Werkverkeerbordjes

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Werkverkeerbordjes

Bericht door Mark » wo 03 okt 2007, 14:37

Ik zag vandaag op de fiets 2 auto's, die op hun achterruit een bordje met 'Werkverkeer' (zwart op geel) hadden geplakt. Ik vroeg met het volgende af:

* Heb je extra rechten met zo'n bordje?
* Als een willekeurig iemand het aan zijn auto heeft hangen (dus totaal geen werkverkeer is), is het dan geldig?
* Doorgaand op hierboven, ben je strafbaar?

Ben wel benieuwd hoe dit nou zit...

Paixao
autoweg

Re: Werkverkeerbordjes

Bericht door Paixao » wo 03 okt 2007, 14:50

Het antwoord is in feite heel simpel: een bordje werkverkeer levert geen extra rechten op, iedereen mag het in principe voeren en het is in principe niet strafbaar (heb er zelf ook één achter de achterruit, wel voor mijn werk dan hè ;) ).

Een drietal opmerkingen:
1. Bij sommige aannemers/werken is het voeren van een aanduiding werkverkeer verplicht om in het werkvak te mogen rijden/staan. Waar de vrachtwagens deze doorgaans achter op de laadklep maken is dat met een luxe wagen iets lastiger. Die hebben dan vaak een magnetische "sticker" die ze achter op de auto hangen, of een plaatje met zuignapjes aan de binnenkant van de achterruit. De uitvoerder/opzichter kan op die manier zien dat die auto daar inderdaad moet zijn, en eventueel maatregelen treffen tegen voertuigen die daar niet horen te zijn.
2. Een bijkomend voordeel is dat er doorgaans iets meer begrip is bij de medeweggebruikers als de auto met bordje langzamer rijdt, rare manoeuvres maakt of alarmlichten/signaalverlichting voert. Het is dan direct duidelijk dat deze persoon "aan het werk" is.
3. Veel bordjes (met name de magnetische) zijn reflecterend geel, terwijl ze wel aan de achterzijde gevoerd worden. Dat is in principe niet toegestaan conform voertuigreglement (dank aan Hajo in het reflectietopic). In het werkvak wordt dit over het algemeen wel toegestaan, net als roodwit reflecterende actieramen. Voordeel van de magnetische sticker is natuurlijk dat je 'm zo weer weghaalt.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 03 okt 2007, 17:04

Dat klopt allemaal. Bij werken aan rijkswegen zoals de A2, waar allemaal tijdelijke in- en uitvoegers zijn gemaakt zijn die bordjes verplicht. Daar heb ik het in een ander topic ook over gehad laatst. De uitvoerders maken bijna allemaal gebruik van een magneetstrip op de achterklep, bij vrachtwagens en bedrijfsbusjes van aannemers e.d. is het vaak een sticker die er gewoon permanent opzit.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » vr 02 nov 2007, 16:53

Idee: Zo'n 'Werkverkeer' sticker verplicht in bedrijfs- en dergelijke auto's die niet particulier zijn. Als die duidelijk genoeg is kan men zien aan een auto in overtreding of deze van iemand zelf is of niet.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 03 nov 2007, 11:20

In de praktijk heeft vrijwel elke bedrijfsauto of ander materieel al zo'n sticker of plaat achterop.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » di 06 nov 2007, 14:05

Ik altijd met mijn ideeën... ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 nov 2011, 15:46

*schopje*

Ik zag vandaag een Hongaarse auto rijden met een bordje Werkverkeer. Voor mij voor het eerst dat ik een niet-Nederlandse wagen met zo'n bordje heb gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 12 nov 2011, 17:06

Op de A50 bij Ewijk rijden er best veel Duitse, Poolse en Roemeense auto's met die bordjes rond. Logisch gezien het feit dat DYWIDAG die de brug bouwt een Duitse onderneming is en dus ook het personeel uit de landen waar ze actief zijn inzetten.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 20 nov 2011, 20:58

Ik vind het wel cool. Het is ondertussen een soort statussymbool van wegwerkers geworden. "Ik hoor bij de club". Net als flashers achter je achterruit. Ik vind, dat als je in weer en wind met asfalt in de weer bent, dat je ook best af en toe even je momentje mag pakken en je de vent mag voelen als je met flashers aan en werkverkeer-bordje de uitrit pakt..

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 20 nov 2011, 23:36

Op die flitsers wordt nogal vreemd gereageerd door derden. Ik heb al met grote regelmaat gehad dat iemand met forse overschrijding van de Vmax me wilde inhalen en vervolgens de rem aantikt om achter me in te voegen. Of 2 Duitse motorrijders die naar schatting tegen rijbewijsje-kwijt op de A2 reden. Die gingen naast me rijden, kijken naar binnen, zien dat ik geen agent ben en vlammen er weer vandoor. En zo nog plenty voorbeelden...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 21 nov 2011, 18:36

Maar heb je ze dan ook aan als je niet in de buurt van het werkvak rijdt?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 26 nov 2011, 11:30

Palance schreef:k zag vandaag een Hongaarse auto rijden met een bordje Werkverkeer. Voor mij voor het eerst dat ik een niet-Nederlandse wagen met zo'n bordje heb gezien.

Twee jaar geleden op de foto op de N33 ter hoogte van Assen (Vanwege grootte even in spoiler):
SPOILER: TOON

Afbeelding
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 26 nov 2011, 17:31

jeroent schreef:Maar heb je ze dan ook aan als je niet in de buurt van het werkvak rijdt?
Nee, maar je ziet ze hangen. En dan heb ik ook nog een camera voor mijn voorruit hangen. En het is op zich een wagen die de politie goed in burger zou kunnen rijden. Dus als ik met 1 persoon + ik in de auto zit, zijn er veel mensen die 2x kijken voordat ze het gas intrappen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 27 nov 2011, 15:22

Wel grappig, alsof een politieauto in burger met duidelijk zichtbare flashers zou gaan rondrijden..

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 27 nov 2011, 17:34

Attietattie schreef:Op die flitsers wordt nogal vreemd gereageerd door derden. Ik heb al met grote regelmaat gehad dat iemand met forse overschrijding van de Vmax me wilde inhalen en vervolgens de rem aantikt om achter me in te voegen. Of 2 Duitse motorrijders die naar schatting tegen rijbewijsje-kwijt op de A2 reden. Die gingen naast me rijden, kijken naar binnen, zien dat ik geen agent ben en vlammen er weer vandoor. En zo nog plenty voorbeelden...
Dat heb ik inmiddels ook al een paar keer gehad, recentelijk kwam er op het 100 stuk bij Roosendaal (A58) een Audi met ong. 140 aanrijden, zag iets in/aan onze auto (ik denk mijn camera in de auto) en voegde achter ons in. Nadat we uit de 100-zone kwamen, even een controlerende blik naar binnen, om vervolgens met ca. 150 weg te rijden :rofl2:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 sep 2022, 17:06

*laag stof*

Het is een soort Werkverkeerbordje, maar ook net niet helemaal :)
(Ook de scherpte van de foto is het helaas net niet helemaal)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 22 sep 2022, 17:31

Je hebt ze ook in het Fries.