Dat is nog wat. Op de andere borden bij deze afrit staat nog alleen Sleeuwijk.
[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart
Moderator: Moderatoren
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
djiwie
- verkeersader
Die tekstkarren en de borden bovenop het viaduct zijn afgelopen week nog geplaatst (zag ze zelf zondag, week daarvoor er ook gereden en toen was dat nog niet).
-
Wouter N14
- Moderator
Van al dat geld van die onnodige borden voor een onnodige afsluiting hadden ze ook al lang die afgeschreven borden kunnen vervangen. Armzalige bende is het.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik vind de afsluiting duidelijker aangegeven dan destijds op de A7 bij Purmerend. Netjes zo!
-
Ernie
- dorpsstraat
Aan de grens bij Hazeldonk staan voor Galder ook borden in allerlei talen.
-
IIVQ
- autoweg
via de buren:
https://www.gelderlander.nl/brabant/ont ... ~a74e1872/
Flixbussen worden als lijnbussen gezien en worden dus onterecht beboet op de Merwedebrug.
Kennelijk is er een ontheffing voor lijnbussen. Maar Flixbussen rijden met touringcars, die zijn i.h.a. een stuk zwaarder dan reguliere OV-bussen, ik heb wel eens gehoord 17 vs 12 ton gemiddeld.
Flixbus maakt m.i. [ge/mis]bruik van de wettelijke definitie van lijnbus. Dat is natuurlijk hun goed recht.
M.i. had de wegbeheerder (Rijkswaterstaat) dit beter kunnen afbakenen door alleen de lijnbussen van de twee naburige concessies plus de daarin opgenoomen te gedogen buslijnen (zoals Brabantliners) toe te staan.
Flixbussen worden als lijnbussen gezien en worden dus onterecht beboet op de Merwedebrug.
Kennelijk is er een ontheffing voor lijnbussen. Maar Flixbussen rijden met touringcars, die zijn i.h.a. een stuk zwaarder dan reguliere OV-bussen, ik heb wel eens gehoord 17 vs 12 ton gemiddeld.
Flixbus maakt m.i. [ge/mis]bruik van de wettelijke definitie van lijnbus. Dat is natuurlijk hun goed recht.
M.i. had de wegbeheerder (Rijkswaterstaat) dit beter kunnen afbakenen door alleen de lijnbussen van de twee naburige concessies plus de daarin opgenoomen te gedogen buslijnen (zoals Brabantliners) toe te staan.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
JB81
- autoweg
Flixbus heeft geen stops in de wijde omgeving van Gorinchem en zou prima om kunnen rijden. De bussen van Arriva vanuit Den Bosch en Oosterhout bedienen ook nog een heleboel tussengelegen dorpjes en dat maakt de impact een stuk groter als je niet meer in Gorinchem kunt komen. Dat zou misschien nog op te vangen kunnen zijn met taxibusjes, maar met name in de schoolspits zijn die er waarschijnlijk niet voldoende beschikbaar.
-
Durashift
- expressweg
Wel interessant om te weten dat er dus geen ANPR camera's hangen. Kennelijk zijn die dan toch nog een stukje duurder.. had ik niet verwacht.
Enfin, ik hoop dat men bij Rijkswaterstaat dan ook de andere 'lijn'busdiensten op het doorlatingslijstje heeft gezet (blabla car en er is er nog eentje, d8 ik).
Enfin, ik hoop dat men bij Rijkswaterstaat dan ook de andere 'lijn'busdiensten op het doorlatingslijstje heeft gezet (blabla car en er is er nog eentje, d8 ik).
-
Victor
- autoweg
Die rijden niet op dit traject. Maar, ze zouden het inderdaad wel mogen.boe! schreef: za 22 aug 2026, 11:27 terwijl een 22 ton zware dubbel gelede streekbus wel is toegestaan.
-
IIVQ
- autoweg
Nee. Die dubbelgelede bussen mogen slechts met ontheffing van de wegbeheerder rijden op heel specifieke routes.
-
Chris
- Moderator
Waarschijnlijk vooral vanwege de lengte, en niet vanwege de massa. Zelfs een Urbino 24 elektrische dubbelgelede bus komt nog niet aan 40 ton inclusief passagiers (26 - 28 ton leeg). Overigens ook niet een ideaal gewicht om over de Merwedebrug te sturen.
-
IIVQ
- autoweg
Langer dan 18,75m mag je niet zijn. Voor vrachtwagens is er de LZV-ontheffing. Ik was bettokken bij het begin van de implementatie van de busconcessie Utrecht, toen was lang onduidelijk wie die ontheffing moest afgeven. Ik heb de uitkomst niet meer meegekregen.Chris schreef: za 22 aug 2026, 22:02 Waarschijnlijk vooral vanwege de lengte, en niet vanwege de massa. Zelfs een Urbino 24 elektrische dubbelgelede bus komt nog niet aan 40 ton inclusief passagiers (26 - 28 ton leeg). Overigens ook niet een ideaal gewicht om over de Merwedebrug te sturen.
-
Chris
- Moderator
Ik kwam deze op Facebook tegen. A7 bij Bad Nieuweschans.

Volgens mij is dit Litouws

Pools

Volgens mij is dit Litouws

Pools

-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Wel bijzonder dat dit al vanaf de A7 in Groningen wordt aangegeven. 
-
djiwie
- verkeersader
Over die camera's. Volgens mij wordt er gehandhaafd via camera's op dit portaal (aan beide zijden hangt een camera). Matige foto die ik gistermiddag maakte:

Op streetview zie ik ook al camera's. Dus wellicht worden bestaande camera's ingezett? Ik heb afgelopen tijd geen andere camera's zien hangen op of rondom de brug (behalve die bij het beweegbare deel).
De hele week is er overigens in beide richtingen ook een
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
djiwie
- verkeersader
Die hangen er naar mijn weten (nog) niet. Ik heb de afgelopen weken meerdere keren over dit traject gereden en geen ANPR camera's gezien.
-
Durashift
- expressweg
IIVQ schreef: za 22 aug 2026, 10:47 via de buren:
(..)
-
Durashift
- expressweg
Resultaat van de (fysieke) handhavingsweek;
(..) Normaal gesproken rijden er zo'n 18.000 vrachtwagens per dag over de Merwedebrug, liet een woordvoerder van Rijkswaterstaat eerder weten. Sinds het verbod daalde dat aantal sterk, naar zo'n 570 per dag. "Maar het moet naar nul", stelde de woordvoerder. (..)[/quote]
Half uurtje nodig per staandehouding i.v.m. taalbarriëre.
Aantal zware voertuigen die het verbod (nog) negeren is flink gedaald maar nog niet nul.(..)Rijkswaterstaat heeft vorige week 215 boetes van 500 euro uitgedeeld aan bestuurders van vrachtwagens en touringcars die ondanks een verbod op de Merwedebrug reden. De handhavingsactie op de verzwakte brug bij Gorinchem duurde een week. (..)
(..) Normaal gesproken rijden er zo'n 18.000 vrachtwagens per dag over de Merwedebrug, liet een woordvoerder van Rijkswaterstaat eerder weten. Sinds het verbod daalde dat aantal sterk, naar zo'n 570 per dag. "Maar het moet naar nul", stelde de woordvoerder. (..)[/quote]
Half uurtje nodig per staandehouding i.v.m. taalbarriëre.
https://nos.nl/artikel/2628186-ruim-200 ... erwedebrug(..)Op de eerste dag dat motoragenten de overtreders actief van de weg haalden, werden al 34 boetes uitgedeeld. "Het proces is vrij arbeidsintensief", zei Rijkswaterstaat. Omdat het vaak om buitenlandse bestuurders ging, was er een tolk nodig en duurde de afhandeling ongeveer een half uur per voertuig.(..)
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dat is misschien ook een goed idee: gewoon in alle talen aangeven dat de A27 helemaal afgesloten is.
Behalve in het Nederlands, waar dan staat dat het alleen voor vrachtwagens is.
Nieuwe invulling van het begrip taalbarrière.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Chris
- Moderator
Twee foto's van de Facebookpagina 'Merwedebrug A27'.

-
PeterSchoeber
- autoweg
Kan mij nog uit de bouwperiode van de Werkspoorbrug herinneren dat er erg dikke buispalen de grond in gingen voor de tijdelijke boogsteunpunten.
88437105-36971 Utrecht Demka 29 juni 2001 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
en
88437131-37027 Utrecht Demka 29 juni 2001 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
De buispalen zitten erin en worden gevuld met beton.
98402039-37213 Utrecht Demka 20 juli 2001 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
Er is behoorlijk wat meerwerk op het contract. Een paar keer per maand is er wel een wijziging van een paar ton vanwege allerlei onvoorzien werk, of details die vergeten waren.
Op de totale contractwaarde is dit ook bij elkaar procentueel niet een enorme afwijking, maar deze wijzigingen zijn pas na de tweede fase van het tweefasencontract boven tafel gekomen.
Overigens zie je dit bij meer contracten.
Dit zijn alle wijzigingen op het contract Everdingen - Hooipolder van de afgelopen 4 maanden:

De details van de laatste wijziging:
De volgende noodzakelijke werkzaamheden zijn aanvullend op het contract A27 HHZ: Het betreft onder andere: Herstel aan verlichting om de nachtelijke werkzaamheden uit te voeren, herstel betonschade t.b.v. de (start) van de werkzaamheden aan Steenenhoek. Deze werkzaamheden buiten de scope maken geen onderdeel uit van het contract.
€ 181.542 aan meerwerk
De meeste wijzigingen zijn overigens niet echt interessant om hier een bericht voor te maken, maar het totaal aantal mutaties op dit soort contracten wordt wel steeds groter.
Op de totale contractwaarde is dit ook bij elkaar procentueel niet een enorme afwijking, maar deze wijzigingen zijn pas na de tweede fase van het tweefasencontract boven tafel gekomen.
Overigens zie je dit bij meer contracten.
Dit zijn alle wijzigingen op het contract Everdingen - Hooipolder van de afgelopen 4 maanden:

De details van de laatste wijziging:
De volgende noodzakelijke werkzaamheden zijn aanvullend op het contract A27 HHZ: Het betreft onder andere: Herstel aan verlichting om de nachtelijke werkzaamheden uit te voeren, herstel betonschade t.b.v. de (start) van de werkzaamheden aan Steenenhoek. Deze werkzaamheden buiten de scope maken geen onderdeel uit van het contract.
€ 181.542 aan meerwerk
De meeste wijzigingen zijn overigens niet echt interessant om hier een bericht voor te maken, maar het totaal aantal mutaties op dit soort contracten wordt wel steeds groter.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Maakt dat projecten niet duurder? Bij de door jouw aangehaalde mededelingen zitten er een paar bij waarvan ik zou denken dat dit al meteen in de scope had kunnen zitten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Victor
- autoweg
-
captain007
- Forumbeheerder
Er is denk ik zoveel achterstallig onderhoud dat men dat eerst moet uitvoeren om werkzaamheden uit te voeren. Verlichting is daar zoiets van, maar misschien ook defecte matrixborden om afzettingen te plaatsen. Hier gaat men steeds vaker met de huidige onderhoudstoestand tegenaan lopen.Vinny schreef: zo 30 aug 2026, 11:01 Maakt dat projecten niet duurder? Bij de door jouw aangehaalde mededelingen zitten er een paar bij waarvan ik zou denken dat dit al meteen in de scope had kunnen zitten.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Een paar plaatjes geschoten op rond de Merwedebrug:

A27 - Merwedebrug, gezien vanaf strandje bij de NATO-brug by DutchRoadMovies, on Flickr
Op de brug:
Bij de NATO-brugpijlers:
Ik dacht nu ik daar toch ben, ik loop er even heen. En vanaf dat punt ook mooi uitzicht op de Merwedebrug.
Nog wat foto's van overleden wegwijzers, borden voor het vrachtwagenverbod en combinatie daarvan:
Het fietspad aan de andere zijde is niet meer toegankelijk, de toeleidende paden zijn volledig afgebroken vanwege het bouwwerf voor de nieuwe brug.

A27 - Merwedebrug, gezien vanaf strandje bij de NATO-brug by DutchRoadMovies, on Flickr
Op de brug:
- SPOILER: TOON
Bij de NATO-brugpijlers:
Ik dacht nu ik daar toch ben, ik loop er even heen. En vanaf dat punt ook mooi uitzicht op de Merwedebrug.
Nog wat foto's van overleden wegwijzers, borden voor het vrachtwagenverbod en combinatie daarvan:
Het fietspad aan de andere zijde is niet meer toegankelijk, de toeleidende paden zijn volledig afgebroken vanwege het bouwwerf voor de nieuwe brug.
-
Chris
- Moderator
Mooie update. Op de foto van de middenpijlers zie je ook mooi de puntoplegging en hoe weinig contact de bovenbouw eigenlijk met de onderbouw heeft. Puntopleggingen is een kenmerk van pre-jaren 60 ontwerp, daarna is dat nog weinig gebruikt, bijna alles zijn potopleggingen of rubberen / teflon blokopleggingen.
Die tijdelijke noodbrug is voor zover bekend één keer getest, al heb ik daar nooit beelden van gezien. Kan je daar een beetje makkelijk bij komen? Of alleen nu het water heel laag staat?
Die tijdelijke noodbrug is voor zover bekend één keer getest, al heb ik daar nooit beelden van gezien. Kan je daar een beetje makkelijk bij komen? Of alleen nu het water heel laag staat?
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Het fietspad vanaf de brug volgen de dijk op richting Sleeuwijk. Er ligt dan een schelpenpaadje richting de pijlers, er is makkelijk heen te lopen. Hoe de situatie daar is na een tijd nat weer weet ik niet.
Wel opvallend dat de Merwedebrug in zo'n slechte staat is dat vrachtverkeer er niet meer overheen mag terwijl de Keizersveerbrug deze problemen niet heeft. Die vakwerkdelen zijn nog van de Moerdijkbrug, veel ouder dan de Merwedebrug. Zou zo'n vakwerkbrug degelijker zijn dan een boogbrug of is de Merwedebrug gewoon goedkopere bouw geweest destijds.
Wel opvallend dat de Merwedebrug in zo'n slechte staat is dat vrachtverkeer er niet meer overheen mag terwijl de Keizersveerbrug deze problemen niet heeft. Die vakwerkdelen zijn nog van de Moerdijkbrug, veel ouder dan de Merwedebrug. Zou zo'n vakwerkbrug degelijker zijn dan een boogbrug of is de Merwedebrug gewoon goedkopere bouw geweest destijds.