Lettertypes bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Lettertypes bewegwijzering
Zoals jullie allemaal al lang weten, gebruiken wij in Nederland het lettertype ANWB-Ee, afgeleid van het Amerikaanse font Interstate. Tegenwoordig wordt er ook ANWB-Uu gebruikt, in het kader van Redesign.
Ik wil in dit topic dan ook niet weer een discussie over Redesign, maar ik wil het hebben over alle lettertypes in Europa.
Duitsland gebruikt dus het DIN-lettertype, waar naast een gewoon- ook een engschrift van is. Ik heb nu de Nederlandse en Duitse fonts in bezit.
Nu ben ik echter op zoek naar het Franse lettertype voor verkeersborden en wegwijzers. Wie kan mij daaraan helpen?
Ik wil in dit topic dan ook niet weer een discussie over Redesign, maar ik wil het hebben over alle lettertypes in Europa.
Duitsland gebruikt dus het DIN-lettertype, waar naast een gewoon- ook een engschrift van is. Ik heb nu de Nederlandse en Duitse fonts in bezit.
Nu ben ik echter op zoek naar het Franse lettertype voor verkeersborden en wegwijzers. Wie kan mij daaraan helpen?
-
- expressweg
Ik heb hier het Franse lettertype:
http://www.geocities.com/marcelmonterie_nl/Fonts/
Ik weet zelf niet hoe ik deze fonts kan gebruiken. Ik zou blij zijn als je me dat kunt uitleggen ...
http://www.geocities.com/marcelmonterie_nl/Fonts/
Ik weet zelf niet hoe ik deze fonts kan gebruiken. Ik zou blij zijn als je me dat kunt uitleggen ...
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Anders moet je ze even in een tijdelijk mapje zetten, of gewoon rechtstreeks op de C:
Open vervolgens Configuratiescherm > Lettertypen. In het menu Bestand kun je vervolgens Lettertypen Installeren kiezen.
In je venstertje dat je dan krijgt ga je naar de plek waar je ze net hebt gezet, bijv C:. Hij moet ze even inladen waarna je ze kunt selecteren. Vervolgens druk je de knop 'Installeren' (of 'OK', ik weet even niet meer wat voor knop er staat.)
Daarna zou het moeten werken. Waarschijnlijk moet je wel even het programma waarin je het wilt gebruiken opnieuw opstarten (als dit nog open stond), of anders zelfs heel Windows opnieuw opstarten.
Open vervolgens Configuratiescherm > Lettertypen. In het menu Bestand kun je vervolgens Lettertypen Installeren kiezen.
In je venstertje dat je dan krijgt ga je naar de plek waar je ze net hebt gezet, bijv C:. Hij moet ze even inladen waarna je ze kunt selecteren. Vervolgens druk je de knop 'Installeren' (of 'OK', ik weet even niet meer wat voor knop er staat.)
Daarna zou het moeten werken. Waarschijnlijk moet je wel even het programma waarin je het wilt gebruiken opnieuw opstarten (als dit nog open stond), of anders zelfs heel Windows opnieuw opstarten.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- autoweg
Hartelijk bedankt voor het Franse font!
Nu mis ik alleen nog het DIN 1451 font en redesign in m'n collectie. Weet iemand waar ik DIN 1451 kan halen (hij is ergens te downloaden, ik heb hem namelijk ergens ver in het verleden gedownload van het internet, samen met het font dat de Deutsche Bahn gebruikt.
Redesign heb ik nog nergens gezien. (behalve hier op het forum dan)
Nu mis ik alleen nog het DIN 1451 font en redesign in m'n collectie. Weet iemand waar ik DIN 1451 kan halen (hij is ergens te downloaden, ik heb hem namelijk ergens ver in het verleden gedownload van het internet, samen met het font dat de Deutsche Bahn gebruikt.
Redesign heb ik nog nergens gezien. (behalve hier op het forum dan)
-
- 2x4 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Secretaris
-
- expressweg
-
- 2x4 autosnelweg
Nee, ik heb ergens een gratis zip-bestandje gedownload waar Clearview, DIN en alle Highway Gothic-varianten inzaten. Tevens zat er wat van die rommel in met Amerikaanse borden enzo.René schreef:Mooi, erg mooi.
Was het moeilijk om aan te komen ?
(Antwoord mag ook via PM)

@Wicher: Nee, want daar klopt de spatiering niet. Ook de 8 heeft een verschil, bij Highway Gothic is het bovenste rondje platter dan het onderste.
-
- Secretaris
-
- 2x4 autosnelweg
Op de Nederlandse handwijzers met de scherpe punt wordt ANWB-Cc gebruikt, komt redelijk overeen met Highway Gothic Series C.
Op de voorwegwijzers oude stijl wordt ANWB-Ee gebruikt, dat is een vetter lettertype. Het komt overeen met Highway Gothic Series E en E(M). Bij E(M) klopt de spatiering het meeste met de werkelijkheid.
Bij redesign heet het lettertype ANWB-Uu, en dat is nog nergens gratis verkrijgbaar.
In Frankrijk wordt L1 gebruikt bij zwarte tekst op witte achtergrond, L2 bij witte tekst op blauwe of groene achtergrond en L4 wordt bij péages en Aires gebruikt.
Op de voorwegwijzers oude stijl wordt ANWB-Ee gebruikt, dat is een vetter lettertype. Het komt overeen met Highway Gothic Series E en E(M). Bij E(M) klopt de spatiering het meeste met de werkelijkheid.
Bij redesign heet het lettertype ANWB-Uu, en dat is nog nergens gratis verkrijgbaar.
In Frankrijk wordt L1 gebruikt bij zwarte tekst op witte achtergrond, L2 bij witte tekst op blauwe of groene achtergrond en L4 wordt bij péages en Aires gebruikt.
-
- autoweg
Ehh, volgens mij is 2 maanden geleden de volgende post aan jullie aandacht voorbij geschoten:
N342 op maandag 29 augustus 2005 om 17:21 schreef:Ik heb ook nog een font gevonden dat zich onder de naam Roadgeek schuilhoud.
Even een voorbeeld in vergelijking met met Interstate:
Wel een kanttekening dat het nog al vet overkomt en dat de ruimte tussen 2 regels nogal groot is (3 regels Interstate worden opgevult met 2 regels Roadgeek)
Voor geinteresseerden is ie hier te vinden/downloaden.
*11-08-2017 L.M.
-
- autoweg
En dit krijg je als we het franse lettertype zouden gebruiken.ViaHaaren schreef:Voor de beeldvorming deze exacte kopie:
http://img390.imageshack.us/img390/1448 ... den9bl.png
Let alleen niet op de verzonnen afstanden.

-
- expressweg
bas1984 schreef:En dit krijg je als we het franse lettertype zouden gebruiken.ViaHaaren schreef:Voor de beeldvorming deze exacte kopie:
http://img390.imageshack.us/img390/1448 ... den9bl.png
Let alleen niet op de verzonnen afstanden.

België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- verkeersader
-
- 2x4 autosnelweg
N342 schreef:Ehh, volgens mij is 2 maanden geleden de volgende post aan jullie aandacht voorbij geschoten:
N342 op maandag 29 augustus 2005 om 17:21 schreef:Ik heb ook nog een font gevonden dat zich onder de naam Roadgeek schuilhoud.
Even een voorbeeld in vergelijking met met Interstate:
Wel een kanttekening dat het nog al vet overkomt en dat de ruimte tussen 2 regels nogal groot is (3 regels Interstate worden opgevult met 2 regels Roadgeek)
Voor geinteresseerden is ie hier te vinden/downloaden.

-
- 4x5 autosnelweg
Ja je moet natuurlijk het goed doen en ook de Franse bordvorm overnemen...
(trouwens dit is een goed bewijs van het feit dat een lettertype ook moet aansluiten op de gehanteerde bordvorm. Het Nederlandse lettertype zal het ook zeer slecht doen op de Franse bewegwijzering...
)
(trouwens dit is een goed bewijs van het feit dat een lettertype ook moet aansluiten op de gehanteerde bordvorm. Het Nederlandse lettertype zal het ook zeer slecht doen op de Franse bewegwijzering...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
-
- stadsweg
-
- expressweg
Vind ik niet, blokletters op verkeersborden vind ik nooit goed, tenzij het gaat om een waarschuwing ofzo bij verandering van de normale situatie. Als je gewoon kleine letters gebruikt, zoals we in Nederland, België, Duitsland enz. doen, dan krijg je een veel rustiger beeld op de borden dat aangenamer is om te lezen. Vooral als er meerdere bestemmingen onder elkaar staan, aangezien dan de onderlinge verticale afstand tussen die woorden sowieso al wat groter is, wat het geheel dus beter leesbaar maakt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- 2x3 autosnelweg
-
- stadsweg
Mee eens. Maar ik bedoelde dat dit bord vanaf afstand beter leesbaar is met meer ruimte tussen de letters (en cijfers). Ook in Frankrijk zelf zit er meer ruimte tussen de letters dan op het bord van Bas.R4 schreef:Vind ik niet, blokletters op verkeersborden vind ik nooit goed, tenzij het gaat om een waarschuwing ofzo bij verandering van de normale situatie. Als je gewoon kleine letters gebruikt, zoals we in Nederland, België, Duitsland enz. doen, dan krijg je een veel rustiger beeld op de borden dat aangenamer is om te lezen. Vooral als er meerdere bestemmingen onder elkaar staan, aangezien dan de onderlinge verticale afstand tussen die woorden sowieso al wat groter is, wat het geheel dus beter leesbaar maakt.
Maar ik zelf gebruik ook liever normale kleine letters natuurlijk. Maar ook op mijn borden gebruik ik een grotere afstand tussen de letters en cijfers dan de standaardafstand van het lettertype.
Groetsels, Patrick
-
- Secretaris
Volledig mee eens. Blokletters maken dat een bord minder snel leesbaar is - en dat willen we bij hoge snelheden nou net voorkomen.R4 schreef:Vind ik niet, blokletters op verkeersborden vind ik nooit goed, tenzij het gaat om een waarschuwing ofzo bij verandering van de normale situatie. Als je gewoon kleine letters gebruikt, zoals we in Nederland, België, Duitsland enz. doen, dan krijg je een veel rustiger beeld op de borden dat aangenamer is om te lezen. Vooral als er meerdere bestemmingen onder elkaar staan, aangezien dan de onderlinge verticale afstand tussen die woorden sowieso al wat groter is, wat het geheel dus beter leesbaar maakt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- stadsweg
Mwa, de meeste eer gaat uit naar Bas (1984). Ik heb zijn bord alleen ietsje verbreed en de afstand tussen de letters en cijfers vergroot...Ds79m schreef:Mooi bord hoor Patrick! Vanaf een afstand zeker beter te lezen dan de huidige borden, laat staan in vergelijking met Re-Design. Het enige waar ik me over blijf verbazen is dat Zwolle en Groningen zo dicht bij elkaar liggen
Maar hij is ook verantwoordelijk voor die afstanden. Hij heeft al aangegeven dat hij absoluut niet zeker was van die cijfers.
Groetsels, Patrick