[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit onherroepelijk
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit onherroepelijk
A15 Ridderster is ook aardig hoog (Gorinchem naar Europoort in knooppunt Ridderkerk).
-
- autoweg

-
- expressweg

-
- stadsweg
De doorvaarthoogte van de van Brienenoordbrug is ca. 24 m. De constructiehoogte zal zeker 1,5-2 m bedragen, dus met 26 m boven water nog wat hoger dan de beide sterren.
-
- autoweg
Hoogtevrees is niet echt rationeel . De lekker brede rustig stijgende van Brienenoord vind ik niet eng. Prins Clausplein zou ik niet bovenlangs kunnen. Gelukkkg kom ik alleen op de A12.
Het zijn vooral toenemende hellingspercentages, optische versmallingen en bepaalde bochten die iets opwekken.
Het engste stuk snelweg vind ik de A2 afdaling bij Maastricht, ik heb dan altijd ineens beelden in me alsof mijn rem begeeft en de film speed werkelijkheid wordt. De neiging is dan tandenknarsend met 75 af te willen dalen maar juist dat is onveilig. Het is al veelzeggend dat ik de weg nu minder eng vindt nu dat wildviaduct er ligt.
Het begon net wat te slijten toen ik een keer een vakantie in de Eifel had en ik de hellingen heel onprettig vond en t idee had dat de auto zijn eigen wil had. Ik dacht nu sla ik door met mijn gekte. 100 km verder zag ik mijn linkervoorwiel ineens voor me uit wegrijden. Dat is geen pretje op n duitse snelweg. Gelukkig reed ik uit wantrouwen rechts achter vrachtwagens 80.
Zo'n incident helpt natuurlijk ook niet. Al heeft t niks met hoogte te maken en alles met een fout van de dealer die de juist zorgvuldig voor nachtvorst van te voren genomen allseasonbandjes op de velg had gegooid zonder die echt goed vast genoeg te hebben gedraaid ofzo.
En ja, ik ben meermalen gestopt, heb tegen mijn wiel geschopt, heb hem half een hoge stoep op gereden om te kijken of ik wat zag maar niks te zien.
Gelukkig geen schades, kon hem goed en paniekloos op de remschijf steunend de vluchtstrook op krijgen.
Het wiel is nooit meer gevonden.
Het zijn vooral toenemende hellingspercentages, optische versmallingen en bepaalde bochten die iets opwekken.
Het engste stuk snelweg vind ik de A2 afdaling bij Maastricht, ik heb dan altijd ineens beelden in me alsof mijn rem begeeft en de film speed werkelijkheid wordt. De neiging is dan tandenknarsend met 75 af te willen dalen maar juist dat is onveilig. Het is al veelzeggend dat ik de weg nu minder eng vindt nu dat wildviaduct er ligt.
Het begon net wat te slijten toen ik een keer een vakantie in de Eifel had en ik de hellingen heel onprettig vond en t idee had dat de auto zijn eigen wil had. Ik dacht nu sla ik door met mijn gekte. 100 km verder zag ik mijn linkervoorwiel ineens voor me uit wegrijden. Dat is geen pretje op n duitse snelweg. Gelukkig reed ik uit wantrouwen rechts achter vrachtwagens 80.
Zo'n incident helpt natuurlijk ook niet. Al heeft t niks met hoogte te maken en alles met een fout van de dealer die de juist zorgvuldig voor nachtvorst van te voren genomen allseasonbandjes op de velg had gegooid zonder die echt goed vast genoeg te hebben gedraaid ofzo.
En ja, ik ben meermalen gestopt, heb tegen mijn wiel geschopt, heb hem half een hoge stoep op gereden om te kijken of ik wat zag maar niks te zien.
Gelukkig geen schades, kon hem goed en paniekloos op de remschijf steunend de vluchtstrook op krijgen.
Het wiel is nooit meer gevonden.
-
- Forumbeheerder

-
- Moderator
Tussen neus en lippen door wordt nog even in een nieuwsbrief gemeld dat het budget voor het project met nog eens € 248 miljoen is opgehoogd ten opzichte van wat in het MIRT 2021 staat in de begroting.

€ 1718 miljoen ten opzichte van:Nieuwsbrief schreef: Hogere Merwedebrug en aanpassingen in planning en budget bij wegverbreding A27 Houten - Hooipolder
Onlangs is het Tracébesluit A27 Houten-Hooipolder, met nog een kleine uit te voeren herstelactie, onherroepelijk geworden. Dat is goed nieuws omdat de aanbesteding van dit project hiermee in gang gezet kan worden.
De doorvaarhoogte van de Merwedebrug wordt op verzoek van de sector verhoogd ten opzichte van het Tracébesluit.
Hogere Merwedebrug
De huidige Merwedebrug is in het midden hoger dan het ontwerp van de nieuwe Merwedebrug. De sector, diverse brancheorganisaties en bedrijven, uitte hierover hun zorg. Mede op basis van de belangen voor de scheepvaart en de geldende CCR-eisen is besloten om de brug hoger aan te leggen dan waarvan in het Tracébesluit werd uitgegaan, waarmee deze op gelijke hoogte komt met de huidige Merwedebrug.
Budget
Om de realisatie van dit project mogelijk te maken is het budget aangevuld tot € 1.718 miljoen. De noodzaak van het ophogen van het projectbudget heeft een drietal oorzaken. Ten eerste blijkt uit areaalonderzoeken, die ter voorbereiding van de aanbesteding zijn uitgevoerd, dat de bodemgesteldheid en de toestand van de kunstwerken en wegverharding op dit traject slechter zijn dan waar eerder vanuit werd gegaan. Ten tweede worden de engineeringkosten hoger geraamd door marktontwikkelingen. En ten derde is er op 28 april 2020 aan de Tweede Kamer toegezegd de doorvaarthoogte van de nieuwe Merwedebruggen in het project A27 Houten Hooipolder opnieuw af te wegen.
Planning
Vanwege de landelijke stikstofproblematiek is het Tracébesluit later onherroepelijk geworden dan waarmee in de eerdere MIRT-planning rekening was gehouden. En door de complexiteit en omvang van het project vergt de aanbesteding meer tijd. Dit project is één van de vier pilotprojecten voor wat betreft de tweefaseaanpak en beoogt daarmee op de lange termijn een beheersbaar en voorspelbaar verloop van het project te realiseren met minder kans op vertraging en vertragingskosten. De projectmijlpalen zijn om bovengenoemde redenen als volgt aangepast: de MIRT mijlpaal ‘Start realisatie’ wordt 2023, openstelling tracé Zuid (Everdingen Hooipolder) wordt 2029-2031 en de openstelling tracé Noord (Houten Everdingen) wordt eveneens 2029-2031. De toegezegde bestuurlijke inspanningsverplichtingen voor Knooppunt Hooipolder eind 2026 en de nieuwe Aansluiting bedrijventerrein Groote Haar in Gorinchem Q1 2026 wijzigen voorlopig niet.

-
- 2x5 autosnelweg
Dit verbaast mij nogal.Ten eerste blijkt uit areaalonderzoeken, die ter voorbereiding van de aanbesteding zijn uitgevoerd, dat de bodemgesteldheid en de toestand van de kunstwerken en wegverharding op dit traject slechter zijn dan waar eerder vanuit werd gegaan
Heeft men eerst te optimistische inschattingen gedaan? Wat zit hierachter?
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Exact, dit komt op zijn minst stuntelig over dat je door bijvoorbeeld de bodemgesteldheid verrast wordt...
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg
Men zou toch al van tevoren hebben moeten weten dat de ondergrond daar pap is...
Ook dat er dus, als ik het goed begrijp, een brug werd ontworpen met een lagere doorvaarthoogte dan de bestaande, vind ik nu niet bepaald handig. Zwak uitgedrukt.

Ook dat er dus, als ik het goed begrijp, een brug werd ontworpen met een lagere doorvaarthoogte dan de bestaande, vind ik nu niet bepaald handig. Zwak uitgedrukt.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Secretaris
Gokje: als de Rijnvaarhoogte een stuk lager is dan de huidige brug, dan zou het een vrij makkelijke kostenbesparing kunnen zijn waarbij je gewoon binnen de geldende normen en afspraken kunt blijven.
Overigens is gebrekkig bodemonderzoek wel bij veel meer grote projecten oorzaak van forse vertraging en kostenoverschrijdingen... De N7 bijvoorbeeld.
Overigens is gebrekkig bodemonderzoek wel bij veel meer grote projecten oorzaak van forse vertraging en kostenoverschrijdingen... De N7 bijvoorbeeld.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x5 autosnelweg
Er zit nog wel een scheepswerf ten oosten van de brug. Dus wat hoogte is wel prettig, maar de huidige brug is veel hoger dan Rijnvaarthoogte.
-
- verkeersader
Soms is zoiets niet zo simpel.
Het had volgens mij ook te maken met de doorvaartbreedte. Zo zal in het geval van een voorbouwbrug de hoogte afhangen van de plek wáár je de brug onderdoorgaat. Als een minimale doorvaarhoogte wordt geëist over de gehele vaarbreedte dan hou je niet veel over. Hoe smaller de vaargeul hoe hoger de doorvaartbreedte.
Als er gekozen is om de vaarweg breder te maken is bij hetzelfde ontwerp opeens de doorvaarthoogte niet meer gelijk. Dat wordt nog weleens vergeten.

Het had volgens mij ook te maken met de doorvaartbreedte. Zo zal in het geval van een voorbouwbrug de hoogte afhangen van de plek wáár je de brug onderdoorgaat. Als een minimale doorvaarhoogte wordt geëist over de gehele vaarbreedte dan hou je niet veel over. Hoe smaller de vaargeul hoe hoger de doorvaartbreedte.
Als er gekozen is om de vaarweg breder te maken is bij hetzelfde ontwerp opeens de doorvaarthoogte niet meer gelijk. Dat wordt nog weleens vergeten.

-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- Moderator
Het was dacht ik de bedoeling dat overal betonnen bruggen zouden gaan komen om die vermoeiing van stalen bruggen over 60 of 70 jaar niet nog een keer te hebben. Dus bij Gorinchem zal dan ook wel een kokerbrug komen, alhoewel zo'n brug wat lastig in te passen is met een basculebrug. Volgens mij is er nog geen definitief ontwerp voor het brugtype.
-
- dorpsstraat
Moeten we alleen geen geintjes als betonrot hebben 

Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- autoweg

En denkt men nu heus dat er bij beton na 60 a 70 jaar geen problemen gaan ontstaan? Waarom moeten er nu al zoveel betonnen bruggen van rond WO II al vervangen worden. Bij mijn weten is er nog geen enkele grote betonnen rivieroverspanning in beton die al 70 jaar oud is. De tijd zal leren of het problemen geeft of niet.
Met vriendelijke groet,
-
- Forumbeheerder

-
- 2x3 autosnelweg
Als men wel de moeite neemt om de Van Brienenoordbrug als stalen boogbrug in ere te houden, eentje wordt gerenoveerd en de andere vervangen, dan moet dat voor de Merwedebrug ook wel kunnen.
-
- Moderator
Dat heeft ook te maken met de lengte van de overspanning. Bij de Van Brienenoordbrug is dat 300 meter, bij de Merwedebrug is dat 170 meter. Met de huidige technieken is een overspanning van 300 meter bijna ondoenlijk voor een kokerbrug, er bestaan er wel een paar van rond de 250 meter (met name in Noorwegen) maar dat zijn licht bereden enkelbaans bruggen, geen grote snelwegbruggen. Daar houdt het vaak rond de 200 meter op. De langste snelwegbrug als koker in Nederland is de Dintelhavenbrug van de A15 met een overspanning van 192 meter.
De Van Brienenoordbrug kan dus niet vervangen worden door een betonnen kokerbrug. Dan moet je richting een tuibrug gaan en dat is een compleet andere brug die veel duurder is om te realiseren en veel meer tijd kost om te bouwen. Dus dan is een boogbrug veel praktischer.
Maar ik vraag mij af hoe een kokerbrug ingepast gaat worden met een basculebrug. Het principe van vrije voorbouw / cantilever is dat de constructie gebalanceerd wordt, je moet links en rechts van de pijler dus ongeveer dezelfde lengte hebben. Dat betekent dat een beweegbaar deel dus niet dicht achter de pijler kan, dus de pijler dan veel verder in de rivier moet staan, wat onpraktisch is. Bij een boogbrug speelt dat probleem niet.
De Van Brienenoordbrug kan dus niet vervangen worden door een betonnen kokerbrug. Dan moet je richting een tuibrug gaan en dat is een compleet andere brug die veel duurder is om te realiseren en veel meer tijd kost om te bouwen. Dus dan is een boogbrug veel praktischer.
Maar ik vraag mij af hoe een kokerbrug ingepast gaat worden met een basculebrug. Het principe van vrije voorbouw / cantilever is dat de constructie gebalanceerd wordt, je moet links en rechts van de pijler dus ongeveer dezelfde lengte hebben. Dat betekent dat een beweegbaar deel dus niet dicht achter de pijler kan, dus de pijler dan veel verder in de rivier moet staan, wat onpraktisch is. Bij een boogbrug speelt dat probleem niet.
-
- 2x3 autosnelweg
Hoe hoog zou een nieuwe Merwedebrug moeten worden zonder een bascule gedeelte?
-
- autoweg

-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- 2x3 autosnelweg

Ik zie het al. Dat gaat 'm niet worden. Je hebt dan hele lange aanbruggen nodig. Gecombineerd met die slappe grond daar, wordt dat een peperduur geintje.
Hoewel het uitzicht vanaf zo'n hoge brug fantastisch zou zijn...

-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- autoweg
Kunnen ze niet gewoon de andere Rijnvaartaktelanden even aanschrijven?
Het zal ook niet hun bedoeling zijn Nl zo enorm op kosten te jagen, met een vrij doorvaartdeel van een meter of 150 kan je best spreken van ongehinderde doorvaart
Het zal ook niet hun bedoeling zijn Nl zo enorm op kosten te jagen, met een vrij doorvaartdeel van een meter of 150 kan je best spreken van ongehinderde doorvaart
-
- woonerf
Dat hoeft niet want de eerstvolgende brug (Martinus Nijhoffbrug, A2) is gewoon een vaste brug (ongeveer 17,5m doorvaarthoogte). Het gaat dus alleen om het stuk vanaf daar tot aan de zee.