[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Vinny »

Als er adressen op zitten kunnen die wel gebruikt worden en die zijn er (nog) niet zo te zien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Ik heb vanmiddag de weg bereden en kan bevestigen dat er geen gebouwen aan de nieuwe weg liggen. :mrgreen:

Ik werd achtervolgd door een ambulance met sirene. Er zijn op de nieuwe weg geen uitwijkplaatsen. Het enige wat ik dus kon doen was iets harder rijden en bij de volgende rotonde van de weg af gaan...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Of een rondje volmaken op die rotonde en daarna je weg vervolgen ;)
Ubi volentia est, via est
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Chris schreef: za 06 dec 2025, 19:18 Afbeelding
Grappig... ik heb vorige week nog met het idee gespeeld om vanuit mijn werk een ommetje te maken over de nieuwe weg... om dan via de Oosterhoutseweg terug Oosterhout in te rijden. Dat was dus grandioos mislukt... dat zou een veel langer ommetje geworden zijn ;)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Victor schreef: zo 07 dec 2025, 20:05 dat zou een veel langer ommetje geworden zijn
...dat ik vandaag wel heb gemaakt. :)

Vanuit het westen zijn de nieuwe bestemmingen op de A59 nu zichtbaar:
Afbeelding

Maar vanuit het oosten is de uitsmijter nog niet vervangen. Daarom staat er een geel bord bij:
Afbeelding

Op de A27 richting noorden stonden deze nieuwe NBA-borden, maar die zijn allebei alweer verdwenen:
Afbeelding
Afbeelding

In plaats daarvan hangen er nu hergebruikte oude borden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oude situatie (foto 2023):
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
Da’s vreemd, misschien gedaan om schade door werkverkeer of afplakken te voorkomen? En een bijzondere plek voor de “300m” (een sticker lijkt me, dus uiteindelijk de uitsmijter denk ik), staat best aardig zo tussen het afritnummer en de pijl. Lekker compact ook.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Steyn_E schreef: ma 08 dec 2025, 16:55 En een bijzondere plek voor de “300m” (een sticker lijkt me, dus uiteindelijk de uitsmijter denk ik), staat best aardig zo tussen het afritnummer en de pijl. Lekker compact ook.
Dat bord is nu dus verdwenen.
--Harry.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Victor schreef: zo 07 dec 2025, 20:05 ik heb vorige week nog met het idee gespeeld om vanuit mijn werk een ommetje te maken over de nieuwe weg... om dan via de Oosterhoutseweg terug Oosterhout in te rijden.
Vandaag helder weer en nog net niet donker toen ik naar huis reed, dus nu dat ommetje wel gemaakt over de nieuwe weg bij mij om de hoek.

Niet dat het enig nut heeft - ik doe er twee keer zo lang over, een paar keer heen en weer zuid - noord - zuid en een heleboel rotondes (even tellen: 10).
De A59 natuurlijk vermeden, alleen OWN.
Maar wel een keer leuk voor de afwisseling 8-)
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Ik merk trouwens wel dat sinds de weefstrook er ligt tussen knooppunt Hooipolder en de afrit Geertruidenberg dat in de ochtendspits beter doorstroomt en er minder opstoppingen zijn op dat wegvak.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Kennelijk is het tweefasencontract van het consortium ALSÉÉN in de tweede fase nog weer opgeknipt in kleinere delen. Dit deel tussen Lexmond en Gorinchem omvat geen grote brugvervanging.
Rijkswaterstaat schreef:Ondertekening overeenkomst A27 Lexmond - Gorinchem

Vandaag hebben we een mooie mijlpaal bereikt in het programma A27 Houten - Hooipolder. In Hoogblokland op bouwplaats Groote Haar ondertekenden Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie ALSÉÉN de uitvoeringsovereenkomst voor het traject A27 Lexmond - Gorinchem.

Martin Wijnen, Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat, Wouter van der Bijl, General Manager Infrastructure, Fluor Corporation en Sander Lefevre (Lid Raad van Bestuur, Ballast Nedam) plaatsten hun handtekeningen waarmee de uitvoering voor het wegdeel Lexmond - Gorinchem kan starten.

Werkzaamheden Lexmond - Gorinchem

Het project Aanpak Slechte Grondslag Lexmond - Gorinchem bevindt zich geografisch tussen aansluiting Lexmond en knooppunt Gorinchem, onderdeel van het programma A27 Houten - Hooipolder. De opdracht gaat om de verbreding van ongeveer 12 km snelweg (2x2 rijstroken) met een spitsstrook per rijrichting.

Het traject wordt gekenmerkt door een weinig draagkrachtige ondergrond, met verschillende onderdoorgangen, viaducten en duikers en een nieuwe aansluiting voor het, door de gemeente Gorinchem, te realiseren bedrijventerrein Groote Haar.

Tweefasenaanpak

In het programma A27 Houten - Hooipolder werken wij en ALSÉÉN met een tweefasenaanpak. In deze aanpak wordt voor risicovolle programmaonderdelen de definitieve prijs gezamenlijk door aannemer en ons bepaald tijdens een getrapt ontwerpproces dat leidt tot een Definitief Ontwerp (1e fase).

Het ontwerpproces startte begin 2023. Nu de uitvoeringsopdracht is gegeven, start begin 2026 de uitvoering van de werkzaamheden (2e fase). De realisatie van dit deel van de snelweg inclusief spitsstroken is naar verwachting halverwege 2029 afgerond. Voor dit onderdeel wordt ook een onderhoudsfase gecontracteerd tot en met 2041.

Martin Wijnen, Directeur-Generaal Rijkswaterstaat: ‘Ik vind het een eer en een genoegen om vandaag samen met ALSÉÉN dit tweefasencertificaat te ondertekenen. Hiermee zetten we weer een grote stap in een van de meest complexe, impactvolle en uitdagende infrastructuurprojecten van ons land. Nu op naar een succesvolle uitvoering.’

Afbeelding
V.l.n.r. Martin Wijnen, Wouter van der Bijl (Fluor) en Sander Lefevre (Ballast Nedam).

Wouter van der Bijl (Fluor): ‘Vanuit ALSÉÉN zijn we verheugd dat, na een intensief en constructief ontwerp- en voorbereidingsproces door de teams van ALSÉÉN en Rijkswaterstaat, het Certificaat ‘Lexmond – Gorinchem’ is getekend. Hiermee is de realisatie van de gehele corridor van knooppunt Gorinchem tot knooppunt Everdingen als onderdeel van het project A27 Houten - Hooipolder nu in de uitvoeringsfase.’

‘Een positief signaal naar de omgeving en stakeholders en bovenal een compliment voor eenieder die hierbij betrokken is geweest. Wij wensen allen veel succes met de uitvoering.’
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Rijkswaterstaat schreef:De opdracht gaat om de verbreding van ongeveer 12 km snelweg (2x2 rijstroken) met een spitsstrook per rijrichting.
Waarom spitsstroken bij nieuwbouw? Waarom niet een centimeter asfalt meer en dan geen spitscamera's, kantelwalsborden en onlogische belijning?
(Hetzelfde vroeg ik me jaren geleden ook al af toen de A12 Zoetermeer-Gouda "verbreed" werd.)
Laatst gewijzigd door harry op do 18 dec 2025, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Zouetermeer :hahaHAHA: Maar op mijn werk hebben we een gezegde: Waarom makkelijk doen als we het moeilijk kunnen doen"". :D
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De reden zijn de bodemcondities. Nu kan men grotendeels op de bestaande verharding blijven. Het was een versobering omdat de kosten van het hele project al in de planuitwerking enorm opliepen omdat steeds meer bruggen volledig vervangen moesten worden terwijl een verbreding van de rijbaan elders ook al kostbaar zou zijn vanwege de zachte bodem. Tussen de Merwedebrug en Werkendam (buiten dit deelproject) ligt de A27 op een paalmatras.

De A27 heeft van alle autosnelwegen in Nederland zowat de meeste grote ontwerpuitdagingen / complexiteiten. Meer dan je wellicht op het eerste gezicht zou denken... de bruggen bij Houten en Almere in lichtbeton, het paalmatras, de foliepolder rond de Bak van Amelisweerd, de enige grote brug met een bovenbouw uit de jaren '30, de waterstofverbrossing van de viaducten Steenenkamp en Oosterhout, de 1000 kiloton bodemas onder het talud bij Zeewolde dat verplaatst moest worden. En dus de zachte bodem op grote delen van het tracé.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

En als dit klaar is zal vast snel blijken dat 2x3 permanente rijstroken met vluchtstroken toch nog nodig zal zijn.

Ach, zo houdt men in ieder geval werk.
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

Chris schreef: wo 17 dec 2025, 13:21 ...Tussen de Merwedebrug en Werkendam (buiten dit deelproject) ligt de A27 op een paalmatras.
...
Even een kleine correctie. Het is geen matras maar in feite een ondergronds viaduct. Die hele weg ligt op palen en bestaat uit steunpunten en platen daartussen. Je merkt dat ook door alle voegen in de weg. Die zijn er niet omdat we hier opeens een Duitse betonplatenweg leuk vonden, maar omdat het bouwen in 'dik water' was...
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Jackbauer1350 schreef: wo 17 dec 2025, 13:38 En als dit klaar is zal vast snel blijken dat 2x3 permanente rijstroken met vluchtstroken toch nog nodig zal zijn.

Ach, zo houdt men in ieder geval werk.
Dat is niet logisch. Gezien de bodemcondities moet je gaan denken aan een compleet nieuwe rijbaanconstructie op enige afstand naast de bestaande, zoals bij de A12 Gouda - Utrecht en de A2 Amsterdam - Maarssen is gedaan.

En dan zit je op de noodzaak van minstens 2x4, wil dat een beetje de moeite waard zijn. Want dan ben je wel honderden miljoenen euro's verder.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

wellproc schreef: wo 17 dec 2025, 14:01
Chris schreef: wo 17 dec 2025, 13:21 ...Tussen de Merwedebrug en Werkendam (buiten dit deelproject) ligt de A27 op een paalmatras.
...
Even een kleine correctie. Het is geen matras maar in feite een ondergronds viaduct. Die hele weg ligt op palen en bestaat uit steunpunten en platen daartussen. Je merkt dat ook door alle voegen in de weg. Die zijn er niet omdat we hier opeens een Duitse betonplatenweg leuk vonden, maar omdat het bouwen in 'dik water' was...
Ik zou daar dolgraag eens een dwars- en langsdoorsnede van zien. Ik heb al 50 jaar de info* dat de weg op een dubbele laag heipalen ligt, en dat het destijds het duurste stukje weg in Europa was.

*In feite "van horen zeggen", maar wel van dezelfde bron als waar ik het boekje Ruit Rond Rotterdam van heb.
Een buurvrouw wiens neef civiel ingenieur was.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^

"De betonnen platen hebben een lengte van 33 meter, een breedte van 10,3 meter en een dikte van 0,45 meter, die ter plaatse van de palen oploopt tot 0,65 meter. Iedere plaat is aan de uiteinden voorzien van een rijrooster.
De constructie is per rijbaan onderverdeeld in twee rijstroken en een vluchtstrook. Ter plaatse van de rijstroken is het constructiebeton voorzien van een betonnen slijtlaag van circa 7 cm dik en ter plaatse van de vluchtstrook
is dit beton vervangen door asfalt."

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.destadgorinchem.nl/lokaal/v ... t-de-brug-

De nieuwe Merwedebrug zal gebouwd worden op een werkeiland bij Damen Shipyards in Gorinchem. De bouw van het werkeiland begint in maart.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een foto van het inhijsen van de liggers op het knooppunt Hooipolder, dit is de boog van Zonzeel richting Utrecht, over de A59.

De lengte is circa 30 meter. Kennelijk is vanaf het landhoofd net te lang (circa 50 meter), zodat er een tussensteunpunt is gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb afgelopen weekend de brug over het Merwedekanaal in beeld gebracht. Dit is een brug die nogal wat vinkjes van 'recente probleembruggen' heeft: een tand-nokconstructie en een tafelconstructie. De brug zal niet verbreed worden, maar de vluchtstrook wordt een spitsstrook (die gezien de intensiteiten hier, de hele dag open zal zijn). Er is echter niet echt wat over bericht dat het voorgenomen plan hier niet kan. Geen nieuws is goed nieuws?

De brug is in 1978-1979 aangelegd, alhoewel ik ook heb gevonden dat de bouw van de aarden banen tot aan knooppunt Everdingen al eerder was gestart, dit was in oktober 1972 aanbesteed.

Dit stuk A27 is aanzienlijk later aangelegd dan de rest van het traject, al in 1961 was de A27 doorgaand te berijden van Hank tot Lexmond, maar dit stuk opende dus pas 18 jaar later in 1979. Mijn theorie is dat de Lekbrug bij Vianen in de jaren '70 al dermate een knelpunt was geworden dat men liever wilde wachten tot de A27 tot aan Lunetten gereed zou zijn. De Hagesteinsebrug is ook in 1978 opgeleverd maar pas in 1981 geopend omdat de Houtensebrug toen pas klaar was.

Afbeelding
A27 Brug over het Merwedekanaal 05 by European Roads, on Flickr

De tafelconstructie.
Afbeelding
A27 Brug over het Merwedekanaal 06 by European Roads, on Flickr

De tand-nokconstructie. Deze komt dus links en rechts van beide tafels voor, en dan ook bij beide bruggen.
Afbeelding
A27 Brug over het Merwedekanaal 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Brug over het Merwedekanaal 10 by European Roads, on Flickr

Te zien is dat met name de brug richting Breda ook lek is.
Afbeelding
A27 Brug over het Merwedekanaal 16 by European Roads, on Flickr

Ook de brug richting Utrecht heeft leksporen.
Afbeelding
A27 Brug over het Merwedekanaal 18 by European Roads, on Flickr

De Merwedekade staat vol met deze bordjes. De weg is overigens afgesloten voor niet-ontheffingsverkeer tijdens de avondspits op werkdagen en dat wordt gehandhaafd met camera's.
Afbeelding
A27 Brug over het Merwedekanaal 22 by European Roads, on Flickr
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Chris schreef: do 22 jan 2026, 19:02 Dit stuk A27 is aanzienlijk later aangelegd dan de rest van het traject, al in 1961 was de A27 doorgaand te berijden van Hank tot Lexmond, maar dit stuk opende dus pas 18 jaar later in 1979.
Aldaar heeft tussen Lexmond en Vianen de Oude Rijksweg nog tot in het Streetview-tijdperk een dienovereenkomstige inrichting gehad.
Ubi volentia est, via est
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Chris schreef: do 22 jan 2026, 19:02 IMijn theorie is dat de Lekbrug bij Vianen in de jaren '70 al dermate een knelpunt was geworden
Dat was het zeker, dagelijks in de fileberichten.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Chris schreef: do 22 jan 2026, 19:02Dit stuk A27 is aanzienlijk later aangelegd dan de rest van het traject, al in 1961 was de A27 doorgaand te berijden van Hank tot Lexmond, maar dit stuk opende dus pas 18 jaar later in 1979. Mijn theorie is dat de Lekbrug bij Vianen in de jaren '70 al dermate een knelpunt was geworden dat men liever wilde wachten tot de A27 tot aan Lunetten gereed zou zijn. De Hagesteinsebrug is ook in 1978 opgeleverd maar pas in 1981 geopend omdat de Houtensebrug toen pas klaar was.
Mij lijkt het eerder een geval van gewijzigde plannen.

Bij Lexmond liep de A27 rechtdoor om over te gaan in de bestaande rijksstraatweg naar Vianen. In de oudere Rijkswegenplannen was het deel Vianen - Utrecht gecombineerde rijksweg Utrecht - Vianen - Breda / 's-Hertogenbosch. Logisch, want maar 1 brug nodig over de Lek.

De bouw van het Amsterdam-Rijnkanaal (besluit daarvoor is genomen na het 1e Rijkswegenplan) heeft de plannen doorkruist, de geplande rijksweg is naar het westen opgeschoven (huidige A2). Aan de oostkant niets, want ... extra bruggen nodig. Wel was duidelijk, dat de huidige Waterlinieweg in Utrecht niet verder naar het zuiden kon worden doorgetrokken.

Pas in het Rijkswegenplan 1968 worden de huidige A2 en A27 tussen Vianen en Utrecht twee aparte wegen en staat de eerste stippellijn door Landgoed Amelisweerd. Daarvoor was de route in elk plan Vianen - Oudenrijn - Laagraven - Berenkuil - Hilversum / Amersfoort.

Kijk naar de ondergrond (veen), de manier van bouwen in die tijd en je hebt de reden waarom de weg in 1979 openging: dijklichaam storten, laten inklinken, dan bouwen.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dus een set van netwerkboogbruggen voor de Merwedebrug en een betonnen kokerbrug voor de Hagesteinsebrug.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ze zeggen over de Hagesteinsebrug:

Voor de Hagesteinsebruggen werkt aannemerscombinatie De Groene Waarden met zogeheten vrije voorbouw, een techniek die in Nederland nog maar weinig voorkomt. Heesen legt uit: ‘Je bouwt eerst een grote brugpijler en vanaf die pijler bouw je tegelijk naar twee kanten een zwevend brugdek. Op die manier werk je vanaf beide kanten van het water naar het midden toe.’ Van Klink: ‘Zo heb je niet zo’n grote bouwplaats in het water nodig als het werkeiland bij de Merwedebrug en blijft de hinder voor de scheepvaart beperkt. Maar je moet wel op de millimeter nauwkeurig bouwen, zodat alles in het midden precies samenkomt. Als dat lukt, vallen de bouwers elkaar daar in de armen.’

In Nederland zijn vrij veel grote rivierbruggen met deze methode aangelegd, maar het klopt dat dit tegenwoordig nog nauwelijks gedaan wordt, omdat er nauwelijks nog grote nieuwe rivierbruggen gebouwd worden. Als ik mijn lijst goed op orde heb was de Betlembrug in 2016 de laatste en daarvoor de Dintelhavenbrug in 2000. De hoogtijdagen waren de tweede helft jaren '60 tot halverwege de jaren '80, alhoewel er in de jaren '90 ook nog wel een aantal zijn gebouwd.

De Zeelandbrug was in 1965 de eerste, gevolgd door de Maasbrug Wessem in 1966. De Maasbrug Wessem lijkt meer op wat ze bij Hagestein gaan bouwen.

De huidige Hagesteinsebrug is dan weer een stalen liggerbrug, die in Nederland vrij zeldzaam is van dit formaat. Er zijn er maar een paar.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Wat een gedoe (en gelul) mbt de ontwerpen van deze bruggen. Gewoon 1 basisontwero dat je ook voor andere bruggen kunt toepassen.
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

Ik ben blij dat dat de beslissers in Nederland niet overal het adequaatst goedkoop alternatief gebruiken voor een landmark als dat van een brug.
Een wisselend ontwerp van dergelijke kunstwerken benadrukt de eigenheid van een regio.
Het vergemakkelijkt ook je navigatie door het land als je niet alleen maar de forens uithangt.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Rivierbruggen zijn sowieso maatwerkoplossingen. Teveel omstandigheden om rekening mee te houden tegenover een te klein aantal om grootschalige standaardisatie efficiënt toe te kunnen passen.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon