Grafische verkeersinformatie via bermDRIPs

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Grafische verkeersinformatie via bermDRIPs

Bericht door Wouter N14 » vr 03 okt 2008, 23:02

Dat is wat ik mij nu dus ook afvraag. Het is trouwens ook niet echt zinvol om aan te geven wat de reistijd naar het centrum is, want die is bijna altijd sneller via de A44. Vandaar dat dat ook zo op de reguliere bewegwijzering is opgenomen. En vanwege de werkzaamheden op de A4 is het nog onwaarschijnlijker dat de A4 de snellere route is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 06 okt 2008, 22:11

Rijkswaterstaat schreef:Zeeuwse bermDRIP’s officieel in gebruik genomen
06-10-2008 | Zeeland | persbericht

Rijkswaterstaat Zeeland heeft maandag 6 oktober de Zeeuwse Dynamische Informatie Route Panelen (bermDRIP’s) officieel in gebruik genomen. Deze bermDRIP’s zijn onderdeel van het “Route Informatie Verwijssysteem Oosterschelde”, ook het project RIVOS genoemd, dat door Rijkswaterstaat Zeeland en de Provincie Zeeland is uitgevoerd.

Rijkswaterstaat Zeeland heeft afgelopen maanden 33 nieuwe bermDRIP’s op en rond de Oosterscheldekering en de Zeelandbrug geplaatst. Het systeem zorgt voor de veiligheid van de weggebruikers die bij slechte weersomstandigheden over de Oosterscheldekering of de Zeelandbrug (willen) rijden.

De nieuwe bermDRIPs vervangen de oude jaloezie- en matrixborden die sinds de realisatie van de Oosterscheldekering in gebruik zijn geweest. Door deze bermDRIP’s is het mogelijk tekst, verkeersborden, pictogrammen en grafische afbeeldingen in verschillende samenstellingen te tonen.
Het waarschuwingssysteem van de Provincie Zeeland, bij de Zeelandbrug, was eveneens aan vervanging toe. Daarom zijn ook hier nieuwe bermDRIP’s geplaatst.

De bermDRIP’s zijn gefinancierd vanuit het “No-Regret” investeringsprogramma. Dit programma van Rijkswaterstaat wordt uitgevoerd door het Projectbureau Verkeersmanagement en heeft als doel een impuls te geven aan het dynamisch verkeersmanagement. Het “No Regret” project bevat verschillende maatregelen die erop gericht zijn om de doorstroming op het hoofdwegennet te bevorderen. Er wordt in dit verband gesproken over “No Regret” maatregelen om aan te geven dat het bestaande maatregelen betreft die met succes elders zijn toegepast.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 21 mar 2009, 18:44

Foto van vandaag:

Afbeelding

Zoom:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 21 mar 2009, 20:59

M.i. een slechte tekst.

Betekent dit nu dat er werkzaamheden zijn op de A29 ter hoogte van de afrit Barendrecht, of dat je met werkzaamheden wordt geconfronteerd als je er daadwerkelijk bij afrit 20 afgaat ? :?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 22 mar 2009, 9:00

Het is zeker een slechte tekst, de afrit heet namelijk "IJsselmonde". En de werkzaamheden zijn niet meteen onderaan de afrit maar een klein stukje verderop.

Maar afgezien daarvan wel een mooi bord zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 22 mar 2009, 15:53

Komende vanaf de van Brienenoordbrug staat op de DRIP "A15 {afritsymbool} 20. Bij de afrit zelf staat alleen Barendrecht. Terwijl de afrit vanaf hier ook IJsselmonde heet, dus weer een fout.

Autosnelwegen.net

Ties
autoweg

Bericht door Ties » zo 22 mar 2009, 19:37

Rene schreef:M.i. een slechte tekst.

Betekent dit nu dat er werkzaamheden zijn op de A29 ter hoogte van de afrit Barendrecht, of dat je met werkzaamheden wordt geconfronteerd als je er daadwerkelijk bij afrit 20 afgaat ? :?
Of, zijn er werkzaamheden en is er een omleiding ingesteld via afrit Barendrecht (alias IJsselmonde) :?:

Seat
autoweg

Bericht door Seat » vr 08 mei 2009, 23:38

De bermDRIPs schieten als paddenstoelen uit de grond, ook bij Utrecht heb ik ze gesignaleerd, maar ze worden nog niet gebruikt. Ik ben benieuwd of ze ook allemaal nuttige grafische informatie krijgen of net als sommige andere borden nooit meer tonen dan 'Bob jij of bob ik?', 'Vragen over snelweg? Bel RWS' of... 'Gordel om, ook achterin!'.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 mei 2009, 9:44

Bij KP Heerenveen staat nu ook zo'n ding op de A7 richting westen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 09 mei 2009, 12:01

Seat schreef:Ik ben benieuwd of ze ook allemaal nuttige grafische informatie krijgen of net als sommige andere borden nooit meer tonen dan 'Bob jij of bob ik?', 'Vragen over snelweg? Bel RWS' of... 'Gordel om, ook achterin!'.
Als er helemaal geen files aan te geven zijn, vind ik het prima als zo'n geen informatie geeft over de verkeerssituatie. Dat alles onder het motto "als er niets staat vermeld, mag je ervan uitgaan dat er geen calamiteiten zijn". Daarbij maakt het mij niet veel uit of de DRIP uitstaat of een ideële boodschap geeft. Het liefste zie ik echter wat ze in landen als Frankrijk en Italië doen: het tijdstip en de temperatuur.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 mei 2009, 15:58

Vanuit de spoorwereld kan ik meedelen dat het gewenst is om wanneer er geen informatie te vermelden is, het beter is om wel wat op de DRIP's te zetten, anders zouden mensen kunnen denken dat het bord defect is. Er staat dan ook 'Welkom op station x' op de stations-DRIP's op het moment dat er geen verstoringen zijn.

"Welkom op de A x'' lijkt me dan ook een prima leuze. Ik vind zelf de mededeling "Rijkswaterstaat wenst u een gelukkig nieuwjaar'', welke op 1 januari altijd de matrixborden siert ook een prettig bericht om te lezen. Bovendien realiseer ik me dan dat er bij deze organisatie over het algemeen hard werkende mensen, met het hart op de juiste plaats, die iedere dag weer bezig zijn met het verder optimaliseren van het wegennet. :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 09 mei 2009, 16:10

Wat dacht je van de datum en de tijd (zoals je in Frankrijk ziet als er niks te melden valt)?

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 10 mei 2009, 17:48

In Tjechië (en ik dacht ook in Polen) vermelden ze ook de asfalttemperatuur op DRIP's. Handig in de winter :)

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » do 09 jul 2009, 13:36

^^ Klopt in Polen wordt ook de wegtemperatuur weergegeven op de DRIPs mocht er geen verkeersinformatie te zien zijn!

Nederland komt niet verder als die slogans zoals eerder genoemd zijn. Jammer eigenlijk :(

Seat
autoweg

Bericht door Seat » vr 10 jul 2009, 13:34

In Spanje zie ik wel eens boodschappen als 'Paasweekend 2008: xx doden. Paasweekend 2009? Rij voorzichtig!'

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 10 jul 2009, 14:22

Intussen ook DRIPS bij KP Hoogeveen en de A28 afslag naar de N33 (Assen-zuid) vermoedelijk om stremmingsinfo (U-nummers) aan te geven. Vermoedelijk staan ze intussen ook bij Holsloot. Op de A7 staat nog niets (tot vorige week).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 jul 2009, 21:44

Een Japanse GRIP in Tokyo.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 jul 2009, 22:36

Ik hoop dat ze dit soort gedrochten toch niet te veel gaan neerzetten... :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 jul 2009, 22:39

Mwoah, ik vind het redelijk duidelijk, het laat het snelwegennet rond het centrum van Tokyo zien.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 28 jul 2009, 2:30

Ik denk dat dit nog wel redelijk snel te begrijpen is voor de weggebruiker. Je aandacht wordt denk ik vooral getrokken tot de rode gedeeltes op de 'kaart', waarna je bekijkt waar het is. Ik denk dat voor als je beetje bekend bent met het snelwegennet rond Tokyo snel te begrijpen is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 jul 2009, 16:04

Je moet minstens een ernstige vorm van wegennerdisme hebben om zo'n bord in enkele seconden helder te interpreteren. Het kan volgens mij veel simpeler, door alleen het vierkantje weer te geven.

Ik vind zelf de grafische weergave van de Ring-A 10 bij de invalswegen van Amsterdam ook maar net aan verteerbaar...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 04 aug 2009, 15:20

[url=http://www.verkeerskunde.nl/meer-begrip-door-amsterdamse-berm-grip.16034.lynkx]www.verkeerskunde.nl[/url] (4-8-2009) schreef: Meer begrip door Amsterdamse berm-GRIP

Waarschijnlijk vanaf augustus krijgen automobilisten op de Amsterdamse ring exacte reistijdinformatie naar hoofdstedelijke centrumlocaties. Een netwerk van 20 berm-DRIPs langs de A10 kan dan in bedrijf worden genomen. Dat verwacht verkeerskundige Ton van Rijn van Rijkswaterstaats Verkeerscentrale Noordwest-Nederland. De DRIPs zijn al geïnstalleerd. Het zwarte beeld dat ze nu nog vertonen, maakt binnen enkele maanden plaats voor actuele trajecttijden zodra de aansturing en informatieverwerking is geregeld. Hiervoor is het wachten op de kentekencamera’s die onder andere op het gemeentelijke wegennet binnen de ring worden geplaatst. Aan de hand van de volgtijden op centrumgerichte trajecten kunnen dan reistijden nauwkeurig worden voorspeld en gepresenteerd. Behalve berm-DRIPs werpt de VCNWN ook de ‘GRIP’ als grafisch broertje in de strijd. Een oplichtend LED-beeld langs de kant van de weg toont automobilisten wat van hen wordt verwacht. Voorbeeld hiervan is de GRIP op de oosttangent van de A10 bij knooppunt Watergraafsmeer. Sinds driekwart jaar wordt hier, met name in de avondspits, de rechter van de drie rijstroken afgekruist om plaats te maken voor invoegend verkeer vanaf de A1 uit de richting Amersfoort. Zodra op deze A1 file ontstaat, wordt hier een korte, extra invoegstrook vrijgegeven. Het ringverkeer moet daarvoor dan wel inschikken. Als de verkeersintensiteit op de A10 dat toelaat - ‘de ring moet draaiende blijven, dát heeft voorrang’, beklemtoont Van Rijn - wordt het verkeer ter plekke naar twee stroken afgeknepen. ‘Op zichzelf functioneert dat al twee jaar goed’, vertelt Van Rijn. ‘Binnen vijf of tien minuten geeft dat lucht en lost de file op de A1 zich op. Probleem was alleen dat het ringverkeer geen idee had van het ‘waarom’ van de maatregel. Dat leidde tot veel telefoontjes aan de verkeerscentrale. Met de komst van de GRIP is dat voorbij.’

Afbeelding
De GRIP op de A10 bij Watergraafsmeer informeert de weggebruiker over het afknijpen naar twee rijstroken

Een tweede GRIP op de noordoever van het IJ, eveneens aan de oosttangent, komt binnen enkele maanden in actie. Deze GRIP is onderdeel van het ringnetwerk van 20 DRIPs en gaat het zuidwaartse A10-verkeer informeren over de verkeerssituatie op de corridors naar de Piet Hein-tunnel en de Gooiseweg. Ook kunnen hier dan route-alternatieven worden gepresenteerd. Het totale netwerk van berm-DRIPs langs de Amsterdamse ring is een van de vruchten van ‘Fileproof’ het project dat eind vorig jaar werd afgerond en waarbij uit duizenden ideeën van burgers zo’n 50 pilots werden geselecteerd. Het A10-project is gericht op betere doorstroming op de ring.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 16 sep 2009, 18:01

Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 16 sep 2009, 18:42

Ik moest wel even 3x kijken voordat ik hem goed had gelezen :roll:

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 sep 2009, 19:04

Pacman voor gevorderden?

Seat
autoweg

Bericht door Seat » wo 16 sep 2009, 20:05

Ik denk dat het vanzelf duidelijker is als je daadwerkelijk op de betreffende plek rijdt. Maar dan nog is een gewone noord-zuid oriëntatie misschien makkelijker, dan moet je alleen op zoek naar de pijl om te zien waar je precies vandaan komt. Spannend is nog hoe de parallelbanen (bijvoorbeeld A12 bij Utrecht, Van Brienenoord en omgeving en Ypenburg-Prins Clausplein) er precies op komen te staan...