Afbeelding

[R008] R8 Ring Kortrijk

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

bart1984
zandpaadje

[R008] R8 Ring Kortrijk

Bericht door bart1984 » do 23 aug 2007, 20:59

Hallo,

Als inwoner van Kortrijk vroeg ik me af of jullie op de hoogte zijn van mogelijke plannen om de ring rond Kortrijk verder af te werken. Enkele pijnpunten:

1) de hallucinante aansluiting van de A19 op de R8
2) de aanleg als een volwaardige autosnelweg ten noorden van Kortrijk (nu 2x2 met gelijkvloerse kruisingen en de rijrichtingen gescheiden door enorme wallen waarop de ring zou moeten komen
3) de aanleg van de R8 parallel aan de E17 in het zuidoosten

Enkele argumenten pro:

- ivm 1): verkeersveiligheid!!!
- ivm 2): deze weg leid langs een winkelcentrum en industriezone en wordt heel druk gebruikt
- ivm 3): ontlasting van de E17 voor het traject; dit is misschien de minst noodzakelijke aanvulling.

Er zal al wel een en ander hierom verschenen zijn op het forum, maar zijn er nog recente plannen?

bedankt,

bart

denne007
autoweg

Re: Afwerking R8 - ring rond Kortrijk

Bericht door denne007 » do 23 aug 2007, 22:27

hier kun je alle zwarte punten op de ring van kortrijk zien. Het vakje dat je moet bekijken is van D8

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 24 aug 2007, 10:10

Bij mijn weten zijn er geen plannen voor de R8 in Kortrijk, ook staat de R8 niet in het missing-links programma van de Vlaamse Overheid.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » ma 27 aug 2007, 21:30

ik vind het ook niet erg nodig. Zo druk is die weg toch niet.

bart1984
zandpaadje

Bericht door bart1984 » di 28 aug 2007, 12:29

^^ Dat zou ik niet zo durven zeggen... vooral het noordelijk deel, dat niet is afgewerkt, is nogal druk. Ik passeer er heel regelmatig (woon er 5 km van) en echt kalm is het alleen in het weekend. Bovendien is de doorstroming redelijk chaotisch wegens de snelle opeenvolging van kruispunten met lichten en op- en afrijdend verkeer van de winkelcomplexen langs de kant van de weg. Het westelijk deel, dat afgewerkt is als autosnelweg, is contradictorisch genoeg wel het minst drukke. Wat betreft het stukje van de ring dat samenvalt met de E17 kan je je afvragen of elke ontlasting van die drukke weg niet nuttig is. Denk maar aan de calamiteiten van vorige vrijdag.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » do 30 aug 2007, 21:02

Ja in Kortrijk kunnen er soms ook aardig wat file's zijn. Daarstraks had ik afgesproken met een maat in Kortrijk (om dan naar Brugge te gaan) en we hebben daar toch even in de file gestaan.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 31 aug 2007, 9:49

Omdat er werken zijn he ;) op de E403

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » vr 31 aug 2007, 9:59

Bij de werken verliep het vlotter dan op andere plaatsen ;)
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

bart1984
zandpaadje

Bericht door bart1984 » zo 18 nov 2007, 12:12

Het Nieuwsblad (15/11/2007) schreef: Ring wordt in 2009 verder afgewerkt
Bruggencomplex ter hoogte van Heule voor vlotter verkeer

KORTRIJK - De Ring rond Kortrijk (R8) wordt in 2009 verder afgewerkt ter hoogte van Heule/Gullegem waar een bruggencomplex vlotter verkeer mogelijk moet maken. Er is een milieueffectrapport in de maak.

De werken aan de R8 startten eind jaren zeventig. Het grootste deel was afgewerkt tegen de eerste helft van de jaren tachtig, maar de weg maakt nog altijd geen volledige lus rond de stad. Bovendien zijn sommige stukken nog niet afgewerkt.

Daarin komt verandering op een van de gevaarlijkste punten van de R8. De Vlaamse overheid schreef daarvoor op de langetermijnbegroting een bedrag in tussen 3 en 5miljoen euro. Als het milieueffectrapport niet voor onverwachte vertragingen zorgt, moeten die werken kunnen starten in 2009. Een bruggencomplex zal er de verkeerslichten en de beruchte haarspeldbocht overbodig maken.

Toch is dat niet de enige zorg van het stadsbestuur. Op Hoog Kortrijk wordt de komende jaren drukker verkeer verwacht en dus dringt de stad aan op een voltooiing van het stuk onafgewerkte Ring tussen de Doorniksesteenweg en de Oudenaardesteenweg. De onteigeningen voor die strook van anderhalve kilometer zijn jaren geleden al gebeurd, dus technisch is het geen moeilijke zaak om die werken te laten starten.

'Toen stond dat ook ingeschreven op het programma', zegt Hubert Decraemer, afdelingshoofd Wegen en Verkeer West-Vlaanderen, 'maar door budgettaire beperkingen zijn die werken niet uitgevoerd. Die strook loopt parallel met de snelweg en dus vond de overheid het toen te verantwoorden om de Ring een stukje langs de E17 te laten lopen. Inmiddels is de verkeersdrukte op de autoweg in die mate toegenomen dat afwerking wel verantwoord is.'

De Vlaamse overheid lijkt bereid om daarvoor op langere termijn geld uit te trekken, maar vroeger dan 2012-2013 zullen die werken toch niet starten.

Toch zal er nog een aardig woord over gediscussieerd worden. Veel mensen bouwden inmiddels in die buurt en het is te verwachten dat een bovengrondse afwerking van dat stuk Ring op flink wat protest zal stuiten. 'De stad is dan ook vragende partij om die strook desgevallend in te kokeren, zodat alles ondergronds gaat', zegt schepen van Mobiliteit Guy Leleu (CD&V).

'Daarover zal de Vlaamse overheid dan moeten oordelen', aldus Hubert Decraemer, 'want het kostenplaatje dat aan een inkokering vast hangt loopt veel hoger op dan aan een bovengrondse oplossing.'

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 18 nov 2007, 13:36

Goed nieuws. Vreemd dat in het artikel niet wordt vermeld dat het hier om het beruchte knooppunt Kortrijk-West gaat, waar de A19 op de R8 aansluit.

Rene
4x5 autosnelweg

Re: R8 Ring Kortrijk

Bericht door Rene » zo 18 nov 2007, 18:43

Volgens mij kun je voor 3-5 miljoen euro geen viaducten aanleggen :?

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 20 nov 2007, 10:45

Inderdaad goed nieuws, al zijn er aan de noordelijke en oostelijke kant ook nog wel wat vreemde situaties te bespeuren. (zie hiervoor Google earth)

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 20 nov 2007, 16:42

Dat klopt, de R8 is een mooi voorbeeld van missing links in Vlaanderen die aangepakt worden in de (nabije) toekomst.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 20 nov 2007, 23:02

Gaat het gat tussen de 2 eindes ook uiteindelijk opgevuld worden?

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 21 nov 2007, 1:08

Op lange termijn hopelijk wel. Het is alleszins een economisch groeiende regio, dus dat is alvast een argument pro.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 01 dec 2007, 0:29

Ik heb zomaar eens gekeken naar een volledig KP Kortrijk-Zuid met een volledige R8. Voor een mooi knooppunt kom je op zoiets uit:

Afbeelding

Is dit goed haalbaar, utopie, of onmogelijk? Wat zou men nu willen?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 15 jan 2008, 22:06

Het ziet er wel mooi uit, maar ik betwijfel of het ooit zal worden gerealiseerd. Het huidige knooppunt is immers ook compleet. Ik zie niet in waarom het Vlaams Gewest ettelijke miljarden zou steken in een knooppunt dat voor zover ik weet niet te kampen heeft met grote problemen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 jan 2008, 22:41

Alfa schreef:ettelijke miljarden
Italiaanse Lira?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 17 feb 2008, 23:26

^^ Ik reken ondanks mijn jeugdige leeftijd nog verbazend veel in Belgische frank. ;)

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » ma 28 jul 2008, 0:09

deredactie.be schreef:In Bissegem bij Kortrijk is vanochtend bij een bizar verkeersongeval een fietser om het leven gekomen. De man reed op een fietspad naast de snelweg toen een bestelwagen van de autoweg op het fietspad belandde, net op het ogenblik dat de fietser er voorbij kwam.
Het ongeval gebeurde rond 9 uur vanochtend langs de Wevelgemse Voetweg in Bissegem bij Kortrijk, dat is een parallel wandel- en fietspad met de Kortrijkse ring.

Een bestelwagen op de ring verloor de controle over het stuur, raakte links de middenberm en ging daarna rechts door de vangrail.

De bestelwagen belandde iets lager op het wandel- en fietspad en raakte de toevallig passerende fietser.

Voor de fietser kon geen hulp meer baten. Het slachtoffer is een 35-jarige man uit Bissegem.
heel bizar als je mij het vraagt en echt van brute pech gesproken.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 17 jan 2009, 14:34

Alfa schreef:^^ Ik reken ondanks mijn jeugdige leeftijd nog verbazend veel in Belgische frank. ;)
De meeste onder ons doen dat als we over grote bedragen spreken. ;)
Ik ben nog jeugdiger en als ik spreek ook nog over miljarden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba