Het Sint-Niklase voorbeeld
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
Het Sint-Niklase voorbeeld
Sinds een aantal jaren merken we dat de stad Sint Niklaas haar bewegwijzering in tegenstelling tot andere Vlaamse steden grondig heeft gemoderniseerd. De ontwerpen van de Brusselse Firma J.C Decaux NV hebben blijkbaar gretig aantrek gevonden bij het Sint Niklase Stadsbestuur. De bewegwijzering werd zo goed als helemaal vernieuwd naar orgineel Frans ontwerp. Ik begrijp niet waarom men deze ontwerpen niet in gans België invoert? Buiten Sint-Niklaas heeft enkel Brussel en Charleroi ook deze "French-style" bewegwijzering ingevoerd. Vinden jullie deze Franse bewegwijzering een stap vooruit in de Belgische chaos of is dit eerder af te raden. De Frans lijkende ondersteuningspalen buiten Sint-Niklaas komt van de West-Vlaamse firma Baert NV of zoiets. Mijn mening hierover is dat de JC Decaux bewegwijzering veel beter is dan wat meestal gebruikelijk is in België...

-
- 2x3 autosnelweg
Re: Het Sint-Niklase voorbeeld
Bijzonder netjes, een zeer geslaagd idee.
Mag een Belgische gemeente dan zomaar dit soort bewegwijzering introduceren?
Mag een Belgische gemeente dan zomaar dit soort bewegwijzering introduceren?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
Waarom van een ander land overnemen? België kan prima mooie bewegwijzering maken, de allernieuwste borden zien er goed en duidelijk genoeg uit. Laat het Franse maar in Frankrijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- polderweggetje
In Nederland is de ANWB bewegwijzering op de autosnelwegen toch ook afgeleid van het Amerikaanse "Interstate" systeem. Als we dan toch naar een Verenigd Europa moeten gaan kan men beter ontwerpen zo nauw mogelijk aansluiten bij een buitenlands systeem. Ik vind de Franse wegwijzers toch veel mooier dan die Belgische rotzooi waar totaal geen structuur noch uniformiteit inzit. Aangezien Vlamingen eigenlijk wel een beetje Vernederlandste Fransen zijn vind ik dit een goede oplossing. Het Waalse gewest laat haar nieuwe bewegwijzering volledig aansluiten op het Franse systeem. Persoonlijk vind ik dat Vlaanderen dit ook moet doen. Mooie bewegwijzering en verkeerslichten geven een heel ander straatbeeld zodat een Belgische stad ook echt Belgisch is en geen replica is van 1 of ander voormalig Oostblok land.Palance schreef:Waarom van een ander land overnemen? België kan prima mooie bewegwijzering maken, de allernieuwste borden zien er goed en duidelijk genoeg uit. Laat het Franse maar in Frankrijk.

-
- polderweggetje
Laat JC Decaux maar alle Belgische bewegwijzering ontwerpen. Ik ben er zeker van dat België er al heel wat fraaier gaat uitzien. Tegenstanders moeten mij dan ook maar eens uitleggen wat het nut is van modellen van de jaren 60 en 70 opnieuw heruit te geven.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kan absoluut niet lezen wat er op die wegwijzer staat. Wat een pietepeuterig klein lettertype zeg.
Heeft men voor een ander lettertype gekozen dan in Frankrijk ?
Overigens zie ik liever de Duitse bewegwijzering Europabreed uitgerold worden dan de heel wat minder goede Franse...
Heeft men voor een ander lettertype gekozen dan in Frankrijk ?
Overigens zie ik liever de Duitse bewegwijzering Europabreed uitgerold worden dan de heel wat minder goede Franse...
-
- 2x4 autosnelweg
Je ziet deze bewegwijzering wel op steeds meer plaatsen in Belgie opduiken. Misschien is het een kwestie van tijd voordat deze bewegwijzering overal de standaard is.
Wel gaat zo langzamerhand de eenheid in de Belgische bewegwijzering verdwijnen, dat is jammer. Kies voor een bepaald systeem, of het nu het Franse of het eigen Belgische is, en voer dat dan overal uit.
Wel gaat zo langzamerhand de eenheid in de Belgische bewegwijzering verdwijnen, dat is jammer. Kies voor een bepaald systeem, of het nu het Franse of het eigen Belgische is, en voer dat dan overal uit.
-
- autoweg
de borden zijn brol! het bestaat gewoonweg uit plastiek. Gooi er een steen tegen en het is volledig naar de knoppen.
-
- 4x5 autosnelweg
denne007 schreef:de borden zijn brol!
Brol?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Het ziet er wel netjes uit zo, het straatbeeld gaat er wel op vooruit.
-
- 4x5 autosnelweg
O? Ik vind de nieuwe bewegwijzering over het algemeen slechter leesbaar (onnodig gebruik van engschrift), vaak lelijker gestilleerd, en te veel onzinnige bestemmingen erop gekalkt. Hoe dat in St. Niklaas is moet ik zelf beoordelen. Ik kan het bord niet goed lezen omdat het te onscherp is bovendien zou ik meer moeten zien voor een afgewogen oordeel...de allernieuwste borden zien er goed en duidelijk genoeg uit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Wat een na aperij hier zeg, vind zelf originele bewegwijzering uit vind ik
-
- expressweg
Wel, ik niet. De nieuwere bewegwijzering bij ons is al een pak uniformer dan de oudere. Daarnaast komen deze French style borden mij heel lomp over, ze zijn veel te zwaar. Geef mij dan maar, zoals René ook al zegt, de Duitse borden. Die ogen veel lichter en zijn tevens duidelijker.Route66 schreef:Ik vind de Franse wegwijzers toch veel mooier dan die Belgische rotzooi waar totaal geen structuur noch uniformiteit inzit.
Euh...excuseer?Route66 schreef:Aangezien Vlamingen eigenlijk wel een beetje Vernederlandste Fransen zijn vind ik dit een goede oplossing.

Tja, ik dus niet. Ik wil graag nog een verschil zien tussen Frankrijk en België.Route66 schreef: Het Waalse gewest laat haar nieuwe bewegwijzering volledig aansluiten op het Franse systeem. Persoonlijk vind ik dat Vlaanderen dit ook moet doen.
Onze verkeerslichten vind ik helemaal niet mis. Ik vind ze zelfs mooier dan die in Nederland. Overigens is een Belgische stad nu net typisch Belgisch door het vaak wat rommelige straatbeeld. Dus daarmee bega je een contradictio in terminis.Route66 schreef:Mooie bewegwijzering en verkeerslichten geven een heel ander straatbeeld zodat een Belgische stad ook echt Belgisch is en geen replica is van 1 of ander voormalig Oostblok land.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- 2x3 autosnelweg
De borden moeten uiteraard wel nog voldoen aan de wettelijk voorgeschreven standaard. Die schrijft voor dat verkeersborden in het SNV-lettertype moeten worden uitgevoerd.René schreef: Heeft men voor een ander lettertype gekozen dan in Frankrijk ?
[/i]
-
- 4x5 autosnelweg
Toevallig had ik daar vandaag nog een discussie met iemand over, waarbij ik zei dat voor essentiele bewegwijzeringstools het heel handig zou zijn dat daar een Europese standaard voor zou gelden. Bijvoorbeeld door het toepassen van één kleurcode in de hele EU (zodat snelwegen altijd blauw zijn, bijvoorbeeld). Het lettertypesoort is minder relevant om te uniformeren. Zolang de letters maar groot genoeg en duidelijk genoeg zijn. Dus NIET in het foeilelijke en storende Engschrift wat in België steeds meer gebruikelijk wordt op autosnelwegborden...Tja, ik dus niet. Ik wil graag nog een verschil zien tussen Frankrijk en België.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Woooooowh, ik laat mij geen verfranste Vlaming noemen hoor, no hard feelings. Maar ik vind de nieuwste bewegwijzering in Vlaanderen echt de goede kant opgaan. Ok de Franse bewegwijzering is een systeem op zicht, maar om even te zeggen dat we het systeem zo maar moeten overnemen .... hmm dacht het niet hoor. Dat Wallonie zijn borden afkijkt van Frankrijk, moeten ze zelf weten. Het originele belgisch systeem begint nu eigenlijk helemaal zijn vorm te verliezen door de geschillen tussen de gewesten ...Route66 schreef:Ik vind de Franse wegwijzers toch veel mooier dan die Belgische rotzooi waar totaal geen structuur noch uniformiteit inzit. Aangezien Vlamingen eigenlijk wel een beetje Vernederlandste Fransen zijn vind ik dit een goede oplossing. Het Waalse gewest laat haar nieuwe bewegwijzering volledig aansluiten op het Franse systeem. Persoonlijk vind ik dat Vlaanderen dit ook moet doen. Mooie bewegwijzering en verkeerslichten geven een heel ander straatbeeld zodat een Belgische stad ook echt Belgisch is en geen replica is van 1 of ander voormalig Oostblok land.Palance schreef:Waarom van een ander land overnemen? België kan prima mooie bewegwijzering maken, de allernieuwste borden zien er goed en duidelijk genoeg uit. Laat het Franse maar in Frankrijk.
Dan zie ik nog liever de ANWB borden zoals Geel en Oostende er een paar hebben staan als deze Franse borden ...
Laatst gewijzigd door Mikhail op di 09 okt 2007, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
-
- stadsweg
Even off-topic, sinds men in Vlaanderen bij het plaatsen vannieuwe verkeerslichten voor de sterkere versie kiest, dacht met Led's, zoals Brussels hoofdstedelijk gewest, wordt zelden nog de typsich Belgsch/nederlandse model geplaatst met de grote zwarte flap eromheen. Nu ogen deze verkeerslichten véél meer zoals Franse, Duitse en Spaanse en dergelijke ... Begrijpen jullie wat ik bedoel? Alleen de typische stalenconstructie waaraan het verkeerslicht wordt opgehangen blijft bestaan, daar waar men in Brussel allang van is afgestapt en aan de ANtwerpse leien idem dito ...
-
- expressweg
Die schutborden zijn niet meer nodig, omdat die LED's fel genoeg zijn. Ik vind die nieuwe types verkeerslichten overigens heel goed, ze zijn veel beter zichtbaar in alle weersomstandigheden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- Moderator
Die schutborden (NL: achtergrondschilden) zijn hier nog wel noodzakelijk. En terecht omdat ze de lampen veel meer doen opvallen wanneer er een laaghangende zon achter vandaan schijnt. Daar helpt de LED-techniek weinig tegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Toch wel hoor. Zelfs dan zijn die lichten perfect zichtbaar.
-
- 4x5 autosnelweg
Nou nee. Zeker bij zweepmasten is een schutbord hard nodig.
Ook bij LED worden in NL de zweepmastarmaturen nog vrijwel allemaal daarvan voorzien.
Ook bij LED worden in NL de zweepmastarmaturen nog vrijwel allemaal daarvan voorzien.
-
- expressweg
Dan moet je eens naar onze LED-verkeerslichten komen kijken. 

-
- verkeersader
De borden in Sint-Niklaas zijn inderdaad niets waard. Het lettertype dat gebