A2-A73: Bewegwijzering knooppunt Sint Joost (Het Vonderen)

Moderator: Moderatoren

Ties
autoweg

Re: A2-A73: Bewegwijzering knooppunt Sint Joost

Bericht door Ties » di 28 aug 2007, 10:26

Nou, ik zal ook maar even zeggen wat ik er van vind:
:neenee: :evil: :kwaad: :wall: LELIJK :wall: :evil: en nog veel erger.

- ik vind die bies zo niet mooier
- lelijke spatiëring op de wegnummerschildjes
- afstanden achter de bestemmingen
- dan die extra blauwregel boven Eindhoven, terwijl Roermond heel krap op de bovenrand zit (ik vind overigens dat alles nogal op de rand gepropt zit)
- het A en E schildje los van mekaar is eigenlijk tegenstrijdig (ik vind sowiso dat als het om één weg gaat de verschillende wegnummers aan elkaar moeten, en als het een verwijzing naar twee wegen is dan de schildjes los van elkaar)
- en waarom hangen er al borden met A2 E25 Eindhoven Amsterdam, als er verder nog geen sprake is van een splitsing ofzo

Het word hier in Nederland echt een zooi
- de oude borden
- de Velperbroek-borden (waar ik ook niet over te spreken ben)
- en dan dit...

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 28 aug 2007, 11:56

Dit vind ik ook een van de slechtste uitvoeringen van Nederlandse bewegwijzering. Trouwens:
Pino schreef:de biezen aan de buitenkant
kan die buitenste witte rand niet gewoon een aluminium frame zijn dat om de borden zit? Het lijkt me namelijk dat het bord zelf afgeronde hoeken heeft, en dan komt er normaliter een aparte constructie omheen (althans in België en in Duitsland).

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 28 aug 2007, 19:13

René schreef:
Palance schreef:Waarom zou je eigenlijk geen afstandsaanduidingen op een knooppunt neer mogen zetten?
In het verleden is bepaald dat de situatie bij knooppunten al zodanig complex is, dat het aantal verwijzingen geminimaliseerd moet worden. Daarom zijn extra aanduidingen voor afstanden en lokale doelen in principe bij knooppunten niet gewenst, want die veroorzaken enkel onrust op het paneel. Aan de lokale doelen wordt heel soms wel eens de hand gelicht, maar dit is de eerste keer dat ik bij een knooppunt ook afstanden geïntroduceerd zie.
Dit geldt volgens mij niet bij knooppunten die niet met portaalborden worden bewegwijzerd, zoals Leenderheide vanuit het oosten, Bankhoef vanuit het noorden en zuiden, Neerbosch vanuit het westen, enz.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 aug 2007, 19:16

Bewegwijzering heeft in Nederland geen afgeronde hoeken. Ik vind dat verkeerd. De reden dat bebording afgronde hoeken heeft is om zo te voorkomen dat wegwerkers gewond raken en dat de schade aan auto's bij een eventuele schrampende aanrijding beperkt blijft. Los daarvan is het mooier ;)

Verder ben ik wel te spreken over de spatie tussen de letterprefix en het wegnummer. Ik vind bijvoorbeeld de schildjes met A1 afgrijselijk om te zien... (vond ik als kind al). Op de oude rijkswegen (N 58) staat nog altijd een halve spatie tussen de letter en het nummer. Veel mooier. Wel moet het schildje dan ook iets ruimer, en niet zo krap als hier op het bord. Verder lijkt met alle moeite het linkerbord en het rechterbord even groot te worden gehouden. Dat geeft een lelijk resultaat. Men had meer tijd moeten besteden aan de centrering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » vr 31 aug 2007, 13:39

Erg verwarrend dat afrit 44 nu gedeeltelijk met oude en gedeeltelijk met nieuwe borden wordt aangegeven.

Eerste bord (oud): 300 m, St. Joost, Maasbracht, Roermond, N 271
Tweede bord (nieuw): 600 m, St. Joost, Linne, Maasbracht, N276
Derde bord (nieuw): 300 m, St. Joost, Linne, Maasbracht, N276
Vierde bord (nieuw): direct voor afrit, St. Joost, Linne, Maasbracht, N276
Vijfde bord (oud): boven afrit, St. Joost, Maasbracht, Roermond, N 271
Rij met je hart

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 31 aug 2007, 17:24

peejay schreef:Erg verwarrend dat afrit 44 nu gedeeltelijk met oude en gedeeltelijk met nieuwe borden wordt aangegeven.
Dat zal wel heel tijdelijk zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door boe! » za 01 sep 2007, 14:53

harry schreef:Ook opmerkelijk: Amsterdam en Eindhoven zijn een kilometer dichterbij gekomen (zie laatste 2 foto's). :)
Hetgeen ook meer in overeenstemming is met de werkelijke afstand.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 12 sep 2007, 0:19

Overigens is vanuit de andere richting (eindelijk) Brunssum van de afslagborden verdwenen. Het heeft plaats gemaakt voor [Ind.] Echt 0-2000.
Dat nu ook gehuchten als Echt met eigen industrieterrein-nummering beginnen is echt te gek voor woorden.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 12 sep 2007, 0:44

Dat gebeurt bij veel plaatsen op het moment dat door een dergelijke grote verandering in de omgeving de bewegwijzering toch op de schop moet, onder het motto: doe het dan in één keer goed. Ik zie, mits goed uitgevoerd, ook nog steeds het bezwaar niet. Waarschijnlijk komen bij afrit Echt dan de nummers 2000-9900 ofzo. Dat komt neer op één witregel per afrit, en het is meteen voorbereid op mogelijke toekomstige uitbreidingen. Het alternatief is vaak een hele waslijst aan nietszeggende namen van kleine industrieterreintjes, waarbij je ook nog de kans loopt dat borden later moeten worden aangepast als er weer iets uit de grond is gestampt.
Het idee dat zo'n systeem alleen maar grootheidswaan is van een kleine gemeente kan ik dan ook niet onderschrijven. Het is een uitstekende vorm van het behoud van praktische, niet te volle bewegwijzering, die ook minder toekomstige aanpassingen vergt. Dat het bijna overal viercijferige codes betreft lijkt me ook een praktische overweging, namelijk het getrapte systeem van straten 01 t/m 99 met daaraan bestemmingen 01 t/m 99.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 sep 2007, 8:37

Dat het praktischer is om te nummeren ... het zij zo. Maar het is niet de keuze tussen een witregel of een hele waslijst. Je hebt namelijk ook de keuze voor helemaal niets en voor separate wegwijzers. En die beide laatste keuzes hebben wel zo'n positief effect op de begrijpelijkheid van de bewegwijzering.

Het probleem van objectbewegwijzering is dat zij niet bijdraagt aan de bewegwijzering naar iets anders dan die objecten. Van oudsher worden in Nederland de afritdoelen (maar ook de doelen op het OWN) zo gekozen dat zij een plaatje geven van de weg die voor je ligt. Een hoofddoel en eventueel een einddoel. Voor afritten dus hoofddoel en eventueel einddoel links, en hoofddoel en eventueel einddoel rechts. Daartussen zetten dat de weg ook nog naar een zeker object leidt, draagt niet bij aan dat plaatje. Het vervaagt de geniale logica van dat plaatje alleen maar. De specifieke objectverwijzing is alleen handig voor die paar mensen die naar dat object op weg zijn. Voor de meerderheid die het om de eenvoud van het plaatje te doen is, leidt de objectbewegwijzering alleen maar onnodig af. Die "ene witregel" heeft een veel verdergaand effect dan het ene regeltje wit.

Zeker op het OWN moet je het hoofddoel van een route tegenwoordig opzoeken tussen een object of vijf. We kunnen in Nederland de hoofd- en bijzaken niet meer scheiden op de bewegwijzering. Door de bijzaken sneeuwen de hoofdzaken onder. Dat daardoor de kwaliteit bewegwijzering achteruit holt, spreekt voor zich. Kortom, buiten de reguliere bewegwijzering houden, die bedrijventerreinen van Echt en de vele andere objecten. Weg met het systeem van de Richtlijnen Bewegwijzering die ervanuit gaan dat als een object maar groot genoeg is en dicht genoeg bij de snelweg ligt, dat object maar vanaf de snelweg moet worden bewegwijzerd. We leven in het tijdperk van ViaMichelin, navigatiesystemen en routebeschrijvingen op websites. Hoe moeilijk is het nou om even uit te zoeken dat je voor bedrijventerrein zus in Echt de ene afrit moet nemen, en voor bedrijventerrein zo in Echt de volgende? Dat is tegenwoordig makkelijker dan ooit, maar in de tussentijd plempen we de richtinggevende bewegwijzering op de snelweg vol met dat soort troep. Met het geschetste negatieve effect op de begrijpelijkheid van de wegwijzering tot gevolg.

Kortom, als je al iets meent te moeten doen (waarbij geldt dat de meeste andere landen dat niet nodig achten, dus waarom zou je), doe het dan niet geïntegreerd met de reguliere bewegwijzering, maar doe het met losse bordjes. Zo gaat het in Frankrijk, Zuid-Afrika, Duitsland en elders. Zo scheidt je hoofd- en bijzaken en houd je bewegwijzering ook begrijpelijk voor die mensen die niet naar de een of andere bijzaak op weg zijn. Nederland beweegt weg van de rest van de wereld, en de kwaliteit van de bewegwijzering holt er alleen maar op achteruit.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 12 sep 2007, 11:28

Separate borden, dat werkt op lokaal niveau. Daar vind je verwijzingen naar sporthallen, hotels, zorginstellingen e.d. op bordjes van het formaat straatnaambord zodat je deze wel ziet als je ze zoekt maar anders niet, en zo hoort het ook.
Het werken met losse borden op de autosnelweg werkt volgens mij niet. Ik heb het een tijdje geleden gezien op de Belgische A21 bij Arendonk... wat een puinhoop. Naast de reguliere borden verschijnt er een bord dat uitlegt dat bedrijventerreinen separaat worden bewegwijzerd. Ook daar kan doorgaand verkeer niet omheen.
Dan volgt er een hele reeks borden los van de reguliere borden om dit te geleiden. Hoe veel overzichtelijker is het als alleen de uitzondering (het bedrijventerrein waarvoor niet Arendonk moet worden gevolgd) eenmalig rechtdoor wordt toegevoegd en op de volgende afrit.
W.b. Echt: Ik weet niet of daar de terreinen versnipperd liggen. Zo nee, dan was dat laatste bij Echt wellicht ook een nettere oplossing geweest: de uitzondering aangeven via St. Joost en voor de rest moet je gewoon afrit Echt hebben.
Zo ja, dan zouden separate borden hier nog veel meer tekst creëren waar doorgaand verkeer niet omheen kan. Het andere alternatief, niet bewegwijzeren, zou ertoe leiden dat verkeer logischerwijs afrit Echt neemt voor een bestemming die bij Echt hoort en daarmee het hele dorp doorkruist. Blijft over m.i. de beste oplossing: nummeren.
Het idee dat de bestemmingen van een afrit een plaatje moeten weergeven van het vervolg van de route dat is alleen van toepassing waar er een belangrijke N-weg op aansluit of waar de aansluiting vertakt in diverse richtingen. Het gros van de afritten leidt echter primair naar een plaats aan de snelweg of een deel van een grotere stad. Zo ook bij afrit Echt: die afrit is primair de toegang tot Echt en verder nog tot de twee dorpjes Ohé en Laak en Stevensweert maar meer niet. Dankzij de doortrekking van de N297 zal de N276 tussen St. Joost en Echt ook primair de ontsluitingsweg van het oosten van Echt zijn. Daarmee is het gerechtvaardigd dat de bestemmingen op de twee afritten geleiding geven op lokaal niveau van Echt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 sep 2007, 11:53

Je moet het ook niet op zijn Belgisch doen, da's vragen om ellende. Een hele reeks borden is absoluut onnodig, dat bewijzen andere landen dan België wel. Bijvoorbeeld:
- de bij Waalwijk ooit voorgestelde oplossing, waar op één bord bij het benaderen van de stad wordt aangegeven voor welk bedrijventerrein je welke afrit moet nemen
- de Franse of Zuid-Afrikaanse oplossing waar bij een afrit één bord staat met objecten die je via die afrit kunt bereiken

En dan is er altijd nog de oplossing "geen objectbewegwijzering". Want waar haal je de aanname vandaan dat mensen in dat geval het hele dorp zullen gaan doorkruisen? Zeker in het tijdperk van ViaMichelin en TomTom kun je van de weggebruiker verwachten dat hij uitzoekt welke afrit hij moet pakken. En van de bedrijven die die weggebruikers opvangen kun je verwachten dat ze de weggebruiker daarin faciliteren met het ter beschikking stellen van een deugdelijke routebeschrijving op de website. Meer dan ooit tevoren is de route naar een bepaald doel voor eenieder inzichtelijk te maken zónder dat de bewegwijzering je aan het handje hoeft te nemen. Toch jammer dat de bewegwijzering de omgekeerde tendens vertoont.

En nee, het is niet de bedoeling dat de afritbewegwijzering al bewegwijzering geeft op het lokale niveau van Echt. De bewegwijzering op de A2 als internationale as is ervoor bedoeld om aan te geven dat je bij Echt en Ohé en Laak bent. Een internationale as is niet bedoeld voor lokale meuk, daar begin je maar mee wanneer de keuze is gemaakt om de snelweg te verlaten naar Echt en/of Ohé en Laak. Die keuze moet je faciliteren met duidelijke afritbewegwijzering met alleen de doelen die het ertoe doen. Je moet hem niet moeilijker maken doordat je allemaal objecten neerzet die het alleen maar moeilijk maken om de hoofddoelen te identificeren.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 12 sep 2007, 12:42

Met ViaMichelin, Routenet, routebeschrijvingen e.d. in het achterhoofd heb je theoretisch aan alleen wegnummers en afritnummers al bijna genoeg, maar zoals voor doorgaand verkeer een bevestiging van de route welkom is, zo is het dat voor afslaand verkeer ook. Zeker wanneer de twijfel kan toeslaan als de plaatsnaam waarnaar je op weg bent rechtdoor wordt vermeld op het punt waar je er zelf af moet. Dat wil niet zeggen dat lokale objecten massaal moeten worden vermeld, hooguit Echt-Oost en/of een bedrijventerrein(nummerreeks). Ik verlang echt geen hotellen, kerken of sporthallen op de afritbewegwijzering. De A2 is een internationale as, maar degene die em zo gebruikt heeft voldoende aan de bevestigende rol van een handvol rechtdoordoelen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 12 sep 2007, 13:10

Pino schreef:De specifieke objectverwijzing is alleen handig voor die paar mensen die naar dat object op weg zijn.
In het geval van industrieterreinen is dat vaak vrachtverkeer. Vrachtverkeer wil je zo weinig mogelijk verkeerd laten rijden.
Pino schreef:Voor de meerderheid die het om de eenvoud van het plaatje te doen is, leidt de objectbewegwijzering alleen maar onnodig af. Die "ene witregel" heeft een veel verdergaand effect dan het ene regeltje wit.
Maar is stukken beter dan 3 witregels (met namen van 3 verschillende industrieterreinen) of afzonderlijke bordjes. Nederland heeft al borden genoeg; als deze bestemmingen ook nog op afzonderlijke borden terechtkomen krijg je een wel heel erg onoverzichtelijk bordenwoud. (Ik zou zelfs zeggen: Belgische toestanden.)
Pino schreef:Zeker op het OWN moet je het hoofddoel van een route tegenwoordig opzoeken tussen een object of vijf.
Daarom is het juist een voordeel dat industrieterreinen maar 1 witregel in beslag nemen. Die nummers kun je makkelijk skippen en zijn veel minder storend dan verschillende namen.
Pino schreef:Nederland beweegt weg van de rest van de wereld, en de kwaliteit van de bewegwijzering holt er alleen maar op achteruit.
Dat is een mening. Je kunt ook zeggen "Nederland loopt voorop in de bewegwijzering".
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 sep 2007, 13:50

We hebben in Nederland steeds minder industrieterreinen, met de bijbehorende fabrieken en vrachtwagens. Het zijn bedrijventerreinen geworden, met kantoorruimte. En de tendens is dat "normale" kantoren steeds meer naar buiten bewegen. Met het bijbehorende personenverkeer. Het argument dat je ten koste van alles wilt voorkomen dat vrachtverkeer onnodig door dorpen heenrijdt, heeft dan ook beperkte waarde. Nog los van het feit dat zo'n onnodige route voor de vrachtwagen zelf net zo lastig is als voor de dorpsbewoners, en dat je van vrachtwagenchauffeurs dan ook wel de nodige voorbereiding kunt vergen om zo'n situatie te voorkomen.

Of separate borden met objectbewegwijzering teveel bordenwoud oplevert? Ik denk het niet. Met de thans voorgestelde afritbewegwijzering (proefproject Velperbroek) wordt het aantal borden vóór de afrit teruggebracht van vier naar drie. Het 300m-bord verdwijnt ten gunste van een afstandsbord ná de afrit. Juist op deze plaats kan eenvoudig een bord worden neergezet met informatie over de objecten die je via de afrit kunt bereiken.

Maar goed, ik blijf van mening dat die extra bewegwijzering vaak nog niet eens nodig is. Als je delen van Echt kunt bereiken via afrit X en andere delen via afrit X+1, moet Echt tussen de doelen van beide afritten terugkomen. Echt-Noord op de ene afrit, en Echt-Zuid op de andere. Daar geef je ook veel meer mee aan dan alleen de bedrijven. Je duidt weer richting ("dit is de noordelijke invalsweg van Echt") in plaats van objecten. Daarmee voorkom je meteen ook de verwarring van het slag "hoe kan het nou dat ik er bij afrit Echt niet vanaf moet, terwijl ik toch naar Echt onderweg ben?" Zoals Queue zelf zegt, borden moeten route bevestigen (alleen afritnummer is inderdaad onvoldoende). Punt is dat objectbewegwijzering dat nou per definitie in veel mindere mate doet dan reguliere doelen. Zorg met andere woorden dat de reguliere doelen de lading goed dekken -wat ze nu niet doen- en de noodzaak van objectbewegwijzering vervalt bijna automatisch.

Al met al is het ook een illusie dat het aantal doelen op de borden zal afnemen, wanneer je de bedrijventerreinen maar in nummers samenvat. Nummering neemt vaak méér plaats in dan alleen een naam, mede ook omdat het in de oude situatie vaak nog helemaal niet nodig was om een bedrijventerrein aan de andere kant van de stad aan te geven. Nummering dwingt je uiteindelijk om alles aan te geven; tel uit je winst. En mocht er uiteindelijk wat plek op de borden vrijkomen, dan brengt de Nederlandse object-fetish met zich mee dat er vanzelf wel een object voor in de plaats komt. Als er zo'n efficiency-slag is, waarom worden de borden in Nederland dan alleen maar voller? Voor de rest is het allemaal subjectief hoor, maar ik geniet van de buitenlanden waar me al die objectentroep gewoon bespaard wordt op de snelweg.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 12 sep 2007, 15:02

Pino schreef:Al met al is het ook een illusie dat het aantal doelen op de borden zal afnemen, wanneer je de bedrijventerreinen maar in nummers samenvat.
In een plaats als Meppel zou het beslist ruimte besparen.
Maar OK, op de snelweg kan ik met je meegaan. Vooral op het OWN wordt het een bordenwoud als industrieterreinen op aparte borden staan.
--Harry.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 12 sep 2007, 17:13

Het verschilt dan ook per plaats welke methode aan te bevelen is, afhankelijk van hoe de terreinen binnen de gemeente zijn verspreid. Voor veel plaatsen zal nummering ook geen goed plan zijn. Het gaat uiteindelijk wel om het geheel (OWN+ASW), want nummering op het OWN schiet haar doel voorbij als deze op de afritten ontbreekt, althans, alleen dan wanneer de toegang tot de bedrijventerreinen per afrit verschilt. Er zijn genoeg bedrijventerreinen met een nummersysteem waar doorgaand verkeer niks van merkt omdat toch het gehele terrein via dezelfde afrit te bereiken is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 sep 2007, 18:32

Tot op een zeker moment moet je de weg naar een bepaald doel bekend veronderstellen. De essentiële vraag is tot wanneer.

Daarbij deel ik je uitgangspunt niet dat bewegwijzering op het OWN geen zin heeft, wanneer je niet ook bewegwijzert op de snelweg. Zelfs wanneer je voor de verschillende objecten verschillende afritten moet gebruiken. Het is immers een illusie om van iedere plaats met twee of meer afritten alle stadsdelen vanaf de snelweg te kunnen verdelen. Niet op de afritbewegwijzering, en niet op de rechtdoorbewegwijzering. Je kunt het vergeten om op de Ring Amsterdam aan te geven dat je voor Oud-Zuid en De Baarsjes nog even rechtdoor moet. Dat moet je bekend veronderstellen. Op dezelfde manier kun je op afrit Oud-Zuid maar beperkt aangeven welke stadsdelen je via die afrit kunt bereiken: wel naar Oud-Zuid en Buitenveldert, maar dat je ook naar De Pijp, ZuiderAmstel en weet ik veel wat nog meer kunt, dat kun je allemaal niet op de borden kwijt. Het is gegeven dat de weggebruiker zelf uit moeten zoeken welke afrit hij moet pakken en wat hij vervolgens onder aan die afrit moet doen. Als het om stadsdelen of plaatsnamen gaat, accepteren we blind dat ons doel wel eens heel goed niet vanaf de snelweg staat aangegeven.

Pas als het om objectbewegwijzering gaat, wordt het schijnbaar ineens essentieel dat je nog vanaf de snelweg aangeeft. Waarom? Wat is de reden dat je objecten deze prioriteit over plaatsen en stadsdelen moet geven? Waarom hoef je bij objecten ineens niet meer van de weggebruiker te verwachten dat hij zelf uitzoekt dat hij afrit Echt-Noord moet pakken in plaats van Echt-Zuid? Ik zie de redenen niet. Het is tegenwoordig zo makkelijk om dit soort dingen uit te zoeken, en dat kun je ook best wel van de weggebruiker verwachten. Er bestaat geen reden om de weggebruiker maar zo aan het handje mee te nemen, vooral niet wanneer dat pamperen een verder negatief effect heeft op de bewegwijzering van waar het bij bewegwijzering nou echt om gaat - hoofddoelen in plaats van objecten.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 12 sep 2007, 19:30

De vergelijking met Amsterdam gaat niet op. Daar wordt met een ring gewerkt, en dat is ook nodig vanaf een bepaald aantal invalswegen en/of stadsdelen. Wat je daarover zegt kan ik dan ook alleen maar onderschrijven.
Als er niet met een ring, randweg of agglomeratiebord wordt gewerkt ligt de zaak anders. Dan is de afrit waarop de plaats zelf (in dit geval afrit Echt) wordt vermeld de default-toegang en dienen uitzonderingen daarop als ze relevant genoeg zijn te worden vermeld, want anders zal er twijfel ontstaan. Mocht dat bedrijventerrein waar het om gaat dan "geen naam" hebben doordat het deel uitmaakt van een nummersysteem, laat dat nummersysteem dan in de ogen van de weggebruiker ook beginnen waar de eerste splitsing plaatsvindt, en als je pech hebt dan is die eerste splitsing al op de snelweg, maar lang niet altijd.
In het geval van Echt is ondersneeuwen van hoofddoelen ook niet van toepassing. Zoals al gezegd: beide afritten leiden slechts naar Echt plus enkele kleine dorpjes in de omgeving, alleen maar bestemmingen an sich dus.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 sep 2007, 20:28

Of zo'n nummeringssysteem in theorie nu wel of niet het beste is, doet er eigenlijk niet zo toe. Voorlopig staan er op de weg van Amsterdam naar Marseille borden om de industriegebieden van wereldstad Echt aan te geven. Dat zorgt voor een onnodige verrommeling van de borden op de Nederlandse snelwegen. Voor mensen die uit het buitenland komen, en het Nederlandse systeem niet gewend zijn, wordt het geheel steeds ingewikkelder.

Het aantal witte doelen gaat immers maar door: Centrum-Zuidzijde, Ring Plaats (West), Ind.Echt 5000-9000, Transferium, Crematorium, P+R Plaats, Wijk 1 t/m 14 & 18 t/m 20, enz. Er moet toch echt eens een halt geroepen worden aan al deze flauwekul, die zelfs steeds vaker rechtdoorborden of knooppuntborden siert.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 12 sep 2007, 21:57

Al zou de E25 doorlopen tot Shanghai... bij de bewegwijzering van een afrit hoort de afrit centraal te staan. Doorgaand verkeer heeft niks met die afrit, en kan vrijwel alles negeren. Doorgaand verkeer heeft voldoende aan een bevestiging d.m.v. een handjevol interregionale doelen op het rechtdoorbord. Het zal ze weinig boeien hoe Echt wordt bewegwijzerd zo lang de rechtdoorinformatie niet ondergesneeuwd wordt, en dat zal door één witregel niet gebeuren.
Pas bij knooppunten wordt het voor dit verkeer interessant, en daar horen interregionale verwijzingen centraal te staan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 sep 2007, 8:43

Queue schreef:De vergelijking met Amsterdam gaat niet op. Daar wordt met een ring gewerkt, en dat is ook nodig vanaf een bepaald aantal invalswegen en/of stadsdelen. Wat je daarover zegt kan ik dan ook alleen maar onderschrijven.
Goed, dan niet Amsterdam, maar laten we zeggen Schiedam. Plaats zonder ring of randweg, zonder agglomoratiebord, maar wel met drie afritten: Schiedam en Schiedam-Noord op de A20, en Schiedam-West op de A4. Enige verdere vorm van uitsplitsing vindt niet plaats. Als je ergens in de wijk Nieuwland moet zijn, moet je zelf uitzoeken welke afrit je daarvoor het beste pakt. Is volkomen geaccepteerd en werkt ook prima zo. Leve ViaMichelin, navigatiesystemen én de informatieborden bij het inrijden van de stad. Als je het met stadswijken zo doet, waarom moet het dan met de Schiedamse bedrijventerreinen anders?

Je zult het als fact of life moeten accepteren dat je weggebruikers niet aan het handje kunt nemen tot aan hun bestemming. Objectbewegwijzering is een halfslachtige poging om dat wel te doen, en wel een poging die bij mensen alleen maar de ongerechtvaardigde verwachting creëert dat Rijkswaterstaat ze altijd wel aan het handje zal meenemen. En dan heb ik het er nog niet eens over dat steeds meer objecten een eigen verwijzing willen, dus het einde is zoek. Zie de pogingen van de Rosada in Roosendaal om via de rechter een objectverwijzing vanaf de snelweg af te dwingen.

En zelfs al beperk je de objectverwijzingen vanaf de snelweg tot het afritbord, dan heeft dat toch wel degelijk gevolgen voor het rechtdoorgaand verkeer. Dat kijkt namelijk niet alleen naar de afritborden om zelf daadwerkelijk de afrit te nemen, maar ook om vast te stellen waar men is. "Ah, ik ben bij Echt". Die eenvoudige vaststelling maak je moeilijker met het toevoegen van allerhande objecten. En al helemaal bij verdere invoering van een van jouw stokpaardjes, namelijk agglomoratieborden en randwegen. Met agglomoratieborden staat er straks alleen nog maar "Centrum" op een bord, zodat die makkelijke vaststelling van je lokatie niet meer te maken valt. En met randwegen worden naast de afritborden ook nog eens de rechtdoorborden vervuild, dus laat maar zitten.

Wat ik wel met je eens ben is dat in Nederland vaak ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat een bepaalde afrit de default-toegang is van een bepaalde plaats. Dat er alleen een afrit Echt is, terwijl andere afritten naar andere delen van Echt leiden. Dat raakt niet alleen de bedrijventerreinen van Echt, maar hele stadsdelen. Als er twee afritten naar Echt leiden, moet er één afrit Echt-Noord zijn en één afrit Echt-Zuid. Dan neem je dat onterechte default-idee weg en hoef je dus ook geen uitzonderingen te vermelden. Niet in de vorm van stadsdelen en niet in de vorm van objecten.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » do 13 sep 2007, 10:07

Pino schreef: Goed, dan niet Amsterdam, maar laten we zeggen Schiedam. Plaats zonder ring of randweg, zonder agglomoratiebord, maar wel met drie afritten: Schiedam en Schiedam-Noord op de A20, en Schiedam-West op de A4. Enige verdere vorm van uitsplitsing vindt niet plaats. Als je ergens in de wijk Nieuwland moet zijn, moet je zelf uitzoeken welke afrit je daarvoor het beste pakt. Is volkomen geaccepteerd en werkt ook prima zo. Leve ViaMichelin, navigatiesystemen én de informatieborden bij het inrijden van de stad. Als je het met stadswijken zo doet, waarom moet het dan met de Schiedamse bedrijventerreinen anders?
Ik vermoed dat bedrijventerreinen relatief meer ter plekke onbekend verkeer aantrekken dan woonwijken. Ben je er ook op tegen dat de bedrijventerreinen binnen gemeente Schiedam worden meegenomen in de Rotterdamse haven-nummering?
Pino schreef:Je zult het als fact of life moeten accepteren dat je weggebruikers niet aan het handje kunt nemen tot aan hun bestemming. Objectbewegwijzering is een halfslachtige poging om dat wel te doen, en wel een poging die bij mensen alleen maar de ongerechtvaardigde verwachting creëert dat Rijkswaterstaat ze altijd wel aan het handje zal meenemen. En dan heb ik het er nog niet eens over dat steeds meer objecten een eigen verwijzing willen, dus het einde is zoek. Zie de pogingen van de Rosada in Roosendaal om via de rechter een objectverwijzing vanaf de snelweg af te dwingen.
Dat verlang ik dan ook niet. Hooguit heel belangrijke objecten zoals een vliegveld, en bedrijventerreinen, en dan nog alleen bij afwijking van de default-toegang. Dus ook géén Rosada e.d.
Pino schreef:En zelfs al beperk je de objectverwijzingen vanaf de snelweg tot het afritbord, dan heeft dat toch wel degelijk gevolgen voor het rechtdoorgaand verkeer. Dat kijkt namelijk niet alleen naar de afritborden om zelf daadwerkelijk de afrit te nemen, maar ook om vast te stellen waar men is. "Ah, ik ben bij Echt". Die eenvoudige vaststelling maak je moeilijker met het toevoegen van allerhande objecten.
Ten eerste hoort de naam van de afrit altijd duidelijk gekozen te zijn en bovenaan te staan op het afritbord. Dan zie je dus gewoon Echt staan. Ten tweede kan je uit de vermelding [ind Echt 2000-9900] ook opmaken dat je bij Echt bent.

Even nog één keer dat daar geen misverstand over komt: ik ben niet voor het toevoegen van allerhande objecten. In eerdere posts heb ik al duidelijk gemaakt dat ik daar duidelijke grenzen aan zou stellen. En ik vind ook dat je niet de weggebruiker aan het handje kan helpen tot de eindbestemming. Jouw grote aversie tegen die ontwikkeling is bekend, maar daar heb ik ook niet voor gepleit. In deze discussie (over Echt 0-2000) beschouw ik het verlangen om de verwijzing naar de objecten als een gegeven en is de vraag hoe dat kan worden ingevuld.
Pino schreef:En al helemaal bij verdere invoering van een van jouw stokpaardjes, namelijk agglomoratieborden en randwegen. Met agglomoratieborden staat er straks alleen nog maar "Centrum" op een bord, zodat die makkelijke vaststelling van je lokatie niet meer te maken valt.
Op de bestaande randwegen en ringen verwacht ik niet dat iemand moeite zal hebben met het vaststellen van diens locatie. Verder moet ik bekennen dat ik over verdere uitbreiding daarvan mijn mening inmiddels heb herzien. De huidige ringen en randwegen zijn terecht, maar toevoegingen zijn in NL niet of nauwelijks meer nodig. Maar in Echt is uiteraard sowieso niet van toepassing.
Pino schreef:En met randwegen worden naast de afritborden ook nog eens de rechtdoorborden vervuild, dus laat maar zitten.
Niet mee eens. Die ene vermelding neemt een hoop andere vermeldingen weg. Maar goed we dreigen nu off-topic te gaan.
Pino schreef:Wat ik wel met je eens ben is dat in Nederland vaak ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat een bepaalde afrit de default-toegang is van een bepaalde plaats. Dat er alleen een afrit Echt is, terwijl andere afritten naar andere delen van Echt leiden. Dat raakt niet alleen de bedrijventerreinen van Echt, maar hele stadsdelen. Als er twee afritten naar Echt leiden, moet er één afrit Echt-Noord zijn en één afrit Echt-Zuid. Dan neem je dat onterechte default-idee weg en hoef je dus ook geen uitzonderingen te vermelden. Niet in de vorm van stadsdelen en niet in de vorm van objecten.
Ik zou eerder zeggen dat het niet eens een suggestie is maar gewoon deel van het systeem. Dat heeft voordelen en nadelen. Het geval Echt toont ze beide. Het nadeel heb je net genoemd. Het voordeel is dat de default-toegang vaak duidelijk de meest voordehandliggende is. In dit geval ook. De noordelijke afrit is namelijk alleen maar vanaf het noorden een extra toegang naar het meest oostelijke deel. De zuidelijke afrit is duidelijk in principe afrit Echt. Vanaf het zuiden is via de noordelijke afrit ook zo ver om dat je dat nog niet eens zou willen vermelden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 13 sep 2007, 10:55

Waarom staat de P-route van Echt eigenlijk niet al op de snelweg aangegeven?
:hypocrite:
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 sep 2007, 10:59

Queue schreef:Ik vermoed dat bedrijventerrein relatief meer ter plekke onbekend verkeer aantrekken dan woonwijken. Ben je er ook op tegen dat de bedrijventerreinen binnen gemeente Schiedam worden meegenomen in de Rotterdamse haven-nummering?
De Schiedamse bedrijventerreinen in de haven zijn meegenomen in de havennummering. Maar er zijn ook een vrij uitgebreide bedrijventerreinen landinwaards. Die hebben niets met de haven te maken en zijn dan ook terecht niet geïntegreerd in de havennummering. Maar staan ook terecht niet bewegwijzerd vanaf de snelweg.
Wat ik wel met je eens ben is dat in Nederland vaak ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat een bepaalde afrit de default-toegang is van een bepaalde plaats. Dat er alleen een afrit Echt is, terwijl andere afritten naar andere delen van Echt leiden. Dat raakt niet alleen de bedrijventerreinen van Echt, maar hele stadsdelen. Als er twee afritten naar Echt leiden, moet er één afrit Echt-Noord zijn en één afrit Echt-Zuid. Dan neem je dat onterechte default-idee weg en hoef je dus ook geen uitzonderingen te vermelden. Niet in de vorm van stadsdelen en niet in de vorm van objecten.
Ik zou eerder zeggen dat het niet eens suggestie is maar gewoon deel van het systeem. Dat heeft voordelen en nadelen. Het geval Echt toont ze beide. Het nadeel heb je net genoemd. Het voordeel is dat de default-toegang vaak duidelijk de meest voordehandliggende is. In dit geval ook. De noordelijke afrit is namelijk alleen maar vanaf het noorden een extra toegang naar het meest oostelijke deel. De zuidelijke afrit is duidelijk in principe afrit Echt. Vanaf het zuiden is via de noordelijke afrit ook zo ver om dat je dat nog niet eens zou willen vermelden.
Klopt, maar op zich vergelijkbaar met de situatie in het ons omringende buitenland. Daar werkt men ook met afritten X-Noord en X-Zuid. Daarmee wordt niet verwezen naar het noordelijke dan wel zuidelijke gedeelte van plaats X, maar wordt alleen gezegd dat je de noordelijke dan wel zuidelijke invalsroute hebt. Dat verkeer uit het zuiden de noordelijke invalsroute maar zelden zal gebruiken, is een feit, maar de verwijzing ziet dan ook niet zozeer op de individuele stadsdelen, maar op de invalsweg. In Zuid-Afrika wordt aan die verwijzing naar de invalsweg (daar overigens vaak de naam van de weg, niet de windrichting) een centrum-symbooltje toegevoegd als die route de makkelijkste manier is om in het centrum te komen. Vond ik heel handig. Op weg naar het centrum wacht je op de snelweg totdat het centrumsymbool komt, en aan de naam van de afrit zie je meteen op welke manier je de stad binnenrijdt. Op weg naar andere stadsdelen moet je op de kaart kijken.

Een bredere default-verwijzing daarentegen is al heel snel te algemeen en daardoor potentieel verwarrend. "Het meest voor de hand liggend voor het grootste gedeelte van de plaats", je hebt er niets aan wanneer je naar een ander gedeelte van die plaats moet (hetgeen dan weer getackled moet worden met extra verwijzingen op het rechtdoorbord) en zelfs voor de hoofdrichting is het een uiterst subjectief criterium. Je moet maar gokken of je binnen de default valt of niet. Bovendien is het een zeer veranderend criterium door nieuwbouw, het verkeersluw maken van bestaande routes en de aanleg van nieuwe ontsluitingswegen. Ik zou een hele boom op kunnen zetten over de default-verwijzing Schiedam op de A20. Er valt van alles op af te dingen; niet zozeer omdat indertijd bij aanleg een verkeerde keuze is gemaakt, maar omdat Schiedam zo sterk is veranderd. Verwijzen naar de invalsroute (al dan niet met centrum-verwijzing) is daarentegen constant en vergt hoogstens aanpassing bij aanleg van een nieuwe afrit. Zij zal nooit misleidende informatie geven over de makkelijkste route naar een of meerdere stadsdelen, want die geeft zij niet.

De makkelijkste route naar "het grootste gedeelte" van een plaats is een te vaag criterium om te voorkomen dat informatie aan het einde van het liedje toch misleidend blijkt te zijn. Je zou hoogstens kunnen menen dat de aldus gegeven informatie dan weliswaar niet potentieel misleidend is, maar anderzijds te beperkt. Ik denk dan om te beginnen "beter weinig en correct dan meer en potentieel misleidend". En daarnaast kom je weer uit op het oude uitgangspunt dat je van weggebruikers kunt verwachten dat zij hun route uitzoeken.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » do 13 sep 2007, 12:54

W.b. Schiedam: even op ViaMichelin gekeken, en ik begreep dat de landinwaartse terreinen het beste via A20 afrit 11 te bereiken zijn, en dat is de default-toegang naar Schiedam. Terecht dus dat de terreinen niet worden vermeld.

W.b. het wel of niet werken met een default-toegang: ik denk dat het wel meevalt met de vaagheid, veranderlijkheid of de mate van verwarring over het begrip grootste deel van de plaats. Echt is daar een goed voorbeeld van. Er zijn voorbeelden waarbij het ongeveer 50-50 is (Tilburg, Wijchen, Uden) zodat de default-toegang per richting verschilt en een naburige plaats de rol van afritnaam krijgt. Voor deze plaatsen was de methode van de invalswegen wellicht beter uitgevallen. Maar er zijn ook veel gevallen vergelijkbaar met Echt, waarvoor de Nederlandse methode dan weer beter uitvalt. Een verwijzing naar Echt-Noord vanuit het zuiden waar geen hond gebruik van zal maken vind ik verspilling en een verwijzing naar Echt-Zuid terwijl het gewoon Echt betreft geeft ook geen beter beeld van het plaatje. Uiteindelijk moet je toch voor één van de systemen kiezen. Afhankelijk van de situatie verdient de ene m.i. de voorkeur boven de andere, dus voor allebei valt iets te zeggen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 sep 2007, 14:17

Als je dan met één default-ingang werkt (namelijk de huidige afrit Echt), dan kun je de vraag naar de objectbewegwijzering natuurlijk ook weer omdraaien. Waarom moet voor dat ene object, bedrijventerrein "De Berk", de bewegwijzering rondom heel Echt (OWN en snelweg) worden omgegooid?

Makkelijkste oplossing: koppel het hele bedrijventerrein "De Berk" aan Sint Joost en je bent klaar. Maar goed, dat zal wel weer gevoelig liggen, dus we pakken maar een wat lichter middel. Voor die bedrijventerreinen bij afrit 45 hoef je helemaal niets te doen met de snelwegbewegwijzering. Verkeer in noordelijke en zuidelijke richting pakt afrit 45 en wordt vanaf daar de juiste richting opgeleid. Voor bedrijventerrein "De Berk" zou ik uit zuidelijke richting afrit 45 nemen. Verkeer daarheen rijdt vanaf die afrit keurig netjes richting Echt en wordt binnen Echt verder verwezen. Objectverwijzing op de snelweg dus wederom niet nodig. Slechts in zuidelijke richting wijkt de richting naar "De Berk" af van de richting naar Echt zelf en moet je afrit 44 nemen. Neem een objectverwijzing op bij afrit 44 in zuidelijke richting en op het OWN tussen afrit 44 en het terrein. Lichte oplossing, volkomen duidelijk.

Helaas, helaas is er voor de zwaarst mogelijke opmerking gekozen, nummering. Die nummering moet altijd geheel in de afritbewegwijzering worden opgenomen, dus dat is bal bij afrit 44 én afrit 45 op de afritborden én op de rechtdoorborden. Ook op het OWN zul je altijd over en weer moeten verwijzen om steeds alle nummers op de borden te hebben. Volkomen onnodig en de eens zo heerlijk eenvoudige bewegwijzering krijgt er weer een paar onnodige objectjes bij. Nee, echt briljant gedaan daar in Echt. Hulde aan Rijkswaterstaat voor het meewerken aan deze oplossing !
:shoot:

Queue
autoweg

Bericht door Queue » do 13 sep 2007, 14:53

De gemakkelijkste oplossing is de mooiste maar inderdaad je gaat niet met gemeentegrenzen schuiven ten behoeve van de bewegwijzering. Het "wat lichtere middel" geniet mijn voorkeur, mits er geen uitgebreide plannen zijn voor uitbreiding. Als die er wel zijn en afrit 44 op een dag de bestemmingen St.Joost, ind-De Berk, ind-Gebroek, ind-Slekkerheide en ind-Julianakanaal bevat (ik noem maar even wat), die dan overal op het OWN met die namen terugkomen, dan genieten nummers mijn voorkeur.
Ook op het OWN zul je altijd over en weer moeten verwijzen om steeds alle nummers op de borden te hebben.
Dat is niet zo. De nummers hoeven alleen te worden vermeld wanneer verkeer bewegwijzeringstechnisch van het hoofdwegennet afkomt. In het centrum van Echt bijvoorbeeld kunnen de nummers achterwege blijven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 sep 2007, 17:23

Queue schreef:
Ook op het OWN zul je altijd over en weer moeten verwijzen om steeds alle nummers op de borden te hebben.
Dat is niet zo. De nummers hoeven alleen te worden vermeld wanneer verkeer bewegwijzeringstechnisch van het hoofdwegennet afkomt. In het centrum van Echt bijvoorbeeld kunnen de nummers achterwege blijven.
In het centrum van Echt staat waarschijnlijk geen verwijzing naar een van beide bedrijventerreinen dus dat zal wel kloppen. Maar de vraag is niet of verkeer bewegwijzeringstechnisch van de snelweg afkomt; de vraag is of er op de een of andere manier een van de bedrijventerreinen op de borden staat. Want da's het probleem van nummeren: staat er een nummer op de borden, dan moeten alle andere ook op de borden (tenzij die andere al achter je liggen). Het is en blijft onnodige bordenvulling, ook op het OWN.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » do 13 sep 2007, 17:48

Op het OWN liggen de andere nummers in principe al achter je, want voor de andere nummers moest je een andere afrit hebben, tenzij je ook verkeer vanuit kleine invalswegen wil bedienen, zoals vanuit Susteren en Koningsbosch, maar dat gaat mij dan weer te ver.