[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Victor » za 16 nov 2019, 19:15

Chris schreef: za 16 nov 2019, 18:40 Zoals het hier getekend is zal ongeveer dat gehele buurtschap in het zuidoostelijk kwadrant van het knooppunt gesloopt moeten worden.
Ik denk dat dat wel meevalt... de schaalverhoudingen zijn op zo'n kaartje lastig in te schatten, maar als ik het punt waar de rijbanen van de A59 ten oosten van het knooppunt samenkomen als referentie neem, en die afstand naar het zuiden uitzet, blijft alles ten noorden van bebouwingen en ten noorden van het riviertje De Donge. Ik kan me ook niet voorstellen dat degene die dit bedacht heeft het groter wil.

https://www.google.nl/maps/@51.6871707, ... a=!3m1!1e3

Ik denk dat zelfs de boerderij aan "Het Gat" kan blijven liggen, al komt die lus wel héél dichtbij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Vinny » za 16 nov 2019, 20:19

Ik denk eerder dat de voordelen van een klassiek klaverblad hier schromelijk overschat worden; op het huidige ruimtebeslag wordt het heel erg krap zodat er wel een behoorlijke weefproblematiek te verwachten zal zijn. Als je het knooppunt geheel of gedeeltelijk ongelijkvloers maakt ontkom je niet aan een grootschalige sanering. Een sterknooppunt zou nog kunnen of een variant van een DDI waarbij de hoofdrijbanen van de A 59 elkaar middels viaducten kruisen zie ik dan als betere alternatieven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » za 16 nov 2019, 21:09

Zou zoiets als het knooppunt A4 * A50 bij Milaan ook passen? (gespiegeld klaverblad)

Dit is zelfs voor Italiaanse standaarden vrij exotisch, maar gaat wel efficiënt met ruimte om. Bij Hooipolder lijkt er zelfs wat meer ruimte en het tolplein kan uiteraard achterwege blijven.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door hoevenpe » za 16 nov 2019, 21:12

A27 noord naar A59 west zou je nog met een apart boogje kunnen afhandelen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Victor » za 16 nov 2019, 21:42

Schelpenpaadje schreef: za 16 nov 2019, 21:09 Zou zoiets als het knooppunt A4 * A50 bij Milaan ook passen? (gespiegeld klaverblad)
Dat kende ik nog niet, ziet er wel leuk uit :)
https://www.google.nl/maps/@45.5121535, ... a=!3m1!1e3

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 nov 2019, 17:13

Chris schreef: za 16 nov 2019, 18:40 Dit soort dubbele trompetknooppunten komen nogal eens voor als er sprake is van een aansluiting tussen een tolweg en een tolvrije weg. Er komt dan een tolstation tussen.
A59-oost naar A27-zuid door twee trompetlusjes. :geenlach:

Je ziet vaak dat ze bij dit soort knooppunten één van de trompetjes dan omgekeerd aanleggen zodat er geen twee lusjes nodig zijn.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Victor » ma 18 nov 2019, 21:49

Coen Tunnel schreef: ma 18 nov 2019, 17:13 A59-oost naar A27-zuid door twee trompetlusjes. :geenlach:
En ook allebei omhoog draaiend. Want wat het tekeningetje suggereert, de lus over de A27 heen, lijkt me geen optie want de A27 ligt al hoog.
De nieuwe boog uit het tracébesluit gaat ook onder de A27 door.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » ma 18 nov 2019, 22:55

En iets als Kreuz Mönchengladbach, maar dan een kwartslag tegen de klok in gedraaid:

Afbeelding

Zou dat passen?

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Victor » ma 18 nov 2019, 23:35

Gezien de breedte en lengte van het huidige viaduct van de A27 zou ik het dan juist niet een kwartslag draaien.
Maar het zou wel proppen worden, zo'n klavermolen neemt best wat ruimte in.
Even op dezelfde schaal gezoomd:

https://www.google.nl/maps/@51.6871909, ... a=!3m1!1e3

https://www.google.nl/maps/@51.2107056, ... a=!3m1!1e3

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Kaaiman » di 19 nov 2019, 7:34

In navolging van het knooppunt bij Barneveld maar een topic maken specifiek voor verbeterde ontwerpen voor knooppunt Hooipolder? ;) Of een ontwerpwedstrijd?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door captain007 » di 19 nov 2019, 9:12

Chris schreef: za 16 nov 2019, 18:40Op veel ontwerpcriteria zal dit waarschijnlijk slechter scoren dan een knooppunt op de bestaande locatie.
Dat denk ik ook. De vele schetsen die hier voorbij komen laten vooral vaak krappe boogstralen zien. En gezien de drukte op bepaalde relaties zijn die dan niet aan te raden, anders blijf je gewoon nog steeds in de file staan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 nov 2019, 10:26

Kaaiman schreef: di 19 nov 2019, 7:34 In navolging van het knooppunt bij Barneveld maar een topic maken specifiek voor verbeterde ontwerpen voor knooppunt Hooipolder? ;) Of een ontwerpwedstrijd?
Bij deze dan maar vast mijn inzendingen voor een knooppunt Hooiklaverpoldermolen:

Afbeelding

Afbeelding

T.a.v. boogstralen: Bij het teken heb ik :KP: Kreuz Bonn-Siegburg als referentie gebruikt en de bogen (met name de klaverlussen) nog een stuk vergroot.

Ik vind zelf de eerste het meest geslaagd: de kwadranten noordwest en zuidoost passen binnen de bestaande bebouwing en hiervan zijn de lussen vergelijkbaar met :KP: Badhoevedorp en ze kunnen eventueel nog worden vergroot met een groter ruimtebeslag.

Beide varianten vereisen een uitbreiding van het bestaande kunstwerk en het toevoegen van twee extra kunstwerken, maar dan heb je wel een volledig ongelijkvloers knooppunt, zonder weefvakken, met acceptabele ontwerpkenmerken.

De :AS: Raamsdonk op de A59 behoeft wel een aanpassing. Deze heeft in de huidige situatie al een erg korte in- en uitvoegstrook en hier zou wel een erg korte weefstrook ontstaan. Je zou de oostelijke op- en afrit kunnen laten vervallen (=halve aansluiting), of deze alleen laten aansluiten op de verbindingsbogen (=via de aansluiting geen verkeer van en naar Waalwijk mogelijk). Een acceptabele concessie of investering behoeft verdere uitwerking. gaat ook in het huidige plan van RWS dicht zie ik. Dus dit is geen beperking. Sterker nog, het kan aan die kant allemaal nog net wat vloeiender dan ik heb getekend.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door fonsoy » di 19 nov 2019, 17:16

Kaaiman schreef: di 19 nov 2019, 7:34 In navolging van het knooppunt bij Barneveld maar een topic maken specifiek voor verbeterde ontwerpen voor knooppunt Hooipolder? ;) Of een ontwerpwedstrijd?
Het eerste mooie ontwerp is al neergezet. Ook voor knooppunt Rottepolderplein zijn er pareltjes uit gerold destijds. Met name het vervangen van het zuidelijke knooppunt door een klaverblad i.c.m. een bypass was een hele mooie (doch vreselijk dure) oplossing.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 nov 2019, 18:02

Een apart topic voor creatieve knooppuntontwerpen lijkt me zeker interessant.
Maar ik zou het zeker toejuichen als dit soort input daadwerkelijk namens het forum wordt ingebracht bij projecten als deze. Nadrukkelijk namens een groep of vereniging. Ik kan als bovengemiddeld geïnteresseerde leek wel wat leuke schetsjes maken, maar voor je dit als serieus voorstel kunt bestempelen is het waardevol als er ook andere mensen (waaronder professionals) naar kijken.

Ik heb totaal niet gedacht aan het ontwerp van RWS dat momenteel in de planvorming zit.
Wat mij vooral verraste toen ik er vanmiddag naar keek, is de enorm wijdte van de turbineboog die ze willen bouwen.
Eén van de problemen met Hooipolder (naast geld) is de beperkte beschikbare ruimte. En dan wordt er zoveel geld in grondverwerving en twee flinke kunstwerken gestoken, met als resultaat een riante oplossing voor maar één relatie.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door kees » di 19 nov 2019, 19:04

MIsschien is dit topic voor nieuwe ontwerpen voor kp Hooipolder interessant.
En misschien staat er zelfs wat inspiratie tussen.
viewtopic.php?f=7&t=14279

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Vinny » di 19 nov 2019, 20:18

Ik heb totaal niet gedacht aan het ontwerp van RWS dat momenteel in de planvorming zit.
Wat mij vooral verraste toen ik er vanmiddag naar keek, is de enorm wijdte van de turbineboog die ze willen bouwen.
Ik vraag me af of ze op één of andere manier rekening hebben gehouden met een volledig conflictvrije oplossing op langere termijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Kaaiman » di 19 nov 2019, 21:59

Je zou inderdaad wel een referentieontwerp verwachten dat aan die turbineboog ten grondslag ligt. Bij mijn weten is dat helaas op dit forum echter nog nooit voorbij gekomen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Kaaiman » wo 20 nov 2019, 8:02

Uit de krochten van het forum opgeduikeld: viewtopic.php?f=7&t=343
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door kees » wo 20 nov 2019, 13:16

^^
Ah, daar is ie!
Ik wist dat er een apart topic over was, maar kon hem niet vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Vinny » wo 20 nov 2019, 20:57

Ik heb nog even op topotijdreis gekeken, en samen met het dossier van René: In 1969 werd de provinciale autoweg 's Hertogenbosch - Raamsdonkveer opgengesteld; grotendeels 2x1; de weg liep toen dood vlak na het huidige knooppunt Hooipolder. De aansluiting met de A 27 was toen al zo vormgegeven dat het verkeer over de parallelbaan werd geleid (een 'lege' hoofdrijbaan). Pas in 1989 is de hele A 59 tussen de A 2 en de A 16 2x2 autosnelweg (met kleine onderbrekingen). Ik heb geen indicatie van een plan gezien hoe een eventueel knooppunt zou worden vormgegeven. Wellicht had men in de jaren '60 nog wel ideeën, maar heeft men niet voldoende grond onteigend en gedacht dat komt later wel. Tussen 1996 en 2000 zie je op de toposite dat men in het noordoostelijke kwadrant een dijklichaampje heeft gebouwd, ik heb dat ooit als aanzet gezien tot het maken van een klaverblad; maar blijkbaar is dat toch niet zo. Wellicht was de ruimte toen ook al te beperkt. In de laten jaren '70 begin jaren '80 is er woningbouw geweest ten noordwesten van het knooppunt. Daar kun je nu niet zo heel makkelijk meer vlakbij het knooppunt verbouwen: dan krijgen die mensen letterlijk een snelwegverbindingsboog in hun achtertuin... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Victor » wo 20 nov 2019, 21:58

Vinny schreef: wo 20 nov 2019, 20:57 grotendeels 2x1;
1x2. Enkelbaans behalve enkele stukken, zo heb ik de Maasroute ook in herinnering.
Zie ook https://www.wegenwiki.nl/A59_(Nederland) :)

Oveka
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 14:10

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Oveka » do 21 nov 2019, 14:09

Victor schreef: za 16 nov 2019, 19:15
Chris schreef: za 16 nov 2019, 18:40 Zoals het hier getekend is zal ongeveer dat gehele buurtschap in het zuidoostelijk kwadrant van het knooppunt gesloopt moeten worden.
Ik denk dat dat wel meevalt... de schaalverhoudingen zijn op zo'n kaartje lastig in te schatten, maar als ik het punt waar de rijbanen van de A59 ten oosten van het knooppunt samenkomen als referentie neem, en die afstand naar het zuiden uitzet, blijft alles ten noorden van bebouwingen en ten noorden van het riviertje De Donge. Ik kan me ook niet voorstellen dat degene die dit bedacht heeft het groter wil.

https://www.google.nl/maps/@51.6871707, ... a=!3m1!1e3

Ik denk dat zelfs de boerderij aan "Het Gat" kan blijven liggen, al komt die lus wel héél dichtbij.
Als "insider" kan ik aangeven dat het plan nog verder onderzocht en onderbouwd gaat worden. In het plan van RWS verdwijnen de op- en afritten 34 Noord en Zuid, met als gevolg een hoop narigheid voor het onderliggend wegennet, 5 km verder doorrijden vanuit Waspik Aan de westzijde komt een nieuwe verbindingsweg die een natuurgebied doorsnijdt en vlak langs het Huntingtonhuis loopt, waar mensen met een erfelijke hersenziekte worden verpleegd.
In de trompetaansluiting blijft alles aan de westzijde zoals het nu is dus ook de op- en afritten. het RWS-plan telt 5 kunstwerken, dit plan 2.
Volgens opgave van RWS kost de boog en verbindingsweg 85 mln. euro een compleet knooppunt 250 mln. Prijspeil 2016

Oveka
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 14:10

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Oveka » do 21 nov 2019, 14:25

Kaaiman schreef: di 19 nov 2019, 21:59 Je zou inderdaad wel een referentieontwerp verwachten dat aan die turbineboog ten grondslag ligt. Bij mijn weten is dat helaas op dit forum echter nog nooit voorbij gekomen.
Dit is ontwerp Hooipolder Compleet van RWS- Movares.
RWS beperkt zich in het verweer op de zienswijze tot het Tracébesluit. De gevolgen voor de toekomst voor de betrokkenen zoals de bewoner ZW van de A59 en aan de NO van de A59 worden niet meegenomen in het TB.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door captain007 op do 21 nov 2019, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link omgezet in embed bbcode

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » do 21 nov 2019, 14:52

^^ Dank voor je bijdrage! :top:

In de tussentijd heeft de bespreking van het knooppunt zich deels verplaatst naar dit topic.

Als je puur kijkt naar het knooppunt dan is het technisch een redelijk goede oplossing, met inderdaad wel heel wat kunstwerken. Waarbij je volgens mij de kruisingen met het OWN niet eens (allemaal) hebt meegeteld. Zuinig aangepakt wordt het zeker niet, met afzonderlijke kunstwerken voor de bogen Zonzeel -> Gorinchem en Breda -> Waalwijk. Voor die laatste moet ook een deel van het gebouw van de groentekweker er aan geloven zo te zien. Ik vraag me af wanneer men budget verwacht te hebben om dit allemaal te kunnen realiseren. Dat kan zomaar nog eens tientallen jaren duren.

En het heeft allemaal wel een flinke impact op de omgeving.

Ik denk dat je een heel sterk verhaal moet hebben én een overtuigend alternatief om dit plan te veranderen.
Het lijkt me interessant om RWS en de politiek ook eens naar de andere varianten, die hier voorbij gekomen zijn, te laten kijken...
Het 'alternatief Schelpenpaadje' heeft alvast minder kunstwerken en is een bewezen knooppuntconfiguratie ;)

Oveka
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 14:10

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Oveka » do 21 nov 2019, 16:22

Vinny schreef: wo 20 nov 2019, 20:57 Ik heb nog even op topotijdreis gekeken, en samen met het dossier van René: In 1969 werd de provinciale autoweg 's Hertogenbosch - Raamsdonkveer opgengesteld; grotendeels 2x1; de weg liep toen dood vlak na het huidige knooppunt Hooipolder. De aansluiting met de A 27 was toen al zo vormgegeven dat het verkeer over de parallelbaan werd geleid (een 'lege' hoofdrijbaan). Pas in 1989 is de hele A 59 tussen de A 2 en de A 16 2x2 autosnelweg (met kleine onderbrekingen). Ik heb geen indicatie van een plan gezien hoe een eventueel knooppunt zou worden vormgegeven. Wellicht had men in de jaren '60 nog wel ideeën, maar heeft men niet voldoende grond onteigend en gedacht dat komt later wel. Tussen 1996 en 2000 zie je op de toposite dat men in het noordoostelijke kwadrant een dijklichaampje heeft gebouwd, ik heb dat ooit als aanzet gezien tot het maken van een klaverblad; maar blijkbaar is dat toch niet zo. Wellicht was de ruimte toen ook al te beperkt. In de laten jaren '70 begin jaren '80 is er woningbouw geweest ten noordwesten van het knooppunt. Daar kun je nu niet zo heel makkelijk meer vlakbij het knooppunt verbouwen: dan krijgen die mensen letterlijk een snelwegverbindingsboog in hun achtertuin... :?
Nog een aanvulling voor het dossier van René:
ZB, Krantenbank Zeeland, De Stem, 24 augustus 1988, pag. 1.
En de kosten waren toe 70 miljoen gulden
In 2016 vlgs. RWS 250 miljoen euro
https://imgur.com/a/C7LGqNt

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Kaaiman » do 21 nov 2019, 17:01

Hmmm, wel apart dat het kennelijk zo ver in de planvorming was, en tóch niet is doorgegaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Vinny » do 21 nov 2019, 21:44

Het probleem met plannen uit de jaren '90 is dat ze tamelijk slecht gedocumenteerd zijn; alle interne documenten werden niet geacht openbaar te zijn. Ik heb het vermoeden dat de ombouw van het knooppunt toen stuk is gelopen op de hoge onteigeningskosten in het noordwestelijke kwadrant.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Boerenkool » do 05 dec 2019, 21:18

De jaren 90 waren voor wegenbouw stille jaren.
Men dacht principieel dat de wegen niet veel beter moesten worden zodat mensen het OV in zouden gaan.
Ook werden de overheidsuitgaven flink teruggeschroefd om aan de EMU criteria te gaan voldoen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 dec 2019, 11:54

^^ Dat was vooral de visie van de paarse kabinetten, in de eerste helft van de jaren '90 viel het nog wel mee. De jaren '90 draaiden om het vervolledigen van een aantal cruciale verbindingen in het netwerk, maar dat gebeurde vaak relatief sober. Dikwijls zonder ruimtereserveringen, vaak op al bestaande tracés (A2 Den Bosch-Eindhoven, A32 Meppel-Leeuwarden, A73 Boxmeer-Venlo). De A10 rond Amsterdam kwam ook in die periode gereed, maar kende met de Zeeburgertunnel nog wel een groot kunstwerk.

Pas vanaf de kabinetten onder Balkenende werd er weer meer geïnvesteerd in het wegennet, vooral ook in de broodnodige verbredingen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » wo 15 apr 2020, 19:46

Een update omtrent de procedure:
Rijkswaterstaat schreef:De Raad van State heeft op 2, 3 en 4 maart 2020 de beroepen tegen het tracébesluit (TB) en het saneringsbesluit (SB) behandeld. Omgevingsmanager Erna Ceelen vertelt dat er in totaal 47 beroepen zijn aangetekend, waarvan er 2 op het laatste moment zijn ingetrokken. ‘Als Rijkswaterstaat hebben we alle beroepen doorgenomen en in een verweerschrift aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State aangegeven waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. Tijdens de zittingsdagen kregen bezwaarmakers de gelegenheid om hun verhaal te doen.’ Naar verwachting doet de Raad van State voor de zomer uitspraak. Dan is duidelijk of het TB en het SB onherroepelijk zijn of dat er nog aanpassingen nodig zijn.
Meestal is de uitspraak redelijk snel na de zitting.
Mocht de Raad van State het TB en SB onherroepelijk verklaren, dan gaat de aanbesteding voor de verbreding van de A27 Houten - Hooipolder (contract Zuid, Everdingen - Hooipolder) in september 2020 van start. Op 25 maart heeft Rijkswaterstaat grote aannemers over het project en de contractering geïnformeerd. Contractmanager Jan Theelen van Rijkswaterstaat: ‘Normaal gesproken organiseren we marktconsultaties altijd op een locatie vlak bij het project. Aan zo’n bijeenkomst doen marktpartijen op gebied van grond-, weg- en waterbouw (GWW) mee, om zich onder meer te laten informeren over de werkzaamheden, de bijbehorende risicovolle onderdelen en de beheersmaatregelen. Vanwege de coronacrisis konden we dit nu niet live doen. Vandaar onze keuze voor een webinar. Het was, met 25 deelnemende grote aannemers, een geslaagde sessie.’

Plaats reactie