[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door harry »

Victor schreef: wo 19 aug 2026, 21:49Werl nc'am ...
Dat is nog wat. Op de andere borden bij deze afrit staat nog alleen Sleeuwijk.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
djiwie
verkeersader

Bericht door djiwie »

Die tekstkarren en de borden bovenop het viaduct zijn afgelopen week nog geplaatst (zag ze zelf zondag, week daarvoor er ook gereden en toen was dat nog niet).
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Van al dat geld van die onnodige borden voor een onnodige afsluiting hadden ze ook al lang die afgeschreven borden kunnen vervangen. Armzalige bende is het.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik vind de afsluiting duidelijker aangegeven dan destijds op de A7 bij Purmerend. Netjes zo!
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

Aan de grens bij Hazeldonk staan voor Galder ook borden in allerlei talen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

via de buren:

https://www.gelderlander.nl/brabant/ont ... ~a74e1872/

Flixbussen worden als lijnbussen gezien en worden dus onterecht beboet op de Merwedebrug.

Kennelijk is er een ontheffing voor lijnbussen. Maar Flixbussen rijden met touringcars, die zijn i.h.a. een stuk zwaarder dan reguliere OV-bussen, ik heb wel eens gehoord 17 vs 12 ton gemiddeld.
Flixbus maakt m.i. [ge/mis]bruik van de wettelijke definitie van lijnbus. Dat is natuurlijk hun goed recht.

M.i. had de wegbeheerder (Rijkswaterstaat) dit beter kunnen afbakenen door alleen de lijnbussen van de twee naburige concessies plus de daarin opgenoomen te gedogen buslijnen (zoals Brabantliners) toe te staan.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Dan ga je een touringcar van 17 ton verbieden, terwijl een 22 ton zware dubbel gelede streekbus wel is toegestaan.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Flixbus heeft geen stops in de wijde omgeving van Gorinchem en zou prima om kunnen rijden. De bussen van Arriva vanuit Den Bosch en Oosterhout bedienen ook nog een heleboel tussengelegen dorpjes en dat maakt de impact een stuk groter als je niet meer in Gorinchem kunt komen. Dat zou misschien nog op te vangen kunnen zijn met taxibusjes, maar met name in de schoolspits zijn die er waarschijnlijk niet voldoende beschikbaar.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Wel interessant om te weten dat er dus geen ANPR camera's hangen. Kennelijk zijn die dan toch nog een stukje duurder.. had ik niet verwacht.

Enfin, ik hoop dat men bij Rijkswaterstaat dan ook de andere 'lijn'busdiensten op het doorlatingslijstje heeft gezet (blabla car en er is er nog eentje, d8 ik).
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

boe! schreef: za 22 aug 2026, 11:27 terwijl een 22 ton zware dubbel gelede streekbus wel is toegestaan.
Die rijden niet op dit traject. Maar, ze zouden het inderdaad wel mogen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Nee. Die dubbelgelede bussen mogen slechts met ontheffing van de wegbeheerder rijden op heel specifieke routes.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Waarschijnlijk vooral vanwege de lengte, en niet vanwege de massa. Zelfs een Urbino 24 elektrische dubbelgelede bus komt nog niet aan 40 ton inclusief passagiers (26 - 28 ton leeg). Overigens ook niet een ideaal gewicht om over de Merwedebrug te sturen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Chris schreef: za 22 aug 2026, 22:02 Waarschijnlijk vooral vanwege de lengte, en niet vanwege de massa. Zelfs een Urbino 24 elektrische dubbelgelede bus komt nog niet aan 40 ton inclusief passagiers (26 - 28 ton leeg). Overigens ook niet een ideaal gewicht om over de Merwedebrug te sturen.
Langer dan 18,75m mag je niet zijn. Voor vrachtwagens is er de LZV-ontheffing. Ik was bettokken bij het begin van de implementatie van de busconcessie Utrecht, toen was lang onduidelijk wie die ontheffing moest afgeven. Ik heb de uitkomst niet meer meegekregen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kwam deze op Facebook tegen. A7 bij Bad Nieuweschans.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij is dit Litouws
Afbeelding

Pools
Afbeelding
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Wel bijzonder dat dit al vanaf de A7 in Groningen wordt aangegeven. :o
djiwie
verkeersader

Bericht door djiwie »

^^ Waarschijnlijk bij iedere grensovergang, inmiddels?

Over die camera's. Volgens mij wordt er gehandhaafd via camera's op dit portaal (aan beide zijden hangt een camera). Matige foto die ik gistermiddag maakte:
Afbeelding

Op streetview zie ik ook al camera's. Dus wellicht worden bestaande camera's ingezett? Ik heb afgelopen tijd geen andere camera's zien hangen op of rondom de brug (behalve die bij het beweegbare deel).

De hele week is er overigens in beide richtingen ook een :DVM90: :DVM70: combinatie voor enkele portal. Wellicht voor de handhaving?
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ dat zijn klassieke overzichtscamera’s voor het verkeersmanagement. Daar valt mee te handhaven maar dat is dan een handmatige exercitie, steekproefsgewijs dus. Voor automatische handhaving zou ik eerder verwachten dat ze ANPR camera’s in gaan zetten, die zijn een per rijstrook, zoals bij de grensovergangen.
djiwie
verkeersader

Bericht door djiwie »

Die hangen er naar mijn weten (nog) niet. Ik heb de afgelopen weken meerdere keren over dit traject gereden en geen ANPR camera's gezien.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Uit onderstaand artikel blijkt dat er nog geen ANPR camera's staan en dat er een Rijkswaterstaat medewerker (boa?) de camera's uitkijkt en dan kentekens doorgeeft aan het CJIB.
IIVQ schreef: za 22 aug 2026, 10:47 via de buren:

https://www.gelderlander.nl/brabant/ont ... ~a74e1872/

Flixbussen worden als lijnbussen gezien en worden dus onterecht beboet op de Merwedebrug.

(..)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Resultaat van de (fysieke) handhavingsweek;
(..)Rijkswaterstaat heeft vorige week 215 boetes van 500 euro uitgedeeld aan bestuurders van vrachtwagens en touringcars die ondanks een verbod op de Merwedebrug reden. De handhavingsactie op de verzwakte brug bij Gorinchem duurde een week. (..)
Aantal zware voertuigen die het verbod (nog) negeren is flink gedaald maar nog niet nul.

(..) Normaal gesproken rijden er zo'n 18.000 vrachtwagens per dag over de Merwedebrug, liet een woordvoerder van Rijkswaterstaat eerder weten. Sinds het verbod daalde dat aantal sterk, naar zo'n 570 per dag. "Maar het moet naar nul", stelde de woordvoerder. (..)[/quote]

Half uurtje nodig per staandehouding i.v.m. taalbarriëre.
(..)Op de eerste dag dat motoragenten de overtreders actief van de weg haalden, werden al 34 boetes uitgedeeld. "Het proces is vrij arbeidsintensief", zei Rijkswaterstaat. Omdat het vaak om buitenlandse bestuurders ging, was er een tolk nodig en duurde de afhandeling ongeveer een half uur per voertuig.(..)
https://nos.nl/artikel/2628186-ruim-200 ... erwedebrug
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Durashift schreef: ma 24 aug 2026, 23:21 taalbarriëre
Dat is misschien ook een goed idee: gewoon in alle talen aangeven dat de A27 helemaal afgesloten is.
Behalve in het Nederlands, waar dan staat dat het alleen voor vrachtwagens is.

Nieuwe invulling van het begrip taalbarrière. :)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Twee foto's van de Facebookpagina 'Merwedebrug A27'.

Afbeelding

Afbeelding
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Het montageterrein voor de beide boogbruggen schiet al aardig op. De heistelling links in beeld zal bezig zijn met het heien van palen voor het opvangen van de krachten in het boogsteunpunt. Omdat de hele brug, aan beide zijde, uiteindelijk het totale gewicht moet afdragen op/via het begin van de boog kun je boogsteunpunten, qua krachtwerking, vergelijken met de krachten die er op een landhoofd werken.

Kan mij nog uit de bouwperiode van de Werkspoorbrug herinneren dat er erg dikke buispalen de grond in gingen voor de tijdelijke boogsteunpunten.

Afbeelding88437105-36971 Utrecht Demka 29 juni 2001
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
en
Afbeelding88437131-37027 Utrecht Demka 29 juni 2001

De buispalen zitten erin en worden gevuld met beton.
Afbeelding98402039-37213 Utrecht Demka 20 juli 2001
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is behoorlijk wat meerwerk op het contract. Een paar keer per maand is er wel een wijziging van een paar ton vanwege allerlei onvoorzien werk, of details die vergeten waren.

Op de totale contractwaarde is dit ook bij elkaar procentueel niet een enorme afwijking, maar deze wijzigingen zijn pas na de tweede fase van het tweefasencontract boven tafel gekomen.

Overigens zie je dit bij meer contracten.

Dit zijn alle wijzigingen op het contract Everdingen - Hooipolder van de afgelopen 4 maanden:
Afbeelding

De details van de laatste wijziging:

De volgende noodzakelijke werkzaamheden zijn aanvullend op het contract A27 HHZ: Het betreft onder andere: Herstel aan verlichting om de nachtelijke werkzaamheden uit te voeren, herstel betonschade t.b.v. de (start) van de werkzaamheden aan Steenenhoek. Deze werkzaamheden buiten de scope maken geen onderdeel uit van het contract.

€ 181.542 aan meerwerk

De meeste wijzigingen zijn overigens niet echt interessant om hier een bericht voor te maken, maar het totaal aantal mutaties op dit soort contracten wordt wel steeds groter.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Maakt dat projecten niet duurder? Bij de door jouw aangehaalde mededelingen zitten er een paar bij waarvan ik zou denken dat dit al meteen in de scope had kunnen zitten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Vinny schreef: zo 30 aug 2026, 11:01 Maakt dat projecten niet duurder?
Joh... :p
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Vinny schreef: zo 30 aug 2026, 11:01 Maakt dat projecten niet duurder? Bij de door jouw aangehaalde mededelingen zitten er een paar bij waarvan ik zou denken dat dit al meteen in de scope had kunnen zitten.
Er is denk ik zoveel achterstallig onderhoud dat men dat eerst moet uitvoeren om werkzaamheden uit te voeren. Verlichting is daar zoiets van, maar misschien ook defecte matrixborden om afzettingen te plaatsen. Hier gaat men steeds vaker met de huidige onderhoudstoestand tegenaan lopen.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Een paar plaatjes geschoten op rond de Merwedebrug:

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, gezien vanaf strandje bij de NATO-brug by DutchRoadMovies, on Flickr

Op de brug:
SPOILER: TOON

Afbeelding
A27- Merwedebrug Gorinchemse zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug fietspad en aansluiting aan de Gorinchemse zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, bouwwerf aan de Gorinchemze zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, bouwwerf aan de Gorinchemze zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, basculedeel rijdek fietspad by DutchRoadMovies, on Flickr
Er zitten slechte plekken in het houten dek.

Afbeelding
DSCN7464 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, rijdek basculedeel by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, kijkend in de richting Werkendam by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, bovenzijde boog by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7429 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7431 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug en zicht op de Boven-Merwede by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, Sleeuwijkse zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, kijkend in de richting Gorinchem by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, vws by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, Sleeuwijkse zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Bij de NATO-brugpijlers:
Ik dacht nu ik daar toch ben, ik loop er even heen. En vanaf dat punt ook mooi uitzicht op de Merwedebrug.

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, gezien vanaf strandje bij de NATO-brug by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, middenpijler by DutchRoadMovies, on Flickr
Middenpijler, iets wat de nieuwe brug niet zal hebben.

Afbeelding
A27 - Merwedebrug. De pijlers van de NATO-brug by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7445 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7444 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7443 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A27 - Merwedebrug, brugpijler NATO-brug by DutchRoadMovies, on Flickr
Er staat nog een pijlertje moederziel alleen op het eiland midden in in de Merwede. Foto vanaf de Merwedebrug genomen.

Nog wat foto's van overleden wegwijzers, borden voor het vrachtwagenverbod en combinatie daarvan:

Afbeelding
A27 - Wegwijzers knp Gorinchem by DutchRoadMovies, on Flickr
Tiel houdt stand

Afbeelding
DSCN7470 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7473 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7474 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7475 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7476 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7477 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7478 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN7479 by DutchRoadMovies, on Flickr
Ik heb tijdens de wandeling op en bij de brug ook geen vrachtwagen gezien. Vorige keer dat ik over die brug liep, paar jaar geleden alweer, was vrachtverkeer dat over de brug dendert goed te voelen, de brug rammelt dan flink.
Het fietspad aan de andere zijde is niet meer toegankelijk, de toeleidende paden zijn volledig afgebroken vanwege het bouwwerf voor de nieuwe brug.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mooie update. Op de foto van de middenpijlers zie je ook mooi de puntoplegging en hoe weinig contact de bovenbouw eigenlijk met de onderbouw heeft. Puntopleggingen is een kenmerk van pre-jaren 60 ontwerp, daarna is dat nog weinig gebruikt, bijna alles zijn potopleggingen of rubberen / teflon blokopleggingen.

Die tijdelijke noodbrug is voor zover bekend één keer getest, al heb ik daar nooit beelden van gezien. Kan je daar een beetje makkelijk bij komen? Of alleen nu het water heel laag staat?
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Het fietspad vanaf de brug volgen de dijk op richting Sleeuwijk. Er ligt dan een schelpenpaadje richting de pijlers, er is makkelijk heen te lopen. Hoe de situatie daar is na een tijd nat weer weet ik niet.

Wel opvallend dat de Merwedebrug in zo'n slechte staat is dat vrachtverkeer er niet meer overheen mag terwijl de Keizersveerbrug deze problemen niet heeft. Die vakwerkdelen zijn nog van de Moerdijkbrug, veel ouder dan de Merwedebrug. Zou zo'n vakwerkbrug degelijker zijn dan een boogbrug of is de Merwedebrug gewoon goedkopere bouw geweest destijds.