Uhm, ik weet niet of je in de gaten hebt wat er precies gebouwd gaat worden, maar daar zie ik weinig ruimte voor versnelling.Rogier schreef: wo 29 jul 2026, 16:47
Optie 4, de bouw van de nieuwe brug gaat men versnellen. 5 jaar om een brug van ruim 800 meter lang te bouwen vind ik zeer lang, want de Oversteek bij Nijmegen werd in 2,5 jaar gebouwd.
Het gaat om een grote stalen boogbrug die als geheel gefabriceerd moet worden. Daarvoor is een werklocatie vereist die nu eerst moet worden gebouwd. Daarna start de bouw van de boog, die na afronding moet worden opgetild en naar pontons geschoven. Dan (met goede omstandigheden) invaren en aflaten op de pijlers (die ook nog gebouwd moeten worden in het water). En dan moet er nog een beweegbare brug worden aangebracht met alle bijbehorende installaties en systemen (aandrijving, bediening, etc.). Dat moet getest worden en aangesloten op de verkeerscentrale en nogmaals getest voor bediening op afstand. En dan kan die nieuwe brug in gebruik genomen worden.
En begint het hele circus opnieuw voor brug 2...
Ervan uitgaande dat er deskundig personeel wordt ingezet bij de aannemer is de bouwtijd geen onzin.
De Oversteek bij Nijmegen is een andere (kleinere) brug. Volgens mij ook een vaste brug en zonder beweegbaar deel. Niet vergelijkbaar in tijd en complexiteit denk ik.