[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit onherroepelijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: A27 KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Hajo » vr 12 okt 2007, 14:08

Ik zie het meest in een 2x3 verbreding over het gehele traject.
Donateur Vereniging Wegenforum

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 12 okt 2007, 15:13

^^ Met ruimtereservering op de drukste/turbulentste plekken voor 4+4 zou ik daarmee akkoord gaan. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 12 okt 2007, 18:14

De A27 is in een paar jaar tijd in een verkeersinfarct veranderd. Het is echt rampzalig zo langzamerhand.
De autogordel: een band voor het leven.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 16 okt 2007, 23:50

waldo79 schreef:Beetje zonde zo'n hoge snelweg in een open gebied...
Mee eens! Die HogeSnelWeg moet mee experimenteren in stedelijk gebied. Daarbij is de stedelijkheid te versterken alsmede het grondgebruik. De omgeving leent zich er bovendien beter voor.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 31 okt 2007, 17:51

[url=http://www.hetkontakt.nl/alblasserwaard]het Kontakt[/url] (30-10-2007) schreef:Tol alleen acceptabel bij een snelle aanpak Merwedebrug

REGIO - Tolheffing op het verkeersknooppunt Merwedebrug bij Gorinchem is alleen bespreekbaar als dat gepaard gaat met een aanzienlijk versnelde verbreding of ondertunneling van de brug. Dat schrijven zestien betrokken gemeenten, provincies, waterschappen en Kamer van Koophandel in een gezamenlijke inspraakreactie op de startnotitie over de verbreding van de A27 tussen Lunetten en Hooipolder. Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat in het vorige kabinet, heeft toegezegd dat de verbreding/ondertunneling van de Merwedebrug in 2014 gereed zal zijn. Om de versnelde aanleg mogelijk te maken zouden automobilisten tijdelijk tol moeten gaan betalen. De zestien regionale partijen benadrukken nog eens dat ze tegen tolheffing zijn als de ambitieuze doelstelling van Peijs niet wordt gehaald.
Ook moet het effect en het doel van het wel of niet heffen van tol helder zijn. De regio vindt dat er een directe koppeling moet worden gelegd tussen de locatie van de tolheffing en de besteding van de inkomsten. Voor regionaal verkeer zou een laagtarief moeten gelden, voor doorgaand verkeer een hoogtarief. Voor verkeer buiten de spits moet het passeren van de brug gratis zijn. Ook andere financieringsconstructies dan tol moeten nadrukkelijk worden onderzocht, zoals een extra bijdrage van het Rijk of vanuit de regio, private (voor)financiering of concessieverlening.

Vier alternatieven
Er zijn voor de Merwedebrug vier serieuze alternatieven, die nu verder zullen worden onderzocht:
  • een nieuwe brug met 2x3 rijstroken, waarbij doorgaand verkeer over de nieuwe en bestemmingsverkeer over de huidige brug wordt geleid;
  • een nieuwe brug naast de bestaande brug met 2x4 rijstroken, waarbij regioverkeer en doorgaand verkeer gemengd blijven;
  • een nieuwe brug met 4x2 rijstroken, waarbij de buitenste stroken voor regioverkeer en binnenste stroken voor doorgaand verkeer kunnen worden gebruikt;
  • een zogenaamd Hoge Snelwegalternatief, waarbij boven de rijksweg A27 een viaductachtige constructie wordt gehangen; onder de Merwede komt dan een geboorde tunnel voor doorgaand verkeer.
Naast een nieuwe brug wordt bij de eerste drie varianten ook de mogelijkheid van een geboorde tunnel onderzocht. Bovendien wordt bij de alternatieven gekeken naar het opheffen van de op- en afritten bij Avelingen.

Vraagtekens
De regio zet overigens vraagtekens bij de tunnelvariant. De tunnel zal in elk geval moeten doorlopen tot na het knooppunt Gorinchem, omdat er anders een zeer gecompliceerde situatie zal ontstaan door de aansluiting met de A15. De partijen vinden verder dat de op- en afritten bij Avelingen behouden moet worden. Zo’n afsluiting zal immers leiden tot meer sluipverkeer door Schelluinen. De gemeente Gorinchem is blij met de aanleg van een extra op- en afrit bij het nieuwe bedrijventerrein Gorinchem-Noord. Giessenlanden vindt zo’n afrit niet wenselijk. Een afsluiting van de Hoogbloklandseweg zal een belemmering inhouden van het doorgaande lokale verkeer.

Hoge Snelweg
Er moet ook nog aanzienlijk meer onderzoek plaatsvinden naar de effecten van de Hoge Snelweg. Zo’n viaductachtige constructie zal zeker invloed hebben op het geluid, de horizonvervuiling en de schaduwwerking. Ook doorsnijdt zo’n hoge snelweg waardevolle landschappen als het Groene Hart en het Land van Heusden en Altena. De regiopartijen willen verder waarborgen over de veiligheid en de doorstroming als op de hooggelegen weg (slechts) één rijstrook per richting beschikbaar is.

De inspraakreactie is opgesteld door de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Brabant, het Bestuur Regio Utrecht (BRU), de gemeenten Vianen, Zederik, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Werkendam, Woudrichem, Giessenlanden en Breda, waterschap Rivierenland, hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, waterschap Brabantse Delta en de Kamer van Koophandel Rivierenland.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 31 okt 2007, 18:03

Er is nog zoveel onduidelijk, dat het nog jaren gaat duren voor de eerste spade de grond in gaat. Eigenlijk is dit niet acceptabel. De A27 is helemaal dichtgeslibd. Een snelle aanpak is dringend nodig.
De autogordel: een band voor het leven.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 31 okt 2007, 18:11

Het tweede berichtje over de A27.
[url=http://www.hetkontakt.nl/alblasserwaard]Het Kontakt[/url] (23-10-2007) schreef:Giessenlands college tegen A27-aansluiting Gorinchem-Noord

GIESSENLANDEN - Giessenlanden is tegen de nieuwe aansluiting Gorinchem-Noord en tolheffing nabij de Merwedebrug. Uitvoering van deze voorstellen zal volgens het college leiden tot een onaanvaardbare verkeerstoename in Giessenlanden. Om de fileproblemen op te lossen presenteert Rijkswaterstaat in de startnotitie van de planstudie A27 Lunetten – Hooipolder een aantal voorstellen. Tot deze voorstellen behoren onder andere de aansluiting Gorinchem-Noord en tolheffing nabij de Merwedebrug. Het college van B&W is van mening dat de kernen en polderwegen niet zijn ingericht om extra verkeer richting de nieuwe aansluiting Gorinchem-Noord te verwerken. ‘Ook zal het sluipverkeer toenemen omdat veel automobilisten de aansluiting Gorinchem-Noord gaan gebruiken om de files en betaalpunten op de A27 te omzeilen. Met als gevolg: het ontstaan van gevaarlijke situaties, stagnaties en een verslechtering van de lokale infrastructuur.’
Toen ik mijn berichtje wilde bewerken die hierboven staat kreeg ik last van een wit scherm. Daarom doe ik het maar zo. ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 31 okt 2007, 18:52

De oude brug voor lokaal verkeer en een nieuwe brug 3+3 met vluchtstrook (r.r. voor 4+4) lijkt me de meest toekomstvaste oplossing. Over een HogeSnelweg wil ik niet eens praten wat de A27 betreft.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » do 01 nov 2007, 23:24

Ik kreeg vandaag weer de regionale krant in de bus en hier enkele opvallende berichten:
Ze komen allemaal uit de editie van Vianen dus de Vijfherenlanden. Ja we krijgen er twee van namelijk Vianen en Alblasserwaard. ;)
[url=http://www.hetkontakt.nl/vhl]Het kontakt editie Vijfherenlanden[/url] (31-10-2007) schreef:Vianen gaat ook eigen reactie sturen naar RWS over verbreding A27

VIANEN - De gemeente Vianen gaat naast de gezamenlijke inspraakreactie van de regio ook een eigen reactie geven op de startnotitie verbreding A27 Lunetten - Hooipolder. Vianen wil in de eigen reactie de wensen van de gemeente nog even benadrukken bij Rijkswaterstaat. Vianen hecht veel waarde aan het compleet maken van knooppunt Everdingen. Daarnaast wil Vianen graag een fietsverbinding langs de A27 tussen Vianen en Nieuwegein. Tevens benadrukt de gemeente dat zij hoopt dat de verbreding van de A27 geen extra overlast geeft rond knooppunt Everdingen. De verbreding van de A27 zit in de beginfase. In een startnotitie noemt Rijkswaterstaat een aantal varianten en uitgangspunten die onderzocht worden. Uiteindelijk moet Rijkswaterstaat dan een structurele oplossing voor de fileproblematiek komen. De omliggende gemeenten en provincies hebben een gezamenlijke reactie opgesteld om het proces niet te vertragen. Het Bestuur Regio Utrecht heeft de reactie ondertekend namens alle gemeenten.
Dat een gemeente wat wil inspreken oke maar ik denk niet dat het hard nodig is een extra fietsverbinding. Van mij kunnen ze dan net zo goed het pontje ook uit de vaart nemen als die verbinding er daadwerkelijk komt voor Fietsers.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » do 01 nov 2007, 23:28

En dan het tweede berichtje dat gaat weer over knooppunt Everdingen:
[url=http://www.hetkontakt.nl/vhl]Het kontakt editie Vijfherenlanden[/url] (30-10-2007) schreef:Regio wil dat Rijkswaterstaat knooppunt Everdingen afmaakt

REGIO - Het volledig maken van het knooppunt Everdingen bij de verbreding van de A27 wordt breed gedragen in de regio. Dat schrijven zestien betrokken gemeenten, provincies, waterschappen en Kamer van Koophandel in een gezamenlijke inspraakreactie op de startnotitie over de verbreding van de A27 tussen Lunetten en Hooipolder. Op dit moment is knooppunt Everdingen nog altijd maar een ‘half’ knooppunt. Verkeer kan vanuit het zuiden wel van de A27 naar de A2 richting Amsterdam, maar het verkeer kan via het knooppunt niet de A2 richting Den Bosch op. En zo zitten er meer ‘hiaten’ in het knooppunt. Als Rijkswaterstaat besluit om het knooppunt volledig te maken, moet wel gekeken worden of dit ruimtelijk inpasbaar is en of het ruimtelijke plannen in Vianen langs het knooppunt niet onmogelijk maakt. De gemeente vindt dat verbreding van knooppunt Everdingen een goede zaak is. Het ontlast het wegennet binnen Vianen, omdat er dan minder verkeer van de A2 naar de A27 en visa versa door Vianen rijdt. “Bovendien zorgt deze maatregel voor een solide regionaal netwerk, waardoor je bijvoorbeeld bij een incident op de A12 het verkeer gemakkelijker om kunt leiden”, vindt Indira Scholtmeijer, voorlichtster van de gemeente Vianen.

Transferium
De regionale partijen vinden ook dat Rijkswaterstaat moet onderzoeken of er een Transferium bij Vianen kan komen. Dit is een idee van de gemeente Vianen. Het houdt in dat er in de oksel van de A2/A27 (in de buurt van Gaasperwaard) een transferium zou kunnen komen in combinatie met hoogwaardig openbaar vervoer. Doel is de stedelijke regio rond Utrecht te ontlasten door middel van prijsbeleid. Automobilisten zullen moeten betalen naar bijvoorbeeld de tijd en plaats waar ze rijden, dit wordt waarschijnlijk berekend op basis van GPS-gegevens. Scholtmeijer: “Dit is een ontwikkeling die op lange termijn zeker gaat spelen, en het transferium kan daarbij een optie zijn. Ook aan de oostkant van Utrecht wordt hieraan gedacht, bij Driebergen of Amersfoort. Vianen zou dan het verkeer van de A2 en A27 kunnen opvangen. Er wordt nog onderzocht of dit een haalbaar idee is.” Daarnaast vragen de betrokken partners om meer aandacht voor de fietsroutes langs de A27 en op alle oeververbindingen. De partijen vragen speciale aandacht voor een fietsverbinding over de Lek tussen Vianen en Houten bij de bouw van een nieuwe brug. De inspraakreactie is opgesteld door de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Brabant, het Bestuur Regio Utrecht (BRU), de gemeenten Vianen, Zederik, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Werkendam, Woudrichem, Giessenlanden en Breda, waterschap Rivierenland, hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, waterschap Brabantse Delta en de Kamer van Koophandel Rivierenland.
Dat men een transferium wil bouwen zie had ik wel wat van gehoord maar dat er serieuse plannen zijn wist ik totaal niet. Ik denk dat het wel goed is dat het er komt maar dan moet het openbaar vervoer daar dan wel echt hoogwaarig zijn anders heb je er toch niks aan denk ik.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » do 01 nov 2007, 23:31

Derde bericht die paste er volgens mij wel in
[url=http://www.hetkontakt.nl/vhl]Het kontakt editie Vijfherenlanden[/url] (31-10-2007) schreef:Regio wil ruimte voor Superbus langs A27

REGIO - Bij de verbreding van de rijksweg A27 tussen Utrecht en Breda moet volgens de regio ruimte worden vrijgehouden voor de aanleg van een vrijliggende rijbaan voor een toekomstige Superbus. Dat schrijven zestien betrokken gemeenten, provincies, waterschappen en Kamer van Koophandel in een gezamenlijke inspraakreactie op de startnotitie over de verbreding van de A27 tussen Lunetten en Hooipolder. Het concept van de Superbus is bedacht door oud-astronaut en huidige professor Wubbo Ockels van de Technische Universiteit Delft. De Superbus is een uiterst futuristisch voertuig dat met een hoge snelheid (150 tot 250 kilometer per uur) kan rijden op speciaal aan te leggen eigen superbanen. Basisgedachte is dat de bussen comfortabel, vraagafhankelijk en punt-tot-punt vervoer kunnen gaan verzorgen, waardoor ze kunnen concurreren met auto en trein. Minister Karla Peijs heeft in 2005 subsidie verstrekt om een experimenteel demonstratiemodel te ontwikkelen. Voor Rijkswaterstaat is het gezien de onzekerheid over de technische haalbaarheid nog te vroeg om de Superbus als serieus alternatief in vervolgstudies mee te nemen. De bus kan op z’n vroegst in 2015 in gebruik worden genomen.

Groot potentieel
Door het ontbreken van een treinalternatief tussen Utrecht en Breda bestaat er een groot potentieel voor een openbaar vervoerverbinding, vindt de regio. De extra baan langs de A27 kan in eerste instantie worden gereserveerd voor de Interliner/Brabantliner en later voor hoogwaardige alternatieven, zoals de Superbus. “Opname van een extra OV-alternatief in de planstudie mag geen vertragende factor zijn voor het oplossen van de fileproblematiek”, onderstrepen de zestien regionale partijen in hun inspraakreactie. De inspraakreactie is opgesteld door de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Brabant, het Bestuur Regio Utrecht (BRU), de gemeenten Vianen, Zederik, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Werkendam, Woudrichem, Giessenlanden en Breda, waterschap Rivierenland, hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, waterschap Brabantse Delta en de Kamer van Koophandel Rivierenland.
Is de Interliner niet meer voldoende ofzo? Ik vond het wel opvallend dat men misschien wel een superbus wil laten rijden. Ik ben benieuwd hoever dit plan gaat komen. Ik vind dat de extra rijbaan hiervoor niet gebruikt moet worden dat moet voor de automobilist zijn vind ik.

Dit was het laatste bericht. Ik wilde het in 1 bericht doen maar ik kreeg last van een wit scherm dus daarom eventjes allemaal apart. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 01 nov 2007, 23:37

Superbus... :shutup:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 nov 2007, 0:07

Utrecht - Breda - Antwerpen - Gent - Oostende 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 02 nov 2007, 10:12

Wat is er opeens mis met de trein? :?

Gewoon een treinverbinding parallel aan de A27 aanleggen. Nu zijn ze nog bezig met de startnotitie, dus nu kan dat nog in het onderzoek meegenomen worden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 02 nov 2007, 10:20

Kaaiman schreef:Wat is er opeens mis met de trein? :?

Gewoon een treinverbinding parallel aan de A27 aanleggen. Nu zijn ze nog bezig met de startnotitie, dus nu kan dat nog in het onderzoek meegenomen worden.
Nee, geen treinverbinding. Zo heel veel langer is het ook niet via Den Bosch, voor treinverkeer dat exact tussen Breda-CS en Utrecht-CS wil reizen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 02 nov 2007, 10:21

@kaaiman: Als je de startnotitie goed had gelezen, had je kunnen zien dat dat dus met redenen omkleed niet wordt meegenomen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » vr 02 nov 2007, 16:20

Startnotitie A27 Lunetten-Hooipolder schreef: . . .
Niet nader te onderzoeken alternatieven
Nieuwe spoorlijn tussen Breda en Utrecht
In de verkennende studie corridor Breda-Utrecht (BRUT) uit 1999 is gebleken
dat een eventuele spoorlijn Breda-Utrecht in 2010 naast circa 1000 nieuwe
reizigers vooral reizigers zou trekken die al van een andere spoorverbinding
gebruikmaken. Gezien ook de forse investering die voor een dergelijke
nieuwe spoorlijn benodigd is, wordt deze oplossing niet kansrijk geacht in
relatie tot de doorstromingsproblemen op de A27, maar wel opengehouden.
Bezien zal worden of de conclusies van bovengenoemd onderzoek nog steeds
van kracht zijn op basis van actualisatie van de (gebruiks)cijfers.
. . .
Superbus
De Technische Universiteit Delft ontwikkelt een nieuw hoogwaardig
openbaarvervoerconcept, de Superbus. De minister van Verkeer en
Waterstaat heeft in 2006 subsidie verstrekt om een experimenteel
demonstratiemodel te ontwikkelen dat snelheden kan halen tot 250
kilometer per uur. Gegeven de onzekerheid over de technische haal-
baarheid van het voertuig acht de minister van Verkeer en Water-
staat het te vroeg om de Superbus als alternatief op te nemen in
een MER.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 02 nov 2007, 16:33

...tussen Houten en de Merwedebrug 19 km...

En ik verbaas me er al amper meer over... :?

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » vr 02 nov 2007, 16:33

Daarnaast vallen nog een tweetal andere alternatieven bij voorbaat al af . . . :

Startnotitie A27 Lunetten-Hooipolder schreef:
Niet nader te onderzoeken alternatieven
Benuttingsalternatief
Op delen van de A27 tussen Lunetten en Hooipolder zijn en worden al
veel maatregelen uitgevoerd die de beschikbare ruimte op de weg zo-
veel mogelijk benutten (het gaat om een aantal spitsstroken en bij file
rijdt de Interliner op de vluchtstrook). De mogelijkheden van benutting
zijn hierdoor vrijwel uitgeput. Benutting wordt daarom niet verder onder-
zocht.

Doelgroepenstroken vrachtverkeer
De ervaring met doelgroepenstroken in de regio Rotterdam leert dat het
exclusief bestemmen van rijstroken voor een bepaalde doelgroep ervoor
zorgt dat de rijstroken niet optimaal worden gebruikt. Daarnaast is er
geen beleid voor doelgroepenstroken in de Nota Mobiliteit opgenomen.
Om deze redenen worden doelgroepenstroken verder buiten beschouwing
ge-laten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 09 nov 2007, 9:47

[url=http://www.ad.nl/utrecht/article1807361.ece]www.ad.nl[/url], 9 november 2007 schreef: Filedruk moet terug naar niveau 1992

Door ROB MIDAVAINE
UTRECHT - Rijkswaterstaat kiest voor tolheffing op het drukste deel van de A27 om de fileproblemen te lijf te gaan. Tussen de knooppunten Lunetten bij Utrecht en Hooipolder in de buurt van Raamsdonksveer wordt de snelweg verbreed, waarna de tolheffing kan worden ingevoerd. De inspraakperiode voor de aanpak van de files, waarvan vier varianten bestaan, liep vorige week af. Volgens de planning van Rijkswaterstaat wordt het megaproject tussen 2013 en 2018 uitgevoerd. Zowel in de ochtend- als de avondspits slibt de A27 tussen Utrecht en Breda dicht. De openstelling van de spitsstroken kan dat niet voorkomen. Het traject behoort tot de drukste wegen van Nederland. Het verkeer nam er de afgelopen tien jaar toe met 30 tot 40procent, een forse groei. Het gedeelte tussen knooppunt Lunetten en Houten is veruit het drukste, op de voet gevolgs door de trajecten Houten-Hagestein en Werkendam-Avelingen. De Merwedebrug bij Gorinchem is al geruime tijd een knelpunt. Het rijk wil de filedruk op de Nederlandse wegen in 2020 teruggebracht hebben tot het niveau van 1992. Weggebruikers moeten tegen die tijd in 95procent van de gevallen op tijd op hun plaats van bestemming zijn. Maar tot 2020 wordt op de A27 een verkeerstoename van 25procent verwacht. l dat verkeer kiest voor de A27 omdat die een snelle noord-zuidverbinding is. Zowel uit de noordelijke provincies als uit Utrecht en Amsterdam rijden vrachtwagens en personenauto’s via deze route naar Noord-Brabant en België. In de tegengestelde richting is het al net zo druk. De A27 speelt een belangrijke rol in het internationale goederenverkeer, blijkt uit onderzoek: het aandeel van het vrachtverkeer lag er in 2004 op een gemiddelde werkdag op 19procent. Dat is hoog: het gemiddelde aandeel van vrachtverkeer op het hoofdwegennet ligt op 14procent. Volgens de haalbaarheidsstudie is aanpak van het fileprobleem met behulp van tolheffing financieel het kansrijkst. Bovendien zijn er verkeerskundig de minste neveneffecten. Daarom heeft Rijkswaterstaat uit vier varianten die met tolheffing de voorkeur gegeven. Voor de nieuwe A27 moet een zogenoemde ’Panoramaroute’ ontworpen worden die een samenhangende visie geeft op de snelweg, de omgeving en de relatie daartussen.
Ik heb dit stuk ook bij de Kilometerheffing gezet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 09 nov 2007, 17:56

Waarom moet het nog 11 jaar duren voor een nu al broodnodige verbreding wordt gerealiseerd? Ik snap het allemaal niet meer, echt niet.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 10 nov 2007, 19:06

Als het aan mij legt mogen de werkzaamheden direct beginnen. Laat de machines maar komen. :dyn_hyp:

Als ze de filedruk willen verminderen tot het niveau van 1992 mogen ze de weg wel 2x4 of zelf 2x5 gaan verbreden.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » ma 26 nov 2007, 18:29

Ik heb de notitie ook gelezen. Wat zeer nuttig zou zijn is om tussen Gorinchem (avelingen) en Sleeuwijk/Werkendam een alternatieve verbinding aan te leggen. Als je het woon werk verkeer wat de brug overmoet weg zou halen zou het verkeer al beter doorstromen. Daarnaast mist bewust de keuze voor een spoorlijn. Toch zou ook dit een daling van het verkeer te weeg brengen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 nov 2007, 18:39

orionpax schreef:Daarnaast mist bewust de keuze voor een spoorlijn. Toch zou ook dit een daling van het verkeer te weeg brengen.
Als je de startnotitie gelezen had, heb je ook gezien dat die treinverbinding ongeveer 1000 nieuwe reizigers trekt. Op het totaal van de A27 is dat te verwaarlozen. Zeker, aangezien niet alle 1000 reizigers ook ex-automobilisten zijn. De kosten van een spoorlijn wegen dus totaal niet op tegen de baten.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 26 nov 2007, 23:57

orionpax schreef: Als je het woon werk verkeer wat de brug overmoet weg zou halen zou het verkeer al beter doorstromen. .
:hahaHAHA: Nogal wiedes. De spits (de periode dat veruit de meeste files staan) bestaat uit woon-werkverkeer. Als we die overal weg zouden halen, zouden we geen fileprobleem hebben.
orionpax schreef: Daarnaast mist bewust de keuze voor een spoorlijn. Toch zou ook dit een daling van het verkeer te weeg brengen.
Op dit forum is betoogd dat deze lijn alleen ten gunste zou zijn voor mensen van Breda naar Utrecht CS. In dat opzicht neigde ik naar geen spoorlijn. Maar aan de andere kant is het goed om te kijken naar de hoeveelheid mensen die dan de trein zouden nemen in het tussengelegen gebied. Het ligt dan puur aan het verzorgingsgebied tussen de twee steden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 nov 2007, 0:11

Ook van Sleeuwijk en Werkendam naar Gorinchem of Sliedrecht industrieterrein doet een parallel aan de A27 gelegen spoorlijn bitter weinig, tegenover hele hoge kosten. Het is m.i. niet meer dan terecht dat de non-oplossing van een spoorlijn verder buiten beschouwing wordt gelaten.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » di 27 nov 2007, 9:40

Een spoorlijn Utrecht, Raamsdonksveer/Geertruidenberg, Oosterhout, Breda, Turnhout, Brussel zou best een welkome aanvulling zijn. Europa betaalt zelfs mee aan dit soort spoorlijnen en als je dat integraal met de uitbouw van de A27 kan realiseren is dat een heel goede deal.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » di 27 nov 2007, 11:50

@Mac162,

Dit was ook mijn gedachte. Daarnaast zou vanuit Roosendaal en Tilburg een spoorlijn op de as Breda-Utrecht ook een verbetering betekenen. De verbinding over Den Bosch en/of Rotterdam is verre van ideaal en zeer gevoelig voor vertraging. Bovendien kan de spoorlijn in N-Z richting ook vrachtvervoer transporteren. De spoorlijnen in Brabant zitten ver vol met vracht verkeer. Extra ruimte in N-Z richting kan geen kwaad.

@Kees,

Je hebt gelijk het meeste verkeer is Woon-Werkverkeer. Alleen in die regio is een groter dan normaal deel van het verkeer voor de korte tot zeer korte afstand. Een lokaal verkeerverbinding tussen Gorinchem en Werkendam/Sleeuwijk zou een zege zijn vermoed ik. Bijvoorbeeld als oprit Avelingen in zuidelijke richting niet aanwezig zou zijn zou het verkeer beter doorstromen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 nov 2007, 13:54

In de alternatieven zit de optie van een geheel nieuwe brug voor de A27 (2x3 rijstroken), waarbij de bestaande brug voor het regionaal verkeer beschikbaar komt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 nov 2007, 14:02

Van welke brug gaat dan het verkeer van/naar de A15 gebruik maken?