[HAVENS] De ontwikkeling van de Eemshaven

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Kaaiman » wo 21 aug 2019, 16:53

Er is pas sinds 2010 een veerpontje Delfzijl - Emden voor fietsers en voetgangers. Hoewel het op de kaart een logische verbinding is, lijkt me de toegevoegde waarde te beperkt om een positieve kosten/batenverhouding te krijgen voor een vaste oeververbinding van een kilometer of 3 tot 5.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Lekkere Kwal » wo 21 aug 2019, 17:27

^^ Eemshaven was bedoeld als petrochemische haven, omdat daar veel vraag naar was door de enorme groei in de jaren '60 en de problemen om zulke havens dicht bij bewoond gebied te bouwen. Dat net de oliecrisis kwam kijken toen de haven af was maakte het eigenlijk direct een mislukking. Pas in de jaren '90 kwam de vraag naar meer havencapaciteit voor allerlei doeleinden en sindsdien is het steeds succesvoller geweest.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 aug 2019, 17:57

De Eems heeft al een vaste oeververbinding: In de A31 direct ten westen van Leer.

Nu serieus: Als je alle mogelijke relaties over de (noordelijke) Eems bij elkaar optelt kom je misschien wel op iets van een behoefte uit, maar blijft de vraag waar die verbinding moet liggen. In het verlengde van de N360 naar het uiteinde van BAB31 lijkt het beste compromis, maar levert voor veel relaties t.o.v. de afstand hemelsbreed nog steeds een omweg.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » wo 21 aug 2019, 18:16

jelger schreef: wo 21 aug 2019, 15:20 Ik ken de industrie dynamiek in de regio niet genoeg, maar zou een vaste verbinding onder de Eems op termijn niet wat waard zijn? Ongetwijfeld is daar al ergens voor gepleit en over geschreven.
Ja daar is al verschillende keren over gesproken. Een brug werd toen geraamd op zo'n 400 miljoen Euro, een tunnel op 500 miljoen. Eind vorige eeuw en begin deze eeuw is er weleens voor gepleit hier en daar. Maar dat is natuurlijk een totaal krankzinnig plan. Zeker aangezien men het nog amper voor elkaar krijgt om de Friesenbrücke te herbouwen en er genoeg duitse vaste oeververbindingen in dezelfde regio te bedenken zijn die meer prioriteit krijgen (Wischhafen - Glückstadt, Berne - Farge, BAB281 nabij Bremen).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 aug 2019, 20:02

Als Nederland het nou eens zou doen in ruil voor een voor ons gunstige oplossing van de Eens-Dollardkwestie? En dan doel ik natuurlijk niet op de huidige Nederlandse opvatting "midden in de vaargeul" maar tenminste de Duitse laagwaterlijn ;)

Serieus: ik kan me in de huidige situatie niet echt een substantiële industriële dynamiek voorstellen tussen Eemshaven/Delfzijl enerzijds en Emden anderzijds. Afstand is gewoon te groot. Met een oeververbinding haal je één horde weg om daar wél synergie te laten ontstaan, maar ik heb niet de illusie dat bedrijven dan alsnog massaal naar het hoge noorden komen. En uiteindelijk heb je hier ook redelijke grensoverschrijdende concurrentie: denk aan het gedoe rondom Aldel dat in Nederland zoveel meer kwijt was aan stroom dan concurrenten aan de andere kant van de Eems.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 21 aug 2019, 20:42

Mocht die veerverbinding Eemshaven - Edinburgh een succes worden, dan is er aan Nederlandse kant m.i. wel een upgrade van de N46 nodig. Ik denk daarbij aan een verdubbeling naar 2x2 rijstroken. Of dat een A46 moet worden of een 2x2 stroomweg (zoals de N33) is voer voor discussie.

Zelf zou ik die veerverbinding overigens nooit gebruiken. Ook niet die vanuit IJmuiden of HvH: nooit gedaan en dat gaat niet gebeuren ook. Een kort reisje over de Waddenzee of van Calais naar Dover gaat nog net, maar een langere reis op zo'n wiebelende schuit... :ziek: vergeet het maar. Ik word nogal snel zeeziek.

In het geval dat er een flinke plas water ligt tussen mijn vertrekpunt en bestemming, kies ik een brug of een tunnel. Als die ontbreekt neem ik het vliegtuig en huur ik ter plaatse een auto.
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 21 aug 2019, 20:55

Een upgrade lijkt me niet nodig. Zo’n ferry zal hoogstens 1 afvaart per dag hebben, zoals nu IJmuiden-Newcastle.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 aug 2019, 21:05

^^ Bepaald. En dat verkeer wordt nog gedoseerd ook. Verkeer naar de haven komt verspreid aan, verkeer van de haven moet eerst langs paspoortcontrole. Hoeveel auto's staan er op zo'n boot? Paarhonderd?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 aug 2019, 22:37

Kaaiman schreef: wo 21 aug 2019, 16:53 Er is pas sinds 2010 een veerpontje Delfzijl - Emden voor fietsers en voetgangers.
Die is er al langer. Ik ben er rond 2000 een keer mee geweest tijdens een fietstocht.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 aug 2019, 22:45

Palance schreef: wo 21 aug 2019, 14:44Ik heb bij het wachten in Dover wel eens een Nederlander gesproken die daar naar Schotland ging. Het was voor hem toen blijkbaar goedkoper om om te rijden via Frankrijk en dan heel het VK te doorkruisen dan de overtocht te doen naar Newcastle.
Toen ik naar Leeds ging heb ik 's nachts gereden en was het ook simpelweg sneller en goedkoper om de Kanaaltunnel te nemen dan een veerboot, ondanks de extra kilometers die je maakt.

Dat mijn vriendin nogal gauw zeeziek wordt maakt de keuze voor de tunnel uiteraard wel makkelijker. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 aug 2019, 19:20

jelger schreef: wo 21 aug 2019, 15:20 Ik ken de industrie dynamiek in de regio niet genoeg
Toevallig meldt Omrop Fryslân vandaag dat de nieuwe Europese fabriek van Tesla naar verluid in de buurt van Emden komt. De provincie Groningen was ook in de race.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9038 ... -duitsland

Jeff
expressweg

Re: [HAVENS] De ontwikkeling van de Eemshaven

Bericht door Jeff » ma 01 nov 2021, 11:37

Ik las zojuist dat er een ferry verbinding opgezet gaat worden met Noorwegen. Plannen zouden al vergevorderd zijn.

NWH
verkeersader

Re: [HAVENS] De ontwikkeling van de Eemshaven

Bericht door NWH » ma 01 nov 2021, 11:45

Toevallig net een draadje over geopend -> viewtopic.php?p=1186239#p1186239

@moderatoren, mocht dit een overbodig draadje blijken te zijn dan kan hij ook weer gesloten worden en discussiëren we er hier over verder. Maar deze ontwikkeling leek mij een eigen draad wel waard.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -