[KP] Noord-Korea

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 mei 2006, 19:40

Zou er criminaliteit voorkomen in NK? (afgezien van 'politiek getinte criminaliteit').? Het blíjven mensen natuurlijk.

Heb je de kans gehad om met 'gewone' burgers te spreken over politieke zaken (een vervelende gewoonte van mijzelf), of was dat daar geheel uit den boze?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 30 mei 2006, 10:14

Interessant. Het lijkt inderdaad heel vredig en vriendelijk te zijn, maar ondertussen...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 30 mei 2006, 18:34

Palance schreef:Heb je de kans gehad om met 'gewone' burgers te spreken over politieke zaken (een vervelende gewoonte van mijzelf), of was dat daar geheel uit den boze?
Toen mijn neef daar op vakantie was mocht dat niet. Nog sterker, hij mocht niet eens over politiek praten met z'n begeleiders.
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 mei 2006, 18:49

Ik heb het wel eens in Turkije geprobeerd met een aantal studenten. Over de vrijheids van meningsuiting en over de Koerdische kwestie (De PKK was in die tijd zeer actief).
Het antwoord: "Turkije respecteert de mensenrechten. We gaan er alleen wat creatiever mee om".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 mei 2006, 10:53

Nou, ik heb op de Universiteit van Istanboel toch gesproken met mensen die met mij niet hardop wilde praten, omdat de regering zou kunnnen meeluisteren. De vrouwen klaagden over het gebrek aan vrijheid om een hoofddoek te kunnen dragen op de universiteit... :shock:

(Ik ben in 2001 een week in Istanboel geweest)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 31 mei 2006, 11:02

Juist op mijn website terloops wat getikt over de snelwegen. Ik zal het hier ook maar even plaatsen:

De snelweg op
Hierna op weg naar ons overnachtingsadres in Myohyangsan, een berggebied 150 km ten noorden van Pyongyang. De reis voerde grotendeels over een van 's lands weinige snelwegen. Duidelijk gebouwd voor prestige en militaire doeleinden, want verkeer is er praktisch niet. Tijdens de 2 uur durende reis wellicht 10 andere voertuigen gezien. Wat je des te meer ziet is fietser die vrolijk over de weg slalommen, mensen die picknicken op het asfalt, of 2 bussen die doodleuk naast elkaar dwars op de weg staan geparkeerd.

De weg is breed uitgevoerd, met gescheiden rijhelften en ongelijkvloerse kruisingen. Aan onderhoud ontbreekt het echter een beetje... De volledige breedte van de weg is hard nodig om alle gaten in de weg te kunnen ontwijken. Er zijn een aantal grote dalviaducten, waarvan je maar hoopt dat ze nog even overeind blijven. In tunnels is geen licht, wat icm de eerder genoemde zaken soms onveilige situaties oplevert.

Sommige knooppunten zijn onaf en lijken ongebruikt. Zo ook een waar we zelf over reden. We reden over een viaduct, en ineens houdt het asfalt op. De snelwegdijk ligt er wel, dus hobbelen we 500 m over die fundering, totdat we verderop weer bij een snelweg mét asfalt aankomen.

Ik heb er nog wel meer over te vertellen dat specifiek op dit forum interessant is, dat volgt nog... :)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 31 mei 2006, 11:08

Ik vind het fascinerend, hetgeen je op je website beschrijft (en niet alleen hetgeen over de snelwegen gaat).
Sommige zaken doen mij ook denken aan mijn eigen reis naar de DDR in 1987...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 11 jun 2006, 11:24

Op deze website van een NVBS-lid nog meer info over Noord-Korea en haar (spoor)wegen...

VrouwAchterHetStuur
dorpsstraat

Bericht door VrouwAchterHetStuur » wo 14 jun 2006, 15:20

Wicher schreef:Om eerlijk te zijn vond ik de straten juist opvallend vol.
Ik vond de straten ook vol; ik ben in april vorig jaar in Noord-Korea geweesten de straten in de steden (Pyong Yang, Kaesong) zijn vol met mensen te voet, op de fiets of in het openbaar vervoer. Auto's zijn er inderdaad nauwelijks.
Straatbeeld Pyong Yang:
Afbeelding
De weg tussen Pyongyang en Nampho is zo'n drie jaar geleden gereed gekomen. Ruim 5.000 vrijwilligers hebben gewerkt aan deze tienbaans (!!) snelweg waar in de toekomst veel vrachtverkeer wordt verwacht. Het grappige (of misschien wel trieste) is dat er op het moment bijna geen verkeer rijdt:
Afbeelding
Brede straten, geen auto's:
Afbeelding
Het enige reclamebord in Pyong Yang:
Afbeelding
De (overigens zeer mooie) verkeersagentes regelen verkeer dat er niet is. Ik heb geprobeerd om de hand- en armgebaren te begrijpen, maar wat nou "stoppen" betekent of "doorrijden" is me niet duidelijk geworden.
Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 16 jun 2006, 11:01

Mooie bijdrage, VrouwAchterHetStuur (leuke naam ook).

Wat betreft dat reclamebord: dat was ik nog vergeten te melden. Ook ik heb 1 groot billboard gezien, maar dan wel een andere. Het was ten noorden van Pyongyang langs de (lege) snelweg.

Ik heb gelezen dat dit (allicht) een nieuw fenomeen is. Het heeft ermee te maken dat het land zich toch langzaam opent voor marktkrachten. Ook zal de adverteerder wel een grote buitenlandse (Zuid-Koreaanse? Chineze) investeerder zijn die dus de nodige harde contanten binnenbrengt.
Ik neem aan dat de billboards onderdeel zijn van een grotere deel, erg veel effect zullen ze namelijk wel niet hebben. Overigens wel grappig, zo'n kapitalistisch reclamebillboard tussen alle andere billboards met stalinistische taferelen.

Overigens net The Aquariums of Pyongyang gelezen, van een Noord-Koreaan die 10 jaar in een concentratiekamp heeft gezeten maar uiteindelijk heeft weten te ontsnappen. Erg triest en indrukwekkend.
Wat hij daarin ook vertelde is dat de Noord-Koreaanse maatschappij onderhand zo verziekt is dat in de praktijk met geld alles te kopen is. De invloed van het geld is in deze 'communistische' samenleving dus in zekere zin nog groter dan in onze kapitalistische wereld.

Stefan @ forum

Bericht door Stefan @ forum » zo 18 jun 2006, 12:18

Ik kwam net dit forum tegen: http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... hp?t=82755

Boordevol foto's!

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 18 jun 2006, 15:18

Het zijn ongelogfelijke foto's uit een bizar land waar normaal leven een utopie is.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 18 jun 2006, 20:50

Wat een akelig land. Ik moet er niet aan denken altijd met een pinnetje met de president erop te moeten rondlopen. :roll:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 19 jun 2006, 4:53

ViaHaaren schreef:Wat een akelig land. Ik moet er niet aan denken altijd met een pinnetje met de president erop te moeten rondlopen. :roll:
Als dat het enige was was Noord-Korea een paradijs... :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 03 okt 2006, 18:28

Noord-Korea kondigt kernproef aan

PYONGYANG - Noord-Korea gaat een nucleaire test uitvoeren. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in de hoofdstad Pyongyang dinsdag bekendgemaakt. Aanleiding voor de voorgenomen test is de „extreme Amerikaanse dreiging van een nucleaire oorlog en sancties”.

Noord-Korea kondigt kernproef aan
Archiefbeeld: Het effect van een onderzeese kernproef van Frankrijk bij de eilandengroep Mururoa in de Stille Oceaan in 1995. Hoe Noord-Korea te kernproef wil uitvoeren is niet bekend.

Volgens een verklaring van het staatspersbureau KCNA, geciteerd door Japanse media, zal het stalinistische land in de toekomst een nucleaire test uitvoeren onder de voorwaarde dat veiligheid stevig is gegarandeerd. De test is volgens de spreekbuis van het regime een essentieel proces om de nucleaire afschrikking te versterken.

KCNA noemde geen datum voor de voorgenomen proef. Wel benadrukte het staatspersbureau dat Noord-Korea nooit als eerste het nucleaire wapen zal gebruiken.

De Japanse minister van Buitenlandse Zaken Taro Aso zei dat hij een nucleaire test door Noord-Korea niet kan uitsluiten. Aso noemde het plan onvergeeflijk. Hij zei dat als Noord-Korea het voornemen ten uitvoer brengt, Japan samen met de internationale gemeenschap harde maatregelen zal nemen.

Het regime in Noord-Korea verklaarde in februari 2005 dat het over nucleaire wapens beschikt. De Amerikaanse inlichtingendienst CIA stelde al eerder dat het land vermoedelijk enkele kernbommen maakte.

Een voormalige wapeninspecteur van de Verenigde Naties, David Albright, publiceerde in juni de resultaten van een studie naar de nucleaire ambities van het bewind in Pyongyang. Albright stelde dat Noord-Korea mogelijk genoeg plutonium heeft om dertien kernwapens te maken. Albright baseerde zijn conclusies op satellietbeelden van een nucleaire reactor in Yongbyon, mediaberichten en uitspraken van Noord-Koreaanse functionarissen.

Bron: Telegraaf
Met dank aan de Geliefde Leider.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 okt 2006, 19:29

mwoah. Er zijn meer landen die kernproeven houden. Er zijn meer landen die net non-prolefiratieverdrag niet willen ondertekenen. Er zijn meer landen die nucleaire steun van andere landen krijgen. En geen van al die landen hebben verstandige leiders.

Anyway, dit is natuurlijk een snelwegdraad over Noord-Korea, geen nucleaire.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 feb 2007, 19:22

En dat terwijl de snelwegen in Noord-Korea wél genoeg capaciteit hebben Very Happy .
Kan ik uit persoonlijke ervaring vertellen. Over de staat van het onderhoud hebben we het dan maar even niet.
Toppunt was dat halverwege een knooppunt ineens de verharding ophield, je viel ineens 30 cm omlaag en vervolgde je weg over de fundering. Een kilometer verderop begon de verharding weer. Shocked
Ook mooi: onverlichte snelwegtunnels. Vooral leuk dat dan halverwege ineens iets in de tunnel blijkt te staan.
Sowieso had je de volle breedte van de snelweg wel nodig om om de gaten in de weg heen te slalommen, dus die overcapaciteit kwam wel van pas.
(c) Mattijs
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Re: [KP] Noord-Korea

Bericht door Chris » za 04 okt 2008, 21:30

Afbeelding

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 okt 2008, 0:05

Geen wegen, wel infrastructuur: Station Tumangan, grensstation bij de grens met Rusland. Foto's zijn van een Oostenrijker die onlangs met de trein naar Pyongjang is gegaan.

Afbeelding
Afbeelding

Aangezien je pas bij aankomst in Pyongjang je gidsen krijgt konden hij en zijn reisgenoot na het afhandelen van de grensformaliteiten zonder problemen vrij rondlopen rond het station, fotograferen en zelfs het dorp ingaan was mogelijk geweest.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 08 okt 2008, 17:29

Chris schreef:Afbeelding
Had een mooi propagandaplaatje van MD kunnen zijn...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 okt 2008, 13:16

Wat links naar het forum van Drehscheibe Online. Over treinen, maar desalniettemin is deze reportage van een reis naar Noord-Korea per trein erg interessant. Veel unieke foto's uit een voor ons onbekend land, van plaatsen waar toeristen normaal gesproken niet (mogen) komen. Vanaf Irkutsk in het rechtstreekse Noord-Koreaanse slaaprijtuig naar Pyongyang (rijtuig komt vanaf Moskou). Eerder postte ik al twee foto's uit Tumangan, nu de reisberichten in delen tot nu toe. Tekst is in het Engels.

Deel 1, Wenen-Moskou
Deel 2, Moskou-Barnaul
Deel 3, Barnaul-Irkutsk
Deel 4, Irkutsk-Skovorodino
Deel 5, Archara-Habarovsk
Deel 6, Ussuriysk-Tumangan Gr
Deel 7, Tumangan Gr-Radzhin
Deel 8a, Kilchu-Pyongyang (1/2)
Deel 8b, Kilchu-Pyongyang (2/2)
Deel 9, Pyongyang

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 okt 2008, 0:34

Meer Noord-Korea, wat oude foto's uit 1989:

Afbeelding
Noord-Koreaanse wegwijzer (평양 is Pyongyang)

Afbeelding
Nuttige voetgangerstunnel in Pyongyang

Afbeelding
Pyongyang

Afbeelding
Pyongyang (vraag is 1. van wie die auto's zijn (vermoedelijk partijbonzen) en 2. waarom de auto linksvoor de zijspiegels zo opvallend geplaatst heeft)

Afbeelding
Pyongyang

Afbeelding
Pyongyang 's avonds

Afbeelding
Pretpark :o

Afbeelding
Verkeersregelaar

Afbeelding
Strandrecreatie :o

Afbeelding
Straatbeeld in een dorpje

Afbeelding
Station Pyongyang

Afbeelding
Station Pyongyang (recente foto, nauwelijks veranderd maar het is dus niet altijd zo rustig)

Afbeelding
Zitrijtuig van Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwagukŭi Ch'ŏlto (조선민주주의인민공화국의 철도), de Noord-Koreaanse spoorwegmaatschappij. Bankjes lijken wel van de NS gekocht (foto). :mrgreen:

Afbeelding
WC in de trein, ook geschikt om gehurkt te gebruiken. (Ter vergelijking: Foto uit 2006 van de wc in het slaaprijtuig Moskou-Pyongyang, 17 jaar later nog steeds vrijwel hetzelfde)

Volledige fotoserie hier (in Koreaans).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 nov 2008, 21:00

Afbeelding
Straatbeeld Pyongyang

Afbeelding
Snelweg Pyongyang-Hyangsan

Afbeelding
Tunnel in de snelweg.
Link
Snelweg Pyongyang-Mt Myohyang

Afbeelding
Hyangsan

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » ma 10 nov 2008, 18:57

Coen Tunnel schreef: Afbeelding
Pyongyang (vraag is 1. van wie die auto's zijn (vermoedelijk partijbonzen) en 2. waarom de auto linksvoor de zijspiegels zo opvallend geplaatst heeft)
1: de meeste auto's zijn voor generaals, belangrijke mensen, ...
2: die auto zal vermoedelijk een Japanse zijn, die uitgerust is met de Japanse dodehoekspiegel.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 11 nov 2008, 6:45

Mocht Noord-Korea ooit 'open' gaan en op een westers systeem overstappen, dan kun je zeggen wat je wilt, maar qua infrastructuur ligt er dan al een hoop klaar. Juist door die huidge 'bij ons is alles beter en groter'-mentaliteit, heb je nu brede wegen in de steden en, iets wat in Centraal- en Oost-Europa ontbrak, brede wegen tussen de plaatsen onderling. Er zal dan wellicht wat nodig zijn om het op te kalefateren, maar de structuur ligt er al wel.

In de voormalige communistische landen in Europa zag je iets vergelijkbaars: Zeker in de 'blokkenwijken'lagen er al brede wegen. Alleen daar was de infrastructuur tussen de steden onderling niet goed. Maar in de buitenwijken ruimte zat. Dat zie ik ook op de foto's van Noord-Korea terug.

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 11 nov 2008, 7:21

Als je op GE naar Noord-Korea kijkt, dan valt op dat het met die brede wegen het over het algemeen wel meevalt.
Ook lees je van reisverhalen dat de onderhouds- en veiligheidsstaat van het wegennnetwerk en spoorwegennetwerk zeer te wensen overlaat.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2008, 13:56

Precies. Spoorbruggen zijn enkel brugen, er zijn geen leuningen... mocht er brand uitbreken in de trein op een brug dan kun je dus nergens naar toe. De gemiddelde snelheid van de treinen ligt op ongeveer 30 km/u en stations zijn 's avonds niet verlicht (alleen Pyongyang).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 18 nov 2008, 11:37

Via een Duits forum kwam ik deze link tegen, waarin wat interessante beelden over verkeer in Noord-Korea te zien zijn, zoals de metro van Pyongyang (met voormalig Berlijns materieel!).

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 26 jun 2010, 15:06

Oernederlandse IRM-trein op Noord-Koreaanse postzegel. :knetter:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: http://www.infrastructurist.com/2009/04 ... structure/
Mocht iemand zich geroepen voelen een Wegenwiki-artikel te schrijven over Noord-Korea, dan heb ik vast voor de snelwegen wat voorwerk gedaan. Ik heb ze op Google Earth bekeken en opgemeten. Een goede hulp daarbij was North Korea Uncovered, een KMZ-bestand met allerlei uiteenlopende geografische informatie.

Goed, voor de autosnelwegen heb ik als criteria genomen: overwegend ongelijkvloers, enigszins vloeiende aansluitingen en dubbelbaans (al dan niet met fysieke middenscheiding).

Reunification Highway (Pyongyang - Kaesong - DMZ) (162 km)
Vanaf ongeveer het Herenigingsmonument is de snelweg daadwerkelijk ongelijkvloers met vloeiende aansluitingen. Ik dit complex als startpunt gekozen voor de daadwerkelijke snelweg. Op zo'n 2 km ten zuiden van het monument is een knooppunt met de snelweg/expressweg Pyongyang - Ritsu-ri - Wonsan. De hele snelweg is 2+2 rijstroken en heeft grotendeels een fysieke middenscheiding en loopt totaan de gedemilirariseerde zone (DMZ).
Op 78 km vanaf het beginpunt is een verzorgingsplaats aanwezig, meer specifiek een parkeerplaats met theehuis Sohung als poort over de snelweg heen.

Pyongyang - Ritsu-ri (51 km)
Deze snelweg loopt vanaf het knooppunt met de snelweg Pyongyang - Kaesung naar het oosten en is tot Ritsu-ri als ongelijkvloerse autosnelweg uitgebouwd. Na deze plaats gaat de weg substandaard, misschien beter gezegd als expressweg, verder naar Wonsan, met een aantal gelijkvloerse en ongelijkvloerse aansluitingen en bij enkele langere tunnels enkelbaans. De feitelijke snelweg is 2+2 rijstroken en 51 km lang.

Pyongyang Airport - Myohyangsan (120 km)
Ten zuidoosten van het vliegveld van Pyongyang ligt een vorkknooppunt dat het begin van de feitelijke snelweg naar Myohyangsan vormt. De snelweg wordt gevoed door een deels gelijkvloerse expressweg tussen Pyongyang en het vliegveld, die halverwege stad en vliegveld weer wordt gevoed door twee andere expresswegen vanuit Pyongyang.
Gezien de vorm van het knooppunt, lijkt het me niet verwonderlijk als een zuidelijke doortrekking ooit de bedoeling is geweest. Na 52,5 km volgt er een brug van 1,8 km over de rivier Cheongcheon-gang. Na 120 km houdt de snelweg ineens op en moet je de afrit nemen. Doortrekking naar het noorden is in aanleg, waarvan nog tot zo'n 10 km ten noorden van het einde van de snelweg sporen van het tracé te ontdekken zijn.
Overigens viel het me op dat langs sommige dalviaducten zandwegen parallel aan de snelweg liepen, aan beide kanten aansluitend op de snelweg. Misschien in verband met de erbarmelijke onderhoudstoestand? De hele snelweg is trouwens 2+2 rijstroken en heeft grotendeels een fysieke middenscheiding.

Young Hero Motorway (Pyongyang - Nampho) (41 km)
De snelweg begint bij het Mangyongdae Children's Palace, waar de stedelijke expressweg overloopt in de snelweg in een knooppuntje. De gehele snelweg is 5+5 rijstroken breed, met ventwegen voor langzaam verkeer. In Nampho loopt het snelweggedeelte na een halfklaverbladknooppunt (net ten zuiden van de spoorlijn) over in een avenue, welk punt ik als eindpunt van de snelweg heb gekozen.

Met de bouw van deze snelweg is rond dec 1998/jan 1999 begonnen en werd opengesteld in oktober 2000, 10, 11 of 13 oktober om preciezer te zijn.
Lees hier en hier meer over dit geweldige project onder leiding van de onovertroffen leider... :roll:

Overigens vervangt deze snelweg de zuidelijker gelegen expressweg tussen beide steden, zoals ook goed is te zien op dit tracéoverzicht:
Afbeelding
Een plaatje van de snelweg in aanleg:
Afbeelding
Voltooid:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kaaiman op zo 03 okt 2010, 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 26 jun 2010, 18:12

Geen fysieke middenscheiding... Nu is dat met het verkeersaanbod daar waarschijnlijk ook overdreven.
Donateur Vereniging Wegenforum