[E040] Bertem-Sterrebeek - werken 19-10-07 tot 3-11-07

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

JayBeeke
stadsweg

[E040] Bertem-Sterrebeek - werken 19-10-07 tot 3-11-07

Bericht door JayBeeke » do 27 sep 2007, 19:08

Ik zag het maandag al maar nu pas denk ik eraan om het hier ff te zetten: er zijn werken gepland op de E40 Bertem-Sterrebeek in de periode 19/10 - 3/11, vermoedelijk herstellingswerken aan de 'vierde' (uiterst rechtse) rijstrook, de ex-pechstrook dus. Men heeft tijdens 't weekend al met spuitbus markeringen aangebracht voor de stukken die hersteld moeten worden. Herstellingen zijn dringend nodig maar ze gaan voor de nodige verkeershinder zorgen, aangezien het verkeer ook overdag van 4 op 3 rijstroken gaat worden gebracht in de richting van Brussel.

In tegenstelling tot de werken aan het complex van de E313 in Massenhoven staan de werken hier al sinds vorig weekend op meerdere plaatsen langs de E314 en E40 aangekondigd.

My guess: als het nog es goed regent tijdens die periode gaan de files reiken tot Diest en Boutersem ;)

mvg
JJN

Ali
stadsweg

Re: E40 Bertem-Sterrebeek - werken 19 oktober tot 3 november

Bericht door Ali » vr 28 sep 2007, 0:45

JayBeeke schreef:Ik zag het maandag al maar nu pas denk ik eraan om het hier ff te zetten: er zijn werken gepland op de E40 Bertem-Sterrebeek in de periode 19/10 - 3/11, vermoedelijk herstellingswerken aan de 'vierde' (uiterst rechtse) rijstrook, de ex-pechstrook dus. Men heeft tijdens 't weekend al met spuitbus markeringen aangebracht voor de stukken die hersteld moeten worden. Herstellingen zijn dringend nodig maar ze gaan voor de nodige verkeershinder zorgen, aangezien het verkeer ook overdag van 4 op 3 rijstroken gaat worden gebracht in de richting van Brussel.

In tegenstelling tot de werken aan het complex van de E313 in Massenhoven staan de werken hier al sinds vorig weekend op meerdere plaatsen langs de E314 en E40 aangekondigd.

My guess: als het nog es goed regent tijdens die periode gaan de files reiken tot Diest en Boutersem ;)

mvg
JJN
Ik moest vandaag om 9u30 voor het werk in Hasselt zijn en kwam van Brussel af. Op de E40 stond tot en met het knooppunt met de Ring 9km file richting Brussel en op de E314 stond tot en met het viaduct in Leuven het verkeer over een afstand van 18km praktisch stil, met name net voor de afrit Tielt-Winge komende van Limburg! Dat is toch wel een serieuse file, en het regende nog niet deze ochtend!!! Ik denk dat binnenkort toch ooit het record gebroken zal worden eens de file Bekkevoort of verder zou bereiken... Mensen richting Brussel hebben echt met serieuse vertragingen te kampen en moeten twee maal in de file staan, ik zat te denken of voor Hasselaars de E313 naar Luik en dan de E40 naar Brussel geen alternatief is, daar ze kunnen doorrijden tot bijna in Bertem? Iemand ooit al geprobeerd?

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » vr 28 sep 2007, 7:08

ik weet natuurlijk niet waar u woont maar ik neem de E17 in gent en ga zo via antwerpen naar Hasselt.
Dat rijdt meestal wel lekker vlot met een gezellige drukte in Antwerpen maar je blijft wel rijden.

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » vr 28 sep 2007, 18:32

denne007 schreef:ik weet natuurlijk niet waar u woont maar ik neem de E17 in gent en ga zo via antwerpen naar Hasselt.
Dat rijdt meestal wel lekker vlot met een gezellige drukte in Antwerpen maar je blijft wel rijden.
Ik kwam van de Vlaamse rand, maar iets anders, er zijn nu ook al enkele dagen werken op de E40 tussen Evere en kraainem, op de middenberm worden betonnen stootbanden geplaatst, of hoe wordt dat genoemd ...

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » vr 28 sep 2007, 18:36

Ik kwam van de Vlaamse rand, maar iets anders, er zijn nu ook al enkele dagen werken op de E40 tussen Evere en kraainem, op de middenberm worden betonnen stootbanden geplaatst, of hoe wordt dat genoemd ...
Yep, de 70s constructie wordt vervangen door ter plekke gegoten (en dus aaneengesloten) Jerseys. Wat ik vreemd vind: dit gebeurt op Brussels én Vlaams grondgebied, maar de opdrachtgever is blijkbaar voor het hele stuk het Vlaams Gewest, althans volgens de borden?

mvg
JJN

e40
polderweggetje

Bericht door e40 » za 29 sep 2007, 21:26

JayBeeke schreef:Ik zag het maandag al maar nu pas denk ik eraan om het hier ff te zetten: er zijn werken gepland op de E40 Bertem-Sterrebeek in de periode 19/10 - 3/11, vermoedelijk herstellingswerken aan de 'vierde' (uiterst rechtse) rijstrook, de ex-pechstrook dus. Men heeft tijdens 't weekend al met spuitbus markeringen aangebracht voor de stukken die hersteld moeten worden. Herstellingen zijn dringend nodig maar ze gaan voor de nodige verkeershinder zorgen, aangezien het verkeer ook overdag van 4 op 3 rijstroken gaat worden gebracht in de richting van Brussel.

mvg
JJN
Diegene die verantwoordelijk zijn voor de aankondiging van de werken houden wel van sarcasme, op de borden staat namelijk: "Grotere verkeershinder vanaf 19/10".

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 29 sep 2007, 22:36

JayBeeke schreef:Yep, de 70s constructie wordt vervangen door ter plekke gegoten (en dus aaneengesloten) Jerseys. Wat ik vreemd vind: dit gebeurt op Brussels én Vlaams grondgebied, maar de opdrachtgever is blijkbaar voor het hele stuk het Vlaams Gewest, althans volgens de borden?
Nochtans is de E40-A3 op die plek niet opgenomen in de lijst van wegen die gelegen zijn in Brussel, maar beheerd worden door Vlaanderen. Brussel zal wel financieel hebben bijgedragen? Of welke procedure kan daar anders achter zitten?

Misschien weet FIK het antwoord op deze vraag wel.

FIK
dorpsstraat

Bericht door FIK » ma 01 okt 2007, 13:18

Rien schreef:
JayBeeke schreef:Yep, de 70s constructie wordt vervangen door ter plekke gegoten (en dus aaneengesloten) Jerseys. Wat ik vreemd vind: dit gebeurt op Brussels én Vlaams grondgebied, maar de opdrachtgever is blijkbaar voor het hele stuk het Vlaams Gewest, althans volgens de borden?
Nochtans is de E40-A3 op die plek niet opgenomen in de lijst van wegen die gelegen zijn in Brussel, maar beheerd worden door Vlaanderen. Brussel zal wel financieel hebben bijgedragen? Of welke procedure kan daar anders achter zitten?
Misschien weet FIK het antwoord op deze vraag wel.
De gewestgrens ligt daar op de E40 rond kilometerpaal 3,4.
Een simpele aanvraag om deze (dringende) werken te laten doorlopen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is genoeg om een akkoord te krijgen (de kosten worden dan gedeeld). Zoiets wordt regelmatig toegestaan (in beide richtingen tussen alle gewesten), daar wordt over in principe niet moeilijk over gedaan.
Het belang en de veiligheid van de weggebruiker primeert, hé ;)

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 01 okt 2007, 15:00

Gelukkig maar.

Ik heb nochtans al geregeld opgevangen dat het niet altijd even goed botert tussen de administraties van Vlaams-Brabant en het Brussels Gewest.

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 01 okt 2007, 16:40

Ach...wat zou ik daar nu over zeggen? :hypocrite: Laten we zeggen dat we niet altijd dezelfde prioriteiten hebben...
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » di 02 okt 2007, 10:41

PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE OVERHEID
27 september 2007
A3 (E40) Brussel - Luik: herstelling van punch-outs op de eerste rijstrook

De rechterrijstrook richting Brussel tussen de aansluiting van de A2 met de A3 (E40)
en het complex van Sterrebeek (A3) vertoont sinds enkele jaren zogenaamde punchoutschade.
Dat schadeverschijnsel brengt met zich mee dat er plots gaten kunnen ontstaan in het wegdek (meestal in de rechterrijstrook op de rand met de tweede
rijstrook), met grote veiligheidsproblemen tot gevolg. Tot op heden werden de gaten steeds voorlopig hersteld met gietasfalt of koudasfalt in het kader van het onderhoudsbestek. Om dat probleem aan te pakken, moeten die gaten nu dringend, voor de winterperiode, hersteld worden met een definitieve duurzame verharding.
Door de verschillende bewerkingen die nodig zijn om de werkzaamheden uit te voeren en de noodzakelijke uithardingstijd voor beton, kan het werk niet enkel ’s nachts of in het weekend uitgevoerd worden. De afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant van het Agentschap Wegen en Verkeer heeft bepaald dat de werkzaamheden starten op vrijdag 19 oktober 2007 na de ochtendspits. De werkzaamheden zullen voltooid zijn op zaterdagavond 3 november. Op die manier vinden de werkzaamheden grotendeels plaats tijdens drie weekends en de herfstvakantie, en wordt er enkel in de week van 22 oktober 2007 grotere verkeershinder verwacht.
Tussen kilometerpunt 16 en 9 richting Brussel zal het verkeer gedurende de volledige werkperiode over drie (versmalde) rijstroken geleid worden in plaats van over de gebruikelijke vier. Tijdens de ochtendspits worden files verwacht richting Brussel op de A3 (E40) vanaf de regio Boutersem - Tienen. Op de A2 (E314) zullen de files bijna niet langer zijn dan gewoonlijk, maar ze zullen wel langer duren, vermoedelijk tot in de namiddag.
Verder zullen gedurende de werkzaamheden de op- en afrit in Bertem afgesloten blijven. Het verkeer wordt omgeleid via A2 - N264 – N253 en N3. Ook de parking in Everberg richting Brussel zal tijdelijk gesloten worden.
De aannemer nv Aswebo zal de werkzaamheden uitvoeren voor een bedrag van € 390.000, inclusief btw.
Adresgegevens en emailadres verwijderd - RW

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 05 okt 2007, 13:59

Wat ik toch niet begrijp aan het volgende is dit: niet gesproken over de wegwerkzaamheden maar eventjes over de rijstroken.

Toen het complex van de E40 met de aansluting van E314, over enkele jaren maar over 3 rijstroken beschikte, waren de files korter. Nu enkele jaren later en 4 rijstroken daar in gebruik zijn de files langer. Dit heeft natuurlijk weeral te maken met rijstrookwisseling en soms ook de onvoorzichtigheid van de mensen. Ik denk ook dat hierdoor meer mensen gebruiken maken van deze weg omdat ze denken dat normaal gezien 4 rijstroken minder file creert dan 3 rijstroken, maar dat was niet het geval.

Nu het verkeer terug over 3 rijstroken moet, zoals vroeger ... verwachten ze dat de files nog langer zullen zijn. Vergeten ze dan dat ze hier vroeger altijd over 3 rijstroken moesten gaan? Eigenlijk zouden de files normaal moeten blijven logisch gezien ...

Wat ik persoonlijk in gedachte had voor deze weg om de files te verkorten: Waarom wordt hier geen keep-your-lane systeem ingevoerd? :dontknow: zoals men duidelijk kan zien om de Antwerpse ring, en voor de eerste X aantal kilometers een witte lijn doortrekken voor de 2 wegdelen die daar samenkomen, en dan pas beginnen te veranderen van rijstrook. Op sommige wegen lukt dit, maar enkel door te proberen kan men zien of het hier misschien ook wel lukt.

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » vr 05 okt 2007, 14:27

Toen het complex van de E40 met de aansluting van E314, over enkele jaren maar over 3 rijstroken beschikte,
We hebben het dan wel over het begin van de jaren '90, zo'n 15 jaar geleden, toen de E40 nog volledig over 3+3 rijstroken beschikte. Ondertussen is het verkeer - zeker op de E314 - serieus toegenomen. Of je de situaties zomaar kan vergelijken, daar heb ik m'n twijfels over.
Wat ik persoonlijk in gedachte had voor deze weg om de files te verkorten: Waarom wordt hier geen keep-your-lane systeem ingevoerd? zoals men duidelijk kan zien om de Antwerpse ring, en voor de eerste X aantal kilometers een witte lijn doortrekken voor de 2 wegdelen die daar samenkomen, en dan pas beginnen te veranderen van rijstrook.
Het probleem is dat je niet zomaar over variabele belijning kan beschikken, anders zou ik ook zeggen: maak met oranje tape een testopstelling. Als je een 2+2 zou behouden tot pakweg een km voor de parking in Everberg, dan zou je ook een 24 uurs inhaalverbod voor vrachtwagens moeten uitvaardigen: de helling in Bertem is LANG, en sommige vrachtwagens vertragen er tot 75 a 80 km/u. Elkaar inhalen op 2+2 zou bij vlot verkeer dus niet echt veilig zijn voor de andere weggebruikers. Een mogelijke kleine pleister op de wonde zou zijn van een Vmax 100 in te voeren van voor oprit wegrestaurant Heverlee en aansluiting E314, tot een km voorbij oprit Bertem met (alweer ;)) controles op veiligheidsafstand, niet? Zodat files toch iets later beginnen omdat weefbewegingen toch net iets vlotter verlopen.

mvg
JJN

Carre
zandpaadje

Bericht door Carre » vr 05 okt 2007, 15:52

Ze zouden de E40 misschien ook zo mogen maken, zoals is voorgesteld voor de E313.. met een soort van dynamisch systeem.. 2 rijstroken in het midden, die 's morgens openstaan richting brussel, en 's avonds richting luik.. en dat is dan vooral voor het verkeer dat echt uit brussel zelf komt en tot in luik moet.. of de aansluiting van de E314 moet nemen..
Zo heb je 's morgens 5 rijvakken naar, en 's avonds 4 rijvakken uit Brussel..

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 05 okt 2007, 16:30

JayBeeke schreef:
Toen het complex van de E40 met de aansluting van E314, over enkele jaren maar over 3 rijstroken beschikte,
We hebben het dan wel over het begin van de jaren '90, zo'n 15 jaar geleden, toen de E40 nog volledig over 3+3 rijstroken beschikte. Ondertussen is het verkeer - zeker op de E314 - serieus toegenomen. Of je de situaties zomaar kan vergelijken, daar heb ik m'n twijfels over.
Ligt die 4de rijstrook met de aansluiting van de E314 richting Brussel daar al zo lang?

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » vr 05 okt 2007, 16:41

Sla me niet dood als 't niet helemaal juist is maar... verbreding Bertem-Everberg ong. 1991-1992, verbreding Everberg-Sterrebeek 1993?

mvg
JJN

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » ma 08 okt 2007, 11:47

Nog vergeten te posten: sinds vorige donderdag staan er aanduidingen ivm het vernieuwen van de overlaging op de parkeerterreinen in Everberg. Als k me niet vergis zijn dit de gegevens:

Vanaf 8/10: parkeerterrein richting Brussel. Vanochtend was er al een groot deel afgeschraapt.
Vanaf 15/10: parkeerterrein richting Luik.

mvg
JJN

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » di 16 okt 2007, 11:21

Ook het herstellen van de rechterrijstrook van de oprit van E314 naar E40 richting Brussel is voorzien. Einde der werken: november, dus vermoedelijk tijdens weekends en avonden in de maand november.

mvg
JJN

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » ma 22 okt 2007, 14:15

De files vielen vandaag al bij al nog mee: op de E40 en E314 vóór Bertem stond er maar iets meer file dan normaal, en eens je op het versmalde stuk was ging het perfect vlot over de rest van de E40. De mensen die voor de autoweg kozen waren dus MINDER lang onderweg, gemiddeld zo'n 20-25 minuten tussen Leuven en de Brusselse ring. De N2 was wel veel drukker, vooral tussen Leuven en Brussel, maar ook voor Leuven. Idem voor de E411.

De vraag is maar of het morgen zo blijft. Ik heb in elk geval gekozen voor de combi trein-metro-tram, reistijd 50 à 55 minuten.

mvg
JJN

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » wo 24 okt 2007, 12:26

Voor diegene die in Leuven oprijdt, is de file korter. Voor diegene die de hele file vanaf begin tot eind moet eten, is de bewering "de files worden niet langer" een aanfluiting. Normaal is de file op de E314 "beperkt" tot Aarschot-Holsbeek en vanaf net voor de aansluiting met de E40. Nu is het om 7u één aaneengesloten file van Aarschot tot Bertem. Voor het verkeer vanuit Luik valt het mee: er vallen geen extra rijstroken voor hen weg.

De file op de werken zal ook maar meevallen voor zover er niemand het spel in de soep draait op het knooppunt Kraainem.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 24 okt 2007, 20:02

wooter schreef:Normaal is de file op de E314 "beperkt" tot Aarschot-Holsbeek en vanaf net voor de aansluiting met de E40.
Eventjes terzijde: hoe kan dit in 's hemelsnaam verklaard worden? Ik vind het erg vreemd dat de file oplost t.h.v. Holsbeek.
wooter schreef:Voor het verkeer vanuit Luik valt het mee: er vallen geen extra rijstroken voor hen weg.
Toch wel. Verkeer van Luik wordt in KP Heverlee van 3 op 2 rijstroken gebracht. En dat niet alleen tijdens de werken; dit is een permanente versmalling.

Blijkbaar zijn pendelaars komende uit het oosten (E40 Luik) bereid een erg grote omweg te maken om de werken tussen Bertem en Sterrebeek te omzeilen. Het verkeer vanmorgen op de N25 tussen Haasrode, Hamme-Mille en Waver was zodanig druk dat het er continu rijden was tegen 50 à 60 km/u tot aan de aansluiting op de E411 richting Brussel!

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » wo 24 okt 2007, 23:16

Rien schreef:
wooter schreef:Normaal is de file op de E314 "beperkt" tot Aarschot-Holsbeek en vanaf net voor de aansluiting met de E40.
Eventjes terzijde: hoe kan dit in 's hemelsnaam verklaard worden? Ik vind het erg vreemd dat de file oplost t.h.v. Holsbeek.
wooter schreef:Voor het verkeer vanuit Luik valt het mee: er vallen geen extra rijstroken voor hen weg.
Toch wel. Verkeer van Luik wordt in KP Heverlee van 3 op 2 rijstroken gebracht. En dat niet alleen tijdens de werken; dit is een permanente versmalling.

Blijkbaar zijn pendelaars komende uit het oosten (E40 Luik) bereid een erg grote omweg te maken om de werken tussen Bertem en Sterrebeek te omzeilen. Het verkeer vanmorgen op de N25 tussen Haasrode, Hamme-Mille en Waver was zodanig druk dat het er continu rijden was tegen 50 à 60 km/u tot aan de aansluiting op de E411 richting Brussel!
Ik denk dat verkeer uit het oosten richting Leuven in Wilsele eraf rijden. De file lost niet op in Holsbeek, maar in feite net voor het viaduct in Leuven, aan de afrit Wilsele/Kessel-Lo ...

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » do 25 okt 2007, 6:45

In Wilsele gaat er zeker wat verkeer af, maar tussen Holsbeek en Wilsele is er in normale omstandigheden wel rijdend verkeer. De reden is dat heel wat verkeer in Holsbeek erop rijdt, zonder toeritdosering, en dit verkeer moet invoegen in de al drukke stroom komende van Limburg. Invoegers voegen rechts in, rechterrijstrookrijders zoeken een plek links, een linkerrijstrookrijder laat een rechterrijstrookrijder ruimte door te vertragen en plots heb je een remgolf en gaat de file van start.

Het verkeer van de E40 van Luik heeft inderdaad een versmalling van 3 naar 2 rijstroken, maar deze versmalling is permanent. Het gaat nu voor het verkeer van de E40 zelfs vlotter, want de weefacties van het verkeer van de E314 vallen quasi weg thv af- en oprit Bertem.

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » do 25 okt 2007, 10:29

Het is toch een grillige week. Zoals wooter zei is de file op de E314 trager, compacter en eigenlijk ook langer, maar op de E40 gaat het ook niet altijd vlot. Kennissen stonden er dinsdag om 6u45 toch al in de file van net voor Haasrode, terwijl de file aan de versmalling op de E40 doorgaans pas rond 7u, 7u15 begint.

Tegen mijn principes in (wooter can vouch for that) neem ik dan al maar de hele week de trein...

mvg
JJN

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 25 okt 2007, 16:55

^^

De NMBS merkt sinds het begin van de werken een duidelijke stijging van het aantal treinreizigers op het traject Leuven - Brussel. Was die stijging er niet geweest, dan waren de files nog een stuk langer. Maar het is een feit dat de files minder erg uitvallen dan sommigen gevreesd hadden. Net als bij de werken aan de Antwerpse ring blijkt dat het voor velen dus wel degelijk mogelijk is om eens een alternatieve vervoerswijze te gebruiken, ook al zijn ze dan misschien ietsje langer onderweg.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » do 25 okt 2007, 17:13

Die file voor de versmalling begint al voor de werken al vroeger hoor... Er is sinds een hele tijd een beweging aan de gang om vroeger te vertrekken om de file voor te zijn, en het logische gevolg is dan ook dat de file ook vroeger begint. Rij je daarentegen om 8u30 voorbij Aarschot, is er vaak geen file meer te vinden - iedereen staat aan te schuiven tussen Bertem en Sterrebeek.

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 25 okt 2007, 17:14

Uiteraard, aangezien je te laat op je werk bent als je om 8u30 nog maar bij Aarschot bent.

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » do 25 okt 2007, 22:44

Net als bij de werken aan de Antwerpse ring blijkt dat het voor velen dus wel degelijk mogelijk is om eens een alternatieve vervoerswijze te gebruiken, ook al zijn ze dan misschien ietsje langer onderweg.
Idd. 2 x 60 minuten versus 40 à 50 + 30 à 45 minuten én 'flexibiliteit'.

mvg
JJN

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 26 okt 2007, 0:41

Heb je het dan over de flexibiliteit om in de file eens op een andere rijstrook te gaan aanschuiven? :mrgreen: Of over het feit dat met de trein je reisduur minder wisselvallig is? ;)

JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke » vr 26 okt 2007, 9:14

Heb je het dan over de flexibiliteit om in de file eens op een andere rijstrook te gaan aanschuiven? Of over het feit dat met de trein je reisduur minder wisselvallig is?
@ R4 ;) In die file op de E40 ben ik nogal standvastig: uiterst rechts, of de tweede van rechts :lol:
Het is nu gewoon zo dat ik bij bepaalde boodschappen eerst naar m'n auto moet sporen, ipv rechtstreeks vanop het werk. Dat dus... :)

mvg
JJN