kleiner leger heeft dan Noord-Korea!

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 31 okt 2005, 10:40

De Chinese landstrijdkrachten alleen al tellen ongeveer 2,5 miljoen man, het Noord-Koreaanse "Volksleger" ongeveer 1 miljoen.

Maar: De Chinese strijdkrachten zijn (en worden nog steeds) gemoderniseerd. De Noord-Koreaanse strijdkrachten beschikken alleen over verouderd materieel.

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » ma 31 okt 2005, 21:05

Volgens CIA:

Military service age and obligation:
17 years of age (2004)

Manpower available for military service:
males age 17-49: 5,851,801 (2005 est.)

Manpower fit for military service:
males age 17-49: 4,810,831 (2005 est.)

Manpower reaching military service age annually:
males: 194,605 (2005 est.)

Military expenditures - dollar figure:
$5,217.4 million (FY02)

Wat ik me vaag kon herinneren waren er ongeveer 2 miljoen mensen in het leger.

Vertigo
polderweggetje

Bericht door Vertigo » zo 27 nov 2005, 15:45

Een paar foto's van Noord-Koreaanse wegen die ik vorig jaar gemaakt heb.

Deze foto's zijn van de snelweg vanuit Noord-Korea naar het zuiden, die zoals eerder opgemerkt doodloopt aan de Zuid-Koreaanse grens. Deze snelweg is beter van kwaliteit dan die naar het noorden; daar waren viaducten vaak van zo'n slechte kwaliteit dat ik echt bang was dat ze zouden instorten. De zuidelijke is dus beter en loopt door een mooi landschap, met wel veel armoede in de dorpen. Fotograferen vanuit de auto mochten we trouwens niet van de gidsen.

Onderstaande foto's zijn gemaakt bij het wegrestaurant halverwege waar we even stopten. Zoals je ziet bestaat de weg uit twee gescheiden rijbanen. De banen zijn verder niet ingedeeld in stroken, iedereen rijdt maar waar 'ie wil. Nou ja, zoveel mensen rijden er ook niet. Er lopen des te meer mensen.
Afbeelding

Het meeste verkeer bestaat uit legervoertuigen, zeker op de weg naar het zuiden. Hoe dichter je bij de grens komt, hoe meer checkpoints je ook krijgt.
Afbeelding

Dan twee foto's van de belachelijk brede wegen in Pyonyang. Dit heeft duidelijk niets met verkeersintensiteiten te maken, maar met prestige. Opmerkelijk: deze foto's zijn gemaakt aan de stadsrand; een paar honderd meter achter mij versmalt de weg tot een tweestrooksweg.... :lol:
Afbeelding

De weg kent ook nog parallelwegen voor langzaam verkeer en trams.
Afbeelding

Tenslotte nog een foto van de hoofdstraat van Kaesong, een vrij grote stad in het zuiden van het land. Waar je in Pyongyang nog wel wat privevoertuigen ziet, hier bestaat het verkeer echt alleen uit langzaam verkeer en legervoertuigen.
Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 27 nov 2005, 15:49

Mooie foto's uit een merkwaardig land. :top:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 27 nov 2005, 16:30

Een vriend van mij is een paar dagen geleden teruggekomen uit Noord-Korea. Wanneer hij zijn foto's online geplaatst heeft, zal ik hier de link geven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 nov 2005, 16:39

Vertigo schreef:Een paar foto's van Noord-Koreaanse wegen die ik vorig jaar gemaakt heb.
Hele mooie foto's :klappen: Zeer interessant om af en toe ene foto te zien vanuit dat land. Toch heb ik wat vragen:

Vertigo schreef:Fotograferen vanuit de auto mochten we trouwens niet van de gidsen.
Met welke reden? Omdat het op straat blijkbaar wel mag. Of zijn ze bang dat je de armoede op de foto zet? Of een basis?
Vertigo schreef:Het meeste verkeer bestaat uit legervoertuigen, zeker op de weg naar het zuiden. Hoe dichter je bij de grens komt, hoe meer checkpoints je ook krijgt.
Hoe zwaar zijn die controles? Ik neem overigens aan dat je niet op eigen gelegenheid bent geweest (dat mag vast niet), maar in een groep (toeristisch, zakelijk?)

Toch bizar die extreme grens tussen die landen terwijl ze wel samen op de Olympische Spelen willen opkomen met een gezamenlijke ploeg :?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vertigo
polderweggetje

Bericht door Vertigo » zo 27 nov 2005, 20:41

Met welke reden? Omdat het op straat blijkbaar wel mag. Of zijn ze bang dat je de armoede op de foto zet? Of een basis?
In principe mag je alleen foto's maken met toestemming van je gidsen (je reist altijd onder begeleiding). En tsja, die geven alleen toestemming als het geen negatief beeld kan geven van het land. Overigens spraken de gidsen wel vrij openlijk over de honger en armoede in het land, maar foto's maken van het platteland is taboe. Die snelwegfoto's heb ik ook alleen kunnen maken omdat er toevallig geen arme boeren in de buurt liepen.

Pyongyang vormt een uitzondering: die stad is redelijk welvarend en er wonen alleen gepriviligeerde burgers, die er dus goed uitzien. Daarom mag je in Pyongyang wel alles fotograferen zonder toestemming van de gidsen te vragen.
Hoe zwaar zijn die controles?
Voor toeristen niet zwaar. De meeste reden we zelfs voorbij (aan het kenteken van onze auto was te zien dat we toeristen waren). Alleen in de buurt van de grens moesten we af en toe stoppen. Voor burgers in het land is het stukken lastiger. Die mogen alleen reizen met toestemming van de overheid, en dat wordt overal streng gecontroleerd.
Ik neem overigens aan dat je niet op eigen gelegenheid bent geweest (dat mag vast niet), maar in een groep (toeristisch, zakelijk?)
Klopt, je moet met een georganiseerde reis mee. Je kunt trouwens zelf ook een "groep" vormen: wij reisden met twee personen. Wel maf, om dan toch twee gidsen en een chauffeur als begeleiding te krijgen (+in de grenszone nog twee soldaten en een officier).
Toch bizar die extreme grens tussen die landen terwijl ze wel samen op de Olympische Spelen willen opkomen met een gezamenlijke ploeg :?
Heel bizar. Enerzijds zijn het vijanden, anderzijds is er steeds meer toenadering. Ironisch genoeg wil Zuid-Korea het regime in het noorden trouwens stiekem in stand houden, omdat ze niet zitten te wachten op een regime change daar... zou Zuid-Korea economisch ruineren. Ze hopen daarom om een langzame verandering, zo'n beetje als China aan het ondergaan is.

Vertigo
polderweggetje

Bericht door Vertigo » zo 27 nov 2005, 20:50

Twee bonuspics van een "verkeersregelinstallatie" ;) in Pyongyang.

Afbeelding

Afbeelding

O ja, en ik had deze nog helemaal over het hoofd gezien. Dit is in de (voor gewone burgers verboden) grenszone met Zuid-Korea, kijkend in de richting van Noord-Korea. En wat zien we daar? Juist, een snelwegbord, die het begin van de snelweg naar Pyongyang markeert. De betonnen poort markeert het einde van de grenszone. Dat ding staat er niet alleen voor de sier: mocht de vijand binnenvallen dan... nou ja, dat kun je zelf ook wel bedenken. ;)

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 28 nov 2005, 8:38

Vertigo schreef: Voor toeristen niet zwaar. De meeste reden we zelfs voorbij (aan het kenteken van onze auto was te zien dat we toeristen waren). Alleen in de buurt van de grens moesten we af en toe stoppen. Voor burgers in het land is het stukken lastiger. Die mogen alleen reizen met toestemming van de overheid, en dat wordt overal streng gecontroleerd.
Begrijp ik dus hieruit dat er eigenlijk niet zoets als 'forenzenverkeer' bestaat tussen bv. Pyonyang en de dorpen in de buurt?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net