[A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

frame
stadsweg

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door frame » wo 12 jul 2023, 15:59

^^^ Dat was mij ook al opgevallen. Volgens mij is e.e.a. technisch realiseerbaar. Ik ben er van overtuigd dat er heel wat sluipverkeer door Swalmen zal gaan. Daar zal men niet blij mee zijn.
oost west thuis best

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 12 jul 2023, 17:48

Ik ben ter plaatse onvoldoende bekend merk ik ;)

Dat er installaties hangen om het verkeer te regelen hoeft niet te betekenen dat de veiligheidssystemen en ventilatie er geschikt voor zijn om één rijbaan confirm dezelfde eisen in twee richtingen te gebruiken.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 13 jul 2023, 23:25

frame schreef: wo 12 jul 2023, 15:59 Ik ben er van overtuigd dat er heel wat sluipverkeer door Swalmen zal gaan. Daar zal men niet blij mee zijn.
Reken daar maar op inderdaad. Ik ga in elk geval door Swalmen en Roermond als ik richting Maastricht moet die week hoor, omrijden via Eindhoven of Aachen vind ik iets te veel van het goeie.
Svenlo

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 14 jul 2023, 8:50

^^ Ik zou zelf kiezen voor de aloude Napoleonsbaan omdat je dan niet dwars door het centrum van Roermond hoeft hetgeen niet altijd even eenvoudig meer is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 14 jul 2023, 10:00

Door Roermond is of via de Roerkade (en dan moet je langs het outletcenter waar het ook druk kan zijn) of via de Sint Wirosingel, wat om is en volgens de routeplanner ook langer duurt (ik denk niet dat het zich loont om voor dat stukje tussen afslag 19 en 20 nog even de A73 te nemen).
Nu is de N273 ook niet even prettig meer, ook 7 verkeerslichten en 2 rotondes, maar ik zou dat ook liever doen.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » vr 14 jul 2023, 11:35

Google Maps heeft de afsluiting niet helemaal goed ingeladen. Daar is de snelweg nu al dicht, en dan ook nog noord - zuid. De afsluiting begint vanavond pas, met eerst een periode zuid - noord.

RdG
woonerf

Bericht door RdG » vr 14 jul 2023, 23:25

^^ correct. De mogelijkheid is er wel inderdaad. Bij de tunnels hangen ook voor beide rijrichtingen matrixsignaalgevers boven alle rijstroken.
https://maps.app.goo.gl/EzzCQktsftW8UWx18?g_st=ic
Volg mijn werk op Twitter!

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 17 jul 2023, 13:27

Pindaklaas schreef: vr 14 jul 2023, 11:35 Google Maps heeft de afsluiting niet helemaal goed ingeladen. Daar is de snelweg nu al dicht, en dan ook nog noord - zuid. De afsluiting begint vanavond pas, met eerst een periode zuid - noord.
Intussen heeft Google dit aangepast. Ik krijg nu gewoon een route over de A73 naar Gulpen, welke ik vanmiddag mag gaan rijden.
Als ik bij Ochten de brug over ben.. mag ik van Google ook nog kiezen om rechtsaf via de A2 te rijden. Is zo'n 10 kilometer meer.
De optie om vanaf de A50 bij Beuningen/Wijchen helemaal naar Eindhoven te rijden.. geeft Google dan weer niet. :s

Retour wordt de A2 optie gegeven OF ik kan de A73 aanklikken met een stuk N273 erin naar Venlo vanwege de afgesloten tunnels.
Ook hier weer geen A50 vanaf Eindhoven terug naar boven. Vreemd, alhoewel het er wel wat bochtig uitziet op de kaart.. denk dat het voor mijn gevoel allemaal wel wat meer om is dan rechtstreeks de A73 af te zakken.. ondanks de drukte (waarschijnlijk) voordat Boxmeer bereikt is.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » do 03 aug 2023, 17:56

Vandaag moest ik aan de Wijchense kant van de Schoenaker zijn. Omdat de A326/N326 (Wijchenseweg) dicht zit wegens asfalteringswerkzaamheden netjes de omleiding gevolgd vanaf de A73 uit de richting Venlo maar ik vond deze verre van logisch en hij strookt ook niet met hetgeen op de site van de Provincie Gelderland staat.
Ik kwam vanuit de richting Venlo en tussen afrit 3 Heumen en afrit 2 Nijmegen-Dukenburg stonden de eerste gele borden. Voor Wijchen en industrieterrein Bijsterhuizen volg 'W'.
Uiteindelijk gedaan maar ik vond het niet logisch dat ik er bij afrit 2 Nijmegen-Dukenburg af werd geleid om daarna door Nijmegen over de S104/van Boetbergweg via de van Appelterenweg/Steve Bikoplein/Van Schuylenburgweg en vervolgens van Rosenburgweg naar Wijchen te rijden.
Met als hoogtepunt voor Winkelcentrum Dukenburg een omleidingsbord zetten dat je voor de omleiding het Takenhofplein rond moet rijden. Waarom het bord niet een paar honderd meter eerder zetten en dan linksaf? Nu moet je dus een klein stukje dubbel rijden aan beide zijden. Of kost dat teveel borden en is het makkelijker dat alle verkeer (ook van linksaf) dan de rotonde rond rijdt?

Dit strookt ook absoluut niet met de omleiding die op de site van de provincie Gelderland staat. Wijchen zou bereikbaar moeten zijn via de A73 knooppunt Beuningen en de N847 (Schoenaker). Of zou ik eigenwijs door hadden moeten rijden tot de (gesloten) afslag en zou er dan een omleiding via Beuningen staan? Als je de A73 verder volgt vanaf Nijmegen-Dukenburg naar Nijmegen dan kun je toch na een tijdje rechts naar Nijmegen (je komt dan uiteindelijk bij Anac uit als je ver genoeg doorrijdt) en links doorgaand verkeer naar de A73 (of is dat al A50) Beuningen? Of is die mogelijkheid er simpelweg niet?

Het komt niet vaak meer voor dat ik vanuit het Zuiden (Venlo) naar die kant van Wijchen moet. Vroeger was dat vaker, maar toevallig moet ik er volgende week en vermoedelijk over 14 dagen oftewel voor de A326/N326 klaar is nog tweemaal naar die kant van Wijchen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 04 aug 2023, 10:20

^^ Ik zou zelf over de Wijchenseweg, Takenhofplein en dan zo naar de N324 zijn doorgestoken vanuit het zuiden komende. Via Beuningen en de Schoenaker zou ook kunnen, maar dat is voor alles aan de zuidkant van de A/N326 wat om. Misschien qua tijd niet afhankelijk hoe druk het is op de Wijchenseweg en de nodige verkeerslichten.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 aug 2023, 12:06

Uiteindelijk gedaan maar ik vond het niet logisch dat ik er bij afrit 2 Nijmegen-Dukenburg af werd geleid om daarna door Nijmegen over de S104/van Boetbergweg via de van Appelterenweg/Steve Bikoplein/Van Schuylenburgweg en vervolgens van Rosenburgweg naar Wijchen te rijden.
...
Dit lijkt me een vrij logische en best uitgebouwde route als je vanuit het zuiden komt en de Wijchenseweg stadinwaarts dicht is. En je kunt er ook bij Malden af en dan via Overasselt en Nederasselt naar Wijchen. Genoeg mogelijkheden.

peter51
stadsweg

Bericht door peter51 » vr 04 aug 2023, 12:47

Kennelijk doet de navigatie er ook nog wat aan. Het is opvallende hoeveel vrachtverkeer er de afgelopen week door Meijhorst kwam, ze slaan dan vanaf de Van Apelterenweg linksaf en gaan via Meijhorst en de Streekweg naar Wijchen.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 aug 2023, 13:31

^^ Dat door de Meijhorst rijden lijkt me een ongewenst bijeffect. Zal theoretisch wat tijdwinst opleveren.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » vr 04 aug 2023, 14:21

waldo79 schreef: vr 04 aug 2023, 12:06
...
Dit lijkt me een vrij logische en best uitgebouwde route als je vanuit het zuiden komt en de Wijchenseweg stadinwaarts dicht is. En je kunt er ook bij Malden af en dan via Overasselt en Nederasselt naar Wijchen. Genoeg mogelijkheden.
Als ik zelf een officiële omleidingsroute had moeten plaatsen had ik via de A73 en dan een stukje ‘om’ via Beuningen de borden neergezet over de snelste route. Grof gezegd kom je dan tussen de MacDonalds en Wezel ergens van de snelweg af. Bijkomend voordeel is dat je Nijmegen-Dukenburg ontziet van extra verkeer en dus extra uitstoot. Op de snelweg heeft men er minder last van denk ik.
Gisteren, nadat ik de post hier geplaatst had, heb ik het vragenformulier op de site van de Provincie ingevuld. Hier had ik vandaag antwoord op en zij hebben voor de kortste route gekozen vanuit het zuiden geven ze aan. Er wordt dan alleen niet naar extra uitstoot/brandstofverbruik ivm continue gas/remmen gekeken ivm verkeerslichten onderweg.

Normaliter neem ik afslag Malden en dan verder zoals u schrijft inderdaad. Echter moest ik gisteren aan de andere kant van het dorp iets ophalen waardoor ik met de afsluiting te maken kreeg.
captain007 schreef: vr 04 aug 2023, 10:20 ^^ Ik zou zelf over de Wijchenseweg, Takenhofplein en dan zo naar de N324 zijn doorgestoken vanuit het zuiden komende. Via Beuningen en de Schoenaker zou ook kunnen, maar dat is voor alles aan de zuidkant van de A/N326 wat om. Misschien qua tijd niet afhankelijk hoe druk het is op de Wijchenseweg en de nodige verkeerslichten.
Deze snap ik even niet denk ik. Afrit 1a Wijchen is afgesloten (of is dat alleen staduitwaarts?) en bedoeld u dat ik wel 1a had kunnen nemen en dan rechtsaf naar winkelcentrum Dukenburg en dan via de rotonde daar voor het triavium (ijsbaan) langs naar de Beirendonck zeg maar?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 04 aug 2023, 15:19

eersteopel schreef: vr 04 aug 2023, 14:21
captain007 schreef: vr 04 aug 2023, 10:20 ^^ Ik zou zelf over de Wijchenseweg, Takenhofplein en dan zo naar de N324 zijn doorgestoken vanuit het zuiden komende. Via Beuningen en de Schoenaker zou ook kunnen, maar dat is voor alles aan de zuidkant van de A/N326 wat om. Misschien qua tijd niet afhankelijk hoe druk het is op de Wijchenseweg en de nodige verkeerslichten.
Deze snap ik even niet denk ik. Afrit 1a Wijchen is afgesloten (of is dat alleen staduitwaarts?) en bedoeld u dat ik wel 1a had kunnen nemen en dan rechtsaf naar winkelcentrum Dukenburg en dan via de rotonde daar voor het triavium (ijsbaan) langs naar de Beirendonck zeg maar?
Als ik op maps kijk is inderdaad de aansluiting half open. Dus van/naar zuid zijn de verbindingsbogen open.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » ma 14 aug 2023, 9:16

De verbinding was inderdaad half open. Gedurende de eerste afsluiting waren van/naar zuid de verbindingsbogen open.
Nu men sinds vorige week van rijrichting gewijzigd is met de werkzaamheden is de beschikbare rijrichting ook gewijzigd. Wat mij alleen wel opvalt is dat ze écht alleen de kant richting Den Bosch nu open houden. Je kunt afrit 1A komende vanuit de A73 richting Venlo nemen richting Den Bosch (die kruising is vrij, en volgende week alleen een aantal avonden afgesloten) maar je kunt niet 50 meter verder linksaf de snelweg opdraaien. Deze is dicht.
In theorie hadden ze die kruising ook vrij kunnen houden zodat men zo min mogelijk hinder had en alleen een paar avonden kunnen afsluiten.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » vr 25 aug 2023, 15:38

RdG schreef: vr 14 jul 2023, 23:25 ^^ correct. De mogelijkheid is er wel inderdaad. Bij de tunnels hangen ook voor beide rijrichtingen matrixsignaalgevers boven alle rijstroken.
https://maps.app.goo.gl/EzzCQktsftW8UWx18?g_st=ic
Ik zag eerder deze maand dat in noordelijke richting een deel ervan buiten dienst is.
Durashift schreef: ma 17 jul 2023, 13:27
Pindaklaas schreef: vr 14 jul 2023, 11:35 Google Maps heeft de afsluiting niet helemaal goed ingeladen. Daar is de snelweg nu al dicht, en dan ook nog noord - zuid. De afsluiting begint vanavond pas, met eerst een periode zuid - noord.
Intussen heeft Google dit aangepast. Ik krijg nu gewoon een route over de A73 naar Gulpen, welke ik vanmiddag mag gaan rijden.
Als ik bij Ochten de brug over ben.. mag ik van Google ook nog kiezen om rechtsaf via de A2 te rijden. Is zo'n 10 kilometer meer.
De optie om vanaf de A50 bij Beuningen/Wijchen helemaal naar Eindhoven te rijden.. geeft Google dan weer niet. :s

Retour wordt de A2 optie gegeven OF ik kan de A73 aanklikken met een stuk N273 erin naar Venlo vanwege de afgesloten tunnels.
Ook hier weer geen A50 vanaf Eindhoven terug naar boven. Vreemd, alhoewel het er wel wat bochtig uitziet op de kaart.. denk dat het voor mijn gevoel allemaal wel wat meer om is dan rechtstreeks de A73 af te zakken.. ondanks de drukte (waarschijnlijk) voordat Boxmeer bereikt is.
Ben in zuidelijke richting, omdat ik toch naar de Ardennen moest via de A74 en over Aken gereden. Dat is qua tijd niet veel langzamer en het aantal baustelle viel reuze mee.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 25 aug 2023, 16:43

Die zig-zag om de dagbouw Garzweiler heen maakt de route via de A61,A46 en A44 net wat minder interessant.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 26 aug 2023, 12:14

^^ Ik had naar het zuiden geen enkele last, via de A73 eigenlijk, toen. Tijdstip zal meegespeeld hebben. Terug was een heel ander verhaal, mede door de tunnelafsluiting én mijn eigen eigenwijsheid...

Toevallig verleden week vrijdagmiddag wél de A50 naar Eindhoven afgereden, viel mij best mee na knp. Paalgraven, qua wegstructuur. Alleen, als je dan nog geheel om Eindhoven heen 'moet' op bij de A2 te komen.. als je alle tijd hebt en je wilt nog eens wat zien van Eindhoven zelf is binnendoor wel een leuke optie dan. Op doorreis kost, ook via de A/N2 best wel wat tijd, denk ik. Het voelt voor mij als niet logisch, in ieder geval.

RdG
woonerf

Bericht door RdG » zo 27 aug 2023, 4:23

Durashift schreef: za 26 aug 2023, 12:14als je alle tijd hebt en je wilt nog eens wat zien van Eindhoven zelf is binnendoor wel een leuke optie dan. Op doorreis kost, ook via de A/N2 best wel wat tijd, denk ik. Het voelt voor mij als niet logisch, in ieder geval.
Route :KP: Leenderheide (A2) > :AS: Son en Breugel (A50) is 11 minuten. Binnendoor over de binnenring van Eindhoven is 14 minuten, maar daar word je wel knettergek van alle VRI’s op die route. Zeker in de spits zou ik die mijden.
Volg mijn werk op Twitter!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 okt 2023, 16:23

Er zijn problemen met nieuw aangebracht asfalt op de A73 bij Venray.

Gisteren:
Pech bij onderhoud A73; er is schade aan het nieuwe asfalt. Daarom ligt 1 rijstrook net onder Venray eruit. Komende nacht voeren we de spoedreparatie uit. Tussen Venray en Horst gaat de weg daarom dicht tussen 20:00 - 05:00.

Afbeelding

Vandaag:

De pech houdt nog even aan: ook het nieuwe asfalt aan de andere kant is niet goed. Daarom is de A73 tussen oprit Venray en afrit Vierlingsbeek tussen 21:00 en 05:00 uur nog eens dicht. Voor de reparatie gebruiken we ander asfalt. En we onderzoeken de oorzaak natuurlijk.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 25 okt 2023, 20:17

^^ Ook De Gelderlander besteedt enige woorden aan deze uitdaging voor RWS. https://www.gelderlander.nl/land-van-cu ... ~a3bd25e0/

Zal mij benieuwen of wij als leken nog een keertje horen/lezen wat er fout was met het asfalt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden