[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit onherroepelijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit onherroepelijk

Bericht door waldo79 » do 10 sep 2020, 21:33

A15 Ridderster is ook aardig hoog (Gorinchem naar Europoort in knooppunt Ridderkerk).

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 11 sep 2020, 11:45

^^ Prins Clausplein ook. Zal waarschijnlijk minder hoog zijn dan de Ridderster.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 11 sep 2020, 11:47

^^ Er is hier een paar maanden geleden nog een topic over geweest: viewtopic.php?f=7&t=22061&p=1098909

ibodejoode
stadsweg

Bericht door ibodejoode » za 12 sep 2020, 20:45

De doorvaarthoogte van de van Brienenoordbrug is ca. 24 m. De constructiehoogte zal zeker 1,5-2 m bedragen, dus met 26 m boven water nog wat hoger dan de beide sterren.

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » di 15 sep 2020, 22:20

Hoogtevrees is niet echt rationeel . De lekker brede rustig stijgende van Brienenoord vind ik niet eng. Prins Clausplein zou ik niet bovenlangs kunnen. Gelukkkg kom ik alleen op de A12.

Het zijn vooral toenemende hellingspercentages, optische versmallingen en bepaalde bochten die iets opwekken.
Het engste stuk snelweg vind ik de A2 afdaling bij Maastricht, ik heb dan altijd ineens beelden in me alsof mijn rem begeeft en de film speed werkelijkheid wordt. De neiging is dan tandenknarsend met 75 af te willen dalen maar juist dat is onveilig. Het is al veelzeggend dat ik de weg nu minder eng vindt nu dat wildviaduct er ligt.

Het begon net wat te slijten toen ik een keer een vakantie in de Eifel had en ik de hellingen heel onprettig vond en t idee had dat de auto zijn eigen wil had. Ik dacht nu sla ik door met mijn gekte. 100 km verder zag ik mijn linkervoorwiel ineens voor me uit wegrijden. Dat is geen pretje op n duitse snelweg. Gelukkig reed ik uit wantrouwen rechts achter vrachtwagens 80.
Zo'n incident helpt natuurlijk ook niet. Al heeft t niks met hoogte te maken en alles met een fout van de dealer die de juist zorgvuldig voor nachtvorst van te voren genomen allseasonbandjes op de velg had gegooid zonder die echt goed vast genoeg te hebben gedraaid ofzo.
En ja, ik ben meermalen gestopt, heb tegen mijn wiel geschopt, heb hem half een hoge stoep op gereden om te kijken of ik wat zag maar niks te zien.
Gelukkig geen schades, kon hem goed en paniekloos op de remschijf steunend de vluchtstrook op krijgen.
Het wiel is nooit meer gevonden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 16 sep 2020, 9:26

^^ Dat is een lastig iets om mee te dealen denk ik. Al eens gedacht om daar iets mee te doen, zodat het tijdens het rijden minder problematisch is? Ik weet dat er ook mensen zijn die last hebben van tunnelvrees (wat ook lastig is met de hoeveelheid tunnels die er de laatste jaren is bijgekomen) en daar zijn cursussen voor. Overigens denk ik dat het bij de nieuwe brug in de A27 wel mee moet gaan vallen. De huidige Merwedebrug zal voor je enger overkomen, doordat deze door de smalle rijstroken al smal is en dan lijkt het daardoor nog hoger. De nieuwe brug zal sowieso een heel stuk breder worden, dus dan zal dat optische gevoel van een slanke hoge brug ook een stuk minder zijn. Je geeft zelf immers al aan dat de Brienenoord geen probleem is, terwijl dat ook niet een hele lage brug is (die is zelfs bijna 12 meter hoger dan de Merwedebrug).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 28 nov 2020, 10:48

Tussen neus en lippen door wordt nog even in een nieuwsbrief gemeld dat het budget voor het project met nog eens € 248 miljoen is opgehoogd ten opzichte van wat in het MIRT 2021 staat in de begroting.
Nieuwsbrief schreef: Hogere Merwedebrug en aanpassingen in planning en budget bij wegverbreding A27 Houten - Hooipolder

Onlangs is het Tracébesluit A27 Houten-Hooipolder, met nog een kleine uit te voeren herstelactie, onherroepelijk geworden. Dat is goed nieuws omdat de aanbesteding van dit project hiermee in gang gezet kan worden.

De doorvaarhoogte van de Merwedebrug wordt op verzoek van de sector verhoogd ten opzichte van het Tracébesluit.

Hogere Merwedebrug
De huidige Merwedebrug is in het midden hoger dan het ontwerp van de nieuwe Merwedebrug. De sector, diverse brancheorganisaties en bedrijven, uitte hierover hun zorg. Mede op basis van de belangen voor de scheepvaart en de geldende CCR-eisen is besloten om de brug hoger aan te leggen dan waarvan in het Tracébesluit werd uitgegaan, waarmee deze op gelijke hoogte komt met de huidige Merwedebrug.

Budget
Om de realisatie van dit project mogelijk te maken is het budget aangevuld tot € 1.718 miljoen. De noodzaak van het ophogen van het projectbudget heeft een drietal oorzaken. Ten eerste blijkt uit areaalonderzoeken, die ter voorbereiding van de aanbesteding zijn uitgevoerd, dat de bodemgesteldheid en de toestand van de kunstwerken en wegverharding op dit traject slechter zijn dan waar eerder vanuit werd gegaan. Ten tweede worden de engineeringkosten hoger geraamd door marktontwikkelingen. En ten derde is er op 28 april 2020 aan de Tweede Kamer toegezegd de doorvaarthoogte van de nieuwe Merwedebruggen in het project A27 Houten Hooipolder opnieuw af te wegen.

Planning
Vanwege de landelijke stikstofproblematiek is het Tracébesluit later onherroepelijk geworden dan waarmee in de eerdere MIRT-planning rekening was gehouden. En door de complexiteit en omvang van het project vergt de aanbesteding meer tijd. Dit project is één van de vier pilotprojecten voor wat betreft de tweefaseaanpak en beoogt daarmee op de lange termijn een beheersbaar en voorspelbaar verloop van het project te realiseren met minder kans op vertraging en vertragingskosten. De projectmijlpalen zijn om bovengenoemde redenen als volgt aangepast: de MIRT mijlpaal ‘Start realisatie’ wordt 2023, openstelling tracé Zuid (Everdingen Hooipolder) wordt 2029-2031 en de openstelling tracé Noord (Houten Everdingen) wordt eveneens 2029-2031. De toegezegde bestuurlijke inspanningsverplichtingen voor Knooppunt Hooipolder eind 2026 en de nieuwe Aansluiting bedrijventerrein Groote Haar in Gorinchem Q1 2026 wijzigen voorlopig niet.
€ 1718 miljoen ten opzichte van:
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 28 nov 2020, 10:51

Ten eerste blijkt uit areaalonderzoeken, die ter voorbereiding van de aanbesteding zijn uitgevoerd, dat de bodemgesteldheid en de toestand van de kunstwerken en wegverharding op dit traject slechter zijn dan waar eerder vanuit werd gegaan
Dit verbaast mij nogal.

Heeft men eerst te optimistische inschattingen gedaan? Wat zit hierachter?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 28 nov 2020, 13:03

^^ "waar eerder vanuit werd gegaan" klinkt als een weinig verdiepende toets. Dus zou je die moeten aanscherpen om bij een tweede, meer uitvoeriger onderzoek minder voor verrassingen komen te staan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 28 nov 2020, 14:41

Exact, dit komt op zijn minst stuntelig over dat je door bijvoorbeeld de bodemgesteldheid verrast wordt...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 28 nov 2020, 23:07

^^^ dat is toch niks nieuws?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 nov 2020, 23:24

Men zou toch al van tevoren hebben moeten weten dat de ondergrond daar pap is... :nahzeg:

Ook dat er dus, als ik het goed begrijp, een brug werd ontworpen met een lagere doorvaarthoogte dan de bestaande, vind ik nu niet bepaald handig. Zwak uitgedrukt. :facepalm:
Donateur Vereniging Wegenforum

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 29 nov 2020, 22:35

Gokje: als de Rijnvaarhoogte een stuk lager is dan de huidige brug, dan zou het een vrij makkelijke kostenbesparing kunnen zijn waarbij je gewoon binnen de geldende normen en afspraken kunt blijven.

Overigens is gebrekkig bodemonderzoek wel bij veel meer grote projecten oorzaak van forse vertraging en kostenoverschrijdingen... De N7 bijvoorbeeld.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 29 nov 2020, 22:38

Er zit nog wel een scheepswerf ten oosten van de brug. Dus wat hoogte is wel prettig, maar de huidige brug is veel hoger dan Rijnvaarthoogte.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 30 nov 2020, 8:04

Soms is zoiets niet zo simpel.
Het had volgens mij ook te maken met de doorvaartbreedte. Zo zal in het geval van een voorbouwbrug de hoogte afhangen van de plek wáár je de brug onderdoorgaat. Als een minimale doorvaarhoogte wordt geëist over de gehele vaarbreedte dan hou je niet veel over. Hoe smaller de vaargeul hoe hoger de doorvaartbreedte.

Als er gekozen is om de vaarweg breder te maken is bij hetzelfde ontwerp opeens de doorvaarthoogte niet meer gelijk. Dat wordt nog weleens vergeten.

Afbeelding

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 30 nov 2020, 21:41

^^ Met een boogbrug heb je van dit soort beperkingen gelukkig weinig last. En volgens mij was het de bedoeling dat er in Gorinchem twee nieuwe boogbruggen zouden komen. De onderzijde van een boogbrug is namelijk tamelijk vlak met in het midden een kleine zeeg die slechts enige tientallen centimeters bedraagt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 nov 2020, 21:54

Het was dacht ik de bedoeling dat overal betonnen bruggen zouden gaan komen om die vermoeiing van stalen bruggen over 60 of 70 jaar niet nog een keer te hebben. Dus bij Gorinchem zal dan ook wel een kokerbrug komen, alhoewel zo'n brug wat lastig in te passen is met een basculebrug. Volgens mij is er nog geen definitief ontwerp voor het brugtype.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » ma 30 nov 2020, 22:36

Moeten we alleen geen geintjes als betonrot hebben :surrender:
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 30 nov 2020, 22:39

^^ Een basculebrug in samenhang met een betonnen vrije voorspan brug is een combinatie die, volgens mij, alleen mogelijk is als je pijlers midden in het vaarwater toestaat omdat het kenmerk van een vrije voorspan brug is dat deze aan beide zijde van de pijler even lang moet zijn om een evenwicht te krijgen tussen de brugdelen op de pijler.

En denkt men nu heus dat er bij beton na 60 a 70 jaar geen problemen gaan ontstaan? Waarom moeten er nu al zoveel betonnen bruggen van rond WO II al vervangen worden. Bij mijn weten is er nog geen enkele grote betonnen rivieroverspanning in beton die al 70 jaar oud is. De tijd zal leren of het problemen geeft of niet.
Met vriendelijke groet,

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 30 nov 2020, 22:49

^^ Enige voorbeeld wat ik ken is de Zeelandbrug. Maar die heeft natuurlijk niet zulke lange overspanningen. En daar staat het inderdaad in het water. Ben in elk geval wel benieuwd waar men mee komt.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 02 dec 2020, 20:01

Als men wel de moeite neemt om de Van Brienenoordbrug als stalen boogbrug in ere te houden, eentje wordt gerenoveerd en de andere vervangen, dan moet dat voor de Merwedebrug ook wel kunnen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 dec 2020, 20:10

Dat heeft ook te maken met de lengte van de overspanning. Bij de Van Brienenoordbrug is dat 300 meter, bij de Merwedebrug is dat 170 meter. Met de huidige technieken is een overspanning van 300 meter bijna ondoenlijk voor een kokerbrug, er bestaan er wel een paar van rond de 250 meter (met name in Noorwegen) maar dat zijn licht bereden enkelbaans bruggen, geen grote snelwegbruggen. Daar houdt het vaak rond de 200 meter op. De langste snelwegbrug als koker in Nederland is de Dintelhavenbrug van de A15 met een overspanning van 192 meter.

De Van Brienenoordbrug kan dus niet vervangen worden door een betonnen kokerbrug. Dan moet je richting een tuibrug gaan en dat is een compleet andere brug die veel duurder is om te realiseren en veel meer tijd kost om te bouwen. Dus dan is een boogbrug veel praktischer.

Maar ik vraag mij af hoe een kokerbrug ingepast gaat worden met een basculebrug. Het principe van vrije voorbouw / cantilever is dat de constructie gebalanceerd wordt, je moet links en rechts van de pijler dus ongeveer dezelfde lengte hebben. Dat betekent dat een beweegbaar deel dus niet dicht achter de pijler kan, dus de pijler dan veel verder in de rivier moet staan, wat onpraktisch is. Bij een boogbrug speelt dat probleem niet.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 05 dec 2020, 14:45

Hoe hoog zou een nieuwe Merwedebrug moeten worden zonder een bascule gedeelte?

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 05 dec 2020, 15:48

^^ Oneindig hoog? Met een bascule gedeelte is de doorvaarhoogte onbeperkt ;)

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » za 05 dec 2020, 15:55

^^ Dat is een heel goede vraag. De enigste brug met een hoogte beperking vanaf Gorinchem richting zee is de Koningshavenbrug, ook wel "De Hef" genoemd, die volgens mij een doorvaarthoogte kent van circa 48 meter. Als je de stroomopwaarts gelegen werf geen verdere hoogtebeperking wilt opleggen met je dus uitgaan van een doorvaarthoogte van diezelfde 48 meter. Deze doorvaarthoogte is denkelijk ook vergelijkbaar met de doorvaarthoogte van de Spijkernisserbrug en de oude Botlekbrug.
Met vriendelijke groet,

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 05 dec 2020, 16:01

^^ 48 meter boven de rivier dus... :schrikreactie:

Ik zie het al. Dat gaat 'm niet worden. Je hebt dan hele lange aanbruggen nodig. Gecombineerd met die slappe grond daar, wordt dat een peperduur geintje.

Hoewel het uitzicht vanaf zo'n hoge brug fantastisch zou zijn... ;)

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 05 dec 2020, 16:06

^^ Dan krijg je zoiets als de Köhlbrandbrücke...
https://www.wegenwiki.nl/K%C3%B6hlbrandbr%C3%BCcke

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 08 dec 2020, 13:44

^^ oh, daar had ik overheen gekeken. Zet hem dan maar daarbij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » di 05 jan 2021, 21:09

Kunnen ze niet gewoon de andere Rijnvaartaktelanden even aanschrijven?
Het zal ook niet hun bedoeling zijn Nl zo enorm op kosten te jagen, met een vrij doorvaartdeel van een meter of 150 kan je best spreken van ongehinderde doorvaart

BJB
woonerf

Bericht door BJB » wo 06 jan 2021, 15:35

Dat hoeft niet want de eerstvolgende brug (Martinus Nijhoffbrug, A2) is gewoon een vaste brug (ongeveer 17,5m doorvaarthoogte). Het gaat dus alleen om het stuk vanaf daar tot aan de zee.