DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door GuteFahrt » ma 03 aug 2020, 0:03

Zag dit weekend dat de BermDRIP op de A32 in de buurt van :AS: Wirdum is gedemonteerd. Verder viel mij laatst op dat op zo'n geval tussen :AS: Tjalleberd en :KP: Heerenveen de volgende aanwijzing werd gegeven: Apeldoorn volg A7/A6/N50. Vermoedelijk vanwege de wegenwerken bij :KP: "Hessenpoort."
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door GuteFahrt » zo 16 aug 2020, 12:23

Eenzelfde constructie is gedemonteerd op de A6 zuidelijk van Joure. Modernisering op komst?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door captain007 » ma 17 aug 2020, 11:39

^^ Of gewoon bezuinigingen. Er is een tijd geweest waar die dingen bij bosjes werden geplaatst, alleen het moet ook allemaal onderhouden worden.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door fonsoy » di 18 aug 2020, 10:12

Dan moeten ze er in omgeving Amsterdam ook dringend een paar weghalen. Bij de S114 staat er eentje vanuit IJburg richting A10. Met de tijd per auto richting het centrum. Of het beter is om de S114 of de S116 te nemen. Ik vraag me af of er uberhaupt mensen met de auto naar het centrum rijden vanaf dat punt :nothanks:

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door tsov » di 18 aug 2020, 10:49

^^ Ik denk eigenlijk dat die reistijdvermelding meer bordvulling is bij gebrek aan beter. Op die locatie zal hij er vooral staan om werkzaamheden aan de Piet Heintunnel, Zeeburgertunnel of Schellingwouder Bruggen aan te kunnen geven.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door GuteFahrt » di 18 aug 2020, 10:53

captain007 schreef: ma 17 aug 2020, 11:39 ^^ Of gewoon bezuinigingen. Er is een tijd geweest waar die dingen bij bosjes werden geplaatst, alleen het moet ook allemaal onderhouden worden.
De draagconstructies staan nog wel.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » di 18 aug 2020, 10:53

Misschien heb ik het verkeerd gezien, maar de DRIP over de A9 rechts (richting Alkmaar) net na de Brug over Zijkanaal C is ook verdwenen. Het portaal staat er nog.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door boe! » di 18 aug 2020, 11:00

^^ Dat heb je goed gezien. Dashcambeeld vanaf de andere rijbaan:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Demassel » di 18 aug 2020, 11:15

Ik heb ergens gelezen dat Rijkswaterstaat alle grote (bijna rijbaanbrede) drips wou vervangen voor de (nagenoeg) vierkante versie.

Kan het zo 1..2..3 niet weer vinden waar

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door captain007 » di 18 aug 2020, 11:21

^^ In de regio Arnhem/Nijmegen heeft men dat eerder inderdaad wel gedaan. Daar zijn bermDRIP modellen teruggeplaatst waar eerst op een aantal plekken conventionele DRIPS hingen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mavas » di 18 aug 2020, 11:29

Snelwegfreak schreef: di 18 aug 2020, 10:53 Misschien heb ik het verkeerd gezien, maar de DRIP over de A9 rechts (richting Alkmaar) net na de Brug over Zijkanaal C is ook verdwenen. Het portaal staat er nog.
Dat verklaart wellicht ook waarom er op de N202, A208 en andere toegangswegen naar de Velsertunnel allemaal bermDRIP's zijn geplaatst, zodat die grote exemplaren weg kunnen.

Op zich wel fijn dat er nu ook een DRIP dus is geplaatst op de A208. Die is er nooit geweest. Handig bij incidenten in de Velsertunnel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rein » di 18 aug 2020, 13:18

Demassel schreef: di 18 aug 2020, 11:15 Ik heb ergens gelezen dat Rijkswaterstaat alle grote (bijna rijbaanbrede) drips wou vervangen voor de (nagenoeg) vierkante versie.

Kan het zo 1..2..3 niet weer vinden waar
Is dat bij wegen met veel rijstroken dan wel verstandig? Uit kostenoogpunt wellicht wel, maar voor de zichtbaarheid voor de weggebruikers vraag ik het me wel af.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Demassel » di 18 aug 2020, 16:25

Op plekken waar ik de verandering heb gezien mis ik de grote drips eigenlijk niet. De nieuwe vallen imo ook gewoon goed op.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mhkamp » za 22 aug 2020, 6:54

Ook een DRIP waarvan er iets niet helemaal goed is.

Afbeelding

Ik kan lezen dat er 'dorp' gestaan heeft.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Pascal1998
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 13:45
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Pascal1998 » zo 30 aug 2020, 21:12

Rein schreef: di 18 aug 2020, 13:18
Demassel schreef: di 18 aug 2020, 11:15 Ik heb ergens gelezen dat Rijkswaterstaat alle grote (bijna rijbaanbrede) drips wou vervangen voor de (nagenoeg) vierkante versie.

Kan het zo 1..2..3 niet weer vinden waar
Is dat bij wegen met veel rijstroken dan wel verstandig? Uit kostenoogpunt wellicht wel, maar voor de zichtbaarheid voor de weggebruikers vraag ik het me wel af.
Ik had ook iets ooit gelezen, maar wat er niet in stond is dat alle DRIP's een BermDRIP zouden worden, want er zijn plekken waar dat dus niet kan (Bijv. de A9 bij de Gaasperdammertunnel) en op die plekken worden dus een Nieuwe DRIP met witte ipv oranje letters geplaatst (Iets met minder energieverbruik)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Chris » wo 06 jan 2021, 13:04

Chris schreef: zo 24 nov 2019, 13:51 Een concert van Cher in Phoenix was aanleiding voor wat VMS berichten van het Arizona Department of Transportation.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In een 'official ruling' voor de MUTCD heeft de Federal Highway Administration nu gesteld dat er een einde moet komen aan de grote hoeveelheid onzin die op VMS's wordt geplaatst door de staten.

De hele ruling: https://mutcd.fhwa.dot.gov/resources/in ... 09_174.htm

Er mogen alleen nog berichten worden geplaatst die een directe link hebben met 'traffic control' en 'traffic safety'.

Naast allerlei pop culture referenties, slogans, statistieken, 'grappige' berichten, etc. wordt ook gesteld dat verkeersveiligheidscampagnes niet quasi continu aangegeven moeten worden:

It is important that any safety campaign related messages be limited in duration. Displaying safety campaign messages on a near‑continuous basis can be counterproductive to the intended purpose, as motorists might habituate to and ignore messages that are displayed for long periods of time or with such frequency or predictability that motorists perceive them as being displayed continually.

En er zijn ook grenzen aan wat transport-gerelateerde zaken zijn:

Transportation agencies sometimes desire to display messages for the purpose of improving traffic conditions such as those providing information on alternative means of transportation, electronic toll collection, or carpooling as a means of reminding drivers of relevant options or opportunities for transportation. The provision in the MUTCD allowing for transportation-related messaging is intended only for messages narrowly focused toward these types of purposes. Messages regarding broader transportation items not related to improving traffic conditions, such as reminders of driver's license or vehicle registration renewal, vehicle recall information, and vehicle maintenance, are outside the intent of this provision.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mavas » wo 06 jan 2021, 13:34

Die nieuwe regels zoals ze in Amerika willen invoeren, gelden in Nederland al enkele jaren. Misschien dat ze al vanaf de introductie van tekstpanelen gelden in Nederland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mvalkenburg » wo 06 jan 2021, 13:38

Momenteel worden de DRIPs in Nederland toch ook gebruikt voor niet-verkeersrelevante Corona reclame?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Kaaiman » wo 06 jan 2021, 13:44

Er zijn toch wel eens voetbalgerelateerde boodschappen op DRIPs gezet? En de huidige coronaboodschappen zijn ook geen verkeersinformatie.

En dan heb je deze klassieker nog natuurlijk :mrgreen:
Link
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mavas » do 07 jan 2021, 11:12

"Blijf zoveel mogelijk thuis" vind ik anders wel verkeersinformatie. Want daarmee willen ze (auto)verkeer beperken.
En jullie begrijpen toch wel dat corona een uitzonderlijke situatie is?

En voetbalgerelateerde informatie, bedoel je dan hoe bezoekers naar welke ingang moeten rijden? Lijkt me ook wel verkeersinformatie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rein » do 07 jan 2021, 12:05

De Brexit informatie die ik de laatste weken op veel DRIPs zag, is wellicht zinvol voor transporteurs maar heeft weinig tot geen directe relevantie voor het verkeer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mhkamp » do 07 jan 2021, 17:41

mavas schreef: do 07 jan 2021, 11:12 En jullie begrijpen toch wel dat corona een uitzonderlijke situatie is?
Helaas... ik zal dan de enige zijn maar ik geloof er niet meer in. Maar das dan even :offtopic:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Durashift » do 07 jan 2021, 22:31

mavas schreef: do 07 jan 2021, 11:12 "Blijf zoveel mogelijk thuis" vind ik anders wel verkeersinformatie. (..)
Hmm, zo vriendelijk staat het er niet meer op hoor. Blijf thuis! staat er nu op.. (natuurlijk gevolgd door: samen tegen corona) :heygrr:

Maar ja, voor mij blijft het niet kloppen.. Ga naar huis, dat zou de tekst op een DRIP moeten zijn. Je bent immers al onderweg.. en sommigen zijn dan inderdaad op weg naar huis. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Pino » do 07 jan 2021, 22:58

Chris schreef: wo 06 jan 2021, 13:04 In een 'official ruling' voor de MUTCD heeft de Federal Highway Administration nu gesteld dat er een einde moet komen aan de grote hoeveelheid onzin die op VMS's wordt geplaatst door de staten.

De hele ruling: https://mutcd.fhwa.dot.gov/resources/in ... 09_174.htm

Er mogen alleen nog berichten worden geplaatst die een directe link hebben met 'traffic control' en 'traffic safety'.
Als je de foto's langs ziet komen, zat er inderdaad gewoon teveel onzin bij. Maar het blijft een hellend vlak, want allemaal gaan ze toch echt wel terug op traffic safety. En ook wel vrij direct: draag een gordel, geef richting aan. Ze geven er alleen een draait aan met de actualiteit van een popconcert, sportwedstrijd enz. Ik denk dat het een beetje de spuigaten uitliep, met DOTs die elkaar een beetje aan het overtroeven waren met slogans voor een dag. Een of andere spreuk is tot daaraan toe -"BOB jij of BOB ik" is ook maar een wat poëtische manier om te zeggen dat je niet onder invloed moet rijden- maar teksten werden in die overtroef-context ook steeds gezochter. "I got you babe - seat belt" ... sorry mensen.

Chris schreef: wo 06 jan 2021, 13:04 It is important that any safety campaign related messages be limited in duration. Displaying safety campaign messages on a near‑continuous basis can be counterproductive to the intended purpose, as motorists might habituate to and ignore messages that are displayed for long periods of time or with such frequency or predictability that motorists perceive them as being displayed continually.
Tja, wat doet de zoveelste "BOB jij of BOB ik" nog met je? Niet vreselijk veel, maar het herinnert je weer even. In de tussentijd herken ik de perceptie wel dat sommige DRIPs echt alleen maar zo'n saaie boodschap uitzenden, waardoor je hem toch ook weer gaat negeren. Waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Chris » za 30 jan 2021, 15:44

LOCK DOWN in Almelo.

Afbeelding
Almelo variable message sign LOCK DOWN by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mhkamp » za 30 jan 2021, 15:45

Ik zie er he-le-maal niets van. Het is gewoon druk.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Palance » za 30 jan 2021, 15:47

In Nederland zie je dat niet veel, teksten in 2 verschillende kleuren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Wouter N14 » za 30 jan 2021, 17:51

^^ Het is sowieso een model dat ik nog niet eerder had gezien...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Demassel » za 30 jan 2021, 18:35

Heeft Almelo op meerdere plekken hangen. Ik denk al wel een jaar of 15.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Palance » zo 29 mei 2022, 9:39

Palance schreef: wo 05 jun 2019, 11:24 DRIP voor fietsers:
AD schreef: Rotterdam maakt het fietsers gemakkelijker met real-time verkeersinfo
Ook fietsers kunnen vanaf nu rekenen op actuele verkeersinformatie tijdens een ritje door de stad. Aan de Laan op Zuid is de allereerste zogenaamde fietsDRIP geplaatst. Op het digitale bord zie je als fietser actuele informatie over de Erasmusbrug. Staat de brug open? Dan vertelt de DRIP je wat de snelste omfiets-route is.
Afbeelding
Vrijdag heb ik deze 2 foto's gemaakt. In basis dezelfde informatie als van de foto hierboven, maar nu over 3 regels uitgesmeerd

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie