Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
dorpsstraat

Re: Willem van Oranjetunnel (spoortunnel Delft)

Bericht door Taran 5 » zo 01 mei 2022, 13:54

Rogier schreef: zo 01 mei 2022, 9:10 Men heeft het ombouwen naar 25Kv in Nederland volledig losgelaten en men past om die reden de oudere constructies weer toe, want deze zijn goedkoper. Ombouwen naar 25 Kv zou miljarden extra gekost hebben, terwijl het omschakelen naar 3000 volt bijna dezelfde voordelen biedt. Bij dit laatste hoeft men veel bovenleidingen niet vroegtijdig te vervangen.
Klopt helemaal! Ik snap niet dat men gewoon geen beweegbare armen gebruikt dat natuurlijk ook bij het originele systeem en lijkt mij goedkoper dan lompe RHS balken en vaste armen. Vandaag een blik geworpen tussen Culemborg en Geldermalsen en de gehele bovenleiding op het slappe deel wordt vervangen en allemaal weer lompe RHS balken en ook hier lijkt het mij veel verstandiger om losse armen te gebruiken met als in het mijnverzakkingsgebied in Limburg

Het gekke is dat Prorail het zichzelf zo moeilijk maakt neem alleen de Betuweroute bij Zevenaar als men daar bij de bouw (bij de tunnel aldaar geheel b1 en een sluis net buiten Zevenaar en dus was de tunnel geheel 1500V DC) gelijk de eerder genoemde beweegbare armen had gebruikt(Kummler Matter bijv. dezelfde als in het b4)dan had de ombouw veel goedkoper kunnen zijn.

Ook een nadeel al geldt dat niet voor een kort traject als Den Haag-Rotterdam is dat het oude b1 geschikt is tot(en met)140 km/h en daarboven zou men dus ook de hangdraad beweegbaar moeten afspannen(met gewichten of Tensorex).
Maar de passersporen te Leiden hebben wel de b1 ook al mag daar in theorie met 160km/h overheen gereden worden net als tussen Helmond en Sevenum(daar alleen bij snelheidsproeven).

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 02 mei 2022, 10:30

Ik denk niet dat er treinen (standaard) harder dan 120 rijden op het traject Delft-Leiden en dat ook niet zal komen. Te korte afstanden tussen de IC stations (waar Delft en soms Laan v NOI onder vallen) en ondergrondse perrons (ook Rijswijk) zijn niet erg geschikt voor snelle passages qua windzuiging. Misschien dat een trein met vertraging rond Voorschoten 140 mag rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 mei 2022, 10:48

Op Laan van NOI stoppen alle doorgaande treinen tussen Rotterdam en Leiden ;) Van en naar Den Haag C wordt er alleen gestopt door Sprinters.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 02 mei 2022, 11:39

Peter schreef: ma 02 mei 2022, 10:30 Ik denk niet dat er treinen (standaard) harder dan 120 rijden op het traject Delft-Leiden en dat ook niet zal komen. Te korte afstanden tussen de IC stations (waar Delft en soms Laan v NOI onder vallen) en ondergrondse perrons (ook Rijswijk) zijn niet erg geschikt voor snelle passages qua windzuiging. Misschien dat een trein met vertraging rond Voorschoten 140 mag rijden.
Tussen Leiden en Den Haag is er een maximum snelheid van 140km/h op alle sporen de 2 middelste mag zelfs 160km/h gereden worden evenals de Schiphollijn alleen die snelheden mogen alleen gereden worden door Thalys en andere omgeleide Hsl treinen(wat ik zo begrepen heb had met de beveiliging te maken meeste treinen gebruiken daar ATB EG).
In praktijk komt het dan neer dat je waarschijnlijk wel gelijk hebt maar enige vertragingen kunnen dus wel een beetje ingehaald worden.
Voor de Oranjetunnel geldt wel een maximum snelheid,dat was in eerste instantie 80km/h vanwege luchverplaatsing vanuit de tunnel naar de hal.
Als ik me niet vergis is het nu 120km/h maar aangezien er weinig treinen door-rijden is dat geen enkel punt.

Dit geldt overigens niet voor Rijswijk en de tunnel daar is totaal anders dan in Delft waar je echt tunnelbuizen hebt en in Rijswijk is het meer een open tunnelbak maar geen snelheidsbeperking in ieder geval.

Al het nu rijdende materieel is prima in staat de 140km/h te halen in korte tijd vooral de sprnters,laatst nog in de Flirt gezeten tussen Dordrecht en Breda en die trekt erg snel op en je kan op het scherm kijken wat de huidige snelheid is en zonder enige moeite was de hoogste snelheiddie vermeld was 137km/h. Maar ook ICMm,Virm en DDZ halen die snelheid makkelijk alleen iets langzamer dan eerder genoemd materieel echter wel een stuk sneller dan neem iets als mat 54.

Hier een link naar de Wikipagina van de max snelheden in Nederland klopt niet helemaal maar is aardig correct.
Er staat dat er tussen Woerden en Alphen een max is van 140 en dat moet 120 zijn en tussen Woerden en Utrecht is het niet 130 maar 140.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Baanvaksn ... 0%20km%2Fh.