[E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door vynkce » ma 26 feb 2024, 9:09

vynkce schreef: vr 20 jan 2023, 14:50 De brug van de N3 over de E40 in Bertem is blijkbaar in zeer slechte staat. Ze zal worden afgebroken en worden vervangen, vermoedelijk in 2024. Opvallend is dat de huidige brug vervangen zal worden door een boogbrug uit metaal. Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe ... e40-bertem
De aanbesteding is ondertussen opgestart: https://www.publicprocurement.be/public ... ea/general

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 26 feb 2024, 11:38

Ik heb de boogbrug eens bekijken, dat gaat een mooi exemplaar worden. Redelijk uniek in Vlaanderen. Verder was natuurlijk al langer gekend dat de huidige (overgedimensioneerde) brug in slechtere staat was. Je staat op dat punt dikwijls in de file, en dan heb je alle tijd om het kunstwerk eens deftig te bezien :)
vynkce schreef: ma 27 mar 2023, 10:55 Enkele delen van de E40 tussen Leuven en Luik beschikken nog over het oorspronkelijke (en fel verouderde) betonnen wegdek van bij de aanleg. Dit wegdek is ongeveer 50 jaar oud.
AWV is van plan om nog dit jaar deze zones te overlagen met asfalt. Het gaat meer bepaald om volgende delen:
- Ter hoogte van Walshoutem in beide richtingen (kmp 53.1 tot 56.4)
- Ter hoogte van Tienen in de richting van Luik (kmp 39.7 tot 44.2)

Voor de liefhebbers geen paniek, er blijven voorlopig nog ettelijke stroken beton in gebruik op het Waalse gedeelte van de E40.
Deze werken zijn ondertussen uitgevoerd, maar vooral aan Waalse kant is er veel wegdek overlaagd met asfalt. De E40 ligt daar nu in erg goede conditie. Komende vanuit de richting Luik, is er nog maar een klein stukje betonwegdek.

Hier op een stukje E40 dat terug over Waals grondgebied loopt tussen 2 Vlaamse enclaves. Je ziet hier ook nog de originele gele wegmarkeringen. In Vlaanderen zijn die overal weggefreesd op de stukken waar nog beton ligt.

https://www.google.com/maps/@50.7088822 ... ?entry=ttu

Dit stuk van Lijsem tot Hamme was zoals je kon zien in zeer slechte staat, en is ergens recent door het Waals Gewest vernieuwd geweest. Ik ben er in het holst van de nacht gepasseerd en dat was een erg vreemde ervaring. Het wegdek was splinternieuw, maar het feit dat de weg voor de rest geen aankleding heeft (geen reflectoren, splitsingsborden, hectometerpaaltjes) en blauwe verichting gaf het een beetje een cyberpunk-sausje

https://www.google.com/maps/@50.7370286 ... ?entry=ttu

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 26 feb 2024, 18:31

vynkce schreef: vr 20 jan 2023, 14:50 De brug van de N3 over de E40 in Bertem is blijkbaar in zeer slechte staat. Ze zal worden afgebroken en worden vervangen, vermoedelijk in 2024. Opvallend is dat de huidige brug vervangen zal worden door een boogbrug uit metaal. Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe ... e40-bertem
Ook wel grappig dat die pagina geen schets toont van de boogbrug, maar van een boogbrug. Maw, niet het ontwerp voor deze brug.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » ma 26 feb 2024, 18:42

Hopelijk langer dan die van nu want er ontbreekt nu plaats voor de vlucht/pech-strook.

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » zo 03 mar 2024, 23:52

Zou het kunnen dat men voorbereidingen treft voor rijstrooksignalisatie tussen Heverlee en Woluwe in de richting van Brussel zoals vandaag al het geval is richting Leuven?
Het valt me op dat de betonnen verankeringen zijn gegoten en schroeven zijn geplaatst om de +/- 800m. Ze hebben wel de kans gemist om ook RSS te plaatsen tussen Wilsele en Heverlee in de richting van Brussel.

Het zou misschien niet slecht zijn om de 4de rijstrook om te zetten in een spitsstrook. Tijdens de rustige momenten kent deze snelweg ongelooflijk veel links en midden strook rijders, waardoor je soms van rijstrook 1 naar 4 moet om iemand in te halen die heel rustig rijdt in rijstrook 3…

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » vr 08 mar 2024, 21:28

Voor zover ik weet zijn die verankeringen al lang geleden aangebracht bij de laatste heraanleg. Die liggen er al enkele jaren ongebruikt bij.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 09 mar 2024, 0:53

Ali schreef: zo 03 mar 2024, 23:52 Zou het kunnen dat men voorbereidingen treft voor rijstrooksignalisatie tussen Heverlee en Woluwe in de richting van Brussel zoals vandaag al het geval is richting Leuven?
Het valt me op dat de betonnen verankeringen zijn gegoten en schroeven zijn geplaatst om de +/- 800m. Ze hebben wel de kans gemist om ook RSS te plaatsen tussen Wilsele en Heverlee in de richting van Brussel.

Het zou misschien niet slecht zijn om de 4de rijstrook om te zetten in een spitsstrook. Tijdens de rustige momenten kent deze snelweg ongelooflijk veel links en midden strook rijders, waardoor je soms van rijstrook 1 naar 4 moet om iemand in te halen die heel rustig rijdt in rijstrook 3…
Dat klopt, de voorbije twee weken hebben er - voornamelijk 's nachts - werken plaats gevonden op de E40 tussen Heverlee en St.-Stevens-Woluwe. Bij de de originele complete heraanleg van de E40 op dat traject, zijn er destijds in 2010 samen met de richting van Leuven, ook betonnen funderingen en bekabeling aangelegd geweest om in de richting van Brussel RSS te voorzien. Echter is enkel die van de richting Leuven ook effectief geïnstalleerd geweest. De rest ligt er al bijna 15 jaar ongebruikt bij.

Nu is men echter in gang geschoten om die voorbereiding ook effectief in de praktijk te brengen. Maar er blijkt toch wel enig extra werk aan te pas te komen. Rond de Parking Everberg-Noord is zelfs een tijdelijke parallelbaan aangelegd.

Hier in 2014 een (toen al 4 jaar oude) ongebruikte zekerinkast plus fundering en bekabeling voor het aankomend portiek.

https://www.google.com/maps/@50.8668359 ... ?entry=ttu

Doe daar nog eens 10 jaar bij, en je snapt waarom daar nu terug zo'n ingrijpende werken voor nodig zijn. Daar blijft amper nog iets bruikbaar van over.

https://www.google.com/maps/@50.8668085 ... ?entry=ttu

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 12 mar 2024, 9:55

Ik denk dat ze het bij AWV niet meer goed weten wat aan te vangen met dynamisch verkeersmagement.

De eerste VMS panelen die je in nog altijd in Antwerpen tegenkomt, heb ik weten installeren zo rond de periode 2000 a 2005 met de grote werken op de ring van Antwerpen. Tussen 2010 en ergens 2019 of 2020 kon je via een 'vooruitgangsrapportage dynamische verkeersmanagement' goed volgen waar men mee bezig was en welke systemen er werden geimplementeërd. Zo ergens rond 2009-2014 nam het echt een hoge vlucht met de installatie van RSS, VMS en RVMS panelen die dan geleidelijk aan ook buiten het Antwerpse geplaatst werden en op sommige trajecten zoals de E40 in de regio Gent het oude systeem ging vervangen.

Sinsdien is er al wel veel vooruit gang geboekt en veel kennis opgedaan, alle knooppunten hebben in elke richting VMS panelen gekregen, maar je ziet toch nog altijd dat men het niet goed weet hoe het aan te pakken over langere trajecten met veel stop en go verkeer in de ochtendspits, zoals de E19 Antwerpen-Machelen en de E19 Machelen-Mechelen, waar men RVMS panelen heeft geplaatst om de 4 km om zo tot een dekkend 'RSS' systeem te komen, terwijl RSS pas effectief zijn nut kan bewijzen als je deze om de 800m gaat gebruiken.

Ik hoop dat men bij AWV nu eens een eenduidige richtlijn gaat ontwikkeling voor de komende 10 jaar, en dan heb ik het niet enkel over het plaatsen en uitdenken van systemen, maar ook uniformiteit in wat men op de VMS en RVMS panelen plaatst bij files, werken en andere calamiteiten, want behalve dat er provinciale verschillen zijn tussen Antwerpen en de rest van Vlaanderen, durft de info op het ene RVM(S) paneel al eens te verschillen tegenover het volgende RVM(S) stroomafwaarts. En dan heb ik het niet over reistijden maar bv. afsluitingen die op het ene paneel totaal tegenstrijdig is tegenover het andere.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 12 mar 2024, 14:11

Ik verbaas me zelf altijd een beetje over de configuratie Brussel stad uit richting Leuven tussen het begin stad uit en Kraaiem. Waar de tunnels eindigen heb je 2x2x2 rijbanen de stad uit, waarbij die 2 middelste rijbanen eerst bij de 2 rechterbanen gevoegd worden, daarna bij de 2 linkerbanen gevoegd worden, vervolgens weer terug gevoegd worden bij de 2 rechterbanen om uiteindelijk na de afslag Ever/Woluwe weer bij de 2 linkerbanen samen komen.

(Weet niet of de omschrijving is duidelijk is, een tekening is misschien makkelijker)

Heb daar nooit op drukke momenten gereden, dus ik weet niet hoe effectief de huidige situatie in de praktijk is, maar maar dat moet toch met heel veel minder weefbewegingen kunnen. Als je die middelste 2 banen al direct bij de linker twee rijbanen voegt heb je al minstens 1 weefvak minder en kan nog steeds al het verkeer alle richtingen op (inclusief de afslag Evere/Woluwe).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 mar 2024, 14:24

^^ Dit stukje hier, bedoel je? Heb ik nooit heel goed de lol van begrepen. Er bestonden vast hele mooie ideeën omheen, maar het soort parallelbaan waar je tussen afritten heen en terug weeft vanaf de hoofdbaan kan alleen werken over grotere afstanden. Zoals bij een Madrileense M-30 of over Route 401 bij Toronto. Het geheel geeft mij nog wel eens het vermoeden dat er hier ooit een heel andere situatie bestond of was voorzien. Maar geen idee wat dat dan is/was.

Het goede nieuws is dat doorgaand verkeer redelijk op zijn rijstrook kan blijven hangen. In het slechtste geval ga je van hoofdbaan naar parallelbaan en kom je vanzelf weer op de hoofdbaan terecht. De ter plaatse bekende zal dat weten en dat scheelt dan weer in de weefbewegingen. Maar als je het plat slaat, wordt de ruimte beschikbaar om vanuit de Reyers-Meisertunnel naar de afrit Evere te komen onnodig beperkt op deze manier. Die zou je veel langer kunnen maken door een regulier weefvak neer te leggen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 12 mar 2024, 16:53

Mikhail schreef: di 12 mar 2024, 9:55 en op sommige trajecten zoals de E40 in de regio Gent het oude systeem ging vervangen.
Wat moet ik mij voorstellen bij 'het oude systeem'?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 12 mar 2024, 18:04

Dat waren van die vierkantige bakken die je nog lang aan tunnels hebt gezien.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » di 12 mar 2024, 18:15

^^ Die leken sterk op wat je in Nederland rond tunnels ziet.
Ik vind persoonlijk de Vlaamse RSS-panelen enorm groot. De onderste strook en de flashers worden bijna niet gebruikt (heb een zeldzame keer rond Antwerpen weleens 500m onder een snelheidsbeperking zien staan). Het moet zeker niet altijd het goedkoopste zijn maar de Vlaamse panelen zien er wel duur uit voor wat ze eigenlijk moeten doen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 12 mar 2024, 18:21

^^
Sterker nog, in de nieuwere (van 2014 en later) zitten zelfs geen flashers. Persoonlijk vind ik ze ook erg groot voor hetgeen ze dienen, zeker als je weet dat je ze eigenlijk dynamische beelden kan laten weergeven. Anderzijds worden die types wel in meer landen gebruikt. Persoonlijk ben ik wel fan van het systeem in Nederland, het lijkt me iets zuiniger te zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 mar 2024, 19:01

^^ Dit stukje hier, bedoel je? Heb ik nooit heel goed de lol van begrepen. Er bestonden vast hele mooie ideeën omheen, maar het soort parallelbaan waar je tussen afritten heen en terug weeft vanaf de hoofdbaan kan alleen werken over grotere afstanden. Zoals bij een Madrileense M-30 of over Route 401 bij Toronto. Het geheel geeft mij nog wel eens het vermoeden dat er hier ooit een heel andere situatie bestond of was voorzien. Maar geen idee wat dat dan is/was.
Waren dat niet rangeerbanen voor een toekomstig knooppunt? In ieder geval denk ik dat als Vlaanderen en Brussel nu effectief gaan samenwerken er nog wel wat van te maken is.

Er komt nu één rijstrook vanuit de Reyers Meier-tunnel twee uit de Beilliardtunnel en één uit de Reyers-Montgomerytunnel en dan is er een toerit van de Roodebeeklaan. Hier begint vervolgens de snelweg:
https://maps.app.goo.gl/3qpoiRrWZjuNUvJ29

Ik denk dat wanneer je de E 40 herconfigureert je aan drie doorgaande rijstroken en één afritstrook voor Evere/Woluwe wel genoeg hebt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 mar 2024, 19:31

Vinny schreef: di 12 mar 2024, 19:01 Waren dat niet rangeerbanen voor een toekomstig knooppunt? In ieder geval denk ik dat als Vlaanderen en Brussel nu effectief gaan samenwerken er nog wel wat van te maken is.
Dit stukje ligt vrij ruim aan de Brusselse kant van de grens; ik denk niet dat je Vlaanderen nodig zou hebben voor het herschikken van dit stukje weg. Maar dat gegeven helpt ongetwijfeld niet: het permanente geldgebrek van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in combinatie met de anti-auto-wind die daar waait…

Overigens wel gefascineerd door die SNUP. Had de R22 daar moeten aansluiten dan?

Jump
autoweg

Bericht door Jump » wo 13 mar 2024, 20:06

Mundial schreef: di 12 mar 2024, 18:15 ^^ Die leken sterk op wat je in Nederland rond tunnels ziet.
Ik vind persoonlijk de Vlaamse RSS-panelen enorm groot. De onderste strook en de flashers worden bijna niet gebruikt (heb een zeldzame keer rond Antwerpen weleens 500m onder een snelheidsbeperking zien staan). Het moet zeker niet altijd het goedkoopste zijn maar de Vlaamse panelen zien er wel duur uit voor wat ze eigenlijk moeten doen.
Die onderste strook wordt in feite enkel op het allereerste bord gebruikt, in het begin van de RSS. Als er al file staan, dan staat daar :A1-50: 500M op omdat ze de snelheid niet meer dan 20kmu per keer mogen verlagen met uitzondering van het onderbord.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 14 mar 2024, 10:33

Mundial schreef: di 12 mar 2024, 18:15 ^^ Die leken sterk op wat je in Nederland rond tunnels ziet.
Wat je zegt, ik denk dat je zeker al 30% of meer kan besparen als je dezelfde paneelgroote zou hanteren als in Nederland. Wat me wel opvalt is dat men rond de werken van Oosterweel op de E17 en E34 wel portieken heeft staan met daar kleine panelen op die best even goed werken en volgens mij goedkoper zijn. Als je als dat budget optelt kan je toch veel meer doen met kleinere panelen dan de grote panelen die we nu gebruiken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 mar 2024, 11:43

^^
De kleinere versies worden in tunnels gebruikt, en werken eigenlijk ook even goed!

https://www.google.com/maps/@51.1731048 ... ?entry=ttu

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 15 mar 2024, 10:58

^^ Klopt en ze zijn ook zichtbaar genoeg. Gebeurt er eigenlijk geen kosten batenanalyse bij deze aanbestedingen of is dit niet verplicht?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 15 mar 2024, 16:27

^^
In Wallonië gebruikt men deze "Britse" oplossing (het is niet hetzelfde, maar het lijkt er wel sterk op). Dat lijkt me eigenlijk voordeliger in het geheel dan de Vlaamse oplossing. Men zit nu met forse portalen die men enkel en alleen voor RSS kan gebruiken, en niks anders. Dat lijkt me dubbel verlies.

Waalse oplossing (werkt al een tijdje niet meer, maar de grootte is een goede indicatie).

Afbeelding

In Vlaanderen hebben we nu dit probleem, er is nog net plaats aan het portaal voor een enkele uitsmijter.

https://www.google.com/maps/@50.9111231 ... ?entry=ttu

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 15 mar 2024, 17:06

^^ Zo veel ruimte en dan nog een bord met letters in een smal schrift. Ongelooflijk :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

KevinD
woonerf

Bericht door KevinD » vr 15 mar 2024, 17:22

Mark schreef: di 12 mar 2024, 16:53
Mikhail schreef: di 12 mar 2024, 9:55 en op sommige trajecten zoals de E40 in de regio Gent het oude systeem ging vervangen.
Wat moet ik mij voorstellen bij 'het oude systeem'?
Daar stonden deze modellen op een stukje rond het Gentse https://maps.app.goo.gl/QPyPsF6gBZAwAc8WA

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 15 mar 2024, 20:29

Snelwegfreak schreef: vr 15 mar 2024, 17:06 ^^ Zo veel ruimte en dan nog een bord met letters in een smal schrift. Ongelooflijk :lol:
Zo te zien hebben ze het bord zo'n 2 jaar geleden geplaatst. Het is nog een redelijk nieuwe wegwijzer (ik heb hem dan ook nog niet in het echt gezien). De weg is iets verbreed (weefstrook in beide richtingen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 15 mar 2024, 20:39

Ondertussen ligt daar ook een spitsstrook. Het bord is idd nog de originele uitsmijter.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » vr 15 mar 2024, 21:26

Waarom toch altijd dat te overdreven grote blauwvlak: https://www.google.com/maps/@50.8612246 ... ?entry=ttu; https://www.google.com/maps/@50.8593883 ... ?entry=ttu.

Vandaag van Bruxelles tot Liège gereden en het betonnen wegdek is nog slechter dan wat dat ik had verwacht, op Google Street View zag het er op de meeste stukken goed uit maar in de realiteit is dat toch nog wat anders. In Wallonie werd je er op zijn minst tenminste voor gewaarschuwd, in tegenstelling tot en met Vlaanderen waar dat dus niet het geval is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 15 mar 2024, 22:17

^^
Die laatste is redelijk standaard, je kan het niet minder laten verdwijnen in een zee van blauw. De eerste heb ik altijd al als een rariteit aanzien. Wie dat ooit gedacht heeft om daar middenschrift te gebruiken? Dat was wrs nog de tijd dat het bord altijd maar 1 lettertype mocht gebruiken.

timaz
polderweggetje

Bericht door timaz » ma 25 mar 2024, 19:01

Iemand enig idee of er werkzaamheden aan de gang zijn op de E40 vanaf de Duitse grens richting Luik? Ongeveer ter hoogte van Eynatten dus. Ik zie hier trager verkeer via de verkeersinfo op Google Maps, maar kan niks op internet vinden over deze wegwerkzaamheden.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 25 mar 2024, 19:07

^^ Op Trafiroutes staan er werken aangegeven ter hoogte van de grens.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 01 apr 2024, 14:50

Wat foto's van 21 maart toegevoegd aan bestaand album, aan het eind tussen Battice en de grens. Er waren toen (ook) geen werkzaamheden.
https://goo.gl/photos/eYSv55ES5xhzDUcE7