[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19180
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door boe! »

De aanpassingen van vanmiddag hebben niet geholpen. Ze zijn nu weer bezig.
:arrow: VID
Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Frits »

Vanmorgen stond er geen file en was ook de spitsstrook open. Er zijn diverse tekstkarren neer gezet waarvan er één verwarrend was met 1 rijstrook rechtdoor en 1 rechtsaf, terwijl er gewoon 2 rechtdoor zijn. Verderop stonden meer tekstkarren en daar was het wel goed aangegeven. De portaalbewegwijzering is hier en daar iets verplaatst evenals de flashers. Het is nu wel duidelijker dan gisteren.
De autogordel: een band voor het leven.
orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door orionpax »

Wat eigenlijk wel jammer is dat voor de A27 oplossing rond Gorinchem niet gekeken is naar een lokaalverkeerbrug (1*2 of zelfs 2*2). Dit in combinatie met 1 nieuwe aansluiting en 2 vervallen (avelingen & werkendam) zou je een hoop erop/eraf verkeer kunnen voorkomen en de stroom kalmeren. Dit natuurlijk wel icm met een 2*3 oplossing voor de brug van de A27 zelf.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door harry »

Afgelopen zondag stond er een file op de A27 vanaf afrit Nieuwegein, wegens de afsluiting van de A2 voorbij Everdingen. Maar de spitsstrook bleef dicht. Misschien omdat de verkeersleiders op zondag niet werken?

Afbeelding

Die foto is trouwens genomen vanaf deze loopbrug:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22110
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door waldo79 »

Vreemd, ik heb de spitsstrook regelmatig in gebruik gezien op zondagen.
orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door orionpax »

Die spitsstrook is met name bedoeld om terugslag op de A15 te voorkomen. Bij een probleem als dit heeft die strook ook geen heilzaam effect en zorgt meestal voor meer ellende.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris »

^^ Bovenstaande foto is echter bij Nieuwegein genomen. De bufferstrook bij Gorinchem ligt pakweg 20 kilometer verderop.
jan
autoweg
Berichten: 1846
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door jan »

harry schreef:Afgelopen zondag stond er een file op de A27 vanaf afrit Nieuwegein, wegens de afsluiting van de A2 voorbij Everdingen. Maar de spitsstrook bleef dicht. Misschien omdat de verkeersleiders op zondag niet werken?
Met een afgesloten A2 moest al het verkeer op de A27 toch weer terug naar 2 rijstroken, weinig zinvol dus.;)
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19180
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door boe! »

Het laatste stuk van de spitsstrook was wel in gebruik :idea:. Voor Hagestein werd het verkeer van rijstrook 2 en 3 naar rijstrook 1 (spitsstrook) en 2 geleid.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris »

Cobouw.nl schreef:A27 wordt eerste supersnelweg

DEN HAAG - Het Rijk heeft de dubbeldeksvariant van de A27 aangewezen als eerste supersnelweg waarbij automobilisten tol moeten betalen voor de doorgaande stroken. Daarnaast is de A15 bij Arnhem aangewezen als tolweg.

Ook de nieuwe oeververbinding Rotterdam geldt als potentiële tolweg. Rijkswaterstaat is aan de slag met de nieuwe koers van het kabinet. Minister Schultz zal begin volgend jaar de nieuwe pps-projecten toelichten in de Tweede Kamer. Daarop vooruit lopend rekent Rijkswaterstaat alvast de meest kansrijke projecten door. Dat bevestigt directeur Jan van Schoonhoven van de pps kennispool.

Het kabinet Rutte zet de deur wagenwijd open voor andere financieringsvormen van infrastructuur. De nieuwe regering gaat fors bezuinigen, maar wil wel inzetten op uitbreiding van het wegennet. Daarvoor trekt zij de komende vier jaar 500 miljoen euro uit, maar probeert ook particulier geld aan te trekken. Daarbij wordt gedacht aan miljarden van pensioenfondsen al dan niet in combinatie met tolconcessies. Verder kunnen gemeenten en provincies eerder van start gaan met bouwprojecten wanneer zij de voorfinanciering regelen.
Vreemd verhaal, is er nu al definitief gekozen voor deze variant? Of is het gewoon een mogelijke variant?
Sophie
expressweg
Berichten: 3557
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Sophie »

Welke nieuwe Oeververbinding bij R'dam is bedoeld?
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door JB81 »

Het lijkt me nogal voorbarig allemaal... :roll:
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door captain007 »

Wanneer het er echt van komt zal het net zo'n faalproject zijn als destijds de carpoolstrook. Niemand maakt er dan gebruik van omdat de prijsstelling te hoog zal zijn. Echter lijken deze plannen nog in een pril stadium, dus kunnen ze deze beter meteen weer afschieten.
hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door hoevenpe »

Ik moest gelijk denken aan dat succesproject genaamd: 'FYRA' ;)
Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Paulw »

Mij best, ik hoef niet perse over de A27 te rijden.
orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door orionpax »

^^ Tja Everdingen via Deil is maar 8 minuten langer dan het ideale scenario via de A27. Dus of de A2/A12 etc moeten ook tol krijgen of er komt een mooie A27 voor niemand.
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door captain007 »

Dit stuk ging volgens mij over de merwedebrug bij Gorinchem. Dus dat wordt dan omrijden via de A2/A59 en volgens mij is dat al een stukje langer.... Mijn mening bij dit soort projecten: liever geen weg dan een tolweg. Je gaat alleen omrijden stimuleren, omdat dit dan nog wel eens per saldo goedkoper kan zijn
(qua brandstof) dan tol betalen.
AdeBoon
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 12:50

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door AdeBoon »

Ik geloof er niks van dat het een dubbeldeks rijksweg gaat worden, dat staat haaks op het doel van Rijkswaterstaat om de A27 juist een open karakter te geven met zijn "open omgeving". Het zou het landschap vreselijk ontsieren en tolpoorten bij Gorinchem (geschikt om 100.000+ auto's te verwerken per dag) is naar mijn mening niet inpasbaar in de omgeving (tenslotte moet de A15 ook aangesloten worden op de Merwedebrug.

ik zou het trouwens echt vreselijk vinden als het tol word en eigenlijk zelfs schandalig, maar goed, afwachten maar...
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris »

En zoals verwacht:
nu.nl schreef:A27 wordt toch geen tolweg

AMSTERDAM – De nieuwe zogeheten dubbeldeksnelweg op de A27 wordt geen tolweg. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) spreekt dinsdag in de Telegraaf eerdere berichten daarover tegen.

“Er komt geen tol op bestaande wegen”, zo laat de minister weten in de krant.

Bouwvakblad Cobouw meldde eerder dat in de toekomst moet worden betaald voor gebruik van onder meer de A27 bij Gorinchem en de A15 bij Arnhem.

Volgens Schultz van Haegen kan tol uitsluitend worden ingevoerd op “bijzondere extra wegen”, wegen die met privaat geld worden aangelegd.
Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door GrandmasterE »

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris »

Tja, met Frankrijk vergelijken lijkt me niet zo'n goed voorbeeld. Een keertje tol betalen om op 1.000 kilometer een paar uur te winnen is natuurlijk interessant, maar als je elke dag € 0,15 per kilometer moet neertellen, wordt dat een heel ander verhaal. Stel dat er 30 kilometer tolweg komt voor € 0,15 per kilometer, dan betaal je bij 250 (werk)dagen dus wel even 30*0,15*2*250 = € 2.250 per jaar extra! Benieuwd of mensen na zo'n rekensommetje dan nog steeds bereid zijn om tol te betalen...
Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door GrandmasterE »

^^ Helemaal mee eens. Nederlanders moesten eens wat vaker protesten, en niet alles accepteren wat de overheid voorstelt/doet. We betalen zowieso al jaren veel te veel aan verkeersgerelateerde belastingen, vergelijkend met wat we ervoor terug krijgen. Slecht plan dus, die tol.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris »

We betalen zowieso al jaren veel te veel aan verkeersgerelateerde belastingen, vergelijkend met wat we ervoor terug krijgen.
Dan krijg je geheid de dooddoener "ja, maar het is een algemene belasting, dus dat mag je niet vergelijken".
Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door GrandmasterE »

^^ Weet ik, maar dat risico neem ik dan maar :).
Het filmpje laat wel zien dat veel mensen geen idee hebben dat er zo'n groot verschil bestaat. Zouden ze dat wel weten, dan willen ze geen tol betalen om door te kunnen rijden, die tol hebben ze immers via een omweg al veelvuldig betaalt.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris »

In 2010 zou de minister beslissen over het voorkeursalternatief. Bij mijn weten is dat nog niet gebeurd, dus ik verwacht het op redelijk korte termijn.

Hier nog een overzicht.
Afbeelding

Mijn voorkeur gaat uit naar alternatief B. Wel 8 rijstroken tussen Everdingen en Lunetten maar geen hogere kosten door de bouw van twee nieuwe oeververbindingen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Bovendien moeten ze zowieso geen parallelsysteem toepassen voor "slechts" 4 rijstroken per richting. Pas vanaf 6 of meer rijstroken per richting is zoiets noodzakelijk. (2x5 kan dus nog).
orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door orionpax »

Wat mij betreft is geen enkele van deze 4 opties goed voor de lange termijn.. Op het moment dat de A27 weer gaat rijden trekt hij meteen verkeer aan van iets langere maar snellere routes. Een verbouwing die in 2018 klaar is zorgt voor zoveel ellende om vervolgens weinig tot geen verbetering te bieden.

Liever zie ik het zo:

Lunetten - Everdingen 2*4 (Met bijvoorkeur tot Houten/Nieuwegein doorlopende weefvakken)
Everdingen - Scheiwijk 2*4
Scheiwijk - Werkendam 2*2 (Paralel)+2*3 (Hoofdrijbanen)
Werkendam - Hooipolder 2*4
Hooipalder - St Annabosch 2*3 (Met reservering voor 2*4)
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rene »

Regioverbindingen zie ik niet zitten: die OWN-verbindingen parallel aan een snelweg kosten méér ruimte dan dat je de snelweg gewoon met een strookje verbreedt.
Parallelbaansystemen leiden enkel maar tot nodeloze files op de rangeerbanen, nee dank u.
Het waanidee van de "tolbaan op poten" had natuurlijk al vóór de besluitvorming afgeschoten moeten zijn. Peperduur en geen oplossing.

Wat resteert is alternatief B. Kan ik goed mee leven. Het blijft alleen erg jammer dat het wegvak St. Annabosch - Hooipolder niet meteen in de studie is meegenomen...
sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door sirdanilot »

Alternatief B: 'daarnaast komt een brug met 1x4 rijstroken, tevens als autosnelweg'

huh?

Of bedoelt men dat de oude 2x2 brug verandert in 4 stroken in een richting, en de andere brug zorgt voor de andere richting?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris »

Ja, net zoals de nieuwe Waalbrug bij Ewijk; 4+2+2 rijstroken.
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rene »

Zoals tussen Velperbroek en Westervoort ?