[E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door vynkce »

Na het bouwverlof starten er werken om de parking van Honsem grondig te vernieuwen en uit te breiden. Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinr ... ing-honsem

Afbeelding
Mikhail
expressweg
Berichten: 3501
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18
Locatie: Deinze en omstreken

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Mikhail »

Komt hier op termijn dan ook plaats voor laadpalen? Zou een nuttige investering zijn voor alle te vernieuwen snelwegparkings.
****
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1513
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Joshua »

In Wallonië is de maximumsnelheid 90 geworden op 2 plaatsen: de afdalingen aan de westkant van de Maas.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4806
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door paolie »

^^ daar is toch maar één afdaling? Of bedoel je ook de afdaling aan de oostkant van de Maas?
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1513
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Joshua »

Laat maar ik dacht dat er een nieuwe maximumsnelheid kwam maar dat is al jarenlang zo.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door vynkce »

vynkce schreef: ma 26 feb 2024, 9:09
vynkce schreef: vr 20 jan 2023, 14:50 De brug van de N3 over de E40 in Bertem is blijkbaar in zeer slechte staat. Ze zal worden afgebroken en worden vervangen, vermoedelijk in 2024. Opvallend is dat de huidige brug vervangen zal worden door een boogbrug uit metaal. Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe ... e40-bertem
De aanbesteding is ondertussen opgestart: https://www.publicprocurement.be/public ... ea/general
De vervanging van deze brug werd gegund aan Stadsbader en Victor Buyck Constructions voor 18,6 miljoen euro.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Alfa »

^^ Dat verwondert me niet. Victor Buyck is in België marktleider in staalconstructies en vermits dit een boogbrug wordt.
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1513
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Joshua »

Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT

Herstal - E40/A3: Reparatie van wegdek tijdens de beklimming/afdaling van Hauts-Sarts gedurende vier weekenden


4 september 2024

In Herstal begint het herstelproject van de snelweg E40/A3, dat vanwege de herschikking met twee weken is uitgesteld, op vrijdag 20 september 's avonds. Om de impact op het verkeer te beperken, vinden de werkzaamheden tot en met 14 oktober alleen in de weekenden plaats.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2024/09/ ... rts-cp.pdf.

Andere wegen nieuws artikelen voor tijdens de start van nieuw schooljaar:
Nieuwspagina: https://sofico.org/les-principaux-chant ... a-rentree/.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door vynkce »

vynkce schreef: vr 20 jan 2023, 14:50 De brug van de N3 over de E40 in Bertem is blijkbaar in zeer slechte staat. Ze zal worden afgebroken en worden vervangen, vermoedelijk in 2024. Opvallend is dat de huidige brug vervangen zal worden door een boogbrug uit metaal. Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe ... e40-bertem
De werken worden deze maand opgestart. Er is bijna een jaar aan voorbereiding noodzakelijk (omwille van de aanwezigheid van asbest). De brug zelf zal worden afgebroken in januari 2026. Alle werken moeten tegen december 2026 achter de rug zijn. Meer info via: https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe ... n-fasering

Ontwerp via AWV:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1513
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Joshua »

Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:AfbeeldingPERSBERICHT

Herstal - E40/A3: Lokale herstellingen aan het wegdek van de viaducten van Herstal naar Aken


23 mei 2025

Dit weekend vinden er plaatselijke reparaties plaats aan het wegdek van de E40/A3 ter hoogte van de viaducten van Herstal. Alleen richting Aken zal het verkeer op de viaducten over twee rijstroken in plaats van drie rijden. De werkzaamheden vereisen de sluiting van knooppunt nr. 35 “Oupeye” richting Aken en twee opritten van het knooppunt Cheratte.

Afbeelding

Dit project wordt gefinancierd door SOFICO, de projecteigenaar.

Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.

Het bedrijf Baguette werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden voor het asfalteren van de viaducten van Herstal uit te voeren. SACE gaat reparaties uitvoeren aan het verbindingspunt bij knooppunt Cheratte.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/05/ ... tal-cp.pdf.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door vynkce »

Het betonnen wegdek ter hoogte van Tienen zal volgende zomer in beide richtingen overlaagd worden met asfalt: https://wegenenverkeer.be/werken/grondi ... etsenhoven
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1513
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Joshua »

Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:AfbeeldingPERSBERICHT

Berloz - E40/A3: lokale betonreparaties richting Liège


25 augustus 2025

Vanwege de geconstateerde verslechtering van het doorlopende gewapende beton van de E40/A3 in Berloz, is een reparatie noodzakelijk. Hiervoor moet de linkerrijstrook worden afgesloten voor het verkeer, enkel richting Liège. Overdag, buiten de spits, zal een extra rijstrook worden afgesloten, afhankelijk van de behoeften van de bouwplaats.

Afbeelding

Dit project beoogt de lokale herstelling van het doorlopende gewapende beton van de E40/A3 ter hoogte van Berloz, richting Liège. Het beton moet worden afgebroken, de wapening moet worden afgezaagd, vervangen en vervolgens moet er nieuw beton worden gestort. Een uithardingstijd, waarin geen activiteit in het gebied zal worden waargenomen, is noodzakelijk. Deze tijd zal tot een minimum worden beperkt dankzij het gebruik van snelhardend beton.

Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.

Het bedrijf SACE werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/08/ ... loz-cp.pdf.

Andere wegen nieuws artikelen voor tijdens start van nieuw schooljaar:
Nieuwspagina: https://sofico.org/autoroutes-et-princi ... rentree-3/.
Document: https://sofico.org/app/uploads/2025/08/ ... ico-cp.pdf.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 »

Gisteren is de nieuwe fietsbrug over de E40 bij Heverlee geplaatst. Het ging allemaal vlotter dan verwacht en uiteindelijk is de autostrade maar 1 nacht afgesloten geweest.

Timelapse van de ROB.

https://www.instagram.com/reel/DPI55q4g ... ZpMXUxdzFo
Hennie18
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 apr 2022, 15:57

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Hennie18 »

Is deze hier al ter sprake gekomen (richting Brussel, net na het knooppunt Loncin)?
https://maps.app.goo.gl/oW1DfxF5q4rnJSz4A

Blijft toch iedere keer verrassend voor heel wat weggebruikers hoe hier plots 2 rijstroken wegvallen zonder enige kennisgeving van versmalling of wegmarkering komende vanuit Herstal/Duitsland.

Ook in de andere richting (https://maps.app.goo.gl/XyLrEgKVNeNgHkex7) kan de signalisatie toch wel een stuk beter in combinatie met het portaal zo'n 1 km verderop. Veel bestuurders richting Duitsland zetten zich hier onnodig links hoewel dat niet nodig (en soms zelfs gevaarlijk) is.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Chris »

https://trans.info/en/secure-truck-park-liege-438605

Er is een grote truckparking geopend bij de afrit Crisnée van de E40.

Built to the EU-Parking Gold standard, the site is equipped with perimeter fencing, access control, 24-hour surveillance, lighting and cameras. Facilities include a rest and dining area with microwaves, vending machines and hygiene product dispensers, along with free showers and sanitary facilities. Drivers can also access ten on-site bedrooms for longer rest periods.

De officiële inauguratie is op 4 december.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1513
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Joshua »

Primeur in België.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 »

De afbraak van de brug van complex Bertem op de E40 is eindelijk gestart. Men heeft een tijdelijke werfzone aangelegd in het terrein tussen de op- en afrit van het complex in de richting van Brussel.

Daar zijn betonnen steunblokken gebouw waarop ellementen van de nieuwe boogbrug tijdelijk kunnen neergeplaatst worden voor hun verankering in het nieuwe kunstwerk. Dit gedeelte van de werken staat in de planning ingetekend als het "constructieterrein".

Op deze kaart is dit ingetekend als de groene zone.

Afbeelding
Gebruikersavatar
JuwaA35
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Twente

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door JuwaA35 »

Echt enorm, die afritbogen. Dit soort afritten waarbij het own met een hoek van (minder dan) 45° de afrit kruist waarbij de afritbogen aan de 135° afritoksel worden aangelegd komen niet veel voor, er wordt dan veel vaker gekozen voor de (veel kortere) afritbogen aan de 45° kant. In Nederland ken ik eigenlijk maar twee afritten met deze 'overdreven lange' afritbogen: Afrit Heerde in de A50 en Afrit Voorst, waarbij die laatste tijdens de grootschalige verbreding van de A1 5 jaar geleden zelfs nóg scherpere afritbogen heeft gekregen. Er is ook nog de Afrit Gornichem in de A15, maar die is zo reeds aangelegd wegens ruimtegebrek (zeker na de komst van de Betuwelijn, waarbij de noordelijke afritboog nóg krapper werd).
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door verfmeer95 »

Toch is dit wel logisch. Doordat de E40 en de N3 hier elkaar onder een kleine hoek kruisen, zijn de drukste verkeersbewegingen hier Brussel-Leuven en Tervuren-Luik. Met deze configuratie zijn dat allemaal rechtsafbewegingen. Het kost misschien wat ruimte, maar zorgt wel voor een betere doorstroming.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 »

En de ruimte binnen de bogen zelf wordt ook optimaal benut. In beide takken liggen overheidsdiensten. In België komt deze configuratie wel vaker voor, het complex van Aarschot is op dezelfde manier aangelegd.
Gebruikersavatar
JuwaA35
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Twente

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door JuwaA35 »

Wimpie25 schreef: vr 16 jan 2026, 15:06 In België komt deze configuratie wel vaker voor.
In België zijn er inderdaad opvallend veel halfklaverbladen (t.o.v. NL), en dan typisch met vergissingsweggetjes tussen de op- en afrit (die tegenwoordig natuurlijk zijn afgesloten m.u.v. hulpdiensten), zoals hier bij :AS: Bertem.
Wimpie25 schreef: vr 16 jan 2026, 15:06 Het complex van Aarschot is op dezelfde manier aangelegd.
Mwa, ik doelde eigenlijk op een gespiegeld halfklaferblad waarbij de onderliggende weg de autosnelweg kruist met een kleine hoek van <45°, en waarbij is gekozen voor een op- en afrit binnen de oksel met de grote hoek (in plaats de kleine), zoals deze :AS: Bertem (of een ander Belgisch voorbeeld: :AS: Herentals-West in de E313), wat zorgt voor die gigantische afritbogen.
In uw geval kruist de N223 de E314 nagenoeg met een 90°-hoek, dus is dat niet wat ik bedoelde.

In dit soort situaties (waarbij de nieuwe 'hoofdweg' de oude kruist, of in dit geval: de A3 de N3), legt men vaak net op een ander punt vlakbij in de autosnelweg een afrit aan, met evt. een nieuwe verbindingsweg of zelfs een industriezone erbij, als je kijkt op Europees niveau.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Alfa »

Artikel over de verkeershinder die de afbraak van de brug van de Tervuursesteenweg (N3) veroorzaakt. https://www.hln.be/bertem/ruim-halfuur- ... ~acc318bd/

Interessant is de foto van de nieuwe brug:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op za 31 jan 2026, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Chris »

Dit is de foto?

Dat wordt een boogbrug zo te zien.

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het wordt inderdaad een boogbrug. Een redelijk uitzonderlijke vervangingsoperatie.
Mundial
verkeersader
Berichten: 648
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Mundial »

Een een die, op een paar weekends na, zeer weinig hinder veroorzaakt. Tot november zullen er per richting gewoon 4 (versmalde) rijstroken beschikbaar blijven.
Als je dat vergelijkt met de werken aan de brug van de N44 over de E40 bij Aalter een paar jaar geleden... Daar koos men voor afbraak en heropbouw vanaf in beton, vanaf nul. Daar zaten we maandelang met een doorsteek van de middenberm en een versmalling van 3 >2 rijstroken.
Hopelijk kiest men met alle brugvervangingen die er de komende jaren zitten aan te komen, vaker voor deze aanpak.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Chris »

Boogbruggen zijn wel een stuk kostbaarder, maar het voordeel is inderdaad dat je het buiten het verkeer kan bouwen en dan in een weekend plaatsen. Als de snelweg breed is, of erg schuin kruist, kan dit ook niet met prefab liggers zonder een tussensteunpunt waarvoor je in de middenberm een aantal maanden met verkeershinder moet werken.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Alfa »

Nieuwe brug in Bertem vordert goed:

Afbeelding
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -197160692
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 »

Ondertussen is de hele boog al afgewerkt. De oude brug kan je trouwens ook nog bewonderen, die staat gestockeerd op het terrein van de Douane in de zuidelijke "oksel" van het complex.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Alfa »

Zelf net gepasseerd:
Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door vynkce »

De spitsstrook tussen de Brusselse ring en knooppunt Heverlee met de E314 krijgt vanaf 11 mei andere openingsuren. Ze opent vanaf dan maandag, dinsdag en donderdag tussen 14u en 20u en woensdag en vrijdag tussen 12 en 20u.