[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

wellproc
dorpsstraat

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door wellproc »

Rogier schreef: wo 29 jul 2026, 16:47
Optie 4, de bouw van de nieuwe brug gaat men versnellen. 5 jaar om een brug van ruim 800 meter lang te bouwen vind ik zeer lang, want de Oversteek bij Nijmegen werd in 2,5 jaar gebouwd.
Uhm, ik weet niet of je in de gaten hebt wat er precies gebouwd gaat worden, maar daar zie ik weinig ruimte voor versnelling.
Het gaat om een grote stalen boogbrug die als geheel gefabriceerd moet worden. Daarvoor is een werklocatie vereist die nu eerst moet worden gebouwd. Daarna start de bouw van de boog, die na afronding moet worden opgetild en naar pontons geschoven. Dan (met goede omstandigheden) invaren en aflaten op de pijlers (die ook nog gebouwd moeten worden in het water). En dan moet er nog een beweegbare brug worden aangebracht met alle bijbehorende installaties en systemen (aandrijving, bediening, etc.). Dat moet getest worden en aangesloten op de verkeerscentrale en nogmaals getest voor bediening op afstand. En dan kan die nieuwe brug in gebruik genomen worden.

En begint het hele circus opnieuw voor brug 2...
Ervan uitgaande dat er deskundig personeel wordt ingezet bij de aannemer is de bouwtijd geen onzin.

De Oversteek bij Nijmegen is een andere (kleinere) brug. Volgens mij ook een vaste brug en zonder beweegbaar deel. Niet vergelijkbaar in tijd en complexiteit denk ik.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ 5 jaar is, zoals Rogier al schrijft, mijns inziens aan de erg lange kant. De uitdaging zit hem alleen in de bouw van de basculekelder met bijbehorend bewegingswerk en het val. Er zijn al zoveel boogbruggen gebouwd dus dat mag nooit het probleem zijn. Terwijl het montage terrein wordt ingericht kun je de brug al in grote secties voorbouwen waardoor de montagetijd sterk beperkt kan worden.

Ook de lange aanbruggen mag wat dat betreft geen probleem zijn, de enigste uitdaging die ik hier zie is de zettingstijd van de toeleidende weggedeelte. Geen idee hoe slecht de ondergrond daar is waardoor je mogelijk een lange zettingstijd nodig hebt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De tijden zijn ook veranderd, met de uitstroom van oudere werknemers, lagere instroom en Europa-brede concurrentie voor dit soort arbeid, is de tijd van snelle bouwprojecten voorbij: die gaat ook niet meer terugkomen. De bouwhausse van 2010-2017 was de laatste periode dat je grote projecten in 3 jaar kon uitvoeren.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

wellproc schreef: wo 29 jul 2026, 14:31 Fysiek afsluiten zou dan op minimaal 4 locaties moeten (noordzijde 2x A15 en 1x A27, zuidzijde 1x A27). En dan nog hou je op- en afritten over die je ook fysiek moet afsluiten.
Korter voor de brug kan niet, dan kan het vrachtverkeer nergens heen.
A27 vanuit zuiden net voor Werkendam, A27 vanuit noorden net voor Gorinchem-Vesting (voormalig Avelingen). En dan 2x de oprit vanuit die aansluitingen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

^^
En alle vrachtverkeer rijdt dan door tot op die locatie, moet er daar af, de snelweg kruisen en weer terug de andere kant op? Er is geen onderliggende route die ze vanaf daar kunnen nemen.

Het is niet dat het niet kan, maar wel dat ik me afvraag of dat wel gaat werken. Vandaar dat het afsluiten/wegfilteren op de A15 (knooppunt Gorinchem) en bij de A59 (Hooipolder) me logischer lijkt. Maar ook dat is lastig, want er is altijd vrachtverkeer dat toch echt net die ene laatste afrit wel moet hebben (legaal) :heygrr:

In Duitsland zag ik ruim voor de bruggen die afgesloten waren als een sluis/versmalling. Bij een serieuze afrit die uitkwam op een grote onderliggende weg oid. Misschien ben ik te kritisch, maar dat missen we wel in NL langs de A27.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wikipedia schreef:In oktober 2016 kwamen bij inspecties aan de brug haarscheurtjes aan het licht, die ervoor zorgden dat het niet meer verantwoord was om met zware vrachtwagens over de brug te rijden. Rijkswaterstaat besloot uit voorzorg om geen zwaar verkeer meer toe te laten op de brug. Dit hield in dat vrachtverkeer zwaarder dan 3.500 kg moest omrijden via de A2 en A16. De lijnbussen van Arriva werden vervangen door kleine busjes.[3][4][5] In december 2016 konden vrachtauto's en bussen er weer overheen rijden.[6][7]
De problemen met de brug zijn al heel lang bekend, ik vind dan ook dat de politiek vervanging wel naar voren had moeten schuiven. Maar inderdaad, daar koop je nu niets voor...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

wellproc schreef: wo 29 jul 2026, 19:54 ^^
En alle vrachtverkeer rijdt dan door tot op die locatie, moet er daar af, de snelweg kruisen en weer terug de andere kant op? Er is geen onderliggende route die ze vanaf daar kunnen nemen.

Alleen vrachtverkeer dat doorrijdt tot de daadwerkelijke afsluiting. Volgens de website die Attietattie linkte zijn het er pakweg 350-500 per dag.
wellproc schreef: wo 29 jul 2026, 19:54Bij een serieuze afrit die uitkwam op een grote onderliggende weg oid. Misschien ben ik te kritisch, maar dat missen we wel in NL langs de A27.
In 2016 was de controle vanuit het zuiden bij afrit Nieuwendijk omdat je van daaruit de N322 naar Zaltbommel kunt nemen om om te rijden. Eventueel ook nog een optie.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ook maar eens aan de knutsel gegaan. Schematische weergave van het netwerk om makkelijker tot een alternatieve route te komen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bermbord ter grootte van een reguliere voorwegwijzer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

wellproc schreef: wo 29 jul 2026, 18:04
Rogier schreef: wo 29 jul 2026, 16:47
Optie 4, de bouw van de nieuwe brug gaat men versnellen. 5 jaar om een brug van ruim 800 meter lang te bouwen vind ik zeer lang, want de Oversteek bij Nijmegen werd in 2,5 jaar gebouwd.
Uhm, ik weet niet of je in de gaten hebt wat er precies gebouwd gaat worden, maar daar zie ik weinig ruimte voor versnelling.
Het gaat om een grote stalen boogbrug die als geheel gefabriceerd moet worden. Daarvoor is een werklocatie vereist die nu eerst moet worden gebouwd. Daarna start de bouw van de boog, die na afronding moet worden opgetild en naar pontons geschoven. Dan (met goede omstandigheden) invaren en aflaten op de pijlers (die ook nog gebouwd moeten worden in het water). En dan moet er nog een beweegbare brug worden aangebracht met alle bijbehorende installaties en systemen (aandrijving, bediening, etc.). Dat moet getest worden en aangesloten op de verkeerscentrale en nogmaals getest voor bediening op afstand. En dan kan die nieuwe brug in gebruik genomen worden.

En begint het hele circus opnieuw voor brug 2...
Ervan uitgaande dat er deskundig personeel wordt ingezet bij de aannemer is de bouwtijd geen onzin.

De Oversteek bij Nijmegen is een andere (kleinere) brug. Volgens mij ook een vaste brug en zonder beweegbaar deel. Niet vergelijkbaar in tijd en complexiteit denk ik.
https://www.wegenwiki.nl/De_Oversteek

Even wat informatie van de Oversteek opgezocht.
Lengte is ongeveer 1200 meter. Dat is 300 meter langer dan de nieuwe Merwedebrug. De boog heeft een lengte van 285 meter, bijna net zo lang is de geplande boog van de Merwedebrug en de breedte is ruim genoeg voor 5 rijstroken (zonder vluchtstrook, maar de fietspaden zitten aan de binnenzijde van de boog).

Dus de Oversteek is kwa metingen misschien zelfs groter dan 1 van de nieuwe Merwedebruggen. Het enige verschil is de basculebrug, maar het testen duurt echt geen jaren. Ik blijf van mening dat een bouwtijd 5 jaar idioot lang is.

https://www.nationalestaalprijs.nl/proj ... eesperbrug

Hier nog wat informatie mbt de bouw van enkele nieuwe bogen voor bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze bogen zijn in Nederland gebouwd.

Vergeet niet dat men in Oosterrijk en dezelfde tijd een vervangende brug voor de Luegbrucke, de bestaande brug sloopt en daar een tweede brug gaat bouwen.
Daar praat je over een dalbrug van 1800 meter lang, hoogte van 60 meter, gebouwd op een zeer steile helling.
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Nu ik die mooie schematische weergave van Wouter zie: dit moet dus ook al bij Hazeldonk worden aangegeven.

Je zou nog een variant kunnne hebben gezien vanaf Eindhoven, dus met de A2 enA58 doorgetrokken.
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Zouden vanaf Eindhoven veel op dat stukje A27 terecht komen? Is vrij onlogisch in mijn optiek, omdat het meer een zuidwest - noordoost georienteerde lijn is. A2 - A15 is volgens mij regulier al sneller (grofweg Eindhoven - Gorichem)
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Voorlopig worden alleen maar vrachtwagens met een Nederlands kenteken beboet voor het negeren van de gesloten verklaring op de Merwedebrug.
Tot nu toe zijn 96 Nederlandse vrachtwagenchauffeurs bekeurd voor het overtreden van het verbod om over de Merwedebrug bij Gorinchem te rijden. Het negeren van de afsluiting van de brug in de A27 staat (nog) niet op de Europese lijst van verkeersovertredingen, waardoor buitenlandse chauffeurs zonder boete kunnen doorrijden. Dat is tegen het zere been van Nederlandse chauffeurs.

Het Centraal Justitieel Incassobureau meldt dat de regels in Europa binnenkort veranderen. „Met ingang van 2027 wordt de lijst uitgebreid met tien nieuwe feiten, waaronder deze”, zegt een woordvoerster, die erbij vertelt dat vanaf 1 september ook vrachtwagens uit België, Duitsland en Zwitserland op kenteken worden beboet. „Daarover hebben we inmiddels afspraken gemaakt.’’

Overigens is het niet zo dat vrachtwagenchauffeurs uit andere landen helemaal geen boete kunnen krijgen. Wanneer ze de Merwedebrug overrijden, kan de politie hen staande houden en de bekeuring ter plekken uitschrijven.
Bron: https://www.ad.nl/gorinchem/alleen-nede ... ~a61980e9/
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

^^ :schrikreactie: :wall:
Ik mis de clownsmiley...

Maar serieus: hoe kan het zijn dat een verbod in NL om een of ander Europees lijstje niet kan worden gehandhaafd?
En welk feit moet dan toegevoegd worden? 'Negeren tijdelijk verbod Merwedebrug'? Of mag het ook zijn: je niet houden aan de verkeersregels en -tekens in Nederland? Dan ben je in 1x klaar toch? :dyn_hyp:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alle EU landen, plus een aantal andere landen zijn wel aangesloten op Eucaris en het Europese cross-border enforcement boetesysteem. Maar dit blijkt alleen voor bepaalde overtredingen ook daadwerkelijk in de hele EU verhaalbaar te zijn, en een vrachtwagenverbod negeren valt daar kennelijk niet onder. Snelheidshandhaving blijkt een grotere prioriteit te zijn voor de autoriteiten.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dat is toch rechtsongelijkheid? Al die megabedrijven lachen zich een ongeluk met hun in het buitenland geregistreerde wagenpark :?
Berrychello schreef: do 30 jul 2026, 18:23 Nu ik die mooie schematische weergave van Wouter zie: dit moet dus ook al bij Hazeldonk worden aangegeven.

Je zou nog een variant kunnne hebben gezien vanaf Eindhoven, dus met de A2 enA58 doorgetrokken.
Mijn bord was inderdaad bedoeld voor net na Hazeldonk. En ja, ik heb de N65 bewust weggelaten ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: vr 31 jul 2026, 10:15 Snelheidshandhaving blijkt een grotere prioriteit te zijn voor de autoriteiten.
Dan heb ik een oplossing: zet de maximumsnelheid voor vrachtwagens op 0. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De verlenging van de onderdoorgang 'De Kuil' in Vianen is afgerond. Dit is de eerste van zes onderdoorgangen die langer worden gemaakt tussen Houten en Everdingen, zodat de bredere A27 er overheen past.

Afbeelding
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

harry schreef: vr 31 jul 2026, 12:51
Chris schreef: vr 31 jul 2026, 10:15 Snelheidshandhaving blijkt een grotere prioriteit te zijn voor de autoriteiten.
Dan heb ik een oplossing: zet de maximumsnelheid voor vrachtwagens op 0. :mrgreen:
Gaan ze er straks allemaal met 4 km/u overheen rijden ;)
Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool »

wellproc schreef: vr 31 jul 2026, 9:35 Maar serieus: hoe kan het zijn dat een verbod in NL om een of ander Europees lijstje niet kan worden gehandhaafd?
Het kan wel gehandhaaft, de boete kan alleen niet automatisch naar het buitenland.
Maar je kan prima met n zwarte lijst en ANPR scanners op Nederlands grondgebied een politiepatrouille er op af sturen
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Terugblik op de zomerafsluiting.

Link
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat deelt nog wat foto's van de zomerafsluiting.

Het viaduct Grote Haar, waar de noordelijke aansluiting van Gorinchem komt.

Afbeelding

De A27 ter hoogte van de Oude Zederik.

Afbeelding
Rijkswaterstaat schreef:A27: zomerwerkzaamheden Everdingen - Gorinchem succesvol afgerond

Van 22 juni tot en met 3 augustus 2026 voerde Rijkswaterstaat werkzaamheden uit aan de A27 tussen knooppunt Everdingen en knooppunt Gorinchem. In deze periode was de snelweg in verschillende richtingen volledig afgesloten voor het verkeer.

Aannemerscombinatie ALSÉÉN werkte 7 dagen per week in 2 ploegen om de geplande werkzaamheden te voltooien. Ondanks de omvang van de werkzaamheden en de hoge temperaturen kon de A27 dankzij een strakke planning zondagavond 2 augustus weer open voor al het verkeer.

Werkzaamheden tijdens de zomerafsluiting

Tijdens de 6-weekse zomerafsluiting voerde ALSÉÉN vooral voorbereidende werkzaamheden uit voor de verbreding van de A27 Houten - Hooipolder. Zo zijn 2 onderdoorgangen gesloopt en opnieuw gebouwd, is een nieuwe duikerbrug gerealiseerd, zijn nieuwe duikers aangelegd en bestaande duikers vervangen.

Verder is een tijdelijke fietsbrug verplaatst, zijn liggers voor een nieuw viaduct ingehesen, langere portalen geplaatst, verlichting vervangen, funderingen voor geluidschermen aangebracht en is zand aangevoerd voor de toekomstige wegverbreding. Ook plaatste ALSÉÉN nieuwe vangrails en werd nieuwe riolering aangebracht.

‘Wat een werk!’, aldus directeur-generaal Martin Wijnen, die op 30 juli een bezoek bracht aan het project.

Vervolg van het project

Met 6-weekse zomerafsluiting is een belangrijke volgende stap gezet in de verbreding van de A27 Houten - Hooipolder, maar het project is nog lang niet afgerond. We werken samen met ALSÉÉN verder aan onder meer de vervanging en aanpassing van viaducten en bruggen, het verleggen van kabels en leidingen en de plaatsing van nieuwe geluidschermen om de bestaande infrastructuur gereed te maken voor extra rijstroken.

De verbreding van de A27 moet uiteindelijk bijdragen aan een betere doorstroming, meer verkeersveiligheid en een toekomstbestendige verbinding tussen Houten en Hooipolder. De verbreding tussen knooppunt Everdingen en knooppunt Gorinchem is naar verwachting ongeveer in 2029 afgerond.
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... l-afgerond
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Durashift schreef: wo 22 jul 2026, 22:53
het schijnt zo te zijn dat de bebording nog niet optimaal is, zeker niet op de toeleidende (snel)wegen.
(..)

Ik had afgelopen dinsdag mijn eerste adres in Nieuwendijk. Uit automatisme op de nav.knop in de applicatie gedrukt die wij gebruiken en daar zit GM achter..dus kreeg 'automatisch' een route via de Merwedebrug voorgeschoteld. Omdat dit ook in mijn hoofd 'logisch' is duurde het ff een tel bij mij om te bedenken: oh nee, dat gaat niet / mag niet met de vrachtwagen. Dus toen via de A2 het water over en bij Zaltbommel eraf.

Mij viel op dat er, al rijdende dichterbij de A27 komende, geen enkele aanduiding stond dat de A27, richting Gorinchem, voor vrachtverkeer gesloten is. Zelfs niet op toerit naar de A27 kon ik, in de gauwigheid, geen verbodsbord zien staan. :s

Er zijn toch wel enkele industriële gebieden in dat gebied waar toch ook buitenlands vrachtverkeer komt, lijkt mij.

Aan het einde van de dag hetzelfde ervaren bij Raamsdonkveer. Was klaar nabij Louwman & Parqui en ook dan zie je geen enkele bebording dat vrachtverkeer (beter niet) de A27 naar het noorden kan nemen (indien ze verder dan Nieuwendijk willen komen).

Durashift schreef: di 21 jul 2026, 22:20 Langs de A15 wordt met tekstkarren gewerkt: die voor Deil was wat flets qua lichtopbrengst, staat ook nét in de slinger voor de werkzaamheden aan de Meterenboog.. dus valt niet echt goed op.
(..)
Deze tekstkar is vervangen door één geel bord, met het ronde verbodssymbool erop, daaronder A27 Breda en vervolgens advies de A2 te nemen.
Staat nét voor het viaduct over het spoor.. daarna ga je de slinger in voor de Meterenboog werkzaamheden en daarna is er niks meer.. ja, de splitsing naar de A2. Een herhaalbord aldaar (ondanks wellicht de krappe beslisstijd (normering in afstandmeters?) zou mij toch wel zinvol lijken. Pijltje naar rechts erbij in de rechterbovenhoek.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

In "De Gelderlander" en ongetwijfeld ook alle ander DPG bladen staat een interessant verhaal over wat het vrachtverkeer doet met de bogen van de Merwedebruggen. https://www.gelderlander.nl/brabant/met ... ~ae391601/ voor het interview met een duidelijke uitleg van de TU Delft professor over waar de problemen zitten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Aardig artikel, alhoewel niet echt heel veel diepgang.

Het verschil tussen vrachtwagens en auto's worden denk ik niet genoeg uitgelegd. Het effect van een vrachtwagen is niet dat van 30 auto's, het is veel groter. Dit is iets wat in de communicatie meegenomen kan worden om begrip of kennis te kweken, en tegelijkertijd angst tegen het rijden over de brug die afgesloten is voor vrachtwagens weg te nemen. Voor een leek is dat verschil in dynamische last niet duidelijk.

Ze noemen vaak wel 'er rijden nu veel meer vrachtwagens overheen dan in de jaren 50 voorzien was'. Dat klopt, maar geeft ook niet zoveel context. Ik denk dat de gemiddelde lezer geen flauw benul heeft wat veel of weinig vrachtwagens zijn. Noem dat er 14.000 vrachtwagens per dag, en dus meer dan 5 miljoen per jaar overheen rijden, en het geeft wat meer context. Ook in relatie tot 'oh my god in een week tijd zijn er al 3000 vrachtwagens toch overheen gereden'. Als je dit kan duiden tot de circa 100.000 die er normaal in een week overheen rijden. 3000 vrachtwagens die het verbod negeren is dan toch een vermindering van 97%. Dat geeft een heel ander beeld dan enkel een cijfer wat een leek niet in context kan zetten tot wat normaal is.

Je ziet wel wat discussie ontstaan over het gewicht vs de piekbelasting die op de brug ontstaat. 40 of 50 ton is het gewicht, maar als het probleem vooral het erop en eraf rijden is (wat op een stalen brug met veel geweld gaat), dan kan dat ook duidelijk gemaakt worden voor de lezers. Vaak wordt enkel gedacht dat 40 of 50 ton het probleem is, terwijl het waarschijnlijk vooral ook de combinatie van 50 ton én met 80 km/h op de brug knallen is. Mocht de brug toch nog heropenen voor vrachtverkeer met een lage maximumsnelheid (zoals soms in Duitsland) dan is dat ook iets om te communiceren waarom dat is.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ik denk dat het voor de 'gemiddelde' lezer toch wel wat duiding geeft.

Ik lees daarin dat zelfs de huidige generatie ingenieurs een nieuwe brug bouwen interessanter vinden dan bestaande te renoveren.
Dus die politici die de keuzes moeten maken zijn daarin dus niet uniek.. (helaas).

Eind vorige eeuw zal het maximum aantal te voorziene vrachtwagens over de brug ook al wel meer geweest zijn dan destijds in de jaren 50, van die eeuw, voorzien. In de tussentijd hád er misschien een nieuwe brug kunnen liggen. :dontknow:
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

In de jaren zestig waren in de sterkte eisen van bruggen niet het effect vsn vermoeiing opgenomen en dat laatste nekt de stalenbruggen met name.
Versterking is denk ik wel mogelijk, maar zeer ingrijpend, duur en mogelijk moet de brug dan langdurig dicht.
Persoonlijk zou ik dan inzetten om de bouw van de nieuwe brug flink te versnellen.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Weet niet of het al bekend was, maar op de A12 grens -> Arnhem staan er na :KP: Oud-Dijk wel een stuk of 6 borden in vooral Slavische / "Oost Europese" talen die wijzen op malheur van de Merwedebrug.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ tja.. dan zal men dat op de A50, bij Valburg nog ff moeten herhalen, denk ik.

Ik weet niet wat de gedachte erachter is.. maar denk dat het wel vergeten is als men in de contreien van de brug komt, zeker als er eerst al ergens anders is gelost / geladen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik las in het NRC, in een artikel over Damen (defensie) shipyard's dat hun werf in Vlissingen, ooit als de Schelde begonnen, in de jaren 30 van de vorige eeuw bruggen is gaan bouwen omdat er geen werk vanuit de overheid (defensie) kwam.

Wel, door het afblazen van die order uit Duitsland, voor zes fregratten, hebben ze nu weer weinig te doen in Vlissingen.
Misschien een idee om weer naar bruggenbouw terug te keren? ;)
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

GuteFahrt schreef: zo 09 aug 2026, 22:23 Weet niet of het al bekend was, maar op de A12 grens -> Arnhem staan er na :KP: Oud-Dijk wel een stuk of 6 borden in vooral Slavische / "Oost Europese" talen die wijzen op malheur van de Merwedebrug.
Iets soortgelijks bij Hazeldonk op de A16.

Edit: ik zag vrijdagmiddag overigens geen vrachtwagens op de brug en ook zeer weinig vrachtverkeer in de toeleidende wegdelen. Naleving lijkt dus wel stuk beter geworden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

GuteFahrt schreef: zo 09 aug 2026, 22:23 Weet niet of het al bekend was, maar op de A12 grens -> Arnhem staan er na :KP: Oud-Dijk wel een stuk of 6 borden in vooral Slavische / "Oost Europese" talen die wijzen op malheur van de Merwedebrug.
Ik las iets over borden met 10 talen die geplaatst zouden worden bij een aantal grensovergangen. Ik heb er nog geen foto van gezien.