DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » wo 04 jan 2006, 14:58

Volkstribuun schreef:Ik zou "are" weglaten, maar voor de rest: een geinig plaatje, Matt!
Zie: AYBABTU
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 04 jan 2006, 15:04

Aha, vandaar dus ;). Steenkolenengels :mrgreen:.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 04 jan 2006, 16:03

batsjer_bv schreef:DRIP's dienen m.i. correct gespeld te zijn en situatie tot aansluiting of knooppunt aan te geven -
* dus niet: "file vrij", maar "filevrij";
* niet: "tot A2 filevrij", maar "tot knp. Holendrecht filevrij";
en net zo niet: "tot Ring A'dam filevrij", maar "tot knp. Nieuwe Meer filevrij".
(evt. zonder "knp.")
file vrij zul je nergens meer tegenkomen - dat is reeds in het jaar 2000 middels een landelijke aanschrijving van wat toen nog het Hoofdkantoor van Rijkswaterstaat was uitgebannen van de DRIPs.

Voor de rest is het een kwestie van pragmatisch omgaan. De ruimte op een tekstregel is beperkt tot een maximaal aantal karakters, en er dient ook nog rekening te worden gehouden met positionele karakters. Bovendien moet rekening gehouden worden met diverse filelengtes.
Tenslotte moet het aantal conceptuele eenheden (woorden of combinaties als "5 km") op DRIPs zoveel mogelijk worden beperkt om het bord met hoge snelheid leesbaar te houden. Niet meer dan 9 conceptuele eenheden is daarbij wenselijk.

Rekening houdende met al deze beperkingen is "tot A2 filevrij" bij KP Diemen heel wat effectiever dan "tot kpt. Holendr. filevrij"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 04 feb 2006, 14:04

(Even een oud topic afstoffen)

Afbeelding

Uitvergroot:
Afbeelding

Voor het eerst dat ik dit op die DRIP bij de Maastunnel zag staan. Meteen na de ingang overigens was men tegeltjes aan de rechterzijde aan het vervangen.
Laatst gewijzigd door Palance op za 04 feb 2006, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 04 feb 2006, 14:15

Toch netjes zo. :)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 04 feb 2006, 15:04

leuke foto!

Ik kende die DRIP al een tijdje, maar voor het eerst in 'actie'. Overigens ook voor het eerst dat ik die pijlkruisbakken aan zie staan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 04 feb 2006, 16:43

Alleen jammer dat de letters in Uu zijn :kots:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 04 feb 2006, 17:13

Mark schreef:leuke foto!

Ik kende die DRIP al een tijdje, maar voor het eerst in 'actie'. Overigens ook voor het eerst dat ik die pijlkruisbakken aan zie staan.
Ik heb de DRIP wel vaker 'aan' zien staan, maar toen stonden er alleen mededelingen op over wanneer de tunnel dicht zou zijn vanwege werkzaamheden (vaak door-de-week 's nachts). Nog nooit met zo'n prachtig bord erop
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 04 feb 2006, 17:15

Langs veel rijkswegen zullen trouwens de komende jaren ook op grote schaal bermdrips verschijnen van zo'n 4x3 meter.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 05 feb 2006, 13:24

René schreef:Langs veel rijkswegen zullen trouwens de komende jaren ook op grote schaal bermdrips verschijnen van zo'n 4x3 meter.
Wat willen ze daar op zetten? En is het ter vervanging van de portaaldrips?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 05 feb 2006, 13:38

Nu we het toch over DRIP's hebben, waarom zijn die van ons veel groter dan die van bijv. onze Zuiderburen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 05 feb 2006, 20:20

ViaHaaren schreef:Wat willen ze daar op zetten? En is het ter vervanging van de portaaldrips?
Nee, niet ter vervanging van de huidige DRIPs, maar additioneel.
Wat precies de tekststrategie moet worden, is mij nog niet bekend.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 05 mei 2006, 11:38

*stof stof*

Een DRIP alleen bedoeld voor vrachtwagens (gezien het symbooltje)?

Raar (deze wegen hier zijn gewoon toegangelijk voor alle verkeer, wel is het overgrote deel hier vrachtwagen. Genomen in Distripark Waalhaven - Rotterdam, bij op-/afrit 18 van de A15)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 05 mei 2006, 11:49

DRIPs kunnen wel meer symbooltje aan...

Afbeelding

(Tenminste, als je de juiste verkeerscentrale-software hebt. Vooralsnog dus alleen bij RWS-NH)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 05 mei 2006, 12:16

Maar RWS-NH heeft géén vrachtwagensymbool :PP:

Ik vraag me af waarom het er stond. Er is wel veel vrachtverkeer, maar er zijn geen speciale doelgroepen stroken oid. in dat gebied. :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 05 mei 2006, 12:39

Waarom wel die overbodige ruiter op de snelweg? :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 05 mei 2006, 12:41

Geen moeilijke vragen stellen, ViaHaaren ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 05 mei 2006, 12:52

Ach, in de verkeerscentrale in Antwerpen kon men een afbeelding tonen van een verliefd paar :lol:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 05 mei 2006, 13:03

Altijd handig voor homo-parkeerplaatsen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Meer DRIPs in Oost-Nederland

Bericht door Rene » wo 22 aug 2007, 9:55

Algemeen Dagblad (22-8-2007) schreef:Meer panelen boven drie wegen

Rijkswaterstaat breidt het aantal dynamische route-informatiepanelen (DRIP's) boven de snelwegen A1, A12 en A50 uit. Tussen eind augustus en half november komen er vijf informatiepanelen bij, heeft de dienst gisteren aangekondigd. De nieuwe borden zijn voorzien aan weerszijden van het knooppunt Barneveld op de snelweg A1, bij Veenendaal en Bennekom boven de snelweg A12 en bij het Gelderse Valburg in de richting Arnhem langs de A50. Op deze plekken staan vrijwel dagelijks files.
Extra DRIPs kan geen kwaad daar. Oost-Nederland heeft een redelijk wegennetwerk, maar in verhouding nog erg weinig DRIPs als je het vergelijkt met het westen, en zelfs met het zuiden van het land.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Meer DRIPs in Oost-Nederland

Bericht door Chris » wo 22 aug 2007, 10:46

Bij Zwolle hangen ook geen drips. Alhoewel je er toch geen alternatieve route voor kan aanwijzen, want die zijn er niet.

