DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen
Dat was ook mij niet helemaal (zeg maar: helemaal niet) duidelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Stukje relativering aanwakkeren: het lijkt wel alsof u er godsgruwelijk lang over heeft gedaan in verband met de file, maar het valt best mee want het was maar zus of zoveel minuten.Willem schreef:Leuk om te weten, maar wat is het nut daarvan?Palance schreef: Bij KP Muiderberg meende ik een vergelijkbaar bord te zien met iets als `Uw reistijd vanaf Diemen was 6 minuten´.
Of het nuttig is kan je bediscussiëren. Ik vind het wel wat hebben. Los van de uitvoering overigens. Als ik op de andere rijbaan rijd 'schrik' ik omdat ik iets lichtgevends blauw in mijn achteruitkijkspiegel zie wat dan geen blauw-blauw blijkt te zijn...

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x2 autosnelweg

What's next?
"Uw reistijd vanaf Diemen was 1 minuut, 45 seconden en 768 duizendsten. Bent u toevallig Jos Verstappen?"

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
Of de mensen zelf aan het denken zetten met: "U reed hier 180, mag dat?" 

Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.
-
- 4x5 autosnelweg
"Meer info over uw reisgedrag op http://www.vanAmsterdamnaarBussum.nl"
(Eens kijken hoeveel idioten op die link klikken...)
(Eens kijken hoeveel idioten op die link klikken...)

-
- Moderator
Ik niet(Eens kijken hoeveel idioten op die link klikken...)

-
- autoweg
Sinds een paar weken geven de DRIPs hier in het oosten alleen nog maar reistijden weer. Wordt/is dit nu de standaard voor het hele land?
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
Dan ga ik maar eens uitreken hoelang ik in een filevrije situatie over een bepaald traject doe. Heb ik tenminste nog iets aan de info die mij nu wordt voorgeschoteld... 

-
- Hoofdmoderator
Gebeurt het trouwens ook dat er op DRIPS ongevallen worden aangegeven zoals in Frankrijk?
Best handig namelijk: ''Accidente à 3 km''
Best handig namelijk: ''Accidente à 3 km''
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x4 autosnelweg
Ja. Maar dan bij een beslismoment. Bijvoorbeeld: knp Nieuwe Meer 3km file en dan een ongevalssymbool.
-
- Moderator
Misschien zou je de reistijd als sommetje moeten aangeven: "18+4 min.". Dan weet je dat je er normaal 18 minuten over doet en nu 4 minuten vertraging hebt.jan schreef:Dan ga ik maar eens uitreken hoelang ik in een filevrije situatie over een bepaald traject doe. Heb ik tenminste nog iets aan de info die mij nu wordt voorgeschoteld...
-
- autoweg
Overigens geeft de DRIP ook pas de reisinfo aan van ná een knooppunt. Voorbeeld: A1 richting Amsterdam, je wilt richting Coenplein. DRIP bij Diemen zegt: via ring Noord, 10 minuten, via ring zuid: 40 minuten. Je doet er vervolgens 20 minuten over om stapvoets bij Zeeburg de A10 op te komen. Daarna doe je er dan inderdaad 10 minuten over.
-
- expressweg
DRIPs met tijden zijn voor mij zinloos. Ik heb geen idee wat de normale tijd is (dus ik kan niet inschatten of en hoeveel file er staat) en ik moet nog meemaken dat mijn reistijd overeenkomt met de aangegeven tijd. Gelukkig heb ik een navigatieding met file-informatie waar ik wel wat mee kan.
-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
Ik vind het soms ideaal. Op bijvoorbeeld de A9L vlak voor knooppunt Badhoevedorp staat een DRIP met: tot knp Diemen, via A10-A1 zoveel minuten, via A9 zoveel minuten. Zelfs als je ergens ter hoogte van knp Amstel moet zijn kan je er al een hoop uit afleiden. Maar daar heb je alleen wat aan als je de omgeving kent. Ik kan uit die reistijden namelijk wel redelijk inschatten waar de file begint (afhankelijk van het tijdstip en het soort dag) en waar ik binnendoor eea kan omzeilen.
-
- 4x5 autosnelweg

Juist die DRIP is voor mij bij uitstek het voorbeeld waar het niet werkt.
Als je naar de Zeeburgertunnel moet, dan had je wat aan de filelengtes. Een filelengte van minder dan 5 km op de A9 wist je namelijk mee dat het wegvak tot Holendrecht een goed alternatief was voor de A4-A10zuid. Met de reistijden weet je daar helemaal niets over. De info via de A10 heb je ook niks aan, want die bestaat uit 2 files, waarvan er één nogal hardnekkig is: A1Watergraafsmeer->Diemen. Alleen is die reistijd volstrekt niet interessant als je naar de Zeeburgertunnel wilt.
De oude filelengtes waren dus ook goed bruikbaar op andere routes dan enkel en alleen die ene die aangegeven wordt.
Bovendien hoefde je er de normale reistijd niet voor te weten om te weten of je in de file komt of niet.
-
- expressweg

Voorbeeld: Je wil van Schiphol naar Zaandam. Bij Knp De Nieuwe Meer, komende vanaf de A4 zie je op de DRIP: Coenplein: via A10-west: 6 km file. Via A10-oost: 4 km file.
--> Hier kon ik dus werkelijk helemaal niets mee. Via de A10-oost maak je meer kilometers. Dat kost extra tijd. En dan heb je alsnog file. Maar die is dan weer iets korter dan die op de A10-west. Welke file gaat sneller? Welke route kan ik nu het beste kiezen? Ik zou het niet weten. Met reistijden is er geen enkele twijfel meer.
Ander goed voorbeeld is de DRIP vanaf de A10-west richting zuiden. Daar staan de reistijden richting KNP Holendrecht via de A10-zuid-A2 en via de A4-A9. Ook uitermate nuttige informatie als je richting Utrecht moet. (En ook hier had je helemaal niets aan het aantal km file)
Minder nuttig: borden op de A6 ter hoogte van Lelystad: tot Almere zoveel minuten. Als er geen alternatieve route is, heb je inderdaad niet zoveel aan die reistijd.
-
- 4x5 autosnelweg
DRIPs zijn dan ook NIET, ik herhaal: NIET bedoeld voor de ter plekke onbekende. Ze zijn bedoeld voor de ter plekke bekende, die niet op bewegwijzering hoeft te rijden en zo in staat is om een alternatieve route te rijden. De dagelijkse spitsrijder weet best wel dat 6 km file voor de Coentunnel een oponthoud van 20 minuten of meer inhoudt, terwijl 4 kilometer via A10-oost (als er geen file is) hooguit een minuutje of 5 vertraging oplevert. Ook wist je tot hoever de A10-west nog te doen was, en als je naar Amsterdam-west wilde kon dat medebepalend zijn of je via de A10-west, Huizingalaan, of om de noord reed. In die zin had de dagelijkse gebruiker dus heel veel aan die filelengte. Maar wat nu de reistijd tussen een bord en een knooppunt 20 km verderop of met of zonder file is, dat is al heel wat lastiger.paolie schreef:Vreemd hoe anders iedereen hierover denkt.
Voorbeeld: Je wil van Schiphol naar Zaandam. Bij Knp De Nieuwe Meer, komende vanaf de A4 zie je op de DRIP: Coenplein: via A10-west: 6 km file. Via A10-oost: 4 km file.
--> Hier kon ik dus werkelijk helemaal niets mee. Via de A10-oost maak je meer kilometers. Dat kost extra tijd. En dan heb je alsnog file. Maar die is daan weer iets korter dan die op de A10 west. Welke file gaat sneller? Welke route kan ik nu het beste kiezen? Ik zou het niet weten. Met reistijden is er geen enkele twijfel meer.
Ander goed voorbeeld is de DRIP vanaf de A10-west richting zuiden. Daar staan de reistijden richting KNP Holendrecht via de A10-zuid-A2 en via de A4-A9. Ook uitermate nuttige informatie als je richting Utrecht moet. (En ook hier had je helemaal niets aan het aantal km file)
Maar het allerbelangrijkste is dat de dagelijkse gebruiker weet waar die files gebruikelijk staan en hoe lang die ongeveer zijn - en daarmee is kun je met de filelengte dus ook je voordeel doen als je niet precies van A naar B moet zoals de DRIP aangeeft, maar van A naar C. Of van A naar D. Met reistijden is dat laatste volledig onmogelijk geworden. Zodoende is het nuttig effect van die borden genihileerd.
En dan hebben we het ook nog niet over het negatief effect voor de wegbeheerder. Als er bij Rijnsweerd vroeger via A28 naar Amersfoort 3 km file stond vermeld, en via A1-A27 filevrij, dan was er al een effect meetbaar, en dus minder toestroom naar de filelocatie. In dezelfde situatie levert die 3 km file nu 4 minuten extra rijtijd op. Normaal rijtijdverschil is echter 9 minuten. Gevolg: zelfs met file oogt de A28 nog altijd aantrekkelijker (5 min minder), en de file blijft nodeloos flink aangroeien. En jij als weggebruiker wist niet dat je nodeloos de file in bent gejaagd terwijl er een filevrij alternatief was. Nou, hoera...

Wist je trouwens dat die BermDRIPs op de A10 de reistijd tot het kruispunt van de berekende route met de s100 aangeven ? En dat dat bij elke corridor van Amsterdam dus een ander entreepunt op die s100 is ? Zie je een bord dat de reistijden via A10-s116 vergelijkt met A10-s102 en A10-s114, dan geeft de eerste de reistijd tot aan de Valkenburgerstraat, de tweede tot de Houtmankade en de laatste tot de westelijke uitgang van de Piet-Heintunnel. Dus hoezo "geen enkele twijfel meer"... ?
-
- expressweg
Ik ben ter plekke WEL, ik herhaal, WEL bekend, en ik vind de reistijd in minuten veel handiger. Dat is mijn mening. En daarbij: lengte en locatie van de file worden nog steeds gewoon aangegeven op de grafische BermDRIPS.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik bedoelde niet alleen bekend met de weg, maar ook met de dagelijkse file-situatie. Als je aangeeft dat je niet weet wat de dagelijkse files ongeveer voor effect hebben, dan kun je ter plekke bekend zijn met het wegennet, maar behoor je toch niet tot de primaire doelgroep van zo'n DRIP. In die zin heb ik me dan ook een beetje ongelukkig uitgedrukt in mijn eerdere post.paolie schreef:Ik ben ter plekke WEL, ik herhaal, WEL bekend
Hetzelfde geldt als wij ons als Noord-Hollanders rondom Groningen, Zwolle Arnhem/Nijmegen of Rotterdam in de spits gaan rijden, en daar info krijgen over de lokale filelengtes. Voor ons als individu wellicht niet zo leuk als een reistijd, maar het meeste effect op het verkeer heb je niet door alle incidentele bezoekers ook van dienst te willen zijn. Dat maximale effect krijg je natuurlijk alleen maar als je de lokale dagelijkse pendelaars optimaal bedient.
Dat geldt alleen voor oprijden van de Amsterdamse ring en de Rotterdamse ruit, waarbij de info van de ruit een stuk minder gedetaileerd is dan die van de ring A10.paolie schreef:lengte en locatie van de file worden nog steeds gewoon aangegeven op de grafische BermDRIPS.
Elders in het land zijn dergelijke grafische afbeeldingen op de DRIPs niet aan de orde. Niet omdat de DRIPs het niet zouden aankunnen, maar omdat het op basis van meetgegevens continue versturen van bitmaps naar die apparaten een extra systeemlaag vereist dat de routegegevens aan CDMS voedt waardoor het juiste plaatje wordt afgebeeld.
(De DRIP-aansturing gaat in Noord-Holland thans via andere systemen dan de landelijke; vandaar dat de DRIPs in Noord-Holland gedetailleerdere grafische info kunnen geven en qua reistijden ook nauwkeuriger de werkelijkheid benaderen dan elders in den lande. Met dank aan een systeem waar men landelijk nogal op neerkijkt en dat dus op niet al te lange termijn vervangen moet worden door het landelijke, minder nauwkeurige).
-
- expressweg
Ook voor de A9 zijn er grafische DRIPS. Bij Eindhoven staan ze momenteel ook, al wordt daar voorlopig alleen aanvullende bewegwijzering op getoond.
Maar buiten dat: zoals de dagelijkse en ter plekke bekende weggebruiker op een gegeven moment aan de hand van het aantal km file goed kan inschatten waar precies de files staan, en hoe lang die files duren, zal het even wennen zijn, maar zal men straks aan de hand van de reistijden eenzelfde inschatting kunnen maken over waar de files staan, en hoeveel km deze zijn.
Maar buiten dat: zoals de dagelijkse en ter plekke bekende weggebruiker op een gegeven moment aan de hand van het aantal km file goed kan inschatten waar precies de files staan, en hoe lang die files duren, zal het even wennen zijn, maar zal men straks aan de hand van de reistijden eenzelfde inschatting kunnen maken over waar de files staan, en hoeveel km deze zijn.
-
- 4x5 autosnelweg

Dat laatste is dus nou net niet het geval. Want de normale reistijd is en blijft een probleem. Voorbeeld van een dagelijkse pendelaar tussen Amsterdam-zuidoost en Amsterdam MAP: bij een voor KP Amstel vermelde reistijd van 48 minuten voor de A10-zuid en A10-west naar het Coenplein weet je dus echt niet of de A10-zuid tussen Amstel en De Nieuwe Meer nog een beetje rijdt - want zelfs dat enorme oponthoud kan volledig op de A10-west zitten. Met een filelengte weet je dat wel. Als de filelengte onder de 8 km blijft is de kans heel groot dat je conclusie dat het oponthoud op de A10-zuid enorm mee zal vallen goed is. Hoe kun je ooit op basis van de reistijd tot het Coenplein die inschatting maken ?
Want als je uit de DRIP kunt afleiden dat de A10-zuid vierkant vaststaat, dan is rijden via de s110, s100 of Ceintuurbaan en de s106 voor zo'n stedeling best een te overwegen alternatief. Zo is zo'n DRIP met een filelengte ook nuttig bruikbaar voor iemand die helemaal niet naar de A8 toe wil.
-
- expressweg
Toch denk ik dat dat een kwestie van wennen is. Je weet als dagelijkse gebruiker op een gegeven moment best wel dat je zonder files van Amstel tot Coenplein in ongeveer 15 minuten rijdt. Vervolgens zie je dagelijks dat in de avondspits er voor dit traject (zeg) rond de 35 minuten wordt aangegeven via de A10 west. Dat zal overeenkomen met de gebruikelijke file vanaf ongeveer de Lelylaan (schat ik zo in). Staat er dan opeens 48 minuten, dan weet je dat er iets aan de hand is, en dat de file dus zeer waarschijnlijk tot op de A10-zuid terugslaat.
-
- autoweg
Inderdaad. Neem nou de DRIP op de A50 bij Schaarsbergen, daar wordt o.a. de verkeerssituatie tot de grens (A12) weergegeven. Wanneer er in de oude situatie file stond werd de kop van de file genoemd, bijvoorbeeld: "Tot Velperbroek 2 km file". Nu alleen de reistijd tot de grens wordt weergegeven weet ik niet waar de file staat...Rene schreef:Maar het allerbelangrijkste is dat de dagelijkse gebruiker weet waar die files gebruikelijk staan en hoe lang die ongeveer zijn - en daarmee is kun je met de filelengte dus ook je voordeel doen als je niet precies van A naar B moet zoals de DRIP aangeeft, maar van A naar C. Of van A naar D. Met reistijden is dat laatste volledig onmogelijk geworden. Zodoende is het nuttig effect van die borden genihileerd.
Bij geen vertraging geeft de DRIP een reistijd van 15 min. weer (minder heb ik namelijk nog niet gezien). Om de ter plekke niet zo bekende ook nog van dienst te kunnen zijn is de boodschap "Tot de grens geen vertraging" toch zoveel nuttiger..
-
- woonerf
Zelf ben ik ook niet zo weg van die reistijd informatie. En sinds ik een navigatiesysteem heeft wat zelf met vertragingen rekening houd, kijk ik naar de DRIP's zonder gebruik te maken van de informatie. Voor mij hebben ze dus weinig meerwaarde.
-
- 4x3 autosnelweg
En waarom geeft die DRIP geen informatie over de reistijd richting Nijmegen via de A50 zuidjan schreef:inderdaad. Neem nou de DRIP op de A50 bij Schaarsbergen, daar wordt o.a. de verkeerssituatie tot de grens (A12) weergegeven. Wanneer er in de oude situatie file stond werd de kop van de file genoemd, bijvoorbeeld: "Tot Velperbroek 2 km file". Nu alleen de reistijd tot de grens wordt weergegeven weet ik niet waar de file staat...
Bij geen vertraging geeft de DRIP een reistijd van 15 min. weer (minder heb ik namelijk nog niet gezien). Om de ter plekke niet zo bekende ook nog van dienst te kunnen zijn is de boodschap "Tot de grens geen vertraging" toch zoveel nuttiger..

-
- expressweg
De reistijd tot de grens is alleen informatie voor de Duitse toeristen, dan weten ze, hoeveel tijd ze nog hebben om hun joint ten einde te roken...
Reistijden zijn alleen goed voor de forens, die er iedere dag langs komt en dan de "gewone" tijd wel kent... met filelengte en -positie kun je veel meer bereiken.
Een ander geval is het als 2 mogelijkheden vergeleken hebt... dan heb je meer aan reistijd...
Reistijden zijn alleen goed voor de forens, die er iedere dag langs komt en dan de "gewone" tijd wel kent... met filelengte en -positie kun je veel meer bereiken.
Een ander geval is het als 2 mogelijkheden vergeleken hebt... dan heb je meer aan reistijd...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- stadsweg
Voor knooppunt valburg op de A50 richting zuid is ook de rijstijd aangegeven inmiddels zag ik.
Vroeger stond er hoeveel km file er was tot Ewijk en tot Ressen. Nu staat de reistijd aangegeven, 5 en 7 minuten geloof ik.
In dit geval heeft dat imo. weinig nut want er is toch geen alternatief.
Reistijden hebben wel een groot voordeel wanneer je beide routes op hetzelfde punt uit laat komen, in dit geval is het bijvoorbeeld maar een klein verschil in reistijd naar Nijmegen centrum en zuid. Aangeven hoe groot de reistijd is tot bijvoorbeeld het Keizerkarelplein of de campus van de radboud zou wel nuttig zijn omdat je hierbij je route aan kunt passen aan het traject met de kortste reistijd.
Op de A325 is dit volgens mij wel het geval, daar staat de reistijd aangegeven tot Zuid via de N325, de A15/A50 en via de Waalsprinter. Op deze locatie is het echter weer alleen nuttig bij echt grote vertraging op de N325.
Vroeger stond er hoeveel km file er was tot Ewijk en tot Ressen. Nu staat de reistijd aangegeven, 5 en 7 minuten geloof ik.
In dit geval heeft dat imo. weinig nut want er is toch geen alternatief.
Reistijden hebben wel een groot voordeel wanneer je beide routes op hetzelfde punt uit laat komen, in dit geval is het bijvoorbeeld maar een klein verschil in reistijd naar Nijmegen centrum en zuid. Aangeven hoe groot de reistijd is tot bijvoorbeeld het Keizerkarelplein of de campus van de radboud zou wel nuttig zijn omdat je hierbij je route aan kunt passen aan het traject met de kortste reistijd.
Op de A325 is dit volgens mij wel het geval, daar staat de reistijd aangegeven tot Zuid via de N325, de A15/A50 en via de Waalsprinter. Op deze locatie is het echter weer alleen nuttig bij echt grote vertraging op de N325.