[N036] Almelo - Ommen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: [N036] Almelo - Ommen
Ik verwacht ook geen enkele aanpassing daar, omdat dat weer uit andere potjes komt en we er jaren over moeten doen om onderzoeken uit te voeren en naar uitvoering te gaan. Dit alles met dank aan de NMCA... 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Kamerbrief over verkeersveiligheid rijks-N-wegen: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ks-n-wegen
Er is € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van verkeersveiligheid op rijks-N-wegen. Dit komt in twee tranches, tranche 1 omvat kleine maatregelen die op korte termijn kunnen worden uitgevoerd, tranche 2 omvat grotere maatregelen zoals fysieke rijbaanscheidingen.
De N36 komt in aanmerking voor een heel groot deel van het geld van tranche 2, namelijk € 115 van de € 170,5 miljoen voor een grootschalige aanpak met fysieke rijbaanscheiding.
Er is € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van verkeersveiligheid op rijks-N-wegen. Dit komt in twee tranches, tranche 1 omvat kleine maatregelen die op korte termijn kunnen worden uitgevoerd, tranche 2 omvat grotere maatregelen zoals fysieke rijbaanscheidingen.
De N36 komt in aanmerking voor een heel groot deel van het geld van tranche 2, namelijk € 115 van de € 170,5 miljoen voor een grootschalige aanpak met fysieke rijbaanscheiding.
-
- Secretaris
Leuk, nog meer lapmiddelen. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x5 autosnelweg
Nou fantastisch weer hoor. Alleen maatregelen op wegvakniveau, maar geen enkele aanpassing op kruispuntniveau. Met die 115 miljoen kun je een groot aantal kruisingen ombouwen naar ongelijkvloers en de knooppunten ook. Heb je gelijk veiligheidswinst én doorstromingswinst.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Secretaris
Komt nog bij dat die viaducten bij Beerze al 70 jaar oud zijn, dus afschrijving heb je er niet meer aan. Voeg dit potje en het onderhoudsbudget samen, en je kunt die wegversmallingen en die VRI opruimen.
-
- Secretaris
TOen ik er vandaag langs kwam, was ik toch enigszins aangenaam verrast: de N36 tussen Mariënberg en de WItte Paal blijkt verbreed te zijn, èn heeft halfverharde bermen en geleiderails gekregen. Het is er landschappelijk niet per se mooier op geworden, maar wel een stuk veiliger. Ook de rotonde Witte Paal is aangepast: tussen de rijstroken is nu eindelijk een soort turborotondemarkering aangebracht.
In het kader van 'beter lelijke foto's dan helemaal geen foto's'...

Net na het gelijkvloerse kruispunt bij Mariënberg, maar nog enkele hectometers vóór de brug over de Vecht begint het vernieuwde gedeelte. Langs de gehele lengte is nu aan weerszijden (waar dat paste) een behoorlijke strook halfverharding aangebracht.

Vanwege de smalle bermen is er over behoorlijke lengte geleiderail aangebracht. De bewegwijzering is op papier botsvriendelijk, maar we weten onderhand wel dat deze H-balken dat in praktijk bepaald niet zijn. Toch staat er een aantal van die poten in de obstakelvrije zone.

Ook de wegwijzer op de achtergrond, eveneens met H-balken, staat met één poot binnen de obstakelvrije zone.

Landschappelijk gaat het er met die geleiderails niet echt op vooruit.

Het voelt op zulke weidse stukken wel erg opgesloten tussen de geleiderails.

Op een groot deel gold nog 90 km/h, maar geen mens die zich daaraan hield op zaterdag rond 18:00. Er stonden geen bakens meer dicht aan de weg, maar er zal hier en daar nog wel wat afgerond moeten worden in de bermen.

Van het gedeelte door de Staatsbossen is het profiel ook daadwerkelijk verbreed. Aan de oostzijde is de berm verbreed, is een nieuwe afrastering neergezet en zijn wat bomen gekapt. De pechhavens hebben nu RVV-borden gekregen.

Helaas is de gelijkvloerse voetgangersoversteek niet gesaneerd. De N36 telt nog 3 gelijkvloerse kruisingen: deze voetgangersoversteekplaats, het VRI-kruispunt bij Mariënberg en de Tachtig Bunderweg bij Westerhaar. Met name op die laatstgenoemde steekt nog vrij vaak een auto over.

Het gedeelte door de Staatsbossen oogde altijd zeer smal (verhardingsbreedte slechts ca. 7,70 m, met bermen van ca. 5,00 to 5,50 m, een totaalprofiel tussen insteek sloten van slechts ca. 18,5 m), terwijl het gedeelte in het open veld meer gewoon leek. Nu is dat precies andersom: het deel door de Staatsbossen heeft een mooi profiel gekregen, terwijl het deel door het vrije veld nu nu wordt beklemd door de geleiderails...

De autoweg wordt nog steeds ruw onderbroken door de rotonde bij de WItte Paal.

Dit soort terminals staan nu overal langs de N36 en N48. Maar ik heb op enkele plekken ook een ander model gezien met een soort golfplaatkreukelsysteem.

Wegwijzer met klassieke staalstelling voor de rotonde; links ook een terminal.

Vers laagje asfalt, verder geen wijzigingen.

De rotonde heeft nu (eindelijk) turbo-achtige markering. Oorspronkelijk was de rotonde aangelegd als een nep-turborotonde met alleen maar korte geleidingsstrepen. Nu geeft de markering eindelijk aan waar het wel of niet gewenst is om de lijn te overschrijden. Hopelijk gaat het hierdoor beter functioneren. Wel jammer dat men niet de gelegenheid te baat heeft genomen om bijvoorbeeld een iets verhoogde rijstrokenscheiding toe te passen en zo'n scheidingswig aan het begin van de binnenstrook heeft ingefreesd.

Helemaal links in beeld de binnenstrook die erbij komt voor het verkeer vanaf de N34 naar de N36 richting Almelo. Midden de strook naar de N36 richting Ommen (N48) en de R105 richting Ommen. Rechts de strook die enkel naar de N36 richting Ommen (N48) gaat. De vrachtwagen rijdt op de bypass vanaf de N34.

Vanaf de rechter strook moet je nu onverbiddelijk de N36 op. Voorheen mocht je hier volgens de markering dus nog naar links opschuiven om de rotonde te vervolgen.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op za 06 aug 2022, 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Ze hadden nog een rammelstrook in de kantstrook kunnen frezen.
Maar goed, het is wel grondig aangepakt op zich. Bredere rijbaan, aanzienlijk betere bermverharding. Zijn dat 4 rijen grasbetontegels? Die geleiderails geven het wel een wat Italiaans gevoel.
Maar goed, het is wel grondig aangepakt op zich. Bredere rijbaan, aanzienlijk betere bermverharding. Zijn dat 4 rijen grasbetontegels? Die geleiderails geven het wel een wat Italiaans gevoel.
-
- Secretaris
Ik was, gezien de onheilspellend magere berichtgeving, aangenaam verrast door de maatregelen. Met name het smalle stuk door de Staatsbossen dat volgens mij nog op vooroorlogs autowegprofiel was, is nu echt wel opgeknapt. Het blijft al met al een flutweg, maar wel iets minder flut dan het was.
Het leken 2 rijen grasbetontegels, maar wel een brede maat. Zou inderdaad best equivalent aan 4 rijen kunnen zijn. Bij een nieuwsbericht over een eerder aangepakt wegvak gaat het om een halfverhardingsstrook van 1,6 meter.
-
- Secretaris
Wat me trouwens tijdens het rijden niet was opgevallen, maar ik nu op recente satellietbeelden pas zie: de aansnijhoeken van de binnenste rotondestroken zijn nu recht gemaakt in plaats van vloeiend!
Voor:

Na:

Voor:

Na:

-
- Wegnummerfotograaf
Dat is op het wegenforum ook altijd mijn motto.
Ik ben zo benieuwd wat er op die wegwijzers staat! We zien nu alleen de achterkanten...

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Secretaris
Het zijn de wegwijzers die er al stonden. Geen nieuwe afritnummers e.d. die me opvielen.
De enige nieuwe wegwijzer op de route die me opviel is '[Ind] Zuiderkerkes volg Zuidwolde' langs de N48 in Ddesign-stijl. En het viel me na al die jaren ook voor het eerst op dat op de reguliere afslaande wegwijzers bij Zuidwolde '[P] Carpool' in zwart op wit stond vermeld. Hoogst ongebruikelijk...

De enige nieuwe wegwijzer op de route die me opviel is '[Ind] Zuiderkerkes volg Zuidwolde' langs de N48 in Ddesign-stijl. En het viel me na al die jaren ook voor het eerst op dat op de reguliere afslaande wegwijzers bij Zuidwolde '[P] Carpool' in zwart op wit stond vermeld. Hoogst ongebruikelijk...

-
- 2x2 autosnelweg
Eens. Sowieso zijn we in Nederland niet bepaald creatief als het op de inpassing van noodzakelijke toevoegingen gaat.
De afgelopen weken heb ik flink wat snelwegen in het buitenland gereden. Het valt me op dat in bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland veel meer groen in de bermen te vinden is. Op de A2 door Ticino bijvoorbeeld zijn lange stukken middengeleider voorzien van haagbeplanting (liguster?) die letterlijk in/tussen de rail groeit. Het geeft de weg een groenere uitstraling en zorgt dat de geleiderail minder opvalt, zonder dat het ten koste gaat van de veiligheid en werking van de geleiderail. Ik weet niet zeker of het bewust geplant is maar het wordt in elk geval gehandhaafd en onderhouden. Waar mogelijk zou ik zulk soort inrichting ook in Nederland wel wat meer willen zien. Natuurlijk, het moet onderhouden worden, maar het is ook goed voor de biodiversiteit terwijl een weg met meer groen het landschap eerder versterkt dan aantast.
Voorbeelden:
https://maps.app.goo.gl/cC1hPD7xuRbpyA1h9
https://maps.app.goo.gl/PEvFsy6u9WQceQhU9
Beter de achterkant van een wegwijzers dan helemaal geen wegwijzers

-
- Moderator
Weer een dodelijke frontale aanrijding op de N36, dit keer op het nieuwe deel rond Ommen:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2145903/s ... ente-ommen
Dit stuk N36 is veel nieuwer dan de rest van de route, geopend in 2010. Het is zo goedkoop mogelijk aangelegd, met rotondes, zonder rijbaanscheiding en ook niet op een al te breed dwarsprofiel. Je vraagt je af hoe ze zoiets durven aan te leggen terwijl er al 15 jaar gedramd werd over Duurzaam Veilig. Het voldoet niet aan die richtlijnen en dat ook nog eens gezien de hoge verkeersintensiteiten op dat stuk.
18.000 voertuigen per dag, dat betekent gedurende bijna de hele dag een dichte verkeersstroom waarbij de kans op een frontaal ongeval ongeveer maximaal is als één van de voertuigen op de verkeerde weghelft komt.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2145903/s ... ente-ommen
Dit stuk N36 is veel nieuwer dan de rest van de route, geopend in 2010. Het is zo goedkoop mogelijk aangelegd, met rotondes, zonder rijbaanscheiding en ook niet op een al te breed dwarsprofiel. Je vraagt je af hoe ze zoiets durven aan te leggen terwijl er al 15 jaar gedramd werd over Duurzaam Veilig. Het voldoet niet aan die richtlijnen en dat ook nog eens gezien de hoge verkeersintensiteiten op dat stuk.
18.000 voertuigen per dag, dat betekent gedurende bijna de hele dag een dichte verkeersstroom waarbij de kans op een frontaal ongeval ongeveer maximaal is als één van de voertuigen op de verkeerde weghelft komt.
-
- 4x3 autosnelweg
Bizar, waarom neemt het Rijk niet de verantwoordelijkheid zijn N-wegen op een hogere standaard te brengen?
-
- 2x5 autosnelweg
Er is alleen een groen flutstrookje als middenafscheiding, meer niet. Dat houdt inderdaad niks tegen.
Ik geloof dat het rijk zijn eigen ontwerprichtlijn voor niet-autosnelwegen nog steeds toepast. Zie de N18 bv.
Dat zouden ze wel eens mogen veranderen, en meegaan met de ontwerphandboeken van Duurzaam Veilig.
Ik geloof dat het rijk zijn eigen ontwerprichtlijn voor niet-autosnelwegen nog steeds toepast. Zie de N18 bv.
Dat zouden ze wel eens mogen veranderen, en meegaan met de ontwerphandboeken van Duurzaam Veilig.
-
- Wegnummerfotograaf
Maar de N18 (Enschede-Groenlo) is toch veel veiliger uitgebouwd dan de N36 bij Ommen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg

2x1 autowegen met fysieke rijbaanscheiding hebben weer andere nadelen. Zoals de onmogelijkheid om langzamere weggebruikers in te halen, met name bezwaarlijk voor hulpdiensten. Een verkeerde keuze die je bijvoorbeeld ook ziet bij de nieuwe (provinciale) N69.