[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Palance »

Dan maar je kentekenplaat afplakken en doorkachelen https://www.ad.nl/altena/vrachtwagenver ... ~ad613e31/
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ het kan eenvoudiger: A27 richting/direction Breda :C7b: Merwedebrug dicht/closed
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alleen al het woord 'Merwedebrug' is voor buitenlanders onbegrijpelijk. Er zijn al weinig talen waar dit dan één woord wordt, dus velen zullen niet herkennen wat dit betekent. Is het een Merwedeb-rug, of een Merwe-debrug, etc.

Tweetalig door elkaar is ook te complex.

Moet je maar eens door een land als Polen of Hongarije rijden, dan kan je ook niks met alles wat niet ook in het Engels (of in Hongarije: Duits) wordt aangegeven. Dat geldt ook zo voor Roemeense of Tadzjikistaanse chauffeurs die hier rondrijden. Ik denk dat wij te makkelijk denken dat buitenlanders dit soort aanduidingen begrijpen.

Bij Velperbroek hebben ze er ook zo'n puinhoop van gemaakt: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 3#p1394853
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Maar hoe dan wel?
Enne gojje mins blieft altied leave.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Je kan toch gewoon zeggen dat de weg tussen afrit x en y gesloten of closed is voor vrachtverkeer. Dat daar een brug tussen zit met naam z is voor de boodschap niet belangrijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Snelwegfreak schreef: ma 27 jul 2026, 19:20 Maar hoe dan wel?
Dat ontwerp van jou is wel duidelijk. Twee korte regels.

Richting noorden is dit wel moeilijker aan te geven vanaf Hazeldonk.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

sanderl schreef: ma 27 jul 2026, 19:27 Je kan toch gewoon zeggen dat de weg tussen afrit x en y gesloten of closed is voor vrachtverkeer. Dat daar een brug tussen zit met naam z is voor de boodschap niet belangrijk.
Dat kun je alleen met afritnummers doen en wie kent die uit zijn hoofd?
Enne gojje mins blieft altied leave.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Ja ik doel ook op de afritnummers. Die zullen weinigen inderdaad kennen, maar het is in ieder geval wel te begrijpen wat er bedoeld wordt. Daar is met 'Merwedebrug' geen sprake van voor mensen die het Nederlands niet machtig zijn.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

We bevinden ons hier wel op het E-wegennet dus E311 moet ook nog genoemd worden. :twisted:

En als je :J26: erbij zet, komt de boodschap misschien nog wel wat beter over. :twisted:

Serieuzer:
Zou '[generiek brugpictogram] Merwedebrug' nog iets kunnen toevoegen? Al is het met die lage resolutie lastig om een duidelijk brugpictogram te kunnen uitbeelden.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat »

Wouter N14 schreef: ma 27 jul 2026, 17:05 Maar ja, wat dan? Gorinchem noemen?

En weer de bekende discussie, wat mag en kan je van een weggebruiker verwachten en hoeveel inspanning moet en kan een wegbeheerder leveren om het duidelijk te maken.
Toegegeven, het is niet binnen 24 uur te regelen, maar om het doel te bereiken (voorkomen dat trucks de brug over gaan) kan je bij de laatste afrit aan beide kanten een dergelijk bord neerzetten, waarbij de vrachtwagens automatisch naar de afrit worden gestuurd. Of je gooit i.p.v. de banen waar een auto op staat er het verbodsbod voor vrachtwagens boven.

Op deze wijze is het heel duidelijk wat wel en niet mag, simpeler kan je het niet krijgen en het is voor alle nationaliteiten duidelijk.

Afbeelding
chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz »

Snelwegfreak schreef: ma 27 jul 2026, 19:32
sanderl schreef: ma 27 jul 2026, 19:27 Je kan toch gewoon zeggen dat de weg tussen afrit x en y gesloten of closed is voor vrachtverkeer. Dat daar een brug tussen zit met naam z is voor de boodschap niet belangrijk.
Dat kun je alleen met afritnummers doen en wie kent die uit zijn hoofd?
Afritnummers staan ook in je navigatie en zijn op de kaarten aangegeven. Iets van 'A27 :C7b: after junction 23' is duidelijk en je kan vrij makkelijk opzoeken waar dat dan is.

In Engeland gebruiken ze die afritnummers daar ook voor op hun dynamische borden (om bijvoorbeeld aan te geven files na afrit X).
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Attietattie
2x5 autosnelweg

de_Aristocraat schreef: di 28 jul 2026, 8:51Toegegeven, het is niet binnen 24 uur te regelen, maar om het doel te bereiken (voorkomen dat trucks de brug over gaan) kan je bij de laatste afrit aan beide kanten een dergelijk bord neerzetten, waarbij de vrachtwagens automatisch naar de afrit worden gestuurd. Of je gooit i.p.v. de banen waar een auto op staat er het verbodsbod voor vrachtwagens boven.

Op deze wijze is het heel duidelijk wat wel en niet mag, simpeler kan je het niet krijgen en het is voor alle nationaliteiten duidelijk.

Afbeelding
Hold my beer. Die heb ik er binnen 3u. :yesyesyes:

https://tsned.nl/wp-content/uploads/202 ... lering.pdf

Dit is een willekeurige aanbieder. Ik kwam erachter dat als je op afbeeldingen van 'MRS Boels' zoekt, je heel wat anders te zien krijgt.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

[off] @ de_Aristocraat (of iemand anders): waar is die foto genomen? [/off]
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik vermoed een foto uit de tijd van het IJzeren Gordijn bij de grens tussen Oost- en West-Duitsland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Google Lens zegt: "de grens tussen Oost- en West-Duitsland bij de grensovergang Helmstedt - Marienborn rond 1990"
Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool »

Bij de laatste afrit staat al een bord.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/602 ... nduidelijk

En de eerdere borden is service zodat je op tijd kan omrijden.
Tja dat zal niet iedereen snappen
Maar als als ik vrachtwagen was en zag een bord met een vrachtwagenverbod en a27 en ik wist niet wat merwedebrug was zou ik dat onderzoeken. Het zijn professionele chauffeurs.
Ik kom ook ieder jaar buitenlanders tegen die me vragen wat " vergunninghouders" betekent want dat stond onder de P.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ wat wil je.. dat die chauffeurs op de vluchtstrook gaan staan om dat te onderzoeken?

Sommigen kunnen amper fatsoenlijk rijden..
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Die verbodsborden staan veel te laat, die kan je pas lezen als je de afrit niet meer normaal kan nemen. Juridisch klopt dit, maar juridische correctheid beschermt geen brug tegen de realiteit. Ik heb het idee dat er teveel vanaf een kantoorwerkelijkheid naar gekeken wordt. Bij de A12 Velperbroek zie je exact hetzelfde.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb begrepen dat het hoeveelheid zwaar vrachtverkeer weliswaar is afgenomen, maar dat er nog steeds vrachtwagens over de brug rijden. Dit verkeer vormt dus nog altijd een belasting.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Maar waarom wordt er geen poortsysteem opgezet zoals bij kapotte bruggen in Duitsland? Als men écht actief wil dat er geen vrachtverkeer over de brug gaat dan moet dat vrachtverkeer toch actief gefilterd worden?
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Met gigantische verkeershinder tot gevolg.
sven_engelen
expressweg

^^ Liever dat dan instorting van de brug door onnodige belasting van vrachtwagens die willens en wetens doorrijden.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Zeker. Maar ik geef alleen aan dat dit mee zou kunnen spelen bij de wegbeheerder. Al heb ik geen flauw idee welke afwegingen RWS maakt.

Zo'n fysieke afsluiting met slagbomen en weeginstallaties heb ik overigens nog nooit in Nederland gezien.
Dus mocht dat worden toegepast, dan zal dat de eerste in Nederland zijn. Uniek.
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

Fysiek afsluiten zou dan op minimaal 4 locaties moeten (noordzijde 2x A15 en 1x A27, zuidzijde 1x A27). En dan nog hou je op- en afritten over die je ook fysiek moet afsluiten.
Korter voor de brug kan niet, dan kan het vrachtverkeer nergens heen.

Bovendien: fysiek beperken houdt ook bussen en hulpdiensten tegen.
Nog afgezien van het werkverkeer voor de nieuwe brug, die tot aan de laatste afrit voor de brug moeten kunnen komen.

Het kan dus eigenlijk niet fysiek, maar moet dan met permanente controle en bijbehorende bemensing. Nog afgezien van de enorme verkeershinder die het oplevert omdat al het verkeer door de (fysieke) fuik moet.

Ik was afgelopen weekend in Duitsland waar ik ook meerdere van deze fuiken heb gezien. Op een rustige snelweg stroopt het verkeer al enorm op, laat staan op de zeer drukke A27.
sven_engelen
expressweg

De A40 bij Duisburg had dit ook maar hoewel dit verkeershinder heeft veroorzaakt heeft het er wel voor gezorgd dat de brug niet verder preventief afgesloten hoefde te worden omdat de brug nog verder onnodig belast werd. Dat kan hier wel een issue worden. Alleen vandaag al (dank voor de link Attietattie) zijn er weer meer dan 300 vrachtwagens over de brug gereden. Dat is bizar veel. Leuk voor het opstrijken van boetes maar het heeft op de brug gewoon een zwaar drukkend effect. Dan zou ik de verkeershinder toch voor lief nemen en vrachtverkeer actief gaan filteren met een slagboom. Als de brug instort zijn de gevolgen niet te overzien.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

mavas schreef: wo 29 jul 2026, 14:28 Zeker. Maar ik geef alleen aan dat dit mee zou kunnen spelen bij de wegbeheerder. Al heb ik geen flauw idee welke afwegingen RWS maakt.
Aanvullend onderzoek naar de draagkracht wordt momenteel uitgevoerd.

Wellicht is de restlevensduur op basis van de eerste onderzoeken nog niet dusdanig verontrustend dat het acuut tot op de laatste vrachtauto het geweerd moet worden, en het voorlopig maar op de huidige manier gaat. Als de veiligheid uit berekeningen niet aangetoond kan worden betekent het nog niet meteen dat de brug bij de eerstvolgende vrachtwagens al zal instorten.

Ik zie een aantal mogelijke scenario's;

* de brug blijft afgesloten voor vrachtverkeer tot de nieuwe brug in 2031 gereed is
* de brug kan versterkt worden om het tot 2031 te overbruggen
* met maatregelen kan vrachtverkeer weer toegelaten worden (bijvoorbeeld een snelheidsbeperking van 50 km/h op het erop en eraf knallen van het vrachtverkeer te beperken).
Attietattie
2x5 autosnelweg

sven_engelen schreef: wo 29 jul 2026, 14:20 ^^ Liever dat dan instorting van de brug door onnodige belasting van vrachtwagens die willens en wetens doorrijden.
Maak je geen zorgen. Als dat instorten een risico is, gaat er een hek op de brug en komen er echt alleen nog maar hulpdiensten overheen. Daar is RWS echt niet te beroerd voor.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Chris schreef: wo 29 jul 2026, 14:38
mavas schreef: wo 29 jul 2026, 14:28 Zeker. Maar ik geef alleen aan dat dit mee zou kunnen spelen bij de wegbeheerder. Al heb ik geen flauw idee welke afwegingen RWS maakt.
Aanvullend onderzoek naar de draagkracht wordt momenteel uitgevoerd.

Wellicht is de restlevensduur op basis van de eerste onderzoeken nog niet dusdanig verontrustend dat het acuut tot op de laatste vrachtauto het geweerd moet worden, en het voorlopig maar op de huidige manier gaat. Als de veiligheid uit berekeningen niet aangetoond kan worden betekent het nog niet meteen dat de brug bij de eerstvolgende vrachtwagens al zal instorten.

Ik zie een aantal mogelijke scenario's;

* de brug blijft afgesloten voor vrachtverkeer tot de nieuwe brug in 2031 gereed is
* de brug kan versterkt worden om het tot 2031 te overbruggen
* met maatregelen kan vrachtverkeer weer toegelaten worden (bijvoorbeeld een snelheidsbeperking van 50 km/h op het erop en eraf knallen van het vrachtverkeer te beperken).
Optie 4, de bouw van de nieuwe brug gaat men versnellen. 5 jaar om een brug van ruim 800 meter lang te bouwen vind ik zeer lang, want de Oversteek bij Nijmegen werd in 2,5 jaar gebouwd.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Het hele circus van participatie, procedures en aanbesteding duurt inmiddels al zo lang.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge