Net in het radionieuws een bericht dat er nog altijd vrachtwagens over de Merwedebrug rijden.
Op zondag.. dat zijn dan toch lang niet allemaal de 'buitenlanders' denk ik.. of nou ja.. misschien arbeidsmigranten op een NL kenteken vrachtwagen dan.
Zal er een webcam staan die dit registreert?
Want dan is misschien sociale media aandacht van de overtreders, zeker de NL bedrijven, misschien een effectief middel voor de eerste weken om het juiste gedrag af te dwingen?
Uit 2016 weten we dat er heel veel vrachtverkeer 'gewoon' doorrijdt en dat daar weinig aan te doen valt met borden, camera's, politie op de weg.
De enige maatregel die werkt is het fysiek onmogelijk maken mbv barriers/portalen/betonblokken. Maar: zoals al gezegd zorgt dat ook er voor dat hulpdiensten niet meer kunnen passeren.
Vanaf het noorden heb je zowel op de A27 als van beide kanten op de A15 maatregelen nodig. Want als het verkeer eenmaal vanaf knooppunt Gorinchem richting de brug rijdt kun je er geen maatregelen meer opzetten die werken. Al het vrachtverkeer zou dan bij Avelingen er af moeten, maar kan dan nergens heen. En daar is/wordt het nu ook een bouwput ivm de bouw van de nieuwe Merwedebrug(gen).
Vanaf het zuiden moet je eigenlijk het meeste verkeer al bij knooppunt Hooipolder tegenhouden (muv bestemmingsverkeer). En dan moet je alsnog bij Werkendam-Sleeuwijk een sluis bouwen en afdwingen dat vrachtverkeer wat geen bestemming heeft in die plaatsen alsnog omkeert (terug naar het zuiden).
Het is niet heel eenvoudig. En je kunt vast ook een afsluiting bedenken waar hulpdiensten en OV omheen kunnen. Maar als OV (bussen) ergens langs kunnen rijden zonder actief persoonlijk toezicht, dan kan een vrachtwagen dat ook.
En zelfs als je toezicht neerzet is de eerste eigenwijze chauffeur die daar stopt ook gelijk het einde van de mogelijkheid. Achteruit is geen optie...
Ds79m schreef: zo 19 jul 2026, 8:46 Laten we nou niet doen alsof mensen die 80 willen rijden, asielzoekers het land willen binnenhalen en andere mensen zo veel mogelijk belasting willen laten betalen hier zo heel erg mee bezig zijn.
De infrastructuur is geen thema, sterker nog het wordt door de media eerder als negatief beschouwd als je een speerpunt zou maken van het investeren in een goed functionerend wegennet.
Ben het met je eens hoor.
Vooral het feit dat niemand zich er mee bezig lijkt te houden, er geen discussie over plaatsvindt, maakt dat de kiezer op dit punt niets te kiezen heeft.
Bij de problemen rond het aquaduct en de brug bij Uitwellingerga was het de landelijke fractie van GL-PvdA die zich roerde. Dat was niet omdat zij 80 willen rijden en iedereen willen verwelkomen, maar vooral omdat het kamerlid dat zich (mede) met infrastructuur bemoeide uit Friesland komt. En natuurlijk omdat zij in de oppositie zaten (en zitten).
Maar wat deze problematiek nodig heeft zijn niet partijen die zich storten op individuele dossiers, maar die aandacht en samenwerking zoeken om patronen te doorbreken en voor meer geld te zorgen.
We hebben in Nederland een partij die bekend wil staan als "vroem vroem partij". En deze partij heeft de afgelopen jaren langer in de regering gezeten dan welke andere partij dan ook. Maar in de praktijk wilde deze partij het liefst zoveel mogelijk bezuinigen en kwam er van "vroem vroem" maar weinig terecht.
Omroep Brabant weet te melden dat de brug naar verwachting tot het einde van de zomer afgesloten blijft voor het vrachtverkeer. Dat betekent dus niet dat er gewacht moet worden tot een nieuwe brug in 2031 gereed is.
De informatie over de exacte schade is beperkt, wellicht komt dat nog in een extra persbericht of een kamerbrief. Ik vraag mij af of het verlagen van de maximumsnelheid naar 60 km/h het overwegen waard is. In Duitsland wordt dit soms gedaan, het voorkomt dat vrachtwagens met 80 km/h de brug op en af knallen en daarmee een piekbelasting op de gehele constructie veroorzaken. Bij schade aan het rijdek speelt de aslast een belangrijke rol, maar als het om de hele draagconstructie gaat is het op- en afrijden van een brug met 80 km/h en 40-50 ton behoorlijk wat geweld.
Op social media zie je commentaren van: 'de A27 was wekenlang afgesloten en vrachtverkeer stond al die tijd stil op de brug'. Maar misschien is een stilstaande / langzame last van 40 of 50 ton minder problematisch dan dat ze er met 80 km/h op knallen. Ik heb eerder dit jaar meegereden met een vrachtwagen over de A27 en je merkt met hoeveel geweld zo'n vrachtwagen een brug op- en afrijdt, vooral als de bijrijdersstoel niet zo mooi geveerd is als de chauffeursstoel. En dat 14.000 keer per dag, 5 miljoen keer per jaar. Het is geen wonder dat ze daardoor niet eindeloos mee gaan.
Nog niet eens zo'n gek idee om de maximum snelheid te verlagen tot 50 of 60 km/u. Is met behulp van de welbekende flexflitsers ook nog eens super gemakkelijk te handhaven. Een trajectcontrole opzetten voor zo'n klein stukje voor een korte periode zal niet echt snel kunnen. Als je weet dat je pakkans 100% is ga je wel in de ankers. En met een flexflitser voor en na de brug heeft het gas geven ook geen zin. Vooral de dynamische belastingen zullen een probleem vormen en die is significant minder bij een (veel) lagere snelheid.
Ik denk dat het primaire doel van een snelheidscontrole ook niet moet zijn om boetes te innen, maar om de brug te beschermen. Het beste zou je zo'n camera juist zo opvallend mogelijk maken, met een groot bord 'snelheidscontrole / speed camera' ervoor. Dan houden chauffeurs zich wel aan 60 km/h. Het hoeft ook alleen op de brug.
Er passeren 14.000 vrachtwagens per dag. Er zijn in Europa waarschijnlijk zeer weinig veerdiensten die al de 1.000 per dag halen, en de veerdiensten die daar wel in de buurt komen hebben gigantische opstelterreinen. Dat is allemaal niet reëel of haalbaar.
PeterSchoeber schreef: zo 19 jul 2026, 21:33 Nog niet eens zo'n gek idee om de maximum snelheid te verlagen tot 50 of 60 km/u. Is met behulp van de welbekende flexflitsers ook nog eens super gemakkelijk te handhaven. Een trajectcontrole opzetten voor zo'n klein stukje voor een korte periode zal niet echt snel kunnen. Als je weet dat je pakkans 100% is ga je wel in de ankers. En met een flexflitser voor en na de brug heeft het gas geven ook geen zin. Vooral de dynamische belastingen zullen een probleem vormen en die is significant minder bij een (veel) lagere snelheid.
Zo flex hoeft die flitser niet te zijn. Dat ding gaat er minstens 5 jaar hangen, dus je kunt er net zo goed een volwaardige TC van maken (en inderdaad extreem duidelijk aangeven met zelfs de boetebedragen erbij).
(Ik opende net de camera van RWS die op de brug gericht is en er denderden al twee vrachtwagens de brug op)
Hajo schreef: za 18 jul 2026, 23:11 Nee, gewoon een overtreding.
Ik neem aan dat er geplaatst gaan worden. Een vrachtwagen chauffeur die zo'n bord negeert, pleegt een overtreding en kan daarvoor beboet worden.
Van een economisch delict is sprake als er een overtreding of misdrijf wordt gepleegd die economische schade veroorzaakt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij overbelading. De ondernemer of onderneming kan daarmee financiële winst behalen. De boetebedragen voor een economisch delict zijn zeer hoog, niet honderden maar duizenden euro's. Ook gevangenisstraffen en sluiting van de betrokken onderneming zijn mogelijk.
Waarom zou hier geen sprake zijn van (ook) een economisch delict? De concurrentie moet een uur omrijden door deze beperking. Als bedrijf haal je juist enorm veel voordeel door het rijverbod aan je laars te lappen en de boete van (340 euro) te lappen.
Je kan je inderdaad afvragen wat er de afgelopen 10 jaar is gedaan om dit te voorkomen...
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) onderzoekt of ze juridische stappen kan ondernemen vanwege de sluiting van de Merwedebrug voor vrachtververkeer.
Ik heb eens geprobeerd of ik via de NDW verkeersgegevens van dat stuk A27 kan krijgen. Dat kan, maar geen van de meetlussen daar heeft een lengteclassificatie. Anders kon je daarvan zien hoeveel grote voertuigen er nog overheen gaan.
djiwie schreef: ma 20 jul 2026, 18:38
(Ik opende net de camera van RWS die op de brug gericht is en er denderden al twee vrachtwagens de brug op)
Ik ook vier tegelijk, in een treintje achter elkaar. Even later zo'n aanhanger met betonbuizen erop, dat zijn niet de lichtste meestal.
Wat zegt die 50 ton? Maximum toelaatbaar gewicht per voertuig? Waarom nog zo hoog? Er is geen OV-voertuig dat daar aan komt. (De Utrechtse dubbelgelede elektrische bussen zijn 28,6 ton rijklaar en 40,5 ton maximaal toelaatbaar, maar die mogen niet zonder ontheffing ergens rijden en komen niet op de snelweg, al gaan vergelijkbare bussen straks tussen Ede, Wageningen en Nijmegen rijden geloof ik)
Ja, dat is per voertuig. Die DWO.kaart van de RDW is onder meer voor het aanvragen van vergunningen om met zwaardere gewichten dan 50 ton treingewicht te mogen rijden op.daartoe geschikte wegdelen.
Dus die verlaging naar 50 ton is theoretisch, zodat er geen vergunning aangevraagd en vervolgens afgegeven kan worden voor, zeg 80 ton, en dat dan de gebruiker tegen een verbod om de brug op te rijden oploopt. Lijkt mij.
Ik kan mij ook voorstellen dat een dergelijke wijziging een seintje/notificatie doet uitgaan voor reeds afgegeven vergunningen in de nabije toekomst?
Durashift schreef: zo 19 jul 2026, 13:10
Net in het radionieuws een bericht dat er nog altijd vrachtwagens over de Merwedebrug rijden.
Op zondag.. dat zijn dan toch lang niet allemaal de 'buitenlanders' denk ik.. of nou ja.. misschien arbeidsmigranten op een NL kenteken vrachtwagen dan.
Als zelfs hier op het forum sans gêne wordt verkondigd dat het volkomen gerechtvaardigd is om zo'n verbod als vrachtwagenchauffeur aan je laars te lappen, dan weet ik wel zeker dat dat lang niet allemaal de 'buitenlanders' zijn.
Durashift schreef: di 21 jul 2026, 12:12 Ja, dat is per voertuig. Die DWO.kaart van de RDW is onder meer voor het aanvragen van vergunningen om met zwaardere gewichten dan 50 ton treingewicht te mogen rijden op.daartoe geschikte wegdelen.
Dus die verlaging naar 50 ton is theoretisch, zodat er geen vergunning aangevraagd en vervolgens afgegeven kan worden voor, zeg 80 ton, en dat dan de gebruiker tegen een verbod om de brug op te rijden oploopt. Lijkt mij.
Ik kan mij ook voorstellen dat een dergelijke wijziging een seintje/notificatie doet uitgaan voor reeds afgegeven vergunningen in de nabije toekomst?
Ja in de DWO staan de meeste viaducten en bruggen op 100 ton. Het is ook een drempel dat de RDW zelf ontheffingen kan verlenen tussen de 50 en 100 ton zonder daarvoor elke keer Rijkswaterstaat handmatig om goedkeuring te vragen. Dat is een gigantische stapel werk terwijl het overgrote deel van exceptioneel transport onder de 100 ton blijft.
Het schijnt overigens amper geregistreerd te worden hoeveel transporten er dagelijks tussen 50 en 100 ton over een brug rijden, waardoor het inschatten van de restlevensduur lastiger was. Ik las dit als kritiekpunt over de restlevensduur van de bruggen over knooppunt Velperbroek. Dit soort dingen waren van vroeger uit niet noodzakelijk te registreren, maar nu infrastructuur het einde van de levensduur nadert, wordt het steeds relevanter.
Wouter N14 schreef: ma 20 jul 2026, 18:52
Je kan je inderdaad afvragen wat er de afgelopen 10 jaar is gedaan om dit te voorkomen...
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) onderzoekt of ze juridische stappen kan ondernemen vanwege de sluiting van de Merwedebrug voor vrachtververkeer.
Vanavond een discussie op radio 1 over dit onderwerp. Inderdaad, voor nu is het alleen 'uitpluizen of de Staat der Nederlanden als 'een goed huisvader' zich heeft bekommerd om de (noodlijdende) infrastructuur. Van het starten van een rechtszaak is nog helemaal geen sprake.
Aan het begin van het gesprek ging het even over de 'overtreders van het verbod' Wordt niet goed gekeurd, uiteraard, maar het schijnt zo te zijn dat de bebording nog niet optimaal is, zeker niet op de toeleidende (snel)wegen.
Ik zal het morgenochtend eens waarnemen.. als ik op de A15 rijdt zal er bij Deil wel wat moeten staan om de A2 naar het zuiden te nemen als vrachtverkeer naar Breda e.o. moet.
Durashift schreef: di 21 jul 2026, 22:20
het schijnt zo te zijn dat de bebording nog niet optimaal is, zeker niet op de toeleidende (snel)wegen.
Ik zal het morgenochtend eens waarnemen.. als ik op de A15 rijdt zal er bij Deil wel wat moeten staan om de A2 naar het zuiden te nemen als vrachtverkeer naar Breda e.o. moet.
Deze borden gebruiken ze bij Werkendam, ik neem aan dat dit niet het enige bord is.