[R008] R8 Ring Kortrijk
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
[R008] R8 Ring Kortrijk
Hallo,
Als inwoner van Kortrijk vroeg ik me af of jullie op de hoogte zijn van mogelijke plannen om de ring rond Kortrijk verder af te werken. Enkele pijnpunten:
1) de hallucinante aansluiting van de A19 op de R8
2) de aanleg als een volwaardige autosnelweg ten noorden van Kortrijk (nu 2x2 met gelijkvloerse kruisingen en de rijrichtingen gescheiden door enorme wallen waarop de ring zou moeten komen
3) de aanleg van de R8 parallel aan de E17 in het zuidoosten
Enkele argumenten pro:
- ivm 1): verkeersveiligheid!!!
- ivm 2): deze weg leid langs een winkelcentrum en industriezone en wordt heel druk gebruikt
- ivm 3): ontlasting van de E17 voor het traject; dit is misschien de minst noodzakelijke aanvulling.
Er zal al wel een en ander hierom verschenen zijn op het forum, maar zijn er nog recente plannen?
bedankt,
bart
Als inwoner van Kortrijk vroeg ik me af of jullie op de hoogte zijn van mogelijke plannen om de ring rond Kortrijk verder af te werken. Enkele pijnpunten:
1) de hallucinante aansluiting van de A19 op de R8
2) de aanleg als een volwaardige autosnelweg ten noorden van Kortrijk (nu 2x2 met gelijkvloerse kruisingen en de rijrichtingen gescheiden door enorme wallen waarop de ring zou moeten komen
3) de aanleg van de R8 parallel aan de E17 in het zuidoosten
Enkele argumenten pro:
- ivm 1): verkeersveiligheid!!!
- ivm 2): deze weg leid langs een winkelcentrum en industriezone en wordt heel druk gebruikt
- ivm 3): ontlasting van de E17 voor het traject; dit is misschien de minst noodzakelijke aanvulling.
Er zal al wel een en ander hierom verschenen zijn op het forum, maar zijn er nog recente plannen?
bedankt,
bart
-
- autoweg
Re: Afwerking R8 - ring rond Kortrijk
hier kun je alle zwarte punten op de ring van kortrijk zien. Het vakje dat je moet bekijken is van D8
-
- 2x4 autosnelweg
Bij mijn weten zijn er geen plannen voor de R8 in Kortrijk, ook staat de R8 niet in het missing-links programma van de Vlaamse Overheid.
-
- autoweg
-
- zandpaadje

-
- verkeersader
Ja in Kortrijk kunnen er soms ook aardig wat file's zijn. Daarstraks had ik afgesproken met een maat in Kortrijk (om dan naar Brugge te gaan) en we hebben daar toch even in de file gestaan.
-
- expressweg
-
- verkeersader
-
- zandpaadje
Het Nieuwsblad (15/11/2007) schreef: Ring wordt in 2009 verder afgewerkt
Bruggencomplex ter hoogte van Heule voor vlotter verkeer
KORTRIJK - De Ring rond Kortrijk (R8) wordt in 2009 verder afgewerkt ter hoogte van Heule/Gullegem waar een bruggencomplex vlotter verkeer mogelijk moet maken. Er is een milieueffectrapport in de maak.
De werken aan de R8 startten eind jaren zeventig. Het grootste deel was afgewerkt tegen de eerste helft van de jaren tachtig, maar de weg maakt nog altijd geen volledige lus rond de stad. Bovendien zijn sommige stukken nog niet afgewerkt.
Daarin komt verandering op een van de gevaarlijkste punten van de R8. De Vlaamse overheid schreef daarvoor op de langetermijnbegroting een bedrag in tussen 3 en 5miljoen euro. Als het milieueffectrapport niet voor onverwachte vertragingen zorgt, moeten die werken kunnen starten in 2009. Een bruggencomplex zal er de verkeerslichten en de beruchte haarspeldbocht overbodig maken.
Toch is dat niet de enige zorg van het stadsbestuur. Op Hoog Kortrijk wordt de komende jaren drukker verkeer verwacht en dus dringt de stad aan op een voltooiing van het stuk onafgewerkte Ring tussen de Doorniksesteenweg en de Oudenaardesteenweg. De onteigeningen voor die strook van anderhalve kilometer zijn jaren geleden al gebeurd, dus technisch is het geen moeilijke zaak om die werken te laten starten.
'Toen stond dat ook ingeschreven op het programma', zegt Hubert Decraemer, afdelingshoofd Wegen en Verkeer West-Vlaanderen, 'maar door budgettaire beperkingen zijn die werken niet uitgevoerd. Die strook loopt parallel met de snelweg en dus vond de overheid het toen te verantwoorden om de Ring een stukje langs de E17 te laten lopen. Inmiddels is de verkeersdrukte op de autoweg in die mate toegenomen dat afwerking wel verantwoord is.'
De Vlaamse overheid lijkt bereid om daarvoor op langere termijn geld uit te trekken, maar vroeger dan 2012-2013 zullen die werken toch niet starten.
Toch zal er nog een aardig woord over gediscussieerd worden. Veel mensen bouwden inmiddels in die buurt en het is te verwachten dat een bovengrondse afwerking van dat stuk Ring op flink wat protest zal stuiten. 'De stad is dan ook vragende partij om die strook desgevallend in te kokeren, zodat alles ondergronds gaat', zegt schepen van Mobiliteit Guy Leleu (CD&V).
'Daarover zal de Vlaamse overheid dan moeten oordelen', aldus Hubert Decraemer, 'want het kostenplaatje dat aan een inkokering vast hangt loopt veel hoger op dan aan een bovengrondse oplossing.'
-
- verkeersader
Goed nieuws. Vreemd dat in het artikel niet wordt vermeld dat het hier om het beruchte knooppunt Kortrijk-West gaat, waar de A19 op de R8 aansluit.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Re: R8 Ring Kortrijk
Inderdaad goed nieuws, al zijn er aan de noordelijke en oostelijke kant ook nog wel wat vreemde situaties te bespeuren. (zie hiervoor Google earth)
-
- expressweg
Dat klopt, de R8 is een mooi voorbeeld van missing links in Vlaanderen die aangepakt worden in de (nabije) toekomst.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- Forumbeheerder
-
- expressweg
Op lange termijn hopelijk wel. Het is alleszins een economisch groeiende regio, dus dat is alvast een argument pro.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- Forumbeheerder
Ik heb zomaar eens gekeken naar een volledig KP Kortrijk-Zuid met een volledige R8. Voor een mooi knooppunt kom je op zoiets uit:

Is dit goed haalbaar, utopie, of onmogelijk? Wat zou men nu willen?

Is dit goed haalbaar, utopie, of onmogelijk? Wat zou men nu willen?
-
- 2x3 autosnelweg
Het ziet er wel mooi uit, maar ik betwijfel of het ooit zal worden gerealiseerd. Het huidige knooppunt is immers ook compleet. Ik zie niet in waarom het Vlaams Gewest ettelijke miljarden zou steken in een knooppunt dat voor zover ik weet niet te kampen heeft met grote problemen.
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
-
- autoweg
heel bizar als je mij het vraagt en echt van brute pech gesproken.deredactie.be schreef:In Bissegem bij Kortrijk is vanochtend bij een bizar verkeersongeval een fietser om het leven gekomen. De man reed op een fietspad naast de snelweg toen een bestelwagen van de autoweg op het fietspad belandde, net op het ogenblik dat de fietser er voorbij kwam.
Het ongeval gebeurde rond 9 uur vanochtend langs de Wevelgemse Voetweg in Bissegem bij Kortrijk, dat is een parallel wandel- en fietspad met de Kortrijkse ring.
Een bestelwagen op de ring verloor de controle over het stuur, raakte links de middenberm en ging daarna rechts door de vangrail.
De bestelwagen belandde iets lager op het wandel- en fietspad en raakte de toevallig passerende fietser.
Voor de fietser kon geen hulp meer baten. Het slachtoffer is een 35-jarige man uit Bissegem.
-
- expressweg
De meeste onder ons doen dat als we over grote bedragen spreken.Alfa schreef:Ik reken ondanks mijn jeugdige leeftijd nog verbazend veel in Belgische frank.

Ik ben nog jeugdiger en als ik spreek ook nog over miljarden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba