[A003] Plannen en alternatieven

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rein » vr 08 aug 2014, 8:18

Fraaie foto's en mooi om die dijklichamen zo om die sportvelden te zien liggen. Ik ben wel benieuwd wat voor knooppunt men daar in gedachte had.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Kaaiman » vr 08 aug 2014, 8:43

^^ Type Watergraafsmeer. Maar dan zonder voorbereiding op een inprikker, want het huidige KP Watergraafsmeer is eigenlijk een uitgeklede versie van wat er eigenlijk gepland was.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 aug 2014, 9:30

RSK schreef:Wat mij betreft zou een goed ingepaste A3 een zegen zijn. Vanuit Bodegraven bereis je Utrecht, Den Haag en Rotterdam in 25 minuten. Amsterdam daarentegen is 45 minuten, terwijl het in afstand nauwelijks scheelt. Niet dat de reistijd vanuit Bodegraven nu de sleutel vormt tot alles, maar exemplarisch is het wel.

Daarnaast vind ik het onverteerbaar dat men zo'n snelweg bestempelt als 'niet inpasbaar', terwijl men absoluut geen aspiraties heeft om de A12 eens fatsoenlijk in te passen. Die loopt juist dwars door het Groene Hart over een hoge dijk. Leuk als panoramasnelweg, maar als we het dan toch over barrières hebben... Tevens draagt het geluid zo veel verder door dan noodzakelijk. En het argument 'die weg ligt er nu eenmaal al' is natuurlijk larie. Dan kunnen we ook gewoon de A3 op een dijk door het Groene Hart aanleggen en vervolgens zeggen dat hij er nu eenmaal ligt.
Met tunnels en een verdiepte ligging zou zoiets prima inpasbaar zijn. Wel duur gezien de veenbodem aldaar, maar onmogelijk is het niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Pino » vr 08 aug 2014, 9:52

^^ Waar een wil is, is een weg. Letterlijk wat dit betreft. Maar als de A12 op maaiveldniveau duur wordt, dan weten we ook van tevoren dat de A3 een veel duurdere weg zal worden. Dat is volgens mij nog lastiger veenbodem en er is nog meer water (meren/veenafgravingen). Het laat zich nooit echt mooi oplossen, denk ik zo vlug.

Zelf heb ik ook niet zo heel veel met de A3 zoals hij ooit was gedacht. Wie of wat bedient die route nu echt? Vooral verkeer tussen de twee grote steden, want verder gaat de route redelijk door het niets. Ik heb in die zin meer met een westelijker variant van Gouwe recht naar het noorden naar de kant van Aalsmeer en Schiphol-Oost (maar desnoods alsnog tot aan de Zuidas zoals oorspronkelijk gepland). Die bedient veel meer kernen en kan wellicht nog deels meeliften op de N207. Verder moet ik dan ook denken aan het ooit geopperde plan voor een A2½, een verbinding tussen de A12 bij Woerden en de A2 bij Breukelen. Deze valt aardig te combineren met de aldaar al liggende spoorlijn en zou de reistijd Amsterdam - Rotterdam al behoorlijk verkorten. Ook Utrecht zou er enigszins mee ontlast worden, terwijl ook de verbindingen tussen Amsterdam naar de plaatsen als Gouda/Woerden/Bodegraven ermee verkort zou worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Kaaiman » vr 08 aug 2014, 10:36

Wie of wat bedient die route nu echt?
Tussen Amsterdam en Bodegraven plaatsen als Amstelveen, Uithoorn, Mijdrecht en Nieuwkoop.

En ten zuiden van Gouda zou het een snelle ontsluitingsroute zijn geworden van Nieuwerkerk, Capelle en Krimpen aan de IJssel/Lek bij doortrekking via de Ten Doncktunnel (geplande doortrekking A38). En bij doortrekking naar de N3 zouden ook Lekkerkerk, Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam een betere ontsluiting hebben gehad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Pino » vr 08 aug 2014, 11:05

^^ Amstelveen zou al zijn bediend met een stadssnelweg. Wat volgens mij niet echt nodig is, gezien de situatie ter plaatse. Daarmee resteren Uithoorn, Mijdrecht en Nieuwkoop. Dat zijn niet bepaald speerpunten in de verkeersstromen in de regio, en dat is waarom ik eerder zou inzetten op een westelijker tracé. Daarmee zou je namelijk Boskoop, Alphen aan de Rijn, Aalsmeer (en nog steeds Uithoorn) en Schiphol Oost kunnen bedienen. Verkeer uit Bodegraven richting Amsterdam zou via de N11 met deze A3 verbonden zijn.

De A3 ten zuiden van Gouda is voor mij een heel ander verhaal. Je praat daar niet meer over de rechtstreekse verbinding tussen de twee grootste steden van het land, maar om verkeersstromen binnen de regio Rotterdam. Dit stuk van de A3 is natuurlijk ook een later verzinsel, dat ik zie als losstaand en ook zelfstandig te realiseren. Mijn uitgangspunt blijven de oudere kaarten van Rotterdam, waar de weg van Prins Alexander richting Gouda als Rijksweg 3 staat benoemd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » vr 08 aug 2014, 11:48

Pino schreef:Wie of wat bedient die route nu echt? Vooral verkeer tussen de twee grote steden, want verder gaat de route redelijk door het niets.
Dat is toch ideaal? Wat is er nu mooier dan het doorgaand verkeer tussen twee steden op natuurlijke wijze scheiden van druk lokaal-stedelijk verkeer? Moet je nu echt al het verkeer tussen Rotterdam en Amsterdam samen willen brengen met het verkeer van Den Haag en Leiden? Het had in ieder geval een dure en gecompliceerde parallelstructuur kunnen besparen bij Leiden. Ook had de hele knoop Clausplein-Ypenburg wat eenvoudiger gekund, maar dat had natuurlijk ook zo geweest als de A4 er 50 jaar geleden gelijk was aangelegd.

Verder ontsluit de A3 natuurlijk het zuidoosten van Amstelveen en wat kleinere plaatsen, zoals Kaaiman al aangeeft. Ook vormt het een extra schakel met de N201.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Pino » vr 08 aug 2014, 12:23

^^ Ik zeg helemaal niet dat verkeer Amsterdam - Rotterdam per sé langs Leiden moet. Maar het is ook weer naïef om een A3 te willen bouwen voor puur het doorgaand verkeer tussen Amsterdam en Rotterdam. Er is niet voldoende doorgaand verkeer tussen deze steden om aanleg van de A3 te rechtvaardigen. Ook een Stamweg-achtige variant in het verlengde van de A16 stuit hierop af.

In het verdure verleden is de aanleg van de A3 meerdere malen afgestuit op de kosten-baten-analyse hiervan. Het na de jaren '60 ontstane Groene Hart-mantra kwam pas nádat andere factoren de aanleg meerdere malen vertraagden. Datzelfde mantra is wel de reden dat de kosten van aanleg van de A3 nu astronomisch zullen zijn. Boven het al moeilijke terrein krijg je gigantische kosten van inpassing, want politiek uitgangspunt zal moeten zijn dat niemand ook maar enige hinder ondervindt van deze weg. Je moet in die zin een behoorlijke mate realiseren om die kosten te kunnen rechtvaardigen. Puur in verkeer tussen Amsterdam en Rotterdam zie ik zo snel onvoldoende bate, zelfs niet als je verkeer Gouda - Amsterdam ook meerekent. Des te meer bereik je door ook toegevoegde waarde te bieden voor wat er tussen Gouda en Amsterdam in ligt. En pak je dan de relatieve leegte Gouda-Wilnis - Ouderkerk, of een westelijker corridor waar je in plaatsen als Alphen en Aalsmeer kunt uitleggen dat de mensen in deze plaatsen ook de vruchten plukken van de sterk verbeterde aanbinding met de Noord- en Zuidvleugels van de Randstad? En waarvan je meteen een landelijk nut kunt aanwijzen, doordat je ook zorgt voor een versterkte verbinding naar twee cruciale punten in Nederland Distributieland, namelijk (de oostkant van) Schiphol en de veiling van Aalsmeer?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door verfmeer95 » vr 08 aug 2014, 13:11

Het probleem met Aalsmeer is dat de investeringen in de glastuinbouw heel hoog zijn, waardoor bij het opkopen van de grond de hoofdprijs betaald moet worden. Je praat dan over meer dan 100 Euro per vierkante meter, en waarschijnlijk zul je hele bedrijven moeten opkopen (kassen zijn lastig te splitsen). Dus wordt het kostenplaatje rond Aalsmeer zeer hoog.

Als je puur kijkt naar verbindingen tussen Amsterdam en Rotterdam, zijn er naar mijn idee 2 mogelijke corridors. De eerste is de N207, gecombineerd met de N11. Knooppunt Bodegraven moet dan volledig gemaakt worden, en de N207 ongelijkvloers 2x2. Dit zou dan 10 kilometer schelen. Een tweede optie is een verlenging van de N230 naar Woerden. Dit bespaart je de omweg via knooppunt Oudenrijn. Op dit moment is die route niet concurrerend, maar dat zou kunnen veranderen als die 15 km korter wordt.

Voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio Aalsmeer-Uithoorn moet volgens mij vooral naar de N201 gekeken worden. De provincie Utrecht moet die zo snel mogelijk verdubbelen en voorzien van ongelijkvloerse kruisingen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Kaaiman » vr 08 aug 2014, 14:53

Ik heb altijd meer in een verlengde A16 gezien dan in een A3. Wel zo veel mogelijk langs het HSL-tracé. Dit ontlast de A4 en A13 en biedt ook wat lucht op de A12 en een heel aantal N-wegen.

Ook een A2½ vind ik nog best een redelijke optie, maar de vraag is of je nog meer verkeer op de A2 moet willen.

Maar tot 2030 blijft dit allemaal heel erg luchtfietserij.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 aug 2014, 15:38

Kaaiman schreef:Ik heb altijd meer in een verlengde A16 gezien dan in een A3. Wel zo veel mogelijk langs het HSL-tracé. Dit ontlast de A4 en A13 en biedt ook wat lucht op de A12 en een heel aantal N-wegen.

Ook een A2½ vind ik nog best een redelijke optie, maar de vraag is of je nog meer verkeer op de A2 moet willen.
2x5 rijstroken moet toch ruim voldoende capaciteit bieden...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Pino » vr 08 aug 2014, 15:40

Het voordeel van de 'echte' A3 is een volledig zelfstandige weg tussen de A10 en Gouda. Deze vervangende opties gaan uit van een gedeeld tracé direct ten zuiden van Amsterdam. De optie A16 houdt in dat verkeer Amsterdam - Den Haag/Leiden en Amsterdam - Rotterdam zo ongeveer tot/vanaf Hoogmade samen op de A4 zit. De optie A2½ brengt met zich mee dat verkeer Amsterdam - Utrecht/Eindhoven en Amsterdam - Rotterdam zo ongeveer tot/vanaf Breukelen samen op de A2 zit.

Nu zullen veel mensen zeggen dat er weinig bezwaar is tegen dat gedeelde tracé tot aan Hoogmade, nu het meeste verkeer tussen Amsterdam en Rotterdam toch al op de A4 zit. Toch moet niet vergeten worden dat, vanaf veel plekken in de region Amsterdam naar veel plekken in de regio Rotterdam, de route over Utrecht korter en sneller is. In een A16-scenario zou dat alsnog naar de A4 verplaatsen, dus je moet rekening houden met een verplaatsing van verkeer naar de A4 De Nieuwe Meer - Hoogmade. En ik ken dit stuk A4 nu niet bepaald als een route die dat extra verkeer makkelijk aan zal kunnen. Je zou kunnen zeggen dat juist op de 2x5 A2, die zo vaak halfleeg is, wel wat ruimte bestaat om extra verkeer op te vangen richting Rotterdam.

Los daarvan: de verlengde A16 zie ik vooral als instrument in de Zuidvleugel van de Randstad. Zoetermeer zou een strakke verbinding naar noord en zuid krijgen, en de A13 en de A4 rond Den Haag worden ermee ontlast. Wat dit betreft is de verlengde A16 op enig moment ook in beeld geweest (wellicht gepaster: in beeld gebracht door de tegenbeweging) als alternatief voor de A4 Delft - Schiedam. Een oplossing voor de bereikbaarheid van de steden centraal in het Groene Hart -Gouda, Woerden, Bodegraven, Alphen- breng je er niet echt dichterbij mee. Ook in de Noordvleugel zal het weinig veranderen. Dat is geen argument voor of tegen één van de geschetste opties, maar wel iets dat bij deze en gene in het achterhoofd zou meespelen wanneer we ons vanaf 2025 schuldig gaan maken aan uitwerking van deze luchtfietserij.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Kaaiman » vr 08 aug 2014, 17:33

In een globale kostenraming kwam naar voren dat de verlengde A16 meer dan een miljard zou gaan kosten. En dat was volgens mij nog niet eens helemaal naar Hoogmade, maar alleen Zoetermeer of zo.

Je zit met hoge onteigeningskosten, omdat het gebied ten noorden van Rotterdam behoorlijk is volgebouwd met huizen en kassen.

Misschien is het beste alternatief nog de verlengde A16 in combinatie met de A2½. Maar ook verreweg het duurst; de vraag is of het niet met één van deze twee luchtfietsen kan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Ds79m » vr 08 aug 2014, 17:50

Kaaiman schreef:
Wie of wat bedient die route nu echt?
Tussen Amsterdam en Bodegraven plaatsen als Amstelveen, Uithoorn, Mijdrecht en Nieuwkoop.

En ten zuiden van Gouda zou het een snelle ontsluitingsroute zijn geworden van Nieuwerkerk, Capelle en Krimpen aan de IJssel/Lek bij doortrekking via de Ten Doncktunnel (geplande doortrekking A38). En bij doortrekking naar de N3 zouden ook Lekkerkerk, Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam een betere ontsluiting hebben gehad.
Even los van de vraag of dat een A3 moet zijn, is de afwezigheid van een brug/tunnel tussen de v.Brienenoordbrug en de Lekbrug bij Vianen, toch zo'n 45 km, wel een gemis. Het is immers een vrij groot gebied, waar veel verkeer doorheen gaat.
Pino schreef:^^ Ik zeg helemaal niet dat verkeer Amsterdam - Rotterdam per sé langs Leiden moet. Maar het is ook weer naïef om een A3 te willen bouwen voor puur het doorgaand verkeer tussen Amsterdam en Rotterdam. Er is niet voldoende doorgaand verkeer tussen deze steden om aanleg van de A3 te rechtvaardigen. Ook een Stamweg-achtige variant in het verlengde van de A16 stuit hierop af.
Net als de A15 wat dat betreft. Maar goed, het is onvermijdelijk dat een nationaal wegennet ook enigszins door toevalligheden en lang geleden gemaakte afwegingen tot stand gekomen is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Kaaiman » vr 08 aug 2014, 17:56

De A15 is prima te verdedigen als snelle toevoerweg naar belangrijke rivierkruisingen. Vanwege de rivieren zijn de reistijden naar een bestemming aan de overkant immers relatief lang. Je moet vrijwel altijd omrijden voor een brug of veer. Dan is het wel handig als je op de weg naar zo'n brug of veer een beetje kunt doorrijden.

Snelegen dienen niet enkel voor de capaciteit aangelegd te worden. :idea:

Hetzelfde geldt overigens in iets mindere mate ook voor de A3, aangezien het Groene Hart ook relatief weinig wegen heeft, en dus ook weinig wegen om het gebied te verlaten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Vinny » do 14 aug 2014, 8:02

verfmeer95 schreef:Het probleem met Aalsmeer is dat de investeringen in de glastuinbouw heel hoog zijn, waardoor bij het opkopen van de grond de hoofdprijs betaald moet worden. Je praat dan over meer dan 100 Euro per vierkante meter, en waarschijnlijk zul je hele bedrijven moeten opkopen (kassen zijn lastig te splitsen). Dus wordt het kostenplaatje rond Aalsmeer zeer hoog.

Als je puur kijkt naar verbindingen tussen Amsterdam en Rotterdam, zijn er naar mijn idee 2 mogelijke corridors. De eerste is de N207, gecombineerd met de N11. Knooppunt Bodegraven moet dan volledig gemaakt worden, en de N207 ongelijkvloers 2x2. Dit zou dan 10 kilometer schelen. Een tweede optie is een verlenging van de N230 naar Woerden. Dit bespaart je de omweg via knooppunt Oudenrijn. Op dit moment is die route niet concurrerend, maar dat zou kunnen veranderen als die 15 km korter wordt.

Voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio Aalsmeer-Uithoorn moet volgens mij vooral naar de N201 gekeken worden. De provincie Utrecht moet die zo snel mogelijk verdubbelen en voorzien van ongelijkvloerse kruisingen.
Het probleem is ook de strookverkaveling. In alternatieve plannen zou de N 201 ten oosten van de Ringvaart blijven en dan tussen Schiphol en Amstelveen aansluiten op de A 9. Naast een aantasting van het Amsterdamse Bos had het vooral de onteigening van heel veel percelen betekent, net als het andere alternatief: het verbreden van de N 231 naar 2x2 tussen de Bloemenveiling en Schiphol-Oost.

Ik zie dan echt meer in het klassieke "A 3" tracé: een verbinding tussen de N 201 en de A 9 t.h.v Uithoorn-Ouderkerk a/d Amstel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Yoeri » do 14 aug 2014, 8:25

Mark schreef:Mooie luchtfoto van de aardebanen van de A10 Ring zuid en de A3 vlakbij de De Boelelaan en de Europaboulevard. Interessant ook om te zien is het boogje aan de noordzijde van de A10-aardebaan.
Meer foto's van de ruimtereservering voor de A3 heb ik er niet kunnen vinden maar als je in het beeldarchief op bijvoorbeeld "dijklichaam" zoekt krijg je ook veel fraaie foto's.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » do 14 aug 2014, 11:34

Vinny schreef:Ik zie dan echt meer in het klassieke "A 3" tracé: een verbinding tussen de N 201 en de A 9 t.h.v Uithoorn-Ouderkerk a/d Amstel.
Naar aanleiding van deze draad heb ik vorige week eens zitten kijken wat de mogelijkheden zijn om volgens het klassieke tracé de weg (met een boortunnel) door te trekken naar de A10. Hoewel het bij Amstelveen even puzzelen was vanwege de bebouwing op het voorheen geplande knooppunt, viel het me bij de A10 mee; daar liggen alleen maar een paar voetbalvelden.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het prijskaartje zal niet mals zijn, maar dat valt natuurlijk de mensen aan te rekenen die dachten dat je er makkelijk nog een zwik huizen kon planten als die weg er toch voorlopig niet zou komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Techum » do 14 aug 2014, 12:04

^^ Leuke puzzel.

Vast al eerder in dit topic genoemd, maar een aansluiting ten zuidwesten van knooppunt Amstel lijkt dan een stuk realistischer. Al is dat bij een nieuwe snelweg in zo'n ontwikkeld gebied altijd maar relatief ;)
Hier is meer ruimte beschikbaar en je kwakt verkeer ook niet domweg op een kort stukje tussen twee aansluitingen op de A10, midden op de Zuidas. Door de aansluiting op de A10 te integreren in een aangepast knooppunt Amstel of vlak ten zuiden daarvan aan te leggen bouw je min of meer een driehoek rond Ouderkerk aan de Amstel. Alleen voor de relatie A3 <-> A10west is het een kleine omweg. Hier staat tegenover dat je een alternatief aanbiedt voor de relatie A9west <-> A10oost/noord.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » do 14 aug 2014, 12:15

^^ Zonder verder inhoudelijk te kijken naar de gevolgen, was ik gewoon benieuwd naar de mogelijkheden voor een weg volgens het klassieke tracé. Als meer dan dat, hoeft dit dan ook niet beschouwd te worden. Er zijn na 40 jaar ongetwijfeld betere opties die meer rekening houden met de veranderde verkeersstromen. ;)

Mij interesseert de A3 tussen Amstelveen en Rotterdam een stuk meer. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Jackbauer1350 » do 14 aug 2014, 14:01

Bij een eventuele uitvoering van de Tunnel Zuidas kan het hele knooppunt met de A10 ook ondergronds. :mrgreen:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door verfmeer95 » do 14 aug 2014, 14:42

^^ Nee, want je mag geen splitsingen in tunnels aanleggen. Dus zou dat nog eens 4 extra tunnelbuizen betekenen, waar waarschijnlijk geen ruimte voor is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door RSK » do 14 aug 2014, 17:24

Naar ik me door Mark heb laten vertellen, is een boortunnel van ongeveer 15m doorsnee mogelijk. Daar kun je in principe 2x3 boven elkaar in kwijt. Als je helemaal optimaal gebruik van de ruimte wilt maken, zou je zelfs 3x3 kwijt kunnen met een hoogtebeperking van 2,2m voor de bovenste en onderste buis. Zolang je niet al te veel gekke dingen wilt doen bij de A10, is ruimte in ieder geval geen probleem aan de zuidkant.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Chris » do 14 aug 2014, 17:35

2x3 boven elkaar (1.5 + 3.5 + 3.5 + 3.5 + 1.5 breed en 5.0 m hoog per buis en 1 meter tussenruimte tussen de buizen) zou een tunnelboormachine van ongeveer 18 - 18,5 meter diameter binnenafmeting vereisen. Dat komt neer op een tunnelboormachine van rond 19 - 19,5 meter, ongeveer even groot als de grootste ter wereld nu is.

Je kan het wel iets verminderen door de hoogte 4 meter per buis te maken, en de apparatuur en bewegwijzering op te hangen in de loze ruimte van de cirkel in het midden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rene » do 14 aug 2014, 17:55

De ruimte langs de Zuidas is al helemaal vergeven aan nieuwe grondposities. Daar staan dus al virtuele gebouwen van vele verdiepingen hoog, binnen een stedebouwkundig plan dat helemaal draait om bruto vloeroppervlak en openbaar vervoer. Zelfs de geplande Zuidastunnel op het bestaande tracé is al moeilijk genoeg. Nee, een A3 aansluiten op de A10 kun je volledig uit je hoofd zetten.

Verder blijf ik erbij dat met de volgende combinatie (die m.i. haalbaarder is dan al die tunnelhandel in een A3-plan) een A3 volledig overbodig is:
- A4 Nieuwe Meer - Badhoevedorp naar 2x5
- Hoofddorp-Zuid - Burgerveen naar 2-5-5-2
- Burgerveen - Prins Clausplein naar 2x5
- Prins Clausplein - Ypenburg naar 2x3 doorgaand
- Ypenburg - Rijswijk naar 2x4
- Rijswijk - Kethelplein naar 2x3
Met alle aanpassingen de afgelopen jaren is heel veel al voorbereid op een dergelijke breedte.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Vinny » do 14 aug 2014, 20:05

Een Oostelijke randweg van Amstelveen lijkt me toch sowieso erg nuttig, de stad (of het dorp) is er groot genoeg voor. Natuurlijk kun je ook de Benleuxbaan ongelijkvloers maken, maar naast dat rechtstreekse aansluitingen op de snelwegen ontbreken is het vanwege de tramlijn in het midden ook nog eens logistiek lastig.

Het is dan ook erg jammer dat ze het A 3 tracé na het schrappen van de verbinding uit het provinciale streekplan volkomen hebben dichtgetimmerd. Er kan nu niets meer, zonder dat het heel veel geld kost, of allerlei vervelende bijkomende doorsnijdingen tot gevolg heeft. Het hemeltergende is ook nog dat toen het GO besluit werd gegeven voor het N 201+ project dit tracé slechts voorlopig in de kast is gezet. Formeel is de aansluiting bij Schiphol-Oost "provisorisch" (tijdelijk) aldus de provincie zelf op één der inspraakavonden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Rene » do 14 aug 2014, 20:16

Als je de Beneluxbaan volledig ongelijkvloers zou maken, zouden daar zowel weg als sneltram van profiteren.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Jackbauer1350 » do 14 aug 2014, 20:56

Zoiets idee voor een Randweg?

Afbeelding
De zwarte lijnen zijn dan tunneldelen. De gele lijn is het Beneluxbaandeel wat dan afgewaardeerd kan worden.

of dit:

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door verfmeer95 » do 14 aug 2014, 21:05

Waarom moeten daar tunnels komen? Er ligt nu ook al 2x2, dus ongelijkvloerse kruisingen (verdiept aangelegd) zal alleen maar een verbetering zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A003] "De A3 komt er toch!"

Bericht door Vinny » do 14 aug 2014, 21:30

Die onderste rode lijn is natuurlijk veel beter. Het kruispunt Bovenkerkerweg/Beneluxbaan zie ik (met zware linksaffers) niet zo snel omgebouwd worden tot een ongelijkvloerse kruising, en bovendien mist de Benleluxbaan aansluitingen op het snelwegnet, welke niet eenvoudig te realiseren zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie