[B] Gebruik van beton

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mar 2021, 12:37

^^
Hier in de streek bestaan vrijwel al de doorgaande wegen in het beheer van gemeenten nog uit betonplaten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Alfa » wo 24 mar 2021, 23:34

^^ In het noordwesten van Oost-Vlaanderen zijn het net vaak de kleine polderwegen die uit betonplaten bestaan. Dat is vaak wegdek van meer dan 60 jaar oud. https://www.google.be/maps/@51.2237887, ... 6656?hl=nl. Opzich is dat een prima keuze geweest, zeker met de zware landbouwmachines. Weliswaar is op veel plekken toch onderhoud nodig wegens scheefliggende platen.

Sporadisch ook een gewestweg zoals dat voorbeeld dat Davy aanhaalt. De meeste doorgaande wegen zijn echter in asfalt uitgevoerd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door waldo79 » do 25 mar 2021, 10:38

Toegegeven, ik kom niet dagelijks in Vlaanderen, maar de binnenwegen zijn toch regelmatig met beton verhard.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » do 25 mar 2021, 12:55

^^
Dat klopt. De verdeling bij gemeenten was vroeger heel simpel. Asfalt Bibeko, kasseien / klinkers in het centrum en beton daarbuiten. Het had veel te maken met waar riolering lag. Wegen op "den buiten" zijn en masse verhard begin jaren 70 en hebben dus de breedte van een rijksweg.

Ondertussen is het verschil in algemene toestand, uitrusting en veiligheid tussen gewestwegen en die oude Betonbanen zo groot dat je je soms in Back To The Future waant. Zoals Alfa aangeeft zijn die vaker wel dan niet al rond de 50 jaar oud. Wij hebben hier zelfs eentje van 1954 liggen.

Dit kruispunt is een mooi voorbeeld.

Haldertstraat
https://maps.app.goo.gl/wxfG24rA6eYFgtk98

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Rein » do 25 mar 2021, 14:10

^^ Ik vind dit meer op oost Oekraïne lijken dan op een modern West-Europees land. Maar goed, ik heb sowieso al niet echt een positieve indruk van de inrichting van de openbare ruimte in België als je het vergelijkt met omliggende landen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » do 25 mar 2021, 18:20

^^
Een paar km verder kom je op een gewestweg uit en is het verschil hemel en aarde.

Terheidse Hoek
https://maps.app.goo.gl/qKiZLpm9w8G2Qi9x5

Een gemeente moet haar wegennet financieren uit haar eigen budget en hoe gespekt dat is, hangt van veel factoren af. Sommigen zitten krap bij kas en moeten selectief tewerk gaan. Bij anderen is er geen verschil te zien met gewestwegen. Een heel belangrijke factor is het aantal inwoners en gemiddeld welgesteld die zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Alfa » vr 26 mar 2021, 0:04

Rein schreef: do 25 mar 2021, 14:10 ^^ Ik vind dit meer op oost Oekraïne lijken dan op een modern West-Europees land. Maar goed, ik heb sowieso al niet echt een positieve indruk van de inrichting van de openbare ruimte in België als je het vergelijkt met omliggende landen.
Die omgeving ziet er eerder uit alsof het nog de de jaren '60 is. Dat geeft ergens ook zijn charme. Verder klopt het natuurlijk wel dat de openbare ruimte in België abominabel is, Belgen weten dat ook hoor. Helaas zijn we er zo aan gewoon geraakt dat iedereen zijn schouders ophaalt en het probleem blijft bestaan. Door de gebrekkige ruimtelijke ordening zal je ook nooit helemaal goedkrijgen. Ik zie niet in hoe men die typische lintwegen (die een groot deel van Vlaanderen beslaan) ooit veilig of gezellig kan inrichten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » vr 26 mar 2021, 11:32

^^
Ja dat zijn van die plaatsen waar de tijd een beetje stil is blijven staan. Zeker op kruispunt Serré waar je nog 2 winkels hebt waar zelfs de gevels sinds dan ongewijzigd zijn gebleven. :)

Want de lintbebouwing betreft. Met de nodige "leesbaarheid" ( een term die het AWV graag gebruikt analoog aan DV) kunnen we daar nog wel iets groen, veilig en gezellig van maken. Binnen een jaar of 10 zien al die gewestwegen er al een pak dichter begroeid uit.

Jammer genoeg wil dit zoals algemeen geweten zeggen dat ze wel een pak minder vlot doorrijden.

Een mooi voorbeeld hier, best bekijken op desktop zodat je de teletijdmachine kan gebruiken.

Van betonnen gewestweg naar buurtweg

247 Herseltsesteenweg
https://maps.app.goo.gl/7sPAJK3NyukzB1rU7

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Alfa » vr 26 mar 2021, 15:35

^^ Dat laatste voorbeeld toont inderdaad steeds meer het 'nieuwe gezicht' van Vlaanderen. Qua openbaar domein zeker een vooruitgang, maar de structurele gebreken inzake ruimtelijke ordening blijven overeind.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 595
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door MaartenE » vr 26 mar 2021, 15:46

Ik moet zeggen dat ik het aangehaalde voorbeeld met die Serré winkels precies de charme van België vind, en dat bedoel ik in positieve zin.
Heb hem ook opgeschreven om eens langs te fietsen onderweg naar Brussel, als het weer kan.
Snap dat als je er woont je je er kapot aan zal ergeren, maar het is iets dat je in Nederland gewoon niet zult vinden.
Het contrast in de bebouwing in België is zo gigantisch soms, waar het in Nederland eenheidsworst is dat minutieus is vastgelegd in allerlei charters, wetten en VINEX, komt het in België allemaal een stuk vrijblijvender over.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » vr 26 mar 2021, 15:55

^^
Als je wenst kan ik je een aansluitende route voorstellen die langs wijngaarden loopt! Een mooi praktijkvoorbeeld van het contrast waar je van spreekt.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 595
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door MaartenE » vr 26 mar 2021, 15:56

^^
Wijngaarden in Vlaanderen?!
Ik zou niet verbaasd moeten zijn, Zuid-Limburg ligt op dezelfde breedte geografisch gezien, maar het klinkt heel apart.
Als je een Google Maps linkje zou kunnen geven ga ik er eens mee stoeien, alvast bedankt! :D
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » vr 26 mar 2021, 16:07

^^
Sterker nog, het Hageland (streek rond Aarschot in Oost-Brabant) is van oudsher al een wijnstreek, al sinds de tijd van de Romeinen!

Ik zou aanraden om vlak aan Serré direct de heuvels in te duiken. Die helling is gekend als de Kaaskorf.

Hierzo

4 Kaaskorf
https://maps.app.goo.gl/iohDBR7JF7hgXJYk7

En beetje verder een stukje dat wordt aangedaan met de Strada Bianci van het Hageland

Kaaskorf
https://maps.app.goo.gl/PXBSD8qQ5zsFxbHB6

En als laatste een prachtige route over heuvel en helling met prachtige vergezichten en Zuiderse sferen

53 Kriesberg
https://maps.app.goo.gl/C1NRUcGF4mDCUj95A

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door CasablancaMarocco » vr 26 mar 2021, 16:08

2 voorbeelden uit Brussel.
Je kan beide wegen wat versmallen zodat er plaats is voor een veilig fietspad of breder voetpad..
Als je kijkt op dat vlak loopt België echt nog wel achter op Nederland.


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 595
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door MaartenE » vr 26 mar 2021, 16:26

Wimpie25 schreef: vr 26 mar 2021, 16:07 ^^
Sterker nog, het Hageland (streek rond Aarschot in Oost-Brabant) is van oudsher al een wijnstreek, al sinds de tijd van de Romeinen!

Ik zou aanraden om vlak aan Serré direct de heuvels in te duiken. Die helling is gekend als de Kaaskorf.

Hierzo

4 Kaaskorf
https://maps.app.goo.gl/iohDBR7JF7hgXJYk7

En beetje verder een stukje dat wordt aangedaan met de Strada Bianci van het Hageland

Kaaskorf
https://maps.app.goo.gl/PXBSD8qQ5zsFxbHB6

En als laatste een prachtige route over heuvel en helling met prachtige vergezichten en Zuiderse sferen

53 Kriesberg
https://maps.app.goo.gl/C1NRUcGF4mDCUj95A
Als je mij bij de laatste link had gezegd dat het Noord-Frankrijk was had ik je ook geloofd.
In Nederland wordt België vooral gezien als Ardennen+Gent+Antwerpen+Brugge qua vakantiemogelijkheden, maar ik word erg blij als ik die links zo zie.
Merci, ga eens een leuke route in elkaar puzzelen. :)
Van waar ik België inrijd (rond Lommel) is het allemaal zo plat als wat, en onbewust trek je dat door naar heel Vlaanderen. Ook omdat rond de E34/E19 ook nauwelijks hoogteverschillen zijn. Maar niet alles is zo vlak als het lijkt.

(Sorry mods voor het offtopic brengen van dit hele gebeuren ;) )
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » vr 26 mar 2021, 16:45

^^
Blij om te horen dat je positief verrast bent :)

Het Noorden van Vlaanderen is over het algemeen redelijk vlak, ook al zit je met flinke hoogteverschillen in Limburg, dan zijn dat vaak grote plateaus die het landschap alsnog minder doorbreken dan dat bv in NL Zuid-Limburg is. Het is ook het stuk van Vlaanderen met de bekendste plaatsen en steden dus ik begrijp het imago wel.

Maar in feite is er weinig vlaks aan het oosten van Vlaanderen en met name Zuid-Limburg en geheel Oost-Brabant. Dat heeft te maken met het feit dat de ijskappen nooit tot hier geraakt zijn. Ook ziet onze ondergrond knalrood (Ijzerzand) wat het hier zeer aantrekkelijk maakt voor het telen van druiven en ander fruit. Dat heeft tot veel natuurbehoud geleid, ook hebben we de Demervallei, één van de grotere natuurgebieden.

Geologisch gezien zijn onze hellingen bekend als getuigeheuvels omdat ze ooit deel uitmaakten van een branding bij een oerzee. Dit heeft als resultaat dat ze allemaal evenwijdig en dicht bij mekaar liggen en een oost-west oriëntatie hebben. Ideaal om tot een prachtig landschap te bekomen met een hoog recreatief gehalte. Zeker met de fiets is het een aanrader.

Bon, ik laat het over aan de professionals. Wees er alleszins zeker van dat je veel beton gaat tegenkomen op je route ;)

https://www.vlaanderen-fietsland.be/nl/ ... n/hageland

Afbeelding

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Gaiajohan » za 27 mar 2021, 0:13

MaartenE schreef: vr 26 mar 2021, 16:26

Als je mij bij de laatste link had gezegd dat het Noord-Frankrijk was had ik je ook geloofd.
In Nederland wordt België vooral gezien als Ardennen+Gent+Antwerpen+Brugge qua vakantiemogelijkheden, maar ik word erg blij als ik die links zo zie.
Merci, ga eens een leuke route in elkaar puzzelen. :)
Van waar ik België inrijd (rond Lommel) is het allemaal zo plat als wat, en onbewust trek je dat door naar heel Vlaanderen. Ook omdat rond de E34/E19 ook nauwelijks hoogteverschillen zijn. Maar niet alles is zo vlak als het lijkt.

(Sorry mods voor het offtopic brengen van dit hele gebeuren ;) )
Gezien je van wijn houdt zou je ook iets oostelijker België in kunnen gaan. Thorn (ja NL, bekend als het witte stadje), heeft ook een wijngoed.
Rij je vanuit daar direct België in (kessenich, via Bree en Pelt richting Lommel).Of iets voor de terugweg.
Gezien Thorn geen zuid Limburg is,zal die misschien ook onbekend zijn als wijngaard.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door IQ[] » za 27 mar 2021, 8:45

Maaseik heeft ook diverse wijngaarden, waar prima pinot blanc, pinot gris en pinot noir vanaf komt. Volgens eigen zeggen het meest noordelijke wijngebied voor de pinot noir. Ook Dilsen-Stokkem heeft een wijngaard.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door TomTorquay » zo 28 mar 2021, 20:56

Wimpie25 schreef: vr 26 mar 2021, 16:45 Maar in feite is er weinig vlaks aan het oosten van Vlaanderen en met name Zuid-Limburg en geheel Oost-Brabant. Dat heeft te maken met het feit dat de ijskappen nooit tot hier geraakt zijn. Ook ziet onze ondergrond knalrood (Ijzerzand) wat het hier zeer aantrekkelijk maakt voor het telen van druiven en ander fruit. Dat heeft tot veel natuurbehoud geleid, ook hebben we de Demervallei, één van de grotere natuurgebieden.

Geologisch gezien zijn onze hellingen bekend als getuigeheuvels omdat ze ooit deel uitmaakten van een branding bij een oerzee. Dit heeft als resultaat dat ze allemaal evenwijdig en dicht bij mekaar liggen en een oost-west oriëntatie hebben. Ideaal om tot een prachtig landschap te bekomen met een hoog recreatief gehalte. Zeker met de fiets is het een aanrader.
Als geoloog moet ik hier toch even ingrijpen in Hageland Vakantieland ;)

De ijskappen zijn nooit tot onder de grote rivieren in Nederland gezakt, dus dat (alleen) verklaart de heuvelachtigheid van zuidelijk Vlaanderen niet. Het reliëf in zuidelijk Vlaanderen is eerder te wijten aan de nabijheid van het geologisch stabiele Massief van Brabant en de aanwezigheid van een aantal zandsteenverhardingen en kleilagen in de ondergrond. Met name in de Kempen en zeker in Nederland heeft men echter te makken met een aantal inzakkingsbekkens en werd er vooral makkelijk erodeerbaar zand afgezet. Een voorbeeld van zo'n bekken is de Roerdalslenk, veroorzaker van de aardbeving van 1992 in Roermond.

Daarnaast is je verhaal over getuigenheuvels ook niet echt correct. Een getuigenheuvel is een algemene benaming voor een in het reliëf uitstekende restant van een vaak miljoenen jaren geleden afgezette zand (of klei-)laag, in het geval van de Vlaamse getuigenheuvels allemaal in open zee. Het zand in de getuigenheuvels heeft dus nooit de branding gezien. De reden waarom de heuvels in het Hageland parallel WZW-ONO verlopen staat trouwens nog steeds ter discussie. Sommigen herkennen er zandbanken in, anderen denken dat het meer met de vorming van ijzerzandstenen te maken heeft.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Km357 » zo 28 mar 2021, 21:24

IQ[] schreef: za 27 mar 2021, 8:45 Maaseik heeft ook diverse wijngaarden, waar prima pinot blanc, pinot gris en pinot noir vanaf komt. Volgens eigen zeggen het meest noordelijke wijngebied voor de pinot noir. Ook Dilsen-Stokkem heeft een wijngaard.
Even opgezocht, want mij stond de Ahr-vallei in Duitsland daar voor bekend. Maar Maaseik ligt net boven de 51ste en de Ahr-vallei tussen 50 en 51, dus ze kunnen best wel eens gelijk hebben.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » zo 28 mar 2021, 22:22

TomTorquay schreef: zo 28 mar 2021, 20:56
Wimpie25 schreef: vr 26 mar 2021, 16:45 Maar in feite is er weinig vlaks aan het oosten van Vlaanderen en met name Zuid-Limburg en geheel Oost-Brabant. Dat heeft te maken met het feit dat de ijskappen nooit tot hier geraakt zijn. Ook ziet onze ondergrond knalrood (Ijzerzand) wat het hier zeer aantrekkelijk maakt voor het telen van druiven en ander fruit. Dat heeft tot veel natuurbehoud geleid, ook hebben we de Demervallei, één van de grotere natuurgebieden.

Geologisch gezien zijn onze hellingen bekend als getuigeheuvels omdat ze ooit deel uitmaakten van een branding bij een oerzee. Dit heeft als resultaat dat ze allemaal evenwijdig en dicht bij mekaar liggen en een oost-west oriëntatie hebben. Ideaal om tot een prachtig landschap te bekomen met een hoog recreatief gehalte. Zeker met de fiets is het een aanrader.
Als geoloog moet ik hier toch even ingrijpen in Hageland Vakantieland ;)

Daarnaast is je verhaal over getuigenheuvels ook niet echt correct. Een getuigenheuvel is een algemene benaming voor een in het reliëf uitstekende restant van een vaak miljoenen jaren geleden afgezette zand (of klei-)laag, in het geval van de Vlaamse getuigenheuvels allemaal in open zee. Het zand in de getuigenheuvels heeft dus nooit de branding gezien. De reden waarom de heuvels in het Hageland parallel WZW-ONO verlopen staat trouwens nog steeds ter discussie. Sommigen herkennen er zandbanken in, anderen denken dat het meer met de vorming van ijzerzandstenen te maken heeft.
Het Hageland is inderdaad een interessante streek op geologisch vlak. Leuk om te lezen dat men na al die jaren nog andere inzichten kan bekomen. Hier volledig in de streek opgegroeid zijnde, lijkt het alsof je heel de lagere school over niets anders leert dan ijzerzandsteen, getuigeheuvels, wijnbouw en oerzeëen :)

Het was een eindeloze bron van schooluitstappen en klautertochten door de Hagelandse bossen. Het heeft me zelfs geïnspireerd gehad om een carrière na te jagen als leerkracht aardrijkskunde in het secundair onderwijs. Een diploma waar ik trouwens niets mee doe heden ten dage.

Enfin, bedankt voor de info :)

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Gaiajohan » zo 28 mar 2021, 22:25

@km357 Wijngoed Thorn levert die wijnen ook volgens hun website, en is toch weer 10km noordelijker :+
Door klimaatverandering worden ze ingehaald. Over 20 jaar ligt grens misschien wel bij Zwolle.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wouter N14 » zo 28 mar 2021, 22:30

Glas en kurk kan ik nog in verband brengen met wijn, maar beton niet... :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » zo 28 mar 2021, 22:44

Om de twee terug samen te brengen, een betonbaan in een Zuiders aandoend kader met wijnranken in voortuinen.

Dat hier in de streek zo'n locatie beton ligt is eerder zeldzaam.

45 Franseliniestraat
https://maps.app.goo.gl/LgYXEnqccTdcsu8aA

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Km357 » ma 29 mar 2021, 7:38

Wouter N14 schreef: zo 28 mar 2021, 22:30 Glas en kurk kan ik nog in verband brengen met wijn, maar beton niet... :idea:
Wijn laten gisten in beton is eeuwenoud, en is terug in opmars tegenover eiken vaten. Voornamelijk in de zuidelijke Rhône.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Mikhail » di 06 apr 2021, 0:08

CasablancaMarocco schreef: vr 26 mar 2021, 16:08 2 voorbeelden uit Brussel.
Je kan beide wegen wat versmallen zodat er plaats is voor een veilig fietspad of breder voetpad..
Als je kijkt op dat vlak loopt België echt nog wel achter op Nederland.


Afbeelding

Afbeelding
Dit is nu eens een praktijkvoorbeeld van de meest fiets onvriendelijkste stad die je vindt in Europa, Brussel dus.

Dit voorbeeld van de N8 is een héél goed voorbeeld, de grootste invalweg uit het westen waar je Brussel nog binnenrijdt met een fietspad langs elke kant van de weg, parkeerstrook, 2 vakken in elke richting en een middenberm wordt het vanaf het kruispunt Prince de Liége een echte trechter waar je op het einde nog maar 1 vak in elke richting hebt en een parkeerstrook.

En aan het metro station wordt koning auto helemaal geweerd door het kruispunt wat helemaal aangelegd is naar de prioriteit van het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers, en waar er dan plots terug voor 100m een fietspad verschijnt.

Maar eerlijk gezegd is dit ook wel een moeilijke oefening om dit perfect in te richten voor alle vervoersmodi... degene die daar in slaagt verdient zeker een pluim.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Alfa » di 06 apr 2021, 1:26

Mikhail schreef: di 06 apr 2021, 0:08
Dit is nu eens een praktijkvoorbeeld van de meest fiets onvriendelijkste stad die je vindt in Europa, Brussel dus.
Fietsvoorzieningen ontbreken in de meeste Europese steden. Laat ons dus niet doen alsof Brussel daar zo een uitzondering in is. Dat zegt men enkel als men er vanuit Vlaamse of Nederlandse ogen naar kijkt. Maar objectief zal Brussel betere fietsvoorzieningen hebben dan zelfs de meeste Waalse steden.

De laatste jaren doet overigens ook in Brussel zijn best om fietspaden en dergelijke te voorzien.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Egbert » di 06 apr 2021, 8:10

Ik wilde al zeggen, ik heb toevallig een week geleden wat door Luik gefietst en wat daar in naam als fietsinfra aanwezig was was zo minimaal en extreem fietsonvriendelijk (stukken Ravel uitgevoerd in kinderkopjes). Ik had al wat voorwerk gedaan op google maps om te kijken waar je nu wel en niet zou mogen, kunnen of willen fietsen en omdat de Pont Atlas nu éénrichtingsverkeer is vanwege de bouw van de tram deed de N610 zich aan als alternatief. Dat is de invalsweg in Luik vanaf Maastricht. Dat wordt zelfs mij een beetje te gortig op de fiets.
Staat er wel een :C16: maar is er ook een trottoir maar een :C14: zetten ze er dan niet bij. :dontknow:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » di 06 apr 2021, 10:13

Alfa schreef: di 06 apr 2021, 1:26
Mikhail schreef: di 06 apr 2021, 0:08
Dit is nu eens een praktijkvoorbeeld van de meest fiets onvriendelijkste stad die je vindt in Europa, Brussel dus.
Fietsvoorzieningen ontbreken in de meeste Europese steden. Laat ons dus niet doen alsof Brussel daar zo een uitzondering in is. Dat zegt men enkel als men er vanuit Vlaamse of Nederlandse ogen naar kijkt. Maar objectief zal Brussel betere fietsvoorzieningen hebben dan zelfs de meeste Waalse steden.

De laatste jaren doet overigens ook in Brussel zijn best om fietspaden en dergelijke te voorzien.
Klopt, gezien men uit gewoonte vaak de Brusselse ministerpost van Mobiliteit en Openbare werken aan een Vlaming toekent, zie je de laatste jaren wel verbetering. En uiteindelijk zal het niveau dat van het Waals Gewest ruim voorbijsteken. Maar het is niet gemakkelijk, Brussel is doelgericht volledig omgebouwd geweest naar faciliteiten voor autoverkeer. Meer dan vele andere grootsteden in Europa. Waar ik het graag mee vergelijk is Londen. Op enkel grote assen en landen na, veelal drukke smalle straten die nog steeds het verloop hebben dat ze al honderden jaren hebben. In vergelijking met een Parijs of Berlijn is er relatief gezien minder ruimte op veel assen.

CasablancaMarocco schreef: vr 26 mar 2021, 16:08 2 voorbeelden uit Brussel.
Je kan beide wegen wat versmallen zodat er plaats is voor een veilig fietspad of breder voetpad..
Als je kijkt op dat vlak loopt België echt nog wel achter op Nederland.


Afbeelding

Afbeelding
Ik zou nu heel België niet over dezelde kam scheren op basis van 1 locatie. Ik hoop dat je beseft dat we hier met een dualiteit zitten, uitersten om het zelfs te zeggen. Vlaanderen is volledig gericht op koning fiets en spendeert miljarden aan fietsinfrastructuur die elk jaar beter en beter wordt. Wallonië - kort gezegd -spendeert er helemaal niets aan. Fietsinfrastructuur houdt meestal gewoon aan de gewestgrens op.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door JayBeeke » do 08 apr 2021, 12:17

Dit voorbeeld van de N8 is een héél goed voorbeeld, de grootste invalweg uit het westen waar je Brussel nog binnenrijdt met een fietspad langs elke kant van de weg, parkeerstrook, 2 vakken in elke richting en een middenberm wordt het vanaf het kruispunt Prince de Liége een echte trechter waar je op het einde nog maar 1 vak in elke richting hebt en een parkeerstrook.
Na enkele jaren afwezigheid nog eens op het forum beland, en meteen gestoten op een discussie over een weg die ik bijzonder goed ken 😅 Onder meer omdat dit wegvak de komende jaren op het programma staat voor vernieuwing. Op heel korte termijn is het gedeelte Weststation - Ninoofsepoort aan de beurt, in het kader van tramspoorvernieuwing, maar ook de heraanleg van het gedeelte gewestgrens - Prins Van Luik moet nog deze legislatuur op de rails. Tot slot volgt het deel op de foto's, Prins Van Luik - Weststation.

Tussen het Weststation en de gewestgrens is de weginrichting niet meer veranderd sinds het verdwijnen van de tramlijn Dilbeek-Brussel in 1970. En zelfs het verdwijnen van die trambedding (nota bene: toen in het midden van de weg!) wijzigde nauwelijks iets aan de jaren 60-look van deze hoofdweg. Verderop in Vlaanderen was het wel het verdwijnen van de tram (in etappes tussen 1962 en 1970) die het startschot was voor de inrichting die we vandaag nog kennen, met vier rijstroken en amper of geen fietspaden tussen Dilbeek en Roosdaal.

Mijns inziens is op het Brusselse gedeelte vooral het straatparkeren een enorme ruimtevreter op deze weg die voor het OV altijd één van de drukste assen van het land is geweest (met tramcombinaties van 80 meter), én die nog veel groeipotentieel heeft voor de fiets. De komende jaren beloven na 50 jaar (eindelijk) beterschap...

PS: 50 jaar geleden is men op de N8 één bovenleidingspaal (https://www.google.be/maps/@50.8476995, ... 8192?hl=nl) van de oude tramlijn vergeten weg te halen...

JJN

Plaats reactie