DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

mafKees
dorpsstraat

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mafKees » za 11 apr 2009, 18:52

Wouter N14 schreef:^^ Maar hele volle pagina's leest ook erg beroerd, of liever, dan mis je vaak ook informatie.
Nee, 4 paginas na elkaar, dat leest fijn.
Als het dan toch al niet op 1 past is 2 pagina's het beste m.i., met 2 sec. per pagina.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 jun 2009, 18:50

In het noorden van het land zijn er nu ook een aantal geplaatst. Ik zag ze op de A28 voor Hoogeveen, bij Assen, op de A7 voor Heerenveen en volgens mij ook bij Joure.

Deze was bij Assen.
Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 26 jun 2009, 20:53

Helaas wordt een groot aantal van deze nieuwe BermDRIPs aangestuurd via GPRS.
En GPRS laat het nogal eens afweten.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 28 jun 2009, 16:25

^^ komt dit door de dekking of kwaliteit van de telecomprovider, of heeft dit mee een oorzaak in de kwaliteit van de gebruikte apparatuur?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 jun 2009, 18:31

Nieuwe DRIP op de A28 voor KP Hoogeveen vanuit het westen. (ook nieuw asfalt trouwens)
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 30 jun 2009, 18:46

Eind van dit jaar komen die dingen ook rondom Den Haag te staan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » do 02 jul 2009, 10:11

En als die vrachtwagen bijv. door een mankement die vluchtstrook op moet? Rijdt die dan niet dat hele bord naar de Filistijnen? De DRIP lijkt een beetje laag te zitten.
Natuurlijk een minimale kans dat een vrachtwagen juist daar moet staan, maar je weet nooit natuurlijk.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jul 2009, 10:14

Nah, de foto is gezoomed, en ik denk dat een LKW daar wel onder past ;)

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » do 02 jul 2009, 10:15

Mooi. 8-)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 03 jul 2009, 10:36

Rene schreef:Helaas wordt een groot aantal van deze nieuwe BermDRIPs aangestuurd via GPRS.
GPRS is op z'n zachtst gezegd onhandig. Het maakt gebruik van de vrije capaciteit van een GSM-mast. Als iedereen in de file naar huis belt, kan het zijn dat de mast geen vrije capaciteit meer heeft, en dat GPRS dus niet beschikbaar is. En juist bij files is 't handig om je DRIPs bij te kunnen werken.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 01 sep 2009, 16:29

Op weg naar het noorden (en weer terug) kwam ik deze nieuwe DRIPs tegen.

A27 Huizen-Almere:
Afbeelding

V.v.:
Afbeelding

En nog een op de A6 richting Amsterdam bij Almere-Buiten.
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 sep 2009, 16:36

Waarom nou weer soms knooppunt- en afritsymbooltjes en dan soms weer niet? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 01 sep 2009, 16:55

De laatste wordt door een andere verkeerscentrale bediend.
Vraag me trouwens wel af waarom daar niet meteen het KP-symbool is toegepast, dat zal ik morgen eens navragen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 sep 2009, 16:57

OK, ik dacht/hoopte dat daar een soort landelijke richtlijn voor was. Mét symbooltjes is uiteraard mooier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 01 sep 2009, 17:22

Nu staat er dat het 6 minuten is naar het doel Almere Stad, dus inclusief OWN. Dat is dus heel wat anders dan de reistijd tot aan de afrit. Hoe dan ook, mooie borden!

Mark
Forumbeheerder

Re:

Bericht door Mark » zo 08 nov 2009, 15:11

Rene schreef:De allereerste DRIPs zijn geplaatst op de A1, A2, A4 en A8 voor de Ringweg Amsterdam, ik meen ergens rond 1989/1990. Het waren 2-regelige dot/matrix DRIPs, toendertijd "RIA-panelen" genoemd.

Klik hier voor foto beeldbank V&W
Foto op Nuentoen. Binnenkort is het 18 jaar geleden dat de eerste RIA in gebruik werd genomen. Grappig is het type signaalgevers die je nu 18 jaar later nog steeds op veel plekken ziet.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 08 nov 2009, 15:31

^^
Dit eerste type stond alleen bij Amsterdam en komt al vele jaren niet meer voor.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 30 nov 2009, 9:29

Kwestie van gewenning misschien?
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2133465/veel-klachten-filemelding-matrixbord.html]www.nu.nl[/url] (30-11-2009) schreef: Veel klachten over filemelding op matrixbord

AMSTERDAM - De nieuwe reisinformatie op borden boven de snelweg in Utrecht en Zuid-Holland hebben tientallen klachten opgeleverd bij Rijkswaterstaat. Sinds twee weken is de melding over het aantal kilometers vervangen door de verwachte reistijd. Het AD schrijft dat de automobilist liever de filelengte of vertraging op het matrixbord ziet. De wegbeheerder kijkt naar alternatieven. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat willen de automobilisten combinaties tussen file in kilometers, de reistijd en de vertraging. Maar ''praktisch gezien past niet alles op het matrixbord''.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 30 nov 2009, 9:44

Juerd schreef:
Rene schreef:Helaas wordt een groot aantal van deze nieuwe BermDRIPs aangestuurd via GPRS.
GPRS is op z'n zachtst gezegd onhandig. Het maakt gebruik van de vrije capaciteit van een GSM-mast. Als iedereen in de file naar huis belt, kan het zijn dat de mast geen vrije capaciteit meer heeft, en dat GPRS dus niet beschikbaar is. En juist bij files is 't handig om je DRIPs bij te kunnen werken.
Ik denk dat dat wel meevalt. Anders zou het betekenen dat sms-jes ook niet binnenkomen en dat doen ze wel. Er is dus meestal wel een momentje capaciteit. En een halve minuut vertraging is overkomelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 01 dec 2009, 16:05

Je begrijpt het verkeerd. GPRS maakt gebruik van vrije capaciteit die bedoeld was voor telefoongesprekken. SMS'jes komen ook door als alle gespreksslots in gebruik zijn, en hebben er verder niks mee te maken. Je hebt voor gesprekken en GPRS echte aparte verbindingen nodig; SMS is een verbindingsloos protocol en gaat via de continue GSM-verbinding. Ze hebben als het ware hun eigen stukje capaciteit. Een SMS-bericht is ook uitermate klein; die 140 bytes is veel minder dan hoeveelheid data die je voor een dotmatrix-display nodig hebt (naar schatting minstens 2 kB).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 dec 2009, 12:19

De Telegraaf meldt vandaag dat de matrixborden ook zullen worden ingezet voor AmberAlerts. Wanneer bekend is met wat voor vluchtauto iemand is weggereden, zou die informatie via matrixborden worden verspreid. Ik neem aan dat het hier om DRIPs gaat, niet om de reguliere matrixborden. De bij het artikel geplaatste fotofop uit de hoge hoed van AmberAlert suggereert het tegendeel. Omwille van de hilariteit mag ik die hieronder vast wel plaatsen ...
AmberAlert schreef:Afbeelding
Al met al leuk bij elkaar gelobbyt door AmberAlert. Het leidt echter wel tot de wat kromme situatie dat een ontvoerde volwassene (denk aan Gerrit-Jan Heijn) niet op dit soort bescherming mag rekenen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 08 dec 2009, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 08 dec 2009, 12:45

Ik denk dat dat een kwestie van tijd is. Ik vind dit een prima ontwikkeling/stap in de goede richting.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 dec 2009, 12:59

Ik niet. Niemand zal de boodschap exact onthouden en dus gaat dat een hoop nodeloze 'tips' opleveren. In dit voorbeeld: "he, een rode Opel! Ik weet het kenteken niet meer maar laat ik bellen!".

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 08 dec 2009, 13:08

De opsporing zal dus vooral afhangen van scherpe bijrijders met een camera...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 dec 2009, 13:25

Het hele AmberAlert is gebaseerd op het platbombarderen van mensen met heel generieke informatie en dan maar hopen dat er iets uitkomt. Dat is een opsporingsmethode waar je op zijn minst over kunt discussiëren, maar de discussie wordt al heel snel heel emotioneel als het om kleine kinderen gaat. Er wordt een beeld opgeroepen van psychopaten die achter je kind aanzitten. De Amerikaanse praktijk leert echter dat de meeste kinderontvoeringen teruggaan op gezagskwesties. De ontvoerder is geen psychopaat die een kind wil vermoorden, maar een gescheiden ouder die zijn of haar kind terug wil. En soms is een kind ook gewoon even tijdelijk kwijt en wordt vervolgens teruggevonden zonder dat het ook maar een seconde ontvoerd is geweest. De vroege Nederlandse ervaring (één kind dat bij McDonalds bleek rond te hangen en één gezagskwestie) leert hetzelfde.

Het probleem is natuurlijk dat je op het moment van het alarm nog niet weet wat er aan de hand is. Je weet dan nog niet of het gaat om een gezagskwestie, een kind dat gewoon aan het wandelen is geslagen of toch om die psychopaat. Maar anderzijds is aannemelijk dat een psychopaat dusdanig snel zal handelen dat een AmberAlert hem niet zal stoppen. De kritiek op AmberAlert is dat het systeem tekortschiet om bij te kunnen dragen aan de voorkoming van geweldsdelicten.

Maar goed, geen organisatie wil worden gebrandmerkt als de organisatie die niet meewerkte toen het leven van een onschuldig klein kind kon worden gered. Zeker als zich uiteindelijk eens een keer zo'n one-in-a-million situatie voordoet waarin medewerking (bijv. plaatsing op een DRIP, plaatsing op Hyves) daadwerkelijk had kunnen leiden tot het voorkomen van een geweldsdelict. Door nu medewerking toe te zeggen verzekert die organisatie zich gratis van goede publiciteit. Het is een vrij cynische benadering, maar ik vermoed dat Rijkswaterstaat verwacht dat niet meer dan eens per jaar een beroep op haar DRIPs zal worden gedaan, en dat de downsides daarvan (mogelijke verwarring bij de weggebruiker, hoe dan ook het niet kunnen gebruiken van de DRIPs voor geleiding) niet opwegen tegen de upside van gratis positieve publiciteit.

Maar voordat Rijkswaterstaat echt over moet gaan tot het regelmatig inzetten van de DRIPs voor dit soort mededelingen: wellicht goed om te weten dat men er in delen van California inmiddels voor heeft gekozen tijdens de spits de DRIPs niet in te zetten voor AmberAlerts. Wisconsin geeft geen kenteken-informatie, maar zet op de DRIPs "Child abduction: tune into your local radio station". Klinkt als iets dat meer effect zal sorteren dan een DRIP met een kenteken erop.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 dec 2009, 21:16

Ik moet er niet aan denken dat dit soort meldingen ook bij de weggebruiker terechtkomen. Laat de weggebruiker vooral niet worden afgeleid door allerlei informatie. Nog even en iemand bedenkt dat de voetbaluitslagen ook maar moeten worden getoond. Dit soort alerts kan ook per radio (RDS!) worden verspreid of gewoon, zoals nu al gebruikelijk, per SMS. Alleen moet je dat als bestuurder natuurlijk niet gaan lezen tijdens het rijden :)

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 09 dec 2009, 9:55

Palance schreef:Nog even en iemand bedenkt dat de voetbaluitslagen ook maar moeten worden getoond.
Goed plan ! Er staat op zaterdagavond en zondagmiddag meestal toch niets zinnigers op de DRIPs dan "Bob jij of Bob ik?" 8-)

Serieus, je moet voorkomen dat weggebruikers hun aandacht van de weg afhalen, en dan ook nog extra lang omdat ze proberen de boodschap van die DRIP te onthouden (namelijk het kenteken en het type van de auto). Dat maakt het doorgeven van AmberAlerts onveiliger dan andere onzinnige mededelingen die je ter kennis kunt nemen, waarna je je aandacht direct weer terugbrengt naar de weg. Daarom vond ik die oplossing uit Wisconsin ook goed. Geen onthoudbare gegevens op de DRIP neerzetten, maar je beperken tot de boodschap dat je voor informatie over een kinderontvoering je radio moet aanzetten.

Wil trouwens wel voorkomen dat de RDS ook nog eens wordt ingezet voor dit soort mededelingen. Die breekt al vaak genoeg in voor mededelingen waar je niet op zit te wachten. De keuze om "mee te helpen" op een AmberAlert (ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat de toegevoegde waarde van dat extra paar ogen zeer gering lijkt te zijn) moet een individuele keuze blijven.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 09 dec 2009, 19:20

Ik sluit me aan bij de vorige, simpel houden en alleen verwijzen naar radio uitzending (mits het op de radio gemeld wordt).

Wellicht wat offtopic maar ik had eigenlijk verwacht dat busmaatschappijen ook de amber alert zouden tonen op de digitale bestemmingaanduiding aan de buitenkant van de bussen (zoals in de VS en Canada ook gebeurd). Dat kan alternerend met de normale aanduidingen. Nu gebeurd het alleen op de tv-schermen binnen in de bus.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 dec 2009, 20:04

Ze tonen hier wel allerlei nutteloze dingen als: Zwarte Pietenbus en Vrolijk Kerstfeest - in plaats van het lijnnummer + bestemming :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 09 dec 2009, 22:12

Zwarte Pietenbus nu nog? Dan heeft het GVB wel érg veel vertraging opgelopen!