[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart
Moderator: Moderatoren
-
Boerenkool
- autoweg
Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart
Ik denk dat t wel past.
Maar zo niet lijkt het me ook niet meteen een probleem.
Er is veel uitwisseling met de A59, veel verkeer valt af of komt er bij
Ik denk dat je best in het knooppunt doorgaand 2x2 kan hebben en dan 3 rijstroken vanaf de invoegstroken
Maar zo niet lijkt het me ook niet meteen een probleem.
Er is veel uitwisseling met de A59, veel verkeer valt af of komt er bij
Ik denk dat je best in het knooppunt doorgaand 2x2 kan hebben en dan 3 rijstroken vanaf de invoegstroken
-
Piles
- autoweg
Dit weekend wirdt/werd de voetgangersbrug verwijderd tussen de verzorgingsplaatsen langs de A27 thv Nieuwegein. Brug is al jaren dicht, maar nu dus ook weg. Helaas te laat voor de actie (en lastig om dichtbij te komen met afgesloten A27):

Nieuwe toerit richting de nieuw te bouwen Lekbrug. Dit is aan de westkant van de A27, ten noorden van de Lek. Links industrieterrein Het Klooster:

Ook aan de andere kant van de Lek is men bezig met voorbereiding van de nieuwe brug.
In Vianen zelf is men bezig met het verbreden van het tunneltje van de Lange Dreef. Geen foto van, want was iets te ver fietsen. In de toekomst komt er als het goed is wel een fietspad langs de A27 (wel over de Lek, niet over het ARK helaas).

Nieuwe toerit richting de nieuw te bouwen Lekbrug. Dit is aan de westkant van de A27, ten noorden van de Lek. Links industrieterrein Het Klooster:

Ook aan de andere kant van de Lek is men bezig met voorbereiding van de nieuwe brug.
In Vianen zelf is men bezig met het verbreden van het tunneltje van de Lange Dreef. Geen foto van, want was iets te ver fietsen. In de toekomst komt er als het goed is wel een fietspad langs de A27 (wel over de Lek, niet over het ARK helaas).

-
Durashift
- expressweg
Ja, die is mooi dicht, zag ik laatst.Piles schreef: za 18 okt 2025, 14:50 (..)
In Vianen zelf is men bezig met het verbreden van het tunneltje van de Lange Dreef. (..)
-
Piles
- autoweg
-
Chris
- Moderator
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Meer info:
Meten in het veld voorbereiden op de nieuwe Merwedebrug | Verbetering A27 Houten-Hooipolder https://share.google/9BD9XIP7TJPt6cfMj
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Chris
- Moderator
In een brief aan de regio wordt er over gesproken dat de uitvoering van het project langer gaat duren, en dat ook de Keizersveerbrug pas later aangepakt gaat worden. Dit was al wel bekend van de Houtensebrug maar misschien nog niet van de Keizersveerbrug. En dat er ook nieuwe besluitvorming in het mobiliteitsfonds nodig is: oftewel, dit gaat serieus meer geld kosten dan tot nu toe was begroot (een begroting die telkens al opgehoogd is).

-
wellproc
- dorpsstraat
Hele brief gelezen, lang verhaal kort: we hebben te weinig geld gereserveerd om dit hele project tegen actuele kosten te kunnen financieren. Daarom doen we nu de belangrijkste onderdelen en de rest komt later.
Bedenk goed dat dit een verschijnsel is wat je steeds meer ziet. Eerder was het: je hebt werk en werk met prioriteit (dat doe je dan als eerste). Nu is alles met prioriteit in een werk/project gestopt en wordt daarbinnen volop geprioriteerd. En prioriteiten bepaald binnen prioriteiten. Het woord devalueert als een malle, je moet nu wel ergens de sticker 'topprioriteit nummer 1!!!!!' opplakken wil het nog aandacht krijgen en uitgevoerd worden.
Moet je bedenken wat er allemaal nog meer gedaan moet worden, wat nog niet ergens een keer 'prioriteit' heeft gekregen...
En vaak betekent dit woord niets anders dan: zijn we bereid om er geld aan te besteden? Zo ja: 'prioriteit', zo nee: 'geen prioriteit'.
Ik vind het wel verbazingwekkend en ook wel wat gemakkelijk hoe dit wordt gecommuniceerd en geaccepteerd. Of ligt dat aan mij?
Bedenk goed dat dit een verschijnsel is wat je steeds meer ziet. Eerder was het: je hebt werk en werk met prioriteit (dat doe je dan als eerste). Nu is alles met prioriteit in een werk/project gestopt en wordt daarbinnen volop geprioriteerd. En prioriteiten bepaald binnen prioriteiten. Het woord devalueert als een malle, je moet nu wel ergens de sticker 'topprioriteit nummer 1!!!!!' opplakken wil het nog aandacht krijgen en uitgevoerd worden.
Moet je bedenken wat er allemaal nog meer gedaan moet worden, wat nog niet ergens een keer 'prioriteit' heeft gekregen...
En vaak betekent dit woord niets anders dan: zijn we bereid om er geld aan te besteden? Zo ja: 'prioriteit', zo nee: 'geen prioriteit'.
Ik vind het wel verbazingwekkend en ook wel wat gemakkelijk hoe dit wordt gecommuniceerd en geaccepteerd. Of ligt dat aan mij?
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Alle berichten hieronder over de politiek en het mobiliteitsbeleid zijn verplaatst: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 2#p1365162
Met vriendelijke groet,
Het moderatorenteam
Met vriendelijke groet,
Het moderatorenteam
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Durashift
- expressweg
Ik reed woensdagmiddag op de A15, vanaf de richting Sliedrecht in de richting Gorinchem en nabij Schelluinen (overzijde) viel mijn oog op de tekst van het bouwbord dat daar staat voor dit project. Dit sprak over verbeteringen A27 (Gorinchem - Hooipolder als ik het goed onthouden heb) maar ik zou verwachten dat men het over de verbreding zou hebben.
Okay, na Werkendam richting Hooipolder wordt het slechts (deels) een spitsstrook en dus niet volledig drie strooks en dat is dan misschien niet letterlijk een verbreding, menig automobilist zal dit toch wel zo ervaren, lijkt mij.
Ik vond het opvallend maar verder natuurlijk een detail waar verder niks mee moet worden gedaan.
Okay, na Werkendam richting Hooipolder wordt het slechts (deels) een spitsstrook en dus niet volledig drie strooks en dat is dan misschien niet letterlijk een verbreding, menig automobilist zal dit toch wel zo ervaren, lijkt mij.
Ik vond het opvallend maar verder natuurlijk een detail waar verder niks mee moet worden gedaan.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Aangezien ik bijna dagelijks over de A27 kom, hier even een update. De liggers van de toekomstige verbindingsboog zijn geplaatst. Daarnaast is ook de A27 tijdelijk verlegd bij knooppunt Hooipolder om de verbreding mogelijk te maken. Dit levert voornamelijk richting het zuiden redelijk veel vertraging op.
-
Chris
- Moderator
De aansluiting Raamsdonk(sveer) zal op 1 december worden afgesloten, en op 29 november wordt dan de nieuwe verbindingsweg tussen Raamsdonksveer en de aansluiting Oosterhout van de A59 geopend.
Als de aansluiting Raamsdonksveer is afgesloten, kan deze worden gesloopt om ruimte te maken voor de boog van het knooppunt Hooipolder (Zonzeel > Gorinchem).
Wat foto's van de nieuwe weg van Rijkswaterstaat:

Als de aansluiting Raamsdonksveer is afgesloten, kan deze worden gesloopt om ruimte te maken voor de boog van het knooppunt Hooipolder (Zonzeel > Gorinchem).
Wat foto's van de nieuwe weg van Rijkswaterstaat:

-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Kaaiman
- Secretaris
Het zand is blijkbaar tegen goudprijs ingekocht en staal voor een prikkie?
Hoe kun je dit nou een vergevingsgezind ontwerp noemen met de geleiderail zo dicht op de rijbaan...
Hoe kun je dit nou een vergevingsgezind ontwerp noemen met de geleiderail zo dicht op de rijbaan...
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Objectafstand van een meter, zo te zien. Op zich niet heel gek, volgens mij. Ik vind het storender dat die voorwegwijzer twee afbrekingen bevat: maak het bord dan een halve meter breder...
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
De weg is nog niet eens open, en het geluidsscherm zit nu al onder de graffiti... 
-
Wouter N14
- Moderator
Gemis van bermverharding vind ik kwalijker.Kaaiman schreef: do 27 nov 2025, 17:07 Hoe kun je dit nou een vergevingsgezind ontwerp noemen met de geleiderail zo dicht op de rijbaan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
De gemeenten neem ik aan. Ik denk niet dat het provinciaal is gezien de ligging in het netwerk. En een rijksweg zal het niet zijn, wellicht wel door het Rijk gefinancierd (vanwege wegvallen bestaande aansluiting door het Rijksproject).
-
Chris
- Moderator
Veel ontwerpen en aanbestedingen worden tegenwoordig beoordeeld op de MKI, of milieu-kosten-indicator. Daar komt grondverzet vaak als virtueel extra duur uit de vergelijking vanwege de CO2 uitstoot. Naast dat het ook daadwerkelijk hogere aanlegkosten heeft, de transportkosten en uitvoering kost relatief veel, dus met het ontwerp van taluds wordt al langere tijd op de meest minimale ontwerpeisen gezeten. Eigenlijk is dat alleen nog gunstig als je grondverzet op grote schaal binnen een project kan hergebruiken.Kaaiman schreef: do 27 nov 2025, 17:07 Het zand is blijkbaar tegen goudprijs ingekocht en staal voor een prikkie?
Steile, hoge taluds zijn voor veel zaken ongunstig: verkeersveiligheid, erosie / uitspoelingen en ook het maaien (zowel de berm als alles handmatig met een bosmaaier rond de geleiderails). Maar ook het beheer, je kan niet even als weginspecteur parkeren zonder een rijstrook te blokkeren.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Afgelopen maandagavond is afslag 34 op de A59 (Raamsdonksveer) definitief gesloten om ruimte te maken voor nieuwe verbindingsbogen in knooppunt Hooipolder tussen de A27 en A59. De nieuwe verbindingsweg tussen de A59 (afslag 33) en Geertruidenberg werd op zaterdagmiddag in gebruik genomen. Gedurende 48 uur waren zowel de afslagen als de nieuwe verbindingsweg in gebruik en daarvan heb ik gebruik gemaakt om onderstaande video te maken.
In deze video zien we beide afslagen Raamsdonksveer, de nieuwe verbindingsweg (die volgens mij nog geen straatnaam heeft) en de stand van zaken rond knooppunt Hooipolder op 30 november. De A27 van/naar Gorinchem was in dit weekeinde afgesloten (wat de nodige extra omleidingsborden en afzettingen oplevert).
Link
In deze video zien we beide afslagen Raamsdonksveer, de nieuwe verbindingsweg (die volgens mij nog geen straatnaam heeft) en de stand van zaken rond knooppunt Hooipolder op 30 november. De A27 van/naar Gorinchem was in dit weekeinde afgesloten (wat de nodige extra omleidingsborden en afzettingen oplevert).
Link
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Volgens OSM is dat de "Kloosterweg", de brug heet "Kloosterbrug".boe! schreef: za 06 dec 2025, 7:00 (...) In deze video zien we beide afslagen Raamsdonksveer, de nieuwe verbindingsweg (die volgens mij nog geen straatnaam heeft) (...)
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Nee. De naam Kloosterweg staat op de parallelweg ten noorden van de nieuwe weg.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Chris
- Moderator
De naam is de Statendamweg volgens het NWB.
-
Chris
- Moderator
Ze hebben dit weekend een tunnelbak door het talud van de Oosterhoutseweg geschoven. Dit is de weg van de voormalige aansluiting Raamsdonksveer, die dus op 1 december werd afgesloten. De weg blijft wel bestaan als verbindingsweg tussen Raamsdonksveer en Oosterhout, maar vanwege de nieuwe afrit van de A59 naar de A27 moest de aansluiting sowieso verplaatst worden. Die komt dwars door de voormalige aansluiting.

-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Rij er maandag weer langs dus dan gaat dit zeker opvallen. 
-
Victor
- autoweg
Geen inspiratie voor een nieuwe naam - dan maar de naam van de weg waar ie op aansluit?
Niet echt gebruikelijk wanneer een weg een gemeentegrens passeert.
Ofwel, tot aan de Kloosterbrug kan het Statendamweg heten - daarna zou het normaal gesproken een andere naam worden.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
De Gemeente Geertruidenberg die de weg beheert, schrijft in haar communicatie over omleidingsroutes:
Daaruit maak ik op dat de nieuwe verbindingsweg dus niet Kloosterweg of Statendamweg heet.Auto-, motor- en vrachtverkeer tussen Raamsdonk/Raamsdonksveer en Oosterhout kan omrijden via de Kloosterweg, de nieuwe ontsluitingsweg en de Statendamweg (v.v.).
-
Chris
- Moderator
Zo staat het juist wel in het NWB vermeldt: Kloosterweg in de gemeente Geertruidenberg en Statendamweg in de gemeente Oosterhout.
De BAG is in principe leidend, ook als er ter plekke niks of wat anders aangegeven staat op borden. De NWB neemt dit over (net zoals Openstreetmap in de regel).
Google Maps heeft de neiging om over te nemen wat er op borden staat, waardoor je daar vaak een mix van officiële namen en foutieve of verouderde namen en nummers ziet (of andere fouten die ontstaan door algoritmische / AI dataverwerking). Vooral in landen waar officiële aanpassingen op de wegnummering traag wordt gewijzigd op wegwijzers.

De BAG is in principe leidend, ook als er ter plekke niks of wat anders aangegeven staat op borden. De NWB neemt dit over (net zoals Openstreetmap in de regel).
Google Maps heeft de neiging om over te nemen wat er op borden staat, waardoor je daar vaak een mix van officiële namen en foutieve of verouderde namen en nummers ziet (of andere fouten die ontstaan door algoritmische / AI dataverwerking). Vooral in landen waar officiële aanpassingen op de wegnummering traag wordt gewijzigd op wegwijzers.