Afbeelding

DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

woutero
stadsweg

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door woutero » wo 20 jan 2010, 18:35

Vandaag zag ik op de A20 vanuit Gouda richting Rotterdam voor het Terbregseplein:

Tot [knpsymbool] Benelux
Via Brienenoord 13 min
Via Beneluxtnl filevrij

Later zag ik iets vergelijkbaars bij het knp Ypenburg, waar filevrij en reistijd door elkaar gebruikt werden.

Persoonlijk vond ik dat nogal onduidelijk, je weet niet welke route nu sneller is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 jan 2010, 18:41

Dat zie je de laatste tijd wel vaker in deze regio. Inderdaad behoorlijk verwarrend.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 20 jan 2010, 19:58

De Chinese variant van de borden zoals rond Rotterdam vind ik persoonlijk overzichtelijker dan de geheel digitale schermen.

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 jan 2010, 20:14

Ik vind die Chinese karakters helemaal niet overzichtelijk :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 20 jan 2010, 20:15

^^ Toch zou ik dat graag in Rotterdam invoeren :puh2:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 20 jan 2010, 20:57

Die hebben in we Nederland toch ook? Ergens op de N261 of zo?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » wo 20 jan 2010, 22:43

Inderdaad. Vanuit Tilburg staat bij Waalwijk de reistijd tot Utrecht via de A27 (gorinchem) of A2 ('s-Hertogenbosch) op soortgelijk bord
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 mar 2010, 19:17

Afbeelding

Ik had het 'geluk' om hier gisteren via de A16 te moeten, en zo kon ik zien of ik de DRIP begreep.
Hij klopte niet helemaa: Voor KP Ridderkerk-Noord stond een file op de parallelbaan (niet op de DRIP te zien), en op de A16 was het drukker op de parallelbaan dan op de hoofdrijbaan, waar ook geen file was, op wat gerem na vlak voor de brug. Ná de brug stond er inderdaad wel file voor het Terbregeseplein vanaf de samenvoeging. Dat deel klopte dus wel. De file op de A20 was tot aan Crooswijk, niet tot aan het Kleinpolderplein. Maar goed, die situatie kan natuurlijk snel veranderen.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 mei 2010, 17:59

Twee DRIPS op de A1 (foto's genomen rond 13.00 uur).

Afbeelding

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 25 mei 2010, 18:13

Tja, zo heb je eigenlijk ook niet zo veel aan km-aanduiding. Want met minder kilometer file kan de reistijd nog steeds langer zijn...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 25 mei 2010, 20:26

^^
En de ander wil bij reistijdinformatie graag ook de afstand, zodat hij kan inschatten waar de file staat. Zoveel mensen, zoveel wensen, alleen past het niet allemaal op één DRIP.

MartijnA3
stadsweg

Bericht door MartijnA3 » di 25 mei 2010, 20:34

Wouter N14 schreef:Tja, zo heb je eigenlijk ook niet zo veel aan km-aanduiding. Want met minder kilometer file kan de reistijd nog steeds langer zijn...

Het gaat hier wel om 3 verschillende routes waarbij die over de A28 normaal gesproken de snelste is. Maar ik denk ook dat reistijd informatie voor de meeste mensen het meest handige is.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 25 mei 2010, 20:39

boe! schreef:^^
En de ander wil bij reistijdinformatie graag ook de afstand, zodat hij kan inschatten waar de file staat. Zoveel mensen, zoveel wensen, alleen past het niet allemaal op één DRIP.
Dat ben ik met je eens, het was ook meer een constatering dat er op alle manieren wel wat op aan te merken valt ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 25 mei 2010, 22:06

Wat ik wel positief vind is de vermelding "tot Utrecht" op de tweede DRIP. Stond dat er altijd al zo? Ik vind dat je met "tot Utrecht" namelijk een veel duidelijker boodschap afgeeft dan met "tot Knooppunt Lunetten". Scheelt meteen weer in de discussie over de (gestelde) noodzaak van nieuwe namen voor knooppunten.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » wo 26 mei 2010, 9:39

Ik vind juist het benoemen van het knooppunt veel duidelijker, omdat het een veel preciezere plek aangeeft. 'Tot Utrecht' is een wat arbitrair begrip. Al valt dat met Utrecht misschien nog mee, maar zo vroeg ik me altijd af wat er bedoeld werd met 'Tot Amsterdam' als je vanuit Den Haag naar Amsterdam rijdt. Tegenwoordig staat er dus 'Tot knooppunt Badhoevedorp', wat ik toch een stuk duidelijker vind.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 mei 2010, 12:27

"Tot Badhoevedorp" is alleen duidelijker als je bekend bent met die knooppuntnaam. Maar veel ter plaatse onbekende weggebruikers zijn dat niet. Je kunt natuurlijk zeggen dat de tekststrategie van DRIPs sterk is gericht op ter plaatse bekenden -die die knooppuntnamen wel zullen kennen-. Als je echter ziet dat er geluiden opgaan om de knooppuntnamen in Nederland te wijzigen omdat mensen geen wijs kunnen uit (onder meer) de teksten op DRIPs, denk ik dat de keuze gerechtvaardigd is om dan maar wat generieker te zijn.

MartijnA3
stadsweg

Bericht door MartijnA3 » wo 26 mei 2010, 13:24

Hoe doe je het dan met bijvoorbeeld Grijsoord, Waterberg en Velperbroek? Allemaal in de buurt van Arnhem.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » wo 26 mei 2010, 13:39

Ik denk dat we overal maar 3 DRIPs achter elkaar moeten zetten, een met het aantal km file tot stad/plaats, een met de reistijd tot knooppunt, en een met het aantal minuten vertraging tot knooppunt. Oh, en dan nog een 4e drip daarachter met de grafische informatie op welk punt precies de eventuele file staat :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 mei 2010, 14:01

MartijnA3 schreef:Hoe doe je het dan met bijvoorbeeld Grijsoord, Waterberg en Velperbroek? Allemaal in de buurt van Arnhem.
Ik zie de vraag feitelijk als omgekeerd. Als je ergens een DRIP neerzet met een reistijd / vertragingstijd / kilometers file tot aan Arnhem, met welk knooppunt wordt dat dan geassocieerd? Op de A50 vanuit Apeldoorn zal men die waarde vrijwel automatisch lezen als "tot Waterberg", op de A50 vanuit het zuiden zal men die waarde vrijwel automatisch lezen als "tot Grijsoord". De A12 is iets lastiger, maar het ligt het meest voor de hand om dan een afstand tot Velperbroek neer te zetten. Dat matcht ook met de aanduidingen Arnhem op de borden. Ik denk dat je in dit soort afwegingen nog het beste conservatief kunt zijn, dan zal het de weggebruiker alleen maar meevallen. Koppel je "tot Arnhem" vanuit de richting Utrecht bijvoorbeeld aan Grijsoord, dan zullen mensen zich verkeerd geïnformeerd voelen als er "filevrij" op de DRIPs staat en er vervolgens file staat tussen Grijsoord en Velperbroek. Je kunt beter 3 kilometer file "tot Arnhem" aangeven, waarna de mensen die bij Grijsoord afslaan prettig worden verrast.

Bij plaatsen met ringwegen kun je trouwens aangeven "tot Ring Amsterdam". Herkenbare plaatsnaam én duidelijk meetbaar punt. Niemand op de A4 zal immers denken dat het hier wel zal gaan om de rijtijd tot aan Amstel; het spreekt voor zich dat het om De Nieuwe Meer gaat. Aan de andere kant werkt "tot Ring Utrecht" niet als je bij Hoevelaken een vergelijking maakt tussen twee routes naar Utrecht. Je komt immers op twee verschillende punten op de ring uit. Dan is "tot Utrecht" beter en moet je maar onvermeld laten dat het gaat om Rijnsweerd.

MartijnA3
stadsweg

Bericht door MartijnA3 » wo 26 mei 2010, 14:03

Ehuls schreef:Ik denk dat we overal maar 3 DRIPs achter elkaar moeten zetten, een met het aantal km file tot stad/plaats, een met de reistijd tot knooppunt, en een met het aantal minuten vertraging tot knooppunt. Oh, en dan nog een 4e drip daarachter met de grafische informatie op welk punt precies de eventuele file staat :)
En een vijfde erachter met een excuus voor het grote aantal DRIPs. ;)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 14:16

Op de bermdrips rondom Amsterdam hadden we ook te maken met lange knooppuntnamen. Zoals "De Nieuwe Meer" en "Watergraafsmeer", die te breed zijn voor een bermdripregel. De laatste afkorten tot "De Meer" (spreektaal gebruikelijk) kon dus niet vanwege dat andere knooppunt met de naam "meer" erin. Dus is besloten om KP Watergraafsmeer op de bermdrips aan te geven als "[knooppuntteken] A1/A10" (en de andere knooppunten analoog daaraan)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 26 mei 2010, 14:26

^^ Op een DRIP heb ik ook wel eens de afkorting "B'dorp" gezien. Daarmee wordt het helemaal een cryptische bedoeling :lol:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 mei 2010, 14:36

B'dorp vind ik nog meevallen in vergelijking met W'meer, H'drecht en De Nw. Meer. Desalniettemin denk ik dat de huidige keuze de beste is.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 26 mei 2010, 15:05

Rene schreef:Op de bermdrips rondom Amsterdam hadden we ook te maken met lange knooppuntnamen. Zoals "De Nieuwe Meer" en "Watergraafsmeer", die te breed zijn voor een bermdripregel. De laatste afkorten tot "De Meer" (spreektaal gebruikelijk) kon dus niet vanwege dat andere knooppunt met de naam "meer" erin. Dus is besloten om KP Watergraafsmeer op de bermdrips aan te geven als "[knooppuntteken] A1/A10" (en de andere knooppunten analoog daaraan)
Nu op de bewegwijzering ook nog zo doen en de knooppuntnaam slechts illustratief vermelden op de borden en ik ben tevreden. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 mei 2010, 15:43

Een grafisch bord is neergezet bij KP Hattemerbroek richting Utrecht:

25x zoom:
Afbeelding

vanuit de auto is het duidelijker
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 27 mei 2010, 16:28

Erg onduidelijk. Er wordt geen relatie gelegd tussen "rechtsaf" en de bestemming Utrecht, evenmin is duidelijk dat A50 bij rechtsaf hoort. Tevens vind ik het rechtsafpijltje veel te klein.Waarom niet gewoon een tekstdrip:

Code: Selecteer alles

Utrecht
^ A28 0:49
A50-A12 1:06 >

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 27 mei 2010, 21:40

Wouter N14 schreef:Er wordt geen relatie gelegd tussen "rechtsaf" en de bestemming Utrecht
Hoeft ook niet, want Utrecht via de A28 heeft een kortere reistijd. Maar ik vraag me af wat er gebeurd als via de A50 sneller is. Wordt de pijl rechtsaf dan groter dan de rechtdoorpijl?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 27 mei 2010, 22:33

^^ Die link had ik nog niets eens gelegd. Ben ik zou zo dom of is die GRIP zo ingewikkeld? :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 06 jun 2010, 20:49

Die 'RING"-borden zoals je ze bij Rotterdam ziet, zag ik vandaag ook bij De Nieuwe Meer. Dat bord oogde stukken rommeliger, hoewel het aantal aansluitende snelwegen niet hoger is. Maar op de Rotterdamse borden staat de ring als een vierkant aangegeven en in Amsterdsm probeert men de ronde vorm op het bord uit te beelden, daar wordt het niet overzichtelijker van.

Ander bord: Bij KP Eemnes vanuit Almere. Meestal mislukken die foto's, maar nu is alleen dat bord scherp :)
Afbeelding

Bij KP Muiderberg meende ik een vergelijkbaar bord te zien met iets als `Uw reistijd vanaf Diemen was 6 minuten´.

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 06 jun 2010, 21:34

Palance schreef: Bij KP Muiderberg meende ik een vergelijkbaar bord te zien met iets als `Uw reistijd vanaf Diemen was 6 minuten´.
Leuk om te weten, maar wat is het nut daarvan? :roll: