DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

FIK
dorpsstraat

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door FIK » di 11 dec 2007, 11:54

Dit is mss een een goede plaats om deze vraag eens te stellen...

In Brussel hangt een VMS boven de snelweg E40 richting Brussel-centrum (vlak voor het einde van de snelweg, de Vmax is op die plaats nog 90km/u).
Het betreft een VMS met 4 lijnen en telkens max. 25 karakters per lijn + aan de linkerkant een pictogram.
De VMS heeft de mogelijkheid om alternerend 2 verschillende berichten te laten verschijnen (5 seconden per bericht).

In Brussel zijn we wettelijk verplicht iedere boodschap in het Nederlands en Frans te publiceren, er is weliswaar maar 1 VMS-bord.

Alternerende berichten hebben het voordeel dat de tekst niet te 'druk' wordt, maar het nadeel dat automobilisten weleens plots op de rem zouden kunnen gaan staan om te 'wachten' op de boodschap in hun taal.

Welke van onderstaande berichten zou het meest doeltreffend zijn zodat de boodschap begrepen wordt door zoveel mogelijk automobilisten (we gaan er gemakshalve vanuit dat er op die plaats evenveel Franstaligen als Nederlandstaligen voorbijrijden)?

Op dit ogenblik wordt OPTIE A toegepast in Brussel (FR + NL, zonder alternerende berichten). Maar dit is voor discussie vatbaar, want de kritiek hierop is dat de boodschap niet meer begrijpbaar is als zogezegd de 'halve bijbel' gepubliceerd wordt op een VMS.
In dat opzicht kunnen we wat advies gebruiken van 'gewone' weggebruikers.

Optie A
Afbeelding

Optie B (alternerende berichten: lijn 1 + 3 en 2 + 4)
Afbeelding

Optie C (alternerende berichten: lijn 1 + 2 en 3 + 4)
Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 11 dec 2007, 12:08

Tekstwisselingen leiden vrijwel altijd tot informatieverlies, omdat je een deel van de boodschap vaak niet kunt lezen door tijdgebrek. Je staat immers niet stil voor het bord, maar rijdt erop aan/onderdoor.

Optie A is dus beter dan B en C, maar aan optie A valt nog heel wat te verbeteren.
Allereerst door nog maar één plaatsnaam te gaan gebruiken. Gent ligt in Vlaanderen, dus geen GAND gebruiken. Regel 2 verdwijnt helemaal. Regel 1 wordt dan: E40 GENT, Regel 2: DICHT / FERMEE, Regel 3: GENT VIA RING, Regel 4: leeg.
Omgekeerd als Luik verwezen moet worden: alleen Liège, en dan FERMEE / DICHT.

Voor een maximaal effect (leesbaar tijdens het rijden) moet je met zo min mogelijk tekstelementen je boodschap overbrengen met een permanente tekst.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 dec 2007, 12:18

Het voorstel om alleen Gent dan wel Liège te gebruiken zou ik ter plekke invoeren, maar die is bij mijn weten niet toegelaten onder de Belgische taalwetgeving. Binnen België wordt naar plaatsen in België verwezen in de taal van het gebied waarin je rijdt, ook wanneer dat dus een exoniem is. Het endoniem wordt daarbij niet vermeld.

Het laten verspringen van boodschappen lijkt me vooral irritant wanneer je net aan het lezen bent. Moet je feitelijk weer opnieuw beginnen en daar heb je met 100 km/h of meer natuurlijk geen tijd voor. Daarnaast kan het verspringen van een boodschap tot een schrikreactie leiden ("wat gebeurt daar?") waardoor mensen gaan remmen. Je maakt dat in Nederland tot op zekere hoogte al mee, wanneer ineens matrixborden aanspringen. Dan gebeurt er iets in je ooghoek, daardoor raak je even vertwijfeld en die vertwijfeling is nooit wenselijk. Het lijkt me daarentegen niet waarschijnlijk dat mensen langzamer gaan rijden om de tekst in je eigen taal te zien verschijnen. Maar goed, in België weet je het wat dat betreft natuurlijk nooit.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 dec 2007, 20:32

Wisselende teksten zijn niet aan te bevelen. Ik heb deze foto's gemaakt in Griekenland (net na een tolstation, dus dit keer kon ik wel vanuit stilstand lezen wat er op kwam te staan).

Afbeelding
Afbeelding

Een tweetalige DRIP in Wales (helaas zeer bewogen vanwege het slechte weer)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 12 dec 2007, 22:18

Zo min mogelijk tekst zonder alterneren is inderdaad het beste. Ik vind persoonlijk 5 seconden vrij lang voor deze korte berichten.

Ik zou bijvoorbeeld gaan voor:

Code: Selecteer alles

+-------------------------+
|  E40   DICHT / FERMEE   |
|                         |
|      GENT  /  GAND      |
|        VIA  RING        |
Ik ben niet echt ter plaatse bekend, maar ik vraag me af of de aanduiding E40 Gent echt nodig is. Zet er wellicht een afstandsaanduiding erbij, bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

| 2KM: E40 DICHT / FERMEE |
|                         |
|      GENT  /  GAND      |
|        VIA  RING        |
Laatst gewijzigd door Paixao op wo 12 dec 2007, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 09 jan 2008, 18:40

De A4 is momenteel afgesloten bij knp Burgerveen. De camera daar die je ook kunt bekijken via http://www.traphic.nl is momenteel uitgeschakeld. Dat kan geen toeval zijn. Is die camera bewust uitgeschakeld om "ramptoerisme op afstand" tegen te gaan of omdat die camera nu druk gebruikt wordt door RWS?

EDIT: de camera werkt weer, maar laat nu het OWN zien.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 09 jan 2008, 19:14

Rene schreef:Wie ziet wel eens vaker een DRIP waarvan een tekstregel volledig scrambled is ?
Wel eens een "tekstkar" gezien met een volledig door elkaar gehusseld beeld. Er waren delen van letters in te herkennen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 jan 2008, 19:27

@ Wouter; camera's worden doorgaans altijd uitgeschakeld bij incidenten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 09 jan 2008, 19:32

Dat idee had ik idd al. Overigens heb ik ooit wel beelden gezien van een klein kopstaartje, inclusief uitgestapte mensen. Kan ik straks wel posten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 18 jan 2008, 18:59

Chris schreef:@ Wouter; camera's worden doorgaans altijd uitgeschakeld bij incidenten.
Doorgaans ja :)
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 aug 2008, 18:33

** stofferdestof **

Ik reed gisteren via de A9 terug van Heiloo naar Leidschendam. Bij knooppunt Beverwijk gaf de DRIP een melding die ik niet begreep. Kan iemand (René?) dit verklaren? De DRIP gaf aan dat er rechtdoor geen vertraging was, en dat je voor Haarlem het beste via de A208 kon rijden (i.p.v. rechtdoor A9-Wijkertunnel). Dat laatste sneed geen hout wat mij betreft, en wel om de volgende redenen:
- De Velsertunnel (naar de A208) was half gesloten, beide richtingen moesten door dezelfde buis. Waarom dan nog eens extra verkeer daarover heen sturen?
- De kantelwalsborden vlak na de DRIP stonden op de normale stand, en stuurden Haarlem dus via de A9.
- Op de rechtdoorrichting was voor zover ik kon zien geen vertraging naar Haarlem.
:dontknow:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 06 aug 2008, 21:31

Ik zal je opmerking eens in de VC uitzetten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 11 aug 2008, 16:41

^^ Alvast bedankt! Kan het zijn dat ze misschien de verkeerde tekst hadden ingeschakeld? Want zaterdagavond stond die DRIP weer aan, alleen met een iets andere tekst. Nu gold de routewijziging voor Haarlem via de A208 alleen voor vrachtwagens (symbooltje) hoger dan 4 meter.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 05 sep 2008, 16:26

Er is een nieuw vast paneel geplaatst langs de A2 tussen Valkenswaard en KP Leenderheide, richting noorden.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 18 okt 2008, 15:16

Weet niet of het het juiste topic is, maar ik heb een vraag. Vanmorgen zag ik in Rijswijk, aan de Prinses Beatrixlaan richting Delft, een DRIP (of iig een zwart ding wat er zo uitziet) hangen. Ik heb deze er nog niet eerder gezien. Weet iemand wat het idee is om deze op te hangen?
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.02 ... 3&t=k&z=17
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 okt 2008, 8:07

De gemeente Rotterdam heeft zelfs een enquete online gezet over de DRIP bij de Schieweg (heb er zelf helaas geen foto van, maar wel leuk te lezen dat om de mening van de automobilist gevraagd wordt over dit bord)

http://www.enqueterotterdam.nl/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 okt 2008, 9:58

Ik heb gisteren deze twee op de foto kunnen zetten:

A29, bij KP Vaanplein:
Afbeelding

A16, bij Kralingen:
Afbeelding

Uitvergroting:
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 10:20

A16, bij Kralingen:
Die heb ik ook gezien gisteravond. Bij nacht is deze duidelijker waarneembaar dan overdag. (Ze staan ook op de A 4 bij het Clausplein). Het aantal minuten dat de omleiding duurt staat aangegeven. Ik vond het 'drukke' borden; je verwacht zo'n geval niet en dan kost het te veel tijd om het te interpreteren. Daarnaast zijn ze overdag ook nog eens slechter zichtbaar vanwege lichtinval.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 okt 2008, 10:58

Behoorlijk slecht zelfs, de foto is rond het middaguur genomen, en dus is er volop zon. Ze vallen ook niet echt op (behalve dan voor mij :) ) Ik vind het op de foto duidelijker te zien dan onderweg.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 mar 2009, 13:37

Deze kon ik niet goed op de foto krijgen;
Afbeelding

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 08 mar 2009, 16:26

Ja, beeldschermen met niet-stabiel beeld zijn niet goed voor foto's, helaas. Vanuit stilstand kun je er soms met een lange sluitertijd nog wel wat mee.

Sowieso ben ik niet zo te spreken over die fullcolordingen die je in Nederland steeds meer ziet.. In het algemeen is het blauw zo fel dat je eerst alleen ziet dat er iets blauws is, en pas als je dichterbij bent ook de witte tekst kunt lezen. Maar je moet ook weer niet te dichtbij zijn, want dan zie je weer de individuele kleuren.

Ze hadden pas zelfs zo'n ding in gebruik met een knipperende pijl op een rijstrook. Het knipperpatroon was erg afwijkend van wat je gewend bent: veel langer aan dan uit. Het ding was verblindend fel (ik zag daardoor pas heel laat dat er wegwerkers vlak bij de afzetting stonden!) en eenmaal ernaast werd ik afgeleid door de driekleurengloed.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 19 mar 2009, 13:35

In Nederland bleek het in scene gezet, maar in de VS kan het dus echt...
[url=http://www.nu.nl/internet/1934960/hacken-verkeersborden-trend-in-amerika.html]www.nu.nl[/url] (19-3-2009) schreef: Hacken verkeersborden trend in Amerika

NEW YORK - Zombies die de rijbaan versperren? Sinds enkele weken waarschuwen elektronische verkeersborden automobilisten in New York geregeld voor mensenverslindende levende doden. Het hacken van borden is een nieuwe rage in de VS. De autoriteiten zijn niet blij en nemen maatregelen. De matrixborden staan langs de weg om automobilisten te waarschuwen voor wegwerkzaamheden en gewijzigde verkeerssituaties.

Vreemde waarschuwingen
Sinds januari vertonen de borden steeds vaker vreemde waarschuwingen. New Yorkers werden bijvoorbeeld gewezen op het gevaar voor nazizombies, dinosaurussen op de rijbaan en een feestje van een zekere Julie. Ook blijkt het einde der tijden nabij en worden forenzen uit het naburige New Jersey aangemoedigd om daar vooral te blijven.

Rage
De rage is vanuit Texas overgeslagen naar andere delen van het land. Langs snelwegen en in steden krijgen automobilisten bijvoorbeeld de trieste mededeling dat niemand ooit van ze gehouden heeft, of dat universiteitsstudenten graag orale seks hebben. Op een bord bij een benzinestation liet een grappenmaker de boodschap achter dat die dag penissen op het menu stonden. De hackers halen hun kennis van sites als Jalopnik.com. In een elektronisch bord zit een toetsenbord waarmee de tekst kan worden gewijzigd.

Beheerder
De beheerder van Jalopnik.com loodst de lezer door het menu, levert wachtwoorden, maar vraagt tegelijkertijd uitdrukkelijk om de handleiding niet te misbruiken om hilarische berichten achter te laten op de borden. Fabrikant Wanco zegt veel klachten binnen te krijgen van politie en gemeenten en geeft advies hoe het hacken tegen te gaan. Het bedrijf raadt aan om de toetsenborden te verwijderen of de paswoorden geregeld te veranderen.

Extra surveillance
Het gemeentebestuur van New York gaat dat doen en heeft al extra surveillances aangekondigd. ''Het is verkeerd. De borden kunnen automobilisten en voetgangers gevaarlijk afleiden'', zegt een woordvoerder tegen de lokale krant de New York Post.

© ANP

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 19 mar 2009, 13:43

Oplossing: tekstwagens die alleen op afstand te veranderen zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » do 19 mar 2009, 13:47

Palance schreef:Wisselende teksten zijn niet aan te bevelen. Ik heb deze foto's gemaakt in Griekenland (net na een tolstation, dus dit keer kon ik wel vanuit stilstand lezen wat er op kwam te staan).

Afbeelding
Afbeelding
He. De brug bij Patra, tussen de Peloponesos en het vasteland?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 mar 2009, 14:00

^^ De Rio-Antiriobrug.

De Pelopennesos is overigens ook vasteland.

simon
autoweg

Bericht door simon » do 19 mar 2009, 14:36

In Arnhem (welliswaar niet op de snelweg, maar toch) worden bij wegwerkzaamheden altijd testkarren met wisselende teksten gebruikt. Zoals
1) Ernstige verkeershinder
2) Op dit wegvak
3) Van 9 maart
4) tot 9 april

Of
1) parkeren Gelredome
2) <<Grote pijl naar rechts>>

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 19 mar 2009, 14:43

Als die teksten precies zo worden toegepast zoals in jouw voorbeeld, dan snappen ze er weinig van. Tekstwagens hebben normaliter minstens 3 regels beschikbaar per pagina. Je probeert zo min mogelijk pagina's te gebruiken, doch maximaal 3 (richtlijn). Beide voorbeelden zou ik op minder pagina's kwijt kunnen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 19 mar 2009, 14:47

^^ Maar hele volle pagina's leest ook erg beroerd, of liever, dan mis je vaak ook informatie.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 19 mar 2009, 18:37

Dick schreef:He. De brug bij Patra, tussen de Peloponesos en het vasteland?
Klopt, de foto's zijn alweer van september 2006. Een mooie brug, ik heb er uiteraard nog veel meer foto's van.

Autosnelwegen.net

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » za 11 apr 2009, 18:29

Wouter N14 schreef:^^ Maar hele volle pagina's leest ook erg beroerd, of liever, dan mis je vaak ook informatie.
Gisteren in de file bij Valburg weer.
Stond een tekstkar met op 1 pagina de volgende tekst:

Na 300 meter gebruik vluchtstrook toegestaan.

Deze werd dan afgewisseld met een scherm met 3 rechte pijlen.
Nou stond het nu toch vast dus was het wel te lezen maar zoiets toepassen bij >80 km/h veroorzaakt denk ik alleen maar file.