Ik zou ze graag zien op de A28 bij 't Harde (daar beginnen vaak de files), en voor De Wijk.
Op de A32 is het handig bij Meppel-Zuid, in verband met de hardnekkige invoegfile daar, en het verdere verloop op de A28.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Meer DRIPs in Oost-Nederland

Bericht door boe! » wo 22 aug 2007, 11:23

Het gaat niet alleen om meer DRIPS, maar ook betere informatie op bestaande DRIPS. Als de A28 tussen Utrecht en Amersfoort is versperd, wordt dat nu pas op de DRIP tussen Lunetten en Rijnsweerd aangegeven. Verkeer richting Apeldoorn zou je al op de DRIP bij De Meern de alternatieve route via A12 en A30 willen wijzen. Dat gebeurt nu niet.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Meer DRIPs in Oost-Nederland

Bericht door Frits » za 01 sep 2007, 16:53

Routepanelen boven A12 bij Veenendaal

VEENENDAAL - Rijkswaterstaat werkt de hele dag boven de A12 bij Veenendaal en Bennekom. Daar wordt een route-informatiepaneel opgehangen. Daar kunnen weggebruikers straks op zien hoe lang een file is of bijvoorbeeld een omleiding. Volgens Rijkswaterstaat levert het opbouwen van het paneel vandaag nauwelijks verkeershinder op.

Bron: RTV Utrecht
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Meer DRIPs in Oost-Nederland

Bericht door Kaaiman » zo 02 sep 2007, 0:30

Bij het eerste bericht hoort trouwens ook nog 'A30', tenminste... dat staat op de infoborden langs de wegen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door hurricane » zo 11 nov 2007, 20:42

Ik kwam dit filmpje tegen, aan jullie de vraag of dit technisch mogelijk is :?:
http://nl.youtube.com/watch?v=ZR0U1nyQlD0

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door boe! » zo 11 nov 2007, 21:34

Dat is een zeer beroemde 'oplichter'. ;)

:arrow: http://nl.youtube.com/watch?v=i7edIJDq1oA&NR=1

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Kaaiman » ma 12 nov 2007, 16:39

Het ziet er wel erg echt uit... Ik kan niet geloven dat ze alles in scène hebben gezet.

http://nl.youtube.com/user/maxcornelisse
Op zijn profiel staan nog veel meer van zulke filmpjes. Ofwel dit is het werk van een geniale regisseur, of dit is echt een meesterhacker.
Overigens is er wel nog iets ongeloofwaardigs: alles wat hij hackt heeft een keurige gebruikersinterface. Vaak is hacken toch echt gewoon rommelen in tekstmodus... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Wally » ma 12 nov 2007, 21:53

In het eerstgenoemde filmpje heeft hij het over de ANWB-centrale. Bij mijn weten wordt de signalering/DRIPS niet door de ANWB verzorgd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door boe! » ma 12 nov 2007, 22:19

Dit schrijft Max over zichzelf:
Infosupport.nl schreef: Max stelt zich voor

Hallo, ik ben Max, ik ben 24 jaar en heb Informatica gestudeerd. Ik vind het leuk om mensen in de maling te nemen. Mijn geniale ideeën zijn verfilmd en zie hiernaast het resultaat. Inmiddels zijn er al verschillende filmpjes in omloop en ik heb ze zelf op YouTube geplaatst. Daar zijn ze al meer dan 200.000 keer bekeken en ik krijg ook veel leuke reacties.

Door anderen zijn de filmpjes ook op andere populaire sites gepost, zoals op http://www.tweakers.net, http://www.fok.nl, http://www.sargasso.nl, http://www.lachvandedag.nl. Ik heb zelfs met mijn grappen de tv gehaald. Editie NL van RTL 4 heeft het NS filmpje getoond. Wil je de aflevering nog zien, zie hiernaast het resultaat. Toen Editie NL erachter kwam dat ik nog 4 andere leuke filmpjes op Youtube heb staan hebben ze het filmpje van het openen van de brug de volgende dag in de uitzending laten zien.

Inmiddels heb ik echt een ludiek idee bedacht en uitgevoerd. Ik heb het voor elkaar gekregen om via een ‘virusje’ de autocue van Editie NL te voorzien van aangepaste feed. Deze truc heb ik toegepast op een uitzending van Editie NL. Kijk snel naar het filmpje en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

PrijsvraagNu jullie bekend zijn met mijn filmpjes, ben ik benieuwd hoeveel jullie van me weten en of jullie me kunnen helpen bij het beveiligen van systemen.

(...)

Groeten Max

Marc
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 09 nov 2007, 20:53
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re:

Bericht door Marc » do 22 nov 2007, 22:01

Mark schreef:Ach, in de verkeerscentrale in Antwerpen kon men een afbeelding tonen van een verliefd paar :lol:
jaja, maar da heeft nooit boven de ban gestaan hoor; Enkel op ons "testbord". was om een foto van te nemen voor een collega die ging trouwen.

Plaats reactie