[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Hajo »

En dan nóg hebben we een suboptimale oplossing. Die weg had gewoon over de gehele lengte naar minimaal 2x3 rijstroken verbreed moeten worden. Inclusief nieuwe bruggen en een volledig ongelijkvloers :KP: Hooipolder. Maar ja, de kosten...
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Het probleem is het uitstellen. Dit had 30 jaar geleden moeten gebeuren en toen kon het voor een normaal bedrag.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Het is wat Kaaiman zegt: wie destijds had voorspeld dat de kosten nu, 30 jaar later, zo gigantisch zouden zijn gestegen, was voor gek verklaart.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... teitsfonds

In een kamerbrief nadere toelichting over de planning en prijsvorming:

Met het later in de tijd uitvoeren van een deel van de werkzaamheden blijft de financiële opgave voor de urgente onderdelen van het project nog steeds fors. Hiervoor wordt een reservering getroffen op het Mobiliteitsfonds. Aangezien de afronding van de ontwerpfase inclusief prijsvorming van de verschillende onderdelen zal plaatsvinden tussen medio 2025 en begin 2026, kunnen gezien de onderhandelingspositie van Rijkswaterstaat geen nadere details worden gegeven over de omvang van de extra kosten. Na afronding van de ontwerpfase zal de Kamer medio 2026 geïnformeerd worden over de financiële effecten en de nieuwe mijlpalen (naar verwachting zal de planning meerdere jaren naar achteren schuiven).

Dit betekent waarschijnlijk ook dat er ook in 2025 nog niet veel werk buiten uitgevoerd zal worden, als de ontwerpfase pas begin 2026 voltooid zal zijn.

Maar dit betekent ook dat er vermoedelijk een nieuwe 'prijsschok' aan zal komen, als je de trend van andere grote projecten ziet. Men sorteert hier al op voor.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vannacht afgelopen weekend is een tijdelijke fietsbrug geplaatst bij Hoogblokland, nabij de verzorgingsplaats Scheiwijk. Dit is samen met knooppunt Hooipolder de enige locatie waar buiten al gewerkt wordt.

Afbeelding
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

Deze tijdelijke brug is afgelopen weekend toch al geplaatst? Volgens mij zag ik m maandag al liggen.

Je ziet trouwens daar langs de weg al best wat werk verzet worden. Sloten, werkwegen, voorbelasting (big bags met zand).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Je hebt gelijk, afgelopen weekend inderdaad.

Hier komt die nieuwe aansluiting Gorinchem-Noord.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Blijft waardeloos die oude afgebladderde borden op de A27 tussen Gorinchem en KP Hooipolder delen zijn volledig onleesbaar. :nothanks:
Zelf mijn ouders begon het op te vallen. Het wordt daar tijd voor NBA ondanks dat de bouw pas in 2031 klaar is.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Popnagelen is denk ik goedkoper.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Ik zag net dat de signalering (groene pijlen) uit is op de A27 tussen Houten en Nieuwegein (verder reed ik niet).
Er zijn gele borden geplaatst met daarop de info die eerst op de kantelwalspanelen stond (3 rijstroken waarvan 2 met breedtebeperking). Blijkbaar is de spitsstrook nu dus permanent geopend?
Ook zijn er aftelborden geplaatst ('nog x km werkzaamheden').
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

Was het niet 1 rijstrook met breedtebeperking (de linker) en is de middenstrook nu ook smaller geworden?
Ik reed er donderdag en het viel mij ook al op.

De kantelwalsen zullen wel uit staan omdat die niet de breedtebeperking kennen. Wellicht worden ze ook vervangen (icm de signalering).
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

wellproc schreef: za 07 jun 2025, 20:49 Was het niet 1 rijstrook met breedtebeperking (de linker) en is de middenstrook nu ook smaller geworden?
Ik reed er donderdag en het viel mij ook al op.
Nee, bij geopende spitsstrook zijn rijstrook 1 en 2 beperkt tot 2m, en mag je maar 80.
De kantelwalsen zullen wel uit staan omdat die niet de breedtebeperking kennen.
Jawel hoor, zie https://maps.app.goo.gl/tSa8fT6psXdXrLBg9?g_st=ac
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

Aha, dank!
Zo goed heb ik daar altijd opgelet dus :facepalm:
Ik zal maar niet zeggen hoe vaak ik er langs kom iedere week :hamertjetik:
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Chris schreef: wo 28 mei 2025, 15:27 Vannacht afgelopen weekend is een tijdelijke fietsbrug geplaatst bij Hoogblokland, nabij de verzorgingsplaats Scheiwijk. Dit is samen met knooppunt Hooipolder de enige locatie waar buiten al gewerkt wordt.
Er wordt ook gewerkt t.h.v. de Zouwendijk, ten noorden van Meerkerk. Richting Utrecht zijn er versmalde rijstroken. Verkeer richting Breda heeft geen last van deze werkzaamheden.

Afbeelding
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Vandaag tijdens Dag van de Bouw 2025 samen met SvenEngelen een kijkje wezen nemen bij het project ombouw knooppunt Hooipolder. Men legt hier een nieuwe ongelijkvloerse verbindingsweg aan voor verkeer op de A59 vanuit het westen naar de A27 richting het noorden. Met een dive-under gaat de verbindingsweg onder de Oosterhoutseweg en de A27 door om vervolgens middels een fly-over de A59 over te steken. Hierdoor verdwijnt de drukste gelijkvloerse relatie uit het VRI-kruispunt, hetgeen de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid sterk moet verbeteren. Er was niet heel veel te zien, maar wel de ruwbouw van de twee nieuwe kunstwerken. Nog geen grondlichamen, laat staan asfalt.

Het was niet heel erg druk. De organisatie was wel prima: er was eten en drinken beschikbaar en gelukkig ook zonnebrandcrème. Wel verrassend dat er vooraf gereserveerd moest worden voor een bepaald tijdstip, maar dat niemand naar een kaartje of reservering gevraagd heeft. Reserveren of op tijd komen was dus totaal niet nodig. Parkeren kon gelukkig ter plekke, op het parkeerterrein achter de bouwkeet. Prima!

1. Dit is het kunstwerk dat in de Oosterhoutseweg geschoven gaat worden. Het is geen heel groot kunstwerk.
Afbeelding

2. Het tweede kunstwerk is degene die in de A27 komt te liggen. Deze is aanzienlijk langer en ligt duidelijk in een mooie linksdraaiende boog. Ik heb het ontwerp niet gezien, maar ik vermoed een R=350 meter met een verkanting van 5%, passend bij een ontwerpsnelheid van 90 km/h. Vanaf de zijkant zijn ook mooi alle kruisende rijbanen en rangeerbanen van de A27 te zien. Hopelijk is dit ook voorbereid op de toekomst, als het knooppunt ooit volledig ongelijkvloers wordt gemaakt.
Afbeelding

3. Buiten was het dik 30 graden en dus warm, maar in het kunstwerk was het goed toeven. Aan de naden in het plafond zijn de kruisende rijbanen zichtbaar. Ook is lichtjes de verkanting van deze rijbanen te herkennen. Aan de wanden is mooi te zien dat deze in bekisting gestort zijn: de houten nerven zijn als een soort motiefje zichtbaar in het beton.
Afbeelding

4. Einde van het kunstwerk. Inschuiven maar!
Afbeelding

5. Nogmaals een blik vanaf de zijkant. Hier kon je met stoepkrijt nog een boodschap of tekening achterlaten.
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Ik heb hier in de middag een kijkje genomen na eerst de IJsselbruggen van de A12 bezocht te hebben. Ik had gereserveerd voor 14:00 maar was er al eerder. Viel mij ook al op dat er inderdaad niet op de tijdvensters gelet werd. Het was er ook niet erg druk. Datzelfde gold ook voor de A12, het was er niet superdruk in de ochtend en dat project was tot 14:00 te bezoeken.

Ik heb er ook een reeks plaatjes geschoten, enkele hieronder als aanvulling op de foto's van Snelwegfreak:
Afbeelding
DSCN6880 by DutchRoadMovies, on Flickr
De naam van de dive-under voor de A27.

Afbeelding
DSCN6881 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN6860 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN6872 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN6862 by DutchRoadMovies, on Flickr
En men mocht een blokje asfalt meenemen. :p

Afbeelding
IMG20250621135013 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN6870 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN6884 by DutchRoadMovies, on Flickr
En nog even zicht op de VRI-kruising van :KP: Hooipolder, een curiositeit in ons snelwegennet.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Snelwegfreak schreef: za 21 jun 2025, 16:31 Vanaf de zijkant zijn ook mooi alle kruisende rijbanen en rangeerbanen van de A27 te zien. Hopelijk is dit ook voorbereid op de toekomst, als het knooppunt ooit volledig ongelijkvloers wordt gemaakt.
Dat zijn geen rangeerbanen, maar de op- en afrit naar/van Breda, die nog wel heel wat jaren blijven bestaan.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Ach, natuurlijk... Ik ben zelf maandenlang bezig geweest met een compleet ontwerp van knooppunt Hooipolder als klaverturbine. Je raad het al: met rangeerbanen :facepalm:
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Alleen een klaverblad heeft echte rangeerbanen nodig ;)
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Nee, zeker niet: https://www.wegenwiki.nl/Klaverturbine
In mijn ontwerp zaten wel rangeerbanen omdat er drie klaverlussen in zaten en dezelfde boog die nu aangebracht wordt erin zit. Dus ja, dan heb je wel rangeerbanen.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Jackbauer1350 schreef: za 21 jun 2025, 18:13 Ik heb hier in de middag een kijkje genomen na eerst de IJsselbruggen van de A12 bezocht te hebben. Ik had gereserveerd voor 14:00 maar was er al eerder. Viel mij ook al op dat er inderdaad niet op de tijdvensters gelet werd. Het was er ook niet erg druk. Datzelfde gold ook voor de A12, het was er niet superdruk in de ochtend en dat project was tot 14:00 te bezoeken.

Ik heb er ook een reeks plaatjes geschoten, enkele hieronder als aanvulling op de foto's van Snelwegfreak:

Afbeelding
DSCN6860 by DutchRoadMovies, on Flickr
Is Heijmans ook betrokken als aannemer van dit werk of zijn zij alleen ingehuurd voor het inschuiven van de tunnels. Staat trouwens wel heel erg vaak de naam van de aannemer op de vijzelmaterialen. Zijn zeker bang dat de mensen het anders niet kunnen zien/onthouden. Voor de kenners onder ons zegt de kleur van het te gebruiken vijzelmateriaal al genoeg. Geel = Heijmans, Rood = Strukton en Blauw is De Boer. En veel meer smaken heb je niet op het gebied van vijzelen en schuiven.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Heijmans is wel een beetje de expert in Nederland op het gebied van schuiven heb ik het idee. Als er ergens iets ingeschoven moet worden zie je die vaak ingehuurd worden als onderaannemer. Ze zitten in elk geval niet in de combinatie ALSÉÉN (Ballast Nedam Infra en Fluor) die deze boog aan het bouwen is.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Ik denk, weet het eigenlijk wel zeker, dat jij je daarin behoorlijk vergist. Heijmans heeft het schuif en vijzelwerk overgenomen van een van hun dochterondernemingen zijnde de Koninklijke van Drunen. Strukton is al meer dan 40 jaar actief in het inschuiven van brugdekken en tunnels. Begonnen als Spoorweg Bouw Bedrijf heeft het dus een zeer rijke ervaring in het Persen, Schuiven en Vijzelen. Ergens in de 60-er jaren van de vorige eeuw heeft Strukton/SBB al beton dekken ingeschoven op de Watergraafsmeer in Amsterdam.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Ik zeg ook niet dat ze de enige zijn, maar ik zie ze zeer vaak de laatste jaren voor dit soort klussen ingehuurd worden. Ook opvallend vaak waar ze niet de hoofdaannemer zijn. Zoveel aannemers zijn er tegenwoordig niet meer en je ziet dat met de enorme afname van infraprojecten in Nederland de infratakken een stuk minder groot zijn dan bijvoorbeeld de woningbouw of utiliteitsbouw, waar ook veel minder risico op zit.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Hagesteinsebrug is kennelijk kwetsbaar voor scheurvorming. Mijn beeld was dat dit van de vier bruggen van de A27, eigenlijk de minst problematische was.

Binnen het project A27 Houten Hooipolder wordt de Hagesteinse brug vervangen. Op deze brug is een verhoogd inspectieregime ingesteld. Beheersmaatregelen om verdere scheurvorming te voorkoming zijn niet mogelijk. Als dit optreedt zal de A27 afgesloten moeten worden. Gezien de ligging in het netwerk zal dit tot ernstige verstoringen van de landelijke bereikbaarheid via het HWN leiden. Op drukke dagen gaan er wel 3000 voertuigen per uur over de A27. Daarom is het van groot belang dat deze brug tijdig wordt vervangen.

Uit het Meerjarenplan Instandhouding Rijkswaterstaat-netwerken 2025-2030
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het viel me gisteravond dat er 3 permanente rijstroken zijn richting zuiden, met de 2 linker voorzien van een breedtebeperking van 2 meter tussen Houten en knooppunt Everdingen. Vmax is 80.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Dat is al vanaf begin juni: viewtopic.php?p=1349264#p1349264 ;)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Nu door mij vastgesteld :lol: De versmalling loopt door naar A2-Re.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Ja, de oude plusstrook richting zuiden is nu gewoon permanent opengesteld (via tijdelijke bebording, de kantelwalspanelen zijn al weggehaald).
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

waldo79 schreef: di 01 jul 2025, 20:37 Nu door mij vastgesteld :lol: De versmalling loopt door naar A2-Re.
Met een vMax van 70 die zo'n beetje door iedereen genegeerd wordt.