LOL dat was én een connexxionbus én alweer een weekje of wat geleden, toen ik meemaakte dat er wat lijnbussen per ongeluk in de sinterklaas-optocht verzeild raakten...Attietattie schreef:Zwarte Pietenbus nu nog? Dan heeft het GVB wel érg veel vertraging opgelopen!
DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
De DRIPS rond Rotterdam geven de verkeerssituatie op de ring zelf aan. Ik heb 2 borden op de foto kunnen zetten vanmiddag:
A20 bij KP Terbregseplein

Zoom:

A15 bij afrit Barendrecht (de '50' is voor de korte file op de afrit zelf). De "A4" stond overigens wel goed op de DRIP, dus dit zal wel door de foto komen.

Zoom:

A20 bij KP Terbregseplein

Zoom:

A15 bij afrit Barendrecht (de '50' is voor de korte file op de afrit zelf). De "A4" stond overigens wel goed op de DRIP, dus dit zal wel door de foto komen.

Zoom:

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
En deze weergave betekent dat er geen vertraging was?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Die was er niet op 'mijn' traject. Ik neem aan dat vertraagde trajecten in het rood worden weergegeven. Misschien maar eens in de spits proberen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind dit DRIP kaartje duidelijker dan die van de Ring Amsterdam. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Hij is in ieder geval beter te fotograferen 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Apart. Ik kende deze DRIPs nog niet, alleen de voetbalwedstrijd/reistijd-DRIPs langs de Ring.Palance schreef:A20 bij KP Terbregseplein
Zoom:
Wat een raar symbool voor de Beneluxtunnel. Het lijkt op een ander brugsymbool dat ik ken van bepaalde plattegronden.

-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Helderder kun je dit gewoonweg niet krijgen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Waarom zijn niet alle lijnstukjes even lang, en waarom zijn ze sommige lijnstukken gesplitst (alsof het twee rijbanen zijn) en sommige niet?
-
- Secretaris
Dat zal wel het onderscheid hoofdrijbaan/parallelrijbaan zijn. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x5 autosnelweg
Volgens mij zijn dit globaal de wegvakken tussen de afslagen en die zijn in werkelijkheid ook niet allemaal even lang.Ties schreef:Waarom zijn niet alle lijnstukjes even lang
-
- 2x4 autosnelweg
Bij een grafische voorstelling is de echte lengte van een traject van ondergeschikt belang; als de file-informatie maar op een heldere manier wordt weergegeven.
-
- verkeersader
Zou het voor het contrast niet veel duidelijker zijn als de wegvakken alleen met de buitenlijnen worden aangegeven en van binnen zwart blijven (wanneer er geen files zijn) en alleen (rood) gekleurd worden als er op het betreffende stuk file staat?
-
- 2x5 autosnelweg
Wat moet je met deze informatie? Of is dit gewoon de filevrij-aanduiding?boe! schreef:Wat begrijp je dan niet?
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Als de ring filevrij is, laat je wat mij betreft de hele grafische weergave weg en zet je gewoon "Ring filevrij" op de DRIP.
Verder is de Ring Rotterdam een mooie ruit, waarin je de bovenkant wat mij betreft gewoon reserveert voor het noorden. Een omklapprincipe verwart wat mij betreft. Dus je zou de DRIP niet zo moeten indelen dat je altijd "van de onderkant komt aanrijden", maar in dit geval (waar je vanuit Gouda komt) gewoon van rechtsboven. Kom je bij Benelux vanuit Europoort, dan staat de pijl linksonder en kom je bij het Kleinpolderplein aanrijden, dan staat de pijl midden-boven. Bij Amsterdam maakt men wel gebruik van een omklap-principe. Dat wordt denk ik wel gerechtvaardigd door de iets gecompliceerdere situatie daar. Maar bij een eenvoudige ruit als die van Rotterdam moet je weggebruikers niet nodeloos gaan verwarren met een aanduiding die niet op windrichtingen is gebaseerd.
Verder is de Ring Rotterdam een mooie ruit, waarin je de bovenkant wat mij betreft gewoon reserveert voor het noorden. Een omklapprincipe verwart wat mij betreft. Dus je zou de DRIP niet zo moeten indelen dat je altijd "van de onderkant komt aanrijden", maar in dit geval (waar je vanuit Gouda komt) gewoon van rechtsboven. Kom je bij Benelux vanuit Europoort, dan staat de pijl linksonder en kom je bij het Kleinpolderplein aanrijden, dan staat de pijl midden-boven. Bij Amsterdam maakt men wel gebruik van een omklap-principe. Dat wordt denk ik wel gerechtvaardigd door de iets gecompliceerdere situatie daar. Maar bij een eenvoudige ruit als die van Rotterdam moet je weggebruikers niet nodeloos gaan verwarren met een aanduiding die niet op windrichtingen is gebaseerd.
-
- 2x2 autosnelweg

Goede suggesties! Ik moest ook even goed kijken om te snappen dat 'noord' niet bovenaan stond...
-
- Forumbeheerder

Bedoel je deze dingen (ROS, Route Ondersteunend Systeem als ik me niet vergis)?Wesso schreef:Apart. Ik kende deze DRIPs nog niet, alleen de voetbalwedstrijd/reistijd-DRIPs langs de Ring.

Deze zijn al een hele tijd geleden opgeruimd en vervangen door de huidige BermDRIPs, de foto komt dan ook uit 2007

-
- 2x3 autosnelweg
@Mark: ja, die bedoelde ik.
Het OV-reistijdsysteem staat er nog. Als het goed is.
Het OV-reistijdsysteem staat er nog. Als het goed is.
-
- 4x5 autosnelweg
Een beetje bewogen, maar deze foto bij KP Vaanplein van vamorgen geeft files aan op de A20.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Maar nu weet je nog niet of het sneller is via de A4 of de A16 als je naar Den Haag moet.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Dat bord of mijn bericht?
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Doet ook niet terzake; de dagelijkse filerijder heeft aan die lengte- en locatie-informatie véél meer dan aan reistijdinfo.Wouter N14 schreef:Maar nu weet je nog niet of het sneller is via de A4 of de A16 als je naar Den Haag moet.
Dit plaatje is ook handig als je naar Rivium of Utrecht moet - reistijdinfo op DRIPs is maar één route en je weet nog steeds niet of er überhaupt file staat...
-
- 4x5 autosnelweg
Die reistijdeninfoDRIP (3 x woordwaarde) werkte overigens ook, alleen is die foto helaas mislukt (ik had hem willen tonen ter vergelijking)
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Nou ken ik de nodige DRIPs die twee routes aangegeven, en die staan juist op punten waar je een ringweg oprijdt. Dan krijg je informatie als Tot aan Knooppunt Benelux: via Ring-Oost 3km file, via Ring-Noord 1km file. En dat soort informatie faciliteert de mensen die naar Knoopunt Benelux moeten. Hij geeft ze een duidelijke keuze tussen (min of meer) gelijkwaardige routes. De klassieke reistijden-DRIPs doen dat veel beter dan deze grafische DRIPs.Rene schreef:Doet ook niet terzake; de dagelijkse filerijder heeft aan die lengte- en locatie-informatie véél meer dan aan reistijdinfo. Dit plaatje is ook handig als je naar Rivium of Utrecht moet - reistijdinfo op DRIPs is maar één route en je weet nog steeds niet of er überhaupt file staat...Wouter N14 schreef:Maar nu weet je nog niet of het sneller is via de A4 of de A16 als je naar Den Haag moet.
Deze DRIP heeft echter wel degelijk toegevoegde waarde: niet voor de mensen die van de ene kant van de ring naar de andere kant moeten, maar wel voor de weggebruikers die inderdaad naar zoiets moeten als een Rivium en in principe helemaal niet hoeven te kiezen tussen de Beneluxtunnel en de Brienenoordbrug. Die groep mensen heeft maar heel weinig aan een vermelding via Brienenoord 2km file, aangezien je aan die vermelding niet kunt zien of die file vóór of ná het Rivium staat. Deze grafische DRIP geeft die informatie wel. Maar of dat iets is "waar de dagelijkse filerijder veel meer aan heeft" (quote René), ik betwijfel het. Het is wel prettig om te weten hoe erg het vandaag zal zijn met de files, maar deze informatie geeft weinig tot geen informatie aan de hand waarvan je een betere route kunt kiezen. Die is er op routes als Vaanplein - Rivium immers niet. Het draait om kennis van wat je te wachten staat, niet om een instrument aan de hand waarvan je zou kunnen kiezen voor een sneller alternatief. En dat is toch waar de DRIPs zeker in eerste instantie voor waren bedoeld.
Conclusie: in beide soorten informatie zit winst. Hoop dan ook dat Rijkswaterstaat deze grafische DRIPs náást de oude tekst-DRIPs zal blijven gebruiken.
-
- verkeersader
Ik ben als automobilist in ieder geval blij met deze borden en beschouw ze als aanvulling op de reistijden-borden. Het een vertelt me hoeveel file er staat, de ander waar de file precies staat. Ik weet dan precies of het hier een gewone dagelijkse file betreft, of dat er wat anders aan de hand is en of het eventueel de moeite loont om een andere route te gaan kiezen. Dat geldt natuurlijk wel alleen voor de plekken waar je heel vaak (dagelijks) rijdt en waar je ter plekke goed bekend bent.
Ik zou die grafische borden ook graag op meerdere wegen zien, niet alleen ringwegen maar ook gewone snelwegen.
Ik zou die grafische borden ook graag op meerdere wegen zien, niet alleen ringwegen maar ook gewone snelwegen.