Pino schreef:
Goed, dan niet Amsterdam, maar laten we zeggen Schiedam. Plaats zonder ring of randweg, zonder agglomoratiebord, maar wel met drie afritten: Schiedam en Schiedam-Noord op de A20, en Schiedam-West op de A4. Enige verdere vorm van uitsplitsing vindt niet plaats. Als je ergens in de wijk Nieuwland moet zijn, moet je zelf uitzoeken welke afrit je daarvoor het beste pakt. Is volkomen geaccepteerd en werkt ook prima zo. Leve ViaMichelin, navigatiesystemen én de informatieborden bij het inrijden van de stad. Als je het met stadswijken zo doet, waarom moet het dan met de Schiedamse bedrijventerreinen anders?
Ik vermoed dat bedrijventerreinen relatief meer ter plekke onbekend verkeer aantrekken dan woonwijken. Ben je er ook op tegen dat de bedrijventerreinen binnen gemeente Schiedam worden meegenomen in de Rotterdamse haven-nummering?
Pino schreef:Je zult het als fact of life moeten accepteren dat je weggebruikers niet aan het handje kunt nemen tot aan hun bestemming. Objectbewegwijzering is een halfslachtige poging om dat wel te doen, en wel een poging die bij mensen alleen maar de ongerechtvaardigde verwachting creëert dat Rijkswaterstaat ze altijd wel aan het handje zal meenemen. En dan heb ik het er nog niet eens over dat steeds meer objecten een eigen verwijzing willen, dus het einde is zoek. Zie de pogingen van de Rosada in Roosendaal om via de rechter een objectverwijzing vanaf de snelweg af te dwingen.
Dat verlang ik dan ook niet. Hooguit heel belangrijke objecten zoals een vliegveld, en bedrijventerreinen, en dan nog alleen bij afwijking van de default-toegang. Dus ook géén Rosada e.d.
Pino schreef:En zelfs al beperk je de objectverwijzingen vanaf de snelweg tot het afritbord, dan heeft dat toch wel degelijk gevolgen voor het rechtdoorgaand verkeer. Dat kijkt namelijk niet alleen naar de afritborden om zelf daadwerkelijk de afrit te nemen, maar ook om vast te stellen waar men is. "Ah, ik ben bij Echt". Die eenvoudige vaststelling maak je moeilijker met het toevoegen van allerhande objecten.
Ten eerste hoort de naam van de afrit altijd duidelijk gekozen te zijn en bovenaan te staan op het afritbord. Dan zie je dus gewoon Echt staan. Ten tweede kan je uit de vermelding [ind Echt 2000-9900] ook opmaken dat je bij Echt bent.
Even nog één keer dat daar geen misverstand over komt: ik ben
niet voor het toevoegen van allerhande objecten. In eerdere posts heb ik al duidelijk gemaakt dat ik daar duidelijke grenzen aan zou stellen. En ik vind ook dat je
niet de weggebruiker aan het handje kan helpen tot de eindbestemming. Jouw grote aversie tegen die ontwikkeling is bekend, maar daar heb ik ook niet voor gepleit. In deze discussie (over Echt 0-2000) beschouw ik het verlangen om de verwijzing naar de objecten als een gegeven en is de vraag hoe dat kan worden ingevuld.
Pino schreef:En al helemaal bij verdere invoering van een van jouw stokpaardjes, namelijk agglomoratieborden en randwegen. Met agglomoratieborden staat er straks alleen nog maar "Centrum" op een bord, zodat die makkelijke vaststelling van je lokatie niet meer te maken valt.
Op de bestaande randwegen en ringen verwacht ik niet dat iemand moeite zal hebben met het vaststellen van diens locatie. Verder moet ik bekennen dat ik over verdere uitbreiding daarvan mijn mening inmiddels heb herzien. De huidige ringen en randwegen zijn terecht, maar toevoegingen zijn in NL niet of nauwelijks meer nodig. Maar in Echt is uiteraard sowieso niet van toepassing.
Pino schreef:En met randwegen worden naast de afritborden ook nog eens de rechtdoorborden vervuild, dus laat maar zitten.
Niet mee eens. Die ene vermelding neemt een hoop andere vermeldingen weg. Maar goed we dreigen nu off-topic te gaan.
Pino schreef:Wat ik wel met je eens ben is dat in Nederland vaak ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat een bepaalde afrit de default-toegang is van een bepaalde plaats. Dat er alleen een afrit Echt is, terwijl andere afritten naar andere delen van Echt leiden. Dat raakt niet alleen de bedrijventerreinen van Echt, maar hele stadsdelen. Als er twee afritten naar Echt leiden, moet er één afrit Echt-Noord zijn en één afrit Echt-Zuid. Dan neem je dat onterechte default-idee weg en hoef je dus ook geen uitzonderingen te vermelden. Niet in de vorm van stadsdelen en niet in de vorm van objecten.
Ik zou eerder zeggen dat het niet eens een suggestie is maar gewoon deel van het systeem. Dat heeft voordelen en nadelen. Het geval Echt toont ze beide. Het nadeel heb je net genoemd. Het voordeel is dat de default-toegang vaak duidelijk de meest voordehandliggende is. In dit geval ook. De noordelijke afrit is namelijk alleen maar vanaf het noorden een extra toegang naar het meest oostelijke deel. De zuidelijke afrit is duidelijk in principe afrit Echt. Vanaf het zuiden is via de noordelijke afrit ook zo ver om dat je dat nog niet eens zou willen vermelden.