Afbeelding

DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door sven_engelen » ma 27 jan 2020, 10:29

Het gaat mij erom dat er naar mijn mening ten alle tijden verkeersinformatie op moet staan. Dan maakt een DRIP zich ook nuttig.
Svenlo

Jffry101
polderweggetje

Bericht door Jffry101 » ma 27 jan 2020, 13:21

Waarom kan het niet gewoon simpel gehouden worden? Als er niets te vermelden is, doe dat dan ook niet. Zet dan dat ene puntje aan, zodat men niet denkt dat-ie defect is, en laat het daarbij. Panelen die bedoeld zijn om belangrijke informatie weer te geven, moet je niet gebruiken voor 'onzin'.

Mottoteksten en andere VanAnaarBeter-teksten hebben daar geen plaats.
Zoals ook voor de signalering geldt: attentiewaarde neemt af als deze gebruikt worden voor andere doeleinden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jan 2020, 14:56

Jffry101 schreef: ma 27 jan 2020, 13:21Mottoteksten en andere VanAnaarBeter-teksten hebben daar geen plaats.
Zoals ook voor de signalering geldt: attentiewaarde neemt af als deze gebruikt worden voor andere doeleinden.
DRIP's en signalering hebben beiden een compleet andere functie. Het belangrijke verschil is dat het negeren van signalering ernstige gevolgen kan hebben omdat ze verkeersregels moeten afdwingen (rood kruis bijvoorbeeld, of een snelheidsbeperking), terwijl een DRIP puur informatief is, en het negeren van een DRIP hooguit kan betekenen dat je in de file komt terwijl je die had kunnen vermijden. Een DRIP is extra service, signalering kan van essentieel belang zijn.

Mottoteksten op een DRIP zijn niet anders dan op mottoborden naast de weg. Ik zie het probleem niet om er mottoteksten te plaatsen als er geen verkeersinformatie te melden is.

Demassel
stadsweg

Bericht door Demassel » ma 27 jan 2020, 17:09

sven_engelen schreef:Het gaat mij erom dat er naar mijn mening ten alle tijden verkeersinformatie op moet staan. Dan maakt een DRIP zich ook nuttig.
Als iets standaard 10 minuten duurt, waarom dan ook aangeven dat dat 10 minuten duurt?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 28 jan 2020, 10:20

^^ Dat gebeurt toch al vaak op die berm-DRIPS, ik vind het wel handig. Bevestigd dat er niets aan de hand is en je krijgt een idee hoe lang je rijdt op een traject (navigatie geeft alleen aan tot tussenpunt/eindpunt).

In plaats van motto's of een ".", zet er op wat de (wegdek)temperatuur is. Zoals je in het buitenland wel eens ziet. Zeker in de winter een handige toevoeging als er verder niets te melden valt.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 28 jan 2020, 11:34

Demassel schreef: ma 27 jan 2020, 17:09
sven_engelen schreef:Het gaat mij erom dat er naar mijn mening ten alle tijden verkeersinformatie op moet staan. Dan maakt een DRIP zich ook nuttig.
Als iets standaard 10 minuten duurt, waarom dan ook aangeven dat dat 10 minuten duurt?
Voor de ter plekke onbekende weggebruiker alleen maar handig.
Svenlo

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 28 jan 2020, 12:48

IQ[] schreef: di 28 jan 2020, 10:20 ^^ Dat gebeurt toch al vaak op die berm-DRIPS, ik vind het wel handig. Bevestigd dat er niets aan de hand is en je krijgt een idee hoe lang je rijdt op een traject (navigatie geeft alleen aan tot tussenpunt/eindpunt).
Zeker sinds men het format heeft, normale reistijd + extra reistijd. Was in het begin even wennen, maar extreem waardevol als je op basis daarvan de route met de minste congestie kan kiezen. Ook met een navigatiesysteem vind ik dat soort informatie nog steeds nuttig, omdat het navigatiesysteem mij niet in een overzicht meerdere alternatieven kan laten zien tijdens het rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jan 2020, 18:32

sven_engelen schreef: di 28 jan 2020, 11:34
Wat is er handig aan? Als het er niet staat duurt het ook 10 minuten.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 28 jan 2020, 23:17

^^^ maar dat weet (vermoedelijk) die ter plaatse niet bekende weggebruiker niet. Die krijgt dus extra informatie (service).

Naar mijn mening valt het ook samen met hoe de reistijden zijn in standaard (normale) situatie. Zijn die gelijkwaardig of een paar minuten verschillend, dan zegt het mij dat je kan kiezen tussen één van de 2 routes. Bijvoorbeeld op de A50, vanaf Oss, naar Nijmegen: via de A326 of A73? In standaard situatie allebei 12 minuten, las ik gisteren. ;)

Aan de andere kant heb je de tekstkar langs de A12, vlak voor knp. waterberg, die de reistijd naar Hengelo aangeeft voor de A50/A1 of de A12/A18.
Daar zit, in standaard situatie, al zo'n verschil in reistijd in (via de A1 een kwartier sneller meen ik) dat het dan vrij weinig nut heeft (lijkt mij) om de optie via de A18 te tonen. Wie zal dat nou, vrijwillig, kiezen?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 28 jan 2020, 23:25

Coen Tunnel schreef: di 28 jan 2020, 18:32
sven_engelen schreef: di 28 jan 2020, 11:34
Wat is er handig aan? Als het er niet staat duurt het ook 10 minuten.
En dat weet die ter plekke onbekende weggebruiker? Nee dus.
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jan 2020, 23:59

^^ Waarom zou die dat moeten weten? Verandert dat iets aan het gegeven dat het 10 minuten duurt tot het punt dat op het bord vermeld staat, wat bovendien voor de meeste reizigers slechts een tussenpunt op een langere rit is?

Ik heb over de hele wereld op tig plekken gereden, bijna nergens staan reistijden aangegeven, en ik heb dat nooit gemist.

Een ander probleem is dat die dingen ook worden gebruikt voor reistijden over langere afstanden, en dan eigenlijk helemaal niet zo'n goede inschatting geven voor de automobilist. Ik kwam voorheen regelmatig 's avonds of 's nachts over de A73 en de DRIP bij Venlo gaf dan normaliter 41 minuten reistijd tot aan KP Ewijk aan, terwijl ik dat (ik heb wel eens op de klok gelet) in 33 à 34 minuten makkelijk redde en me daarbij keurig aan de snelheid heb gehouden. Dan heb je al zo'n 15-20% afwijking in de aangegeven tijden. Die reistijd geldt alleen als je niet harder dan 100 rijdt, maar wie doet dat nou 's nachts op een rustige snelweg? Wat is de toegevoegde waarde dan van de mededeling dat het 41 minuten zou duren?

Nee, gebruik die DRIP's alleen bij omleidingen, calamiteiten en files, maar het tonen van 'gewone' reistijden als er niks aan de hand is kan men makkelijk achterwege laten.
Durashift schreef: di 28 jan 2020, 23:17Aan de andere kant heb je de tekstkar langs de A12, vlak voor knp. waterberg, die de reistijd naar Hengelo aangeeft voor de A50/A1 of de A12/A18.
Daar zit, in standaard situatie, al zo'n verschil in reistijd in (via de A1 een kwartier sneller meen ik) dat het dan vrij weinig nut heeft (lijkt mij) om de optie via de A18 te tonen. Wie zal dat nou, vrijwillig, kiezen?
Die staat er vanwege de werkzaamheden aan de A1, en daar kan in de nabije toekomst op sommige momenten nog wel eens flinke vertraging komen. Dan is het wel handig. Voor Hoevelaken staat er op de A28 overigens ook eentje, met de reistijd over de A1 en de reistijd over de A28-N35. Maar deze tekstkarren staan er tijdelijk, en met een aantoonbaar doel.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 29 jan 2020, 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 29 jan 2020, 0:13

^^^de reden dat die er staan is mij bekend. Het instrument maakt toch niet uit.. de discussie gaat toch om het feit of zo'n display wel of niet reistijden moet tonen indien er geen afwijking is?

Jij betoogt van niet.. dus dan moeten die tekstkarren ook geen reistijden tonen als de werkzaamheden niet tot vertragingen leiden, naar mijn mening.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jan 2020, 0:16

^^ Ik ben sowieso niet zo'n fan van die dingen omdat de omleidingsroutes over de N18 en N35 uitermate substandaard zijn voor zulke grote hoeveelheden verkeer. Maar ik ben het ermee eens hoor, wat mij betreft mogen ze uit blijven zolang de omleidingsroutes in reistijd niet competitief zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 jan 2020, 14:08

VMS met bewegwijzeringsborden in Alabama:

Afbeelding
I-65 North - MM164 VMS - I-85 North by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-65 North - MM164 VMS - US82 West by formulanone, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 feb 2020, 17:15

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 03 mar 2020, 15:37

Tijdens een literatuuronderzoek kwam ik een interessante ontwikkeling van dWiSta-portalen tegen. Onder andere bij Autobahnkreuz Erfurt hangen grote Kleuren-DRIPS die dus een indeling als een normaal bewegwijzeringsbord kunnen tonen met dynamische informatie erbij. Merk op dat dit zonder statische pijlen is, zoals ze op de andere versies van de dWiSta-portalen voorkomen. Het lijkt te zijn toegepast in Thüringen en Bayern, waarbij ik alleen kan vinden dat ze zijn toegepast op de BAB3 tussen Nürnberg en Würzburg en de BAB6 & BAB7 tussen Feuchtwangen en Würzburg.

Afbeelding

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding

Geen idee of dit een fotosoep is, maar dit zou ook een mogelijke toepassing kunnen zijn van het systeem.
Afbeelding
https://www.swarco.com/solutions/traffi ... ic-control
Bronnen:
https://erticonetwork.com/official-laun ... m-bavaria/
https://www.thueringen.de/mam/th9/tlbv/ ... _druck.pdf
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 03 mar 2020, 16:03

Vind het wel een positieve ontwikkeling. Niet dat ik verwacht dat ze de pijlen zo snel anders gaan neerzetten, maar het grotere dynamische vlak geeft een veel rustiger totaalbeeld voor de boodschap dan alles met het witte kader eromheen. De vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk doordat het dynamische vlak nu behoorlijk veel groter is, maar als je de investering in zo'n plussize-DRIP wilt maken, is de ruimte beter gebruikt zo en kun je boodschappen als "25km Stau hinter Kitzingen" veel beter kwijt dan je binnen de klassieke witte kaders ziet. Die witte kaders hadden ook een zeker halo-effect op het dynamische zwarte gedeelte waardoor je extra goed moest kijken. Dat neem je op deze manier weg.

Ik vermoed dat het Beierse voorbeeld geen photoshop is, want je ziet in de achtergrond een vergelijkbaar gebruik van rood op de DRIP achter het opvolgende portaalbord. Dat mogen ze wat mij betreft wel verbeteren naar iets dat dichterbij het klassieke dWiSta-model blijft (als toegepast in het Biebelried-voorbeeld). Over dat Biebelried-voorbeeld gesproken: het is nog niet zo makkelijk om daar het betere alternatief naar Nurnberg aan te geven. Via Schweinfurt werkt voor een deel van het stedelijk gebied, maar op weg naar de A3-oost of de A9-zuid is A7-A6 een ruim kortere route ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 apr 2020, 23:28

Ter hoogte van Wezep staat deze tekstkar:

Afbeelding

Ik vraag mij af wie de doelgroep voor deze tekst op deze route is. Hopen ze dat chauffeurs niet op de parkeerplaatsen langs de A28 en A37 gaan kamperen terwijl het rijverbod is opgeheven? Maar zou dit dan niet beter in het Engels kunnen?

Parkeerproblemen vanwege het LKW-fahrverbot zijn er in deze omgeving volgens mij normaal niet. Zelfs op de A1 is het veel minder dan vroeger.

Langs de A1 bij Rijssen staat er ook één:
Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 13 apr 2020, 0:16

Voor, vooral, de Oost-Europese chauffeur die vanuit ons land of westelijk België naar DLD of Scandinavië wil rijden.
Chris schreef: (..)
Parkeerproblemen vanwege het LKW-fahrverbot zijn er in deze omgeving volgens mij normaal niet. Zelfs op de A1 is het veel minder dan vroeger. (..)

Op reguliere zondagen niet zo nee, maar op de doordeweekse dagen waar het in DLD een feestdag is, dan is het wel wat voller op NL parkings. Althans, dat was het vorig jaar wel.

Vorig jaar waren er DRIPS die vrachtverkeer vanaf de A1 bij Amersfoort via de A28 naar Emmen verwees.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » ma 13 apr 2020, 11:59

Wel slordig. Het moet ‘bis zum 30. Mai’ zijn. Maar het is in ieder geval te begrijpen...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » za 16 mei 2020, 11:59

^^ Inmiddels staat de tekst hier in de regio er op zondag al enkele weken niet meer op.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 24 mei 2020, 10:22

Een tweetalige VMS in Ontario.

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 24 mei 2020, 10:27

Alleen wordt het in het Frans uitgelegd, terwijl je in het Engels het plaatje dient te combineren met de tekst.

Demassel
stadsweg

Bericht door Demassel » zo 24 mei 2020, 11:42

Engelse vertaling: stop covid-19, blijf apart
Franse vertaling: 2m uit elkaar om covid-19 te verslaan

Volgensmij wel gelijkende uitleg van het plaatje.
Alleen wordt er in het Engels de 2m niet herhaald.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 26 mei 2020, 10:31

Dat past niet op een regel ook, volgens mij.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 mei 2020, 10:33

2 M APART
TO FIGHT
COVID-19

Kan best.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » zo 26 jul 2020, 23:33

Op de A12 bij Duiven zag ik vanmiddag een volledig Duitse tekst staan op de DRIP over corona.

Meiden Sie
Menschenmassen

Zusammen gegen
Corona

Volgens www.wegstatus.nl (die bij Duiven staat er vreemdgenoeg niet vermeld) staat die tekst ook op de DRIP boven de A12 tussen Grijsoord en Waterberg.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 26 jul 2020, 23:39

Ja, staat er al een tijdje.

Die langs de A325 thv de kruising bij het Gelredrome geeft de tekst in het Engels weer.

Wat ik dus wel vaag (en niet correct) vind is dat in de NL tekst het woord corona ontbreekt. Daar staat botweg: Houd je aan de regels. :s

Ja, welke regels? De verkeersregels? De regels die er thuis gelden? De huisregels op de werkplek??

:down:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 jul 2020, 23:42

Durashift schreef: zo 26 jul 2020, 23:39Wat ik dus wel vaag (en niet correct) vind is dat in de NL tekst het woord corona ontbreekt. Daar staat botweg: Houd je aan de regels. :s

Ja, welke regels? De verkeersregels? De regels die er thuis gelden? De huisregels op de werkplek??

:down:
Het is toch raadzaam om je aan al die regels te houden? :dyn_hyp:

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » ma 27 jul 2020, 0:22

Durashift schreef: zo 26 jul 2020, 23:39 J Daar staat botweg: Houd je aan de regels. :s
haha dat klinkt wel heel dwingend :wijsvinger:
Bijna net zo mooi als die verkeersborden in de USA "Buckle up! its the law" :hap: