Klopt helemaal! Ik snap niet dat men gewoon geen beweegbare armen gebruikt dat natuurlijk ook bij het originele systeem en lijkt mij goedkoper dan lompe RHS balken en vaste armen. Vandaag een blik geworpen tussen Culemborg en Geldermalsen en de gehele bovenleiding op het slappe deel wordt vervangen en allemaal weer lompe RHS balken en ook hier lijkt het mij veel verstandiger om losse armen te gebruiken met als in het mijnverzakkingsgebied in LimburgRogier schreef: ↑zo 01 mei 2022, 9:10 Men heeft het ombouwen naar 25Kv in Nederland volledig losgelaten en men past om die reden de oudere constructies weer toe, want deze zijn goedkoper. Ombouwen naar 25 Kv zou miljarden extra gekost hebben, terwijl het omschakelen naar 3000 volt bijna dezelfde voordelen biedt. Bij dit laatste hoeft men veel bovenleidingen niet vroegtijdig te vervangen.
Het gekke is dat Prorail het zichzelf zo moeilijk maakt neem alleen de Betuweroute bij Zevenaar als men daar bij de bouw (bij de tunnel aldaar geheel b1 en een sluis net buiten Zevenaar en dus was de tunnel geheel 1500V DC) gelijk de eerder genoemde beweegbare armen had gebruikt(Kummler Matter bijv. dezelfde als in het b4)dan had de ombouw veel goedkoper kunnen zijn.
Ook een nadeel al geldt dat niet voor een kort traject als Den Haag-Rotterdam is dat het oude b1 geschikt is tot(en met)140 km/h en daarboven zou men dus ook de hangdraad beweegbaar moeten afspannen(met gewichten of Tensorex).
Maar de passersporen te Leiden hebben wel de b1 ook al mag daar in theorie met 160km/h overheen gereden worden net als tussen Helmond en Sevenum(daar alleen bij snelheidsproeven).