[A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » ma 31 jan 2022, 14:13

Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat gunt renovatie tunnels A73 aan Croonwolter&dros en Ballast Nedam

Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor renovatie van de Roertunnel en de Tunnel Swalmen in de A73 gegund aan een combinatie van Croonwolter&dros en Ballast Nedam. Naast de renovatie wordt de combinatie ook verantwoordelijk voor meerjarig onderhoud en monitoring van de tunnels.

Het werk past binnen het programma Vervanging en Renovatie (VenR). Werkzaamheden vinden plaats in zomer van 2023.

Beste prijs-kwaliteitverhouding
Rijkswaterstaat selecteerde in deze aanbesteding op basis van beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV). Naast prijs ligt de focus bij deze methode op de innovatiekracht en de creativiteit van de markt. De combinatie Croonwolter&dros/Ballast Nedam wist zich met name te onderscheiden op het criterium ‘Zo laag mogelijk energieverbruik’. Zo garandeert de combinatie in haar aanbieding een energiereductie van ruim 20% ten opzichte van haar jaarverbruik in 2020.

MDCM-contract
Het contract is een zogeheten MDCM-contract en bestaat uit de onderdelen Maintain, Design, Construct en Maintain. De opdrachtnemer start eerst met een overgangsperiode van 6 maanden. In deze periode werkt de nieuwe combinatie samen met de huidige onderhoudsaannemer van de tunnels. Het inzicht dat tijdens de overgang en 1e onderhoudsperiode wordt verzameld, is de basis voor het 2e onderdeel (Design), de ontwerpfase van de vervanging en renovatie.

Gedurende het ontwerp en de uitvoering van de vervangings- en renovatiewerkzaamheden (juli/augustus 2023) gaat het onderhoud door. Na afronding van het ‘construct’-deel onderhoudt de combinatie de tunnels nog tot 2027.
Volledig bericht: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... last-nedam

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 feb 2022, 10:00

Update veiligheidheidssysteem A73 tunnels. Het meest acute probleem is opgelost:

Het SDS detecteert onder andere snelheidsonderschrijdingen, stilstaande voertuigen en spookrijders. Op 24 december jl. bent u geïnformeerd dat een deel van het systeem aan het einde van zijn levensduur is en cruciale reserveonderdelen niet meer leverbaar zijn. Ook was in één van de tunnelbuizen van tunnel Swalmen de redundantie van het communicatiesysteem van het SDS weggevallen. Bij uitval van het SDS zou dit (worst case) tot een tunnelsluiting kunnen leiden. Inmiddels is het risico op uitval van het SDS weggenomen doordat één van de beheersmaatregelen die onderzocht werd, het
kopiëren van kritieke onderdelen, is geslaagd. Medio januari is het gelukt om het meest kritische deel van het systeem te kopiëren. Hierdoor is de redundantie(dubbele uitvoering) in tunnel Swalmen hersteld.

Het feit dat het SDS weer redundant is uitgevoerd, maakt dat bij uitval van het systeem een identiek alternatief direct beschikbaar is, waardoor de kwetsbaarheid van het systeem aanzienlijk is verkleind. De inschatting van Rijkswaterstaat is dat het SDS tot aan de vervanging van het systeem in 2023, als onderdeel van de Vervangings- en Renovatieopgave, blijft functioneren. Dit wordt gemonitord. Ook wordt de benodigde hardware gekopieerd. Zo wordt geborgd dat er voldoende reserveonderdelen beschikbaar zijn voor het geval er onverhoopt toch een storing mocht optreden.

Bron: Kamerbrief over stand van zaken A73 tunnels en Heinenoordtunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 feb 2022, 12:14

Voor de duidelijkheid: Er bestaan een hoop wegen in Nederland waar geen detectie is van snelheidsonderschrijdingen, stiltaande voertuigen en spookrijders. Locaties die net zo gevaarlijk kunnen zijn: wegen zonder verlichting en vluchtstrook.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 09 feb 2022, 16:33

Stukje risicoanalyse waarschijnlijk. Wat gebeurt er als je een aanrijding met een spookrijder hebt ergens in de vrije lucht, en wat als dat in een tunnel gebeurt, en hoe kunnen de gevolgen uitspelen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 21 dec 2022, 10:08

Volgend jaar groot onderhoud aan de tunnels Roermond en Swalmen, zo meldt 1Limburg:

https://www.1limburg.nl/nieuws/1924275/ ... -onderhoud

Wat ik bijzonder vindt is het stukje over vergroten doorrijhoogte. Je kunt toch niet zomaar 60 cm extra ruimte creëren in een bestaande tunnel? :dontknow:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 21 dec 2022, 12:05

^^

Misschien door de technische installaties naar de zijkant van de tunnel te verplaatsen, waardoor de doorrijhoogte wordt vergroot. Hopelijk dat men de boel modulair gaat aanpakken, zodat bij toekomstige vernieuwing de tunnel niet langdurig afgesloten hoeft te worden. Dit soort dure geintjes wil je namelijk niet om de 10 - 15 jaar hebben, want de tunnel ging uiteindelijk pas eind 2009 volledig open.

Overigens ben ik ook van mening dat de sprinklerinstallatie eruit gesloopt mag worden (duur en weinig meerwaarde) en dat men de installaties (veel) eenvoudiger mag gaan uitvoeren. Dit puur om de onderhoudskosten (flink) te verlagen. Het risico dat de boel verkeerd afloopt, neemt maar iets toe. Het bespaarde geld kan gebruikt om andere gevaarlijke punten, zoals de N9, N36, N35 en vooral N50 aan te pakken.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 21 dec 2022, 13:12

Er hang daar best wel wat spul best wel ver van het plafond.
https://www.google.nl/maps/@51.175203,5 ... 384!8i8192

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 21 dec 2022, 19:44

Seat Ibiza schreef: wo 21 dec 2022, 10:08https://www.1limburg.nl/nieuws/1924275/ ... -onderhoud
Wat ik bijzonder vindt is het stukje over vergroten doorrijhoogte. Je kunt toch niet zomaar 60 cm extra ruimte creëren in een bestaande tunnel? :dontknow:
Als ik het artikel goed begrijp, dan worden er voorbereidingen getroffen voor het verhogen van de doorrijhoogte. Het lijkt er dus op dat er volgend jaar nog geen hogere doorrijhoogte, maar op langere termijn.

Ik hoop dat er ooit nog eens vluchtstroken bij komen. Alhoewel die nu onbetaalbaar zijn gezien de grote aanpassingen die dan moeten gebeuren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 22 dec 2022, 9:46

^^ Vluchtstroken kun je heel makkelijk realiseren hoor. Gewoon de markering aanpassen naar 2x1. :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 22 dec 2022, 10:42

^^ kan makkelijk over 20 jaar.. is autorijden voor (mar)jan modaal toch niet meer te betalen..

sven_engelen
expressweg

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2023)

Bericht door sven_engelen » zo 04 jun 2023, 22:31

De tunnels van de A73 gaan deze zomer ook maar liefst 2 maanden gefaseerd dicht.

De grote omleiding zal vast en zeker via de A2 en A67 maar ik durf nu al te wedden dat de N273 vol zal gaan lopen met verkeer waar die weg juist op meerdere plekken aardige downgrades heeft gezien zoals ter hoogte van Haelen waar een extra opstelstrook voor rechtdoor plaats heeft gemaakt voor een opstelstrook naar rechts. En ik bedoel het kan allemaal als je niet verwacht dat er een grote lading verkeer over zal rijden maar met de afsluiting van de tunnels verwacht ik op meerdere vooral gedowngrade punten, veel problemen.
Svenlo

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 04 jun 2023, 22:48

Dat is slecht nieuws voor vakantiegangers die over de hele A73 wilden afzakken naar het zuiden (en terug ook).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 jun 2023, 23:28

^^ Vanaf KP Ewijk tot KP Het Vonderen is het over de A50 en A2 ongeveer 5 minuten langer. Alleen voor verkeer dat vertrekt ten zuiden van Nijmegen zijn deze werkzaamheden een probleem. Maar verkeer dat vertrekt ten noorden van de A73 heeft hier niet noemenswaardige hinder van, omdat de omweg over Eindhoven weinig voorstelt.

Verkeer naar de E42 richting Verviers, Sankt Vith en Duitsland kan beter vanaf Venlo via Mönchengladbach en Aken rijden. Dat is ook een omweg die valt te overzien.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 05 jun 2023, 6:10

Wesso schreef: zo 04 jun 2023, 22:48 Dat is slecht nieuws voor vakantiegangers die over de hele A73 wilden afzakken naar het zuiden (en terug ook).
Ik blijf het idioot vinden dat we tunnels gebouwd hebben die binnen 15 jaar na opening al 2 maanden gesloten moeten worden om technische installaties te vervangen. Dan doe je als beheerder iets fundamenteels fout.

Hoe gaan we bij de A2 bij Utrecht de installaties vervangen bij groot onderhoud. De A2 dan ook voor weken of maanden afsluiten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 05 jun 2023, 6:33

Ik heb laatst mijn 15 jaar oude wasmachine de deur uit gedaan. Doe ik dan iets fundamenteels fout?

De ontwikkeling van de techniek gaat momenteel zeer snel. Mijn 12 jaar oude handmatige auto is nu een computer op wielen. Ik kan mij voorstellen dat een 15 jaar oude camera wordt vervangen door iets nieuws. Of dat er na 15 jaar betere of andere software beschikbaar is. Dat is mijns inziens niet fundamenteel fout.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 05 jun 2023, 6:47

^^

Ik bedoel de lange afsluiting. Elektronica of beter gezegd het ontwerp van de installaties moet zo zijn dat installaties stuk voor stuk aan te passen en te vervangen zijn zonder de tunnel langdurig te moeten sluiten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 05 jun 2023, 6:50

Is 3 weken afsluiting lang? Het zal wel nieuwe software zijn dat getest moet worden.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » ma 05 jun 2023, 14:08

Consumentenapparatuur wordt bewust zodanig gemaakt dat het niet te lang mee gaat. Al sinds de gloeilampen van Philips.

Ik mag hopen dat wegenbouwers daar toch anders in staan.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 05 jun 2023, 14:47

^^

Het grootste probleem is dat tunnels in veel gevallen weken of soms maanden afgesloten (moeten) worden voor de vervanging van technische installaties. Dit moet volgens mij anders kunnen, want bij de Westenscheldetunnel heeft men enkele jaren geleden ook de meeste installaties volledig vervangen, zonder dat de tunnel langdurig dicht moest. Echter dan moet het ontwerp wel hierop voorbereid zijn (nieuwe apparatuur moet met de 'oudere' tunnelsoftware en de bijgewerkte tunnelsoftware kunnen werken. Op deze wijze kun je stap voor stap \ deel voor deel de gehele tunnelinstallaties aanpakken \ vernieuwen, zonder dat de gehele tunnel langdurig op slot moet.

Software kan getest worden in een 'labomgeving \ testomgeving' en tijdens een weekend in de tunnel nagetest worden. Bij de Westenscheldetunnel is dit volgens mij ook gebeurd.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 05 jun 2023, 14:51

Wesso schreef: zo 04 jun 2023, 22:48 Dat is slecht nieuws voor vakantiegangers die over de hele A73 wilden afzakken naar het zuiden (en terug ook).
Zoals ik het lees gaan de tunnels in twee periodes dicht. Eerst van 14 juli tot 5 augustus in noordelijke richting. Daarna 3 weken in zuidelijk richting. Dat lijkt mij precies tegen de grootste verkeersdrukte in.

frame
stadsweg

Bericht door frame » di 11 jul 2023, 16:53

Net terug van een vakantie in Italië vraag ik me maar weer eens af waarom het niet mogelijk is om tijdelijk een van de tunnelbuizen bij Roermond en Swalmen af te sluiten en de andere in twee richtingen open te stellen. In diverse tunnels in Zwitserland en Italië kom ik dit tegen met uiteraard een lagere vmax. De Gotthardtunnel van 17 km/h is dit zelfs permanent het geval. Waarom kan dit niet in de A-73 tunnels die een goed werkend veiligheidssysteem hebben????
oost west thuis best

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 11 jul 2023, 18:12

^^ De Nederlandse tunnelwet laat tegenverkeer in een tunnel niet meer toe.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 11 jul 2023, 18:30

^^ formeel staat dat verbod in het Bouwbesluit. En daar staat trouwens ook bij dat tegenverkeer wel mogelijk is ‘indien eenrichtingsverkeer wegens fysieke, geografische of verkeerstechnische redenen niet mogelijk is en het tweerichtingsverkeer met voldoende waarborgen is omgeven’.

Op zich kan ik me best indenken dat met name die ‘verkeerstechnische redenen’ een haakje zijn waar men iets mee zou moeten kunnen doen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 11 jul 2023, 19:31

^^ in de IJtunnel kwam vroeger (in ieder geval rond 2000 nog) regelmatig tweerichtingverkeer in een buis voor. Geen idee of dat nog steeds toegestaan is.

ElHolandesErrante
zandpaadje

Bericht door ElHolandesErrante » di 11 jul 2023, 19:42

In de Westerscheldetunnel is dit maandelijks één nacht zo bij onderhoud. Alternatief is dan ook via Antwerpen, wat iets verder om is dan bij de A73.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 jul 2023, 20:06

Rein schreef: di 11 jul 2023, 18:30 ^^ formeel staat dat verbod in het Bouwbesluit. En daar staat trouwens ook bij dat tegenverkeer wel mogelijk is ‘indien eenrichtingsverkeer wegens fysieke, geografische of verkeerstechnische redenen niet mogelijk is en het tweerichtingsverkeer met voldoende waarborgen is omgeven’.

Op zich kan ik me best indenken dat met name die ‘verkeerstechnische redenen’ een haakje zijn waar men iets mee zou moeten kunnen doen.
Het geeft ook wel extra complicaties: bij brand wil men evacuatie het liefst in één richting hebben zodat ventilatoren één kant op blazen. Ook moeten allerlei installaties ook 'de andere kant op' worden geinstalleerd. Met alleen een doorsteekje in de middenberm ben je er dus niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 11 jul 2023, 21:30

^^

Dat klopt allemaal en is logisch.

Begrijpelijkerwijs is bij de Westerschelde gekozen om wel oplossingen te implementeren om tegenverkeer mogelijk te maken waar dit bij veel andere tunnels niet is gebeurd. Bij de tunnels onder het Noordzeekanaal is dat begrijpelijk, omdat je daar in de nabijheid een redelijke alternatief hebt, net zoals bijvoorbeeld bij de Schipholtunnel of de Gaasperdammertunnel. Blijkbaar vindt RWS dat er ook bij de tunnels van de A73 een redelijk alternatief is, ook al vergen de omleidingsroutes tientallen kilometers omrijden. Tja, dat is een keuze.
paolie schreef: di 11 jul 2023, 19:31 ^^ in de IJtunnel kwam vroeger (in ieder geval rond 2000 nog) regelmatig tweerichtingverkeer in een buis voor. Geen idee of dat nog steeds toegestaan is.
Ik heb talloze malen met tegenverkeer gereden in de Velsertunnel en het zou best kunnen dat dat tot aan de grote renovatie in 2017 mogelijk was.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 jul 2023, 23:01

Bij de A73-tunnels zijn wel meer vreemde keuzes gemaakt, zoals de aanvankelijke hoogtebeperking van 4,1m. Tegelijk was de bouw zeer complex en kan ik me voorstellen dat maatregelen om tegenverkeer mogelijk te maken achterwege zijn gelaten. Zonder die extra complexiteit waren er tijdens de bouw en na de openstelling ook genoeg complicaties...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 jul 2023, 23:06

Tunnels hebben ook een snelheidsdiscriminatiesysteem, dat meet of er voertuigen tegen het verkeer in rijden. Ik weet niet hoe dit technisch in elkaar steekt, maar dat kan misschien ook een beperking zijn om tegenverkeer in een tunnel in te stellen.

Soms werkt grootschalig omleiden ook beter dan proberen nog 1 rijstrook open te houden waar je vervolgens een half uur of een uur in een invoegfile staat. (Alhoewel niet altijd: zie Haringvlietbrug/Heinenoordtunnel).

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 12 jul 2023, 0:19

Schelpenpaadje schreef: di 11 jul 2023, 23:01 kan ik me voorstellen dat maatregelen om tegenverkeer mogelijk te maken achterwege zijn gelaten.
Tegenverkeer is bij incidenten wel mogelijk. Tenminste... de installaties zijn ervoor aangebracht:
https://www.google.nl/maps/@51.1735464, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@51.1746432, ... ?entry=ttu
Svenlo