[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Rogier »

Persoonlijk zou ik voor de oude werkmethode weer gaan en de huidige aannemers gedeeltelijk afkopen
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15699
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Via »

^^
Zo zit de wereld niet meer in elkaar. Zelfs al zou je dit willen dan is er ook een schreeuwend tekort aan goede technische ontwerpers, en aan bestek-/contractschrijvers al helemaal. Ik denk dat scherpere keuzes onvermijdelijk gaan zijn.
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Rogier »

^^ zondermeer waar, maar men kan ook proberen om meer mensen te gaan opleiden en vooral technische opleidingen aantrekkelijker te maken.

Er een mentaliteitsverandering noodzakelijk mbt technische beroepen en opleidingen.
Mundial
verkeersader
Berichten: 648
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Mundial »

martijnv schreef: di 12 mei 2026, 10:03 We hebben het over 5 miljard euro voor 43 km snelweg. Dat is ruim 116 miljoen euro de kilometer. zonder de Keizersveerbrug en de Houtensebrug.
Om het in perspectief te zetten: dat is de helft van de bouwkost van de Oosterweelverbinding bij Antwerpen en daar komen toch nog complexere technieken dan hier bij kijken.

Diezelfde Oosterweelverbinding trekt ook al enkele jaren de Nederlandse markt leeg en dat zal nog wel een aantal jaar zo blijven, hopelijk betert de situatie in 2033.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19180
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door boe! »

Knooppunt Hooipolder is sinds enkele weken voorzien van twee nieuwe verbindingswegen. De meest zichtbare is de verbindingsboog van de A59-west naar de A27-noord, de ander is een 'shortcut' van de A27-noord naar de A59-west waarmee je langs de verkeerslichten kan rijden.

Beide verbindingswegen zitten in onderstaande drive-by video. Startpunt is de Brug Keizersveer op de A27 (tevens start van de werkzaamheden) en via Hooipolder gaat het naar de afslag Oosterhout en weer terug naar Brug Keizersveer.

Link
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19180
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door boe! »

Sinds vandaag is de vrije rechtsaffer van de A59-oost naar de A27-noord ook in gebruik.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9850
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Hajo »

Die shortcut van de A27 zuidwaarts naar de A59 westwaarts is een gemeen scherpe bocht met een :A4: (30). :?

Als dat maar goed gaat, temeer omdat er nog voor Hooipolder twee afslaande rijstroken naar de A59 komen te liggen. Je hebt daar op de A27 dan even vier rijstroken naast elkaar.

Om rechtsaf te slaan en om zonder problemen die bocht te nemen, moet je stevig in de ankers. Ik vrees dat dit punt wel eens een ongeval zwaartepunt kan worden... :|
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Jackbauer1350 »

Onderweg naar de Oosterweelverbinding een tussenstop gemaakt om een paar plaatjeste schieten bij het nieuwe viaduct van de Groeneweg over de A27.

Afbeelding
Groeneweg, zijde Hoogblokland by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
Nieuwe viaduct en tijdelijke fiets/voetgangers viaduct by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
Nieuwe viaduct Groeneweg by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
Het smalle tijdelijke bruggetje by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 richting Lexmond by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
aanleg aansluiting Groote Haar by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7260 by DutchRoadMovies, on Flickr
Kon net over het viaduct heen een kiekje maken van knooppunt Gorinchem, waar al het verkeer deze ochtend de A15 op moest omdat de A27 was afgesloten richting de brug.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Chris »

Nog een potentiële tegenvaller, bij het ontwerp van een geluidscherm bij het 'Viaduct Schelluinen' is vastgesteld dat deze mogelijk niet voldoet.

De eerste opdracht is om te berekenen of het viaduct nog voldoet.

Viaduct Schelluinen is een contextobject, ON dient het geluidscherm te plaatsen t.b.v. uitbreiden van de A27. Om het geluidscherm (OBJ-0673) ingepast te krijgen op aardebaan moet het ook op het viaduct Schelluinen geplaatst kunnen worden. Recent is duidelijk geworden dat het viaduct mogelijk niet voldoet. Hierdoor is het noodzakelijk om het viaduct gedetailleerd door te laten rekenen om te bepalen of het viaduct bij het huidige gebruik voldoen aan de eisen en of het geluidsscherm t.z.t. ook op het huidige viaduct kan worden geplaatst.

https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/427598

Het is mij niet helemaal duidelijk wat het Viaduct Schelluinen exact is. Bij Schelluinen zelf zijn volgens het tracébesluit geen aanpassingen gepland.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19180
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door boe! »

^^
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Chris »

Dat viaduct valt buiten de scope van het project, maar wellicht moet daar vanwege cumulatie van geluid een hoger geluidscherm op komen.

Het zou wel kostbaar zijn als dit viaduct helemaal vervangen moet worden als uit de doorrekening blijkt dat het eigenlijk onveilig is. Het is een vrij groot viaduct daar.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19180
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door boe! »

Het viaduct is ruim 200 meter lang, dus zeker geen kleintje. Wellicht kan de geluidsreductie ook op andere wijze gerealiseerd worden?
Streetview: https://www.google.com/maps/@51.8398271 ... FQAw%3D%3D
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door captain007 »

^^ Kan mij voorstellen dat ze de geluidsschermen dan constructief los van het viaduct moeten bouwen met eigen pijlers en overspanningen. Maar goed dan zal men sowieso moeten bekijken wat sowieso de staat van het viaduct is en of de restlevensduur al uberhaupt afdoende is.
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Jackbauer1350 »

Ik had in 2020 eens plaatjes geschoten bij dat viaduct, een joekel van een kunstwerk:

Afbeelding
DSCN0971 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN0973 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN0976 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN0977 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN0978 by DutchRoadMovies, on Flickr

Hier een verhaaltje over de bouw van de viaducten met ook een paar foto's erbij
https://www.geschiedkundigevereniging.n ... weg-15.php
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85885
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Chris »

captain007 schreef: do 04 jun 2026, 11:26 ^^ Kan mij voorstellen dat ze de geluidsschermen dan constructief los van het viaduct moeten bouwen met eigen pijlers en overspanningen. Maar goed dan zal men sowieso moeten bekijken wat sowieso de staat van het viaduct is en of de restlevensduur al uberhaupt afdoende is.
Ja bij het Viaduct Steenenhoek van de A27 in Gorinchem hebben ze dat ook gedaan. Het geluidscherm staat daar op een separate constructie naast de eigenlijke brug.

Maar als uit herberekening blijkt dat het viaduct sowieso problematisch is... dan heb je wel een probleem ;)

Afbeelding
A27 Viaduct Steenenhoek 17 by European Roads, on Flickr
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1888
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door PeterSchoeber »

De Gelderlander, en ongetwijfeld ook alle DPG bladen, heeft een lezenswaardig artikel gepubliceerd over de bouw van de twee nieuwe Merwedebruggen bij Gorinchem. https://www.gelderlander.nl/brabant/nie ... ~a941adfc/ voor het artikel.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19180
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door boe! »

De werkzaamheden tussen Geertruidenberg en knooppunt Hooipolder zijn in zuidelijke richting afgerond. Er liggen nu drie rijstroken en de snelheidsbeperking is opgeheven.
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1396
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Ger81 »

PeterSchoeber schreef: zo 07 jun 2026, 13:07 https://www.gelderlander.nl/brabant/nie ... ~a941adfc/ voor het artikel.
Voor wie zoekt naar het deurtje in de betaalmuur: klik
Ubi volentia est, via est