DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 861
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Thom »

Ik snap de verandering wel. Op de eerste foto met twee regels staat dat de Willemsbrug open is terwijl ze de Koninginnebrug bedoelen.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door harry »

Ik ben in tijden niet over de geopende wisselstrook A1-A6 naar Almere geweest. Ik had deze DRIP nog nooit in werking gezien.
Ook bijzonder dat een drive-by foto van een DRIP zomaar gelukt is.

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Durashift »

^^ Wat zegt die DRIP nu eigenlijk?

Is de wisselbaan van A1 naar A6 open of dicht?

Als jij de wisselbaan kiest.. rijdt je dan (verplicht) naar de N702?

Ik vind het niet duidelijk, eigenlijk.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door verfmeer95 »

^^ De DRIP zegt dat de wisselbaan filevrij is naar zowel de N702 als naar de A6.
Eigenlijk zou er bovenaan nog een extra pijltje moeten om te laten zien dat je hem ook kan verlaten naar de A1.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Attietattie »

Durashift schreef: ma 15 aug 2022, 22:50 ^^ Wat zegt die DRIP nu eigenlijk?

Is de wisselbaan van A1 naar A6 open of dicht?

Als jij de wisselbaan kiest.. rijdt je dan (verplicht) naar de N702?

Ik vind het niet duidelijk, eigenlijk.
De doelgroep begrijpt het bord. Waarmee ik wil zeggen dat je gelijk hebt: het kost iedere bestuurder (aanname) een keer of 2 passeren voordat ze het begrijpen. Maar als je het eenmaal doorhebt, is het heel duidelijk en logisch.
verfmeer95 schreef: ma 15 aug 2022, 23:28Eigenlijk zou er bovenaan nog een extra pijltje moeten om te laten zien dat je hem ook kan verlaten naar de A1.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een weergave van de werkelijkheid. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Durashift »

verfmeer95 schreef: ma 15 aug 2022, 23:28 (..)
Eigenlijk zou er bovenaan nog een extra pijltje moeten om te laten zien dat je hem ook kan verlaten naar de A1.
Dat kon vroeger.. (in de tijd van Hanja Maij Weggen... :woop: ). Nu niet meer (onderaan de pagina)
https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... isselbaan/
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door harry »

Durashift schreef: ma 15 aug 2022, 22:50 Wat zegt die DRIP nu eigenlijk?
Of er files zijn op de wisselbaan.
Durashift schreef: ma 15 aug 2022, 22:50 Is de wisselbaan van A1 naar A6 open of dicht?
Open, uiteraard.
Durashift schreef: ma 15 aug 2022, 22:50 Als jij de wisselbaan kiest.. rijdt je dan (verplicht) naar de N702?
Nee, je kunt kiezen uit A6 en N702. Dat geven die pijlen op de afbeelding aan.
Durashift schreef: ma 15 aug 2022, 22:50 Ik vind het niet duidelijk, eigenlijk.
Het is vrij logisch als je het vaker ziet.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door harry »

verfmeer95 schreef: ma 15 aug 2022, 23:28 Eigenlijk zou er bovenaan nog een extra pijltje moeten om te laten zien dat je hem ook kan verlaten naar de A1.
Die route is alleen open in noodgevallen, als U-99:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door verfmeer95 »

Het is duidelijk te zien dat ik al te lang niet meer bij Muiderberg ben geweest. :surrender:
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rein »

^^ die DRIP hangt niet bij KP Muiderberg, maar (al) tussen KP Watergraafsmeer en KP Diemen. ;)
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Piles »

^^ maar de uitrit naar de A1 is wel bij Muiderberg ;)
Ik wist het ook niet, maar kom er ook al jaren niet meer :lol:
NSDaniel
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door NSDaniel »

Wat is eigenlijk de reden dat die U99 / uitrit naar de A1 niet regulier open is?

-
TOEVOEGING
Al gevonden: normale rijstroken hebben voldoende capaciteit ri A1 Amersfoort.
Gebruikersavatar
Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 590
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Stefanuzz »

Mocht er iemand deze week nog in Arnhem komen en een plaatje kunnen maken, ik ben heel benieuwd hoe dit er buiten op de DRIPs er uit ziet:

Afbeelding

Een van de eerste keren dat ik echt een afbeelding (uitgezonderd pictogrammen) heb gezien op een DRIP.
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Gebruikersavatar
Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 590
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Stefanuzz »

Om te voorkomen dat we te veel off-topic gaan in het topic over de matrixborden, hier een update m.b.t. DRIPs. N.a.v. contact met een wegbeheerder ben ik er achter gekomen dat er ruim 100 DRIPs in LocatietabelDRIPS.xml (opendata.ndw.nu) staan waarbij geen locatie verder beschikbaar is. Ik ga eens kijken of ik die handmatig kan gaan voorzien van de juiste locatie. Dat wordt even flink zoeken bij sommige. Maar ik zie zo ook al een aantal DRIPs die langs snelwegen staan die eerder al genoemd waren als 'ontbrekend'.
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door sven_engelen »

Deze DRIP bij knooppunt Zaarderheiken is lekker vies. Zo vies dat de tekst erop helemaal niet meer te lezen is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1083
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door tompie »

^^ volgens mij is hij niet vies maar is het eerder de zwarte coating die verweerd is waarsoor het aluminium zichtbaar wordt.
Er zal niets anders opzitten dan deze te vervangen.
belgie is zo slecht nog niet
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door JB81 »

^^
Klopt. Je ziet dit ook bij oudere signaalgevers, zoals deze bij knooppunt Everdingen.
Gebruikersavatar
RdG
dorpsstraat
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door RdG »

^^ is ook zo op het traject A2 Eindhoven > ‘s-Hertogenbosch. Hier wordt echter niks meer aan gedaan omdat er een vervanging van de WKS’en aan zit te komen en daarmee ook de signaalgevers.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door sven_engelen »

Op de A2 Eindhoven - ‘s-Hertogenbosch vind ik het wat dat betreft nog meevallen. Op de A16 zijn ze er erger aan toe.
Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 861
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Thom »

^^ en dat al zeker 15 jaar. Snap niet waarom ze nog niet eerder zijn vervangen .
Mikhail
expressweg
Berichten: 3501
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18
Locatie: Deinze en omstreken

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Mikhail »

Misschien is mijn vraag hier niet in het juiste onderwerp gesteld, maar ik zou graag weten of je zoals in Vlaanderen via het Verkeerscentrum, ook voor Nederland een website kan terugvinden met live informatie van welke teksten en boodschappen er op de DRIP's en bermDRIPS afgebeeld staan? Via de website van Rijkswaterstaat en online zoekwerk kom ik er niet uit.
****
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Chris »

Ja dat kan. In Nederland wordt dit soort informatie als open data beschikbaar gesteld en de overheid vindt het vaak niet haar taak om dit soort informatie gebruiksvriendelijk te ontsluiten, dus dat wordt overgelaten aan derde partijen.

Bijvoorbeeld als je genoeg inzoomt op deze site kan je de DRIPs bekijken: https://mxbord.nl/
Jeff
expressweg
Berichten: 3531
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Jeff »

Alternatief: wegstatus.nl/dashboardnl
Heeft ook een BE weergave

Kaart is op basis van Openstreetmaps
Mikhail
expressweg
Berichten: 3501
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18
Locatie: Deinze en omstreken

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Mikhail »

Bedankt voor deze informatie!

Ik heb de indruk dat de teksten op de VMS en RVMS panelen in Vlaanderen zelfs niet kloppen met wat er op de website van het verkeerscentrum wordt weergeven en wat deze in de realiteit tonen, van performantie gesproken...
****
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door sven_engelen »

Aparte niet kloppende DRIP info bij knooppunt Zaarderheiken vandaag. Er stond op de DRIP dat richting Knooppunt Leenderheide 28 minuten +18 zou duren. Echter was er helemaal geen file. Nu staat er zelfs op dat richting Knooppunt Leenderheide >60 minuten is. Volgens mij is er iets kapot... Overigens is dat alleen vanuit het zuiden. Vanuit het Noorden staan er wel juiste reistijden.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door boe! »

Die vertragingstijd is ook zichtbaar op de DRIP vanuit Nijmegen maar daar is die gekoppeld aan de route richting Het Vonderen i.p.v. de route richting Leenderheide. De DRIP vanuit Duisburg geeft voor de route richting Leenderheide wel de juiste rijtijd aan.

Zuidkant Zaarderheiken (vanuit Roermond)
Afbeelding

Noordkant Zaarderheiken (vanuit Nijmegen)
Afbeelding
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9084
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door keokiracer »

Die +31 voor Het Vonderen is wel realistisch aangezien er een vrachtwagen in brand stond op de A2 net ten zuiden van Het Vonderen. (nu is weg weer vrij en is er nog een minuut of 5 vertraging)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door sven_engelen »

Inderdaad. Interessante bug dus aangezien de rijtijd van het Vonderen gekoppeld wordt aan Leenderheide... verwarrend voor de weggebruiker ook. Ik heb zelf ook Waze 10 keer gecheckt voordat ik besloot de afslag te nemen naar de A67.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door sven_engelen »

Vandaag een nieuwe kleine bermDRIP gespot op de A67 tussen Venlo-Noordwest en Helden in westelijke richting. Ben benieuwd wat erop komt te staan en waarom ervoor gekozen is om het juist daar te plaatsen. Kan er snel googelend niets over vinden.
Gebruikersavatar
RdG
dorpsstraat
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door RdG »

^^
In de wandelgangen begrepen dat dit voor een systeem is wat de bandenspanning van vrachtwagens meet en aangeeft als deze niet goed is.
Een zelfde systeem staat op de N279 bij Keldonk.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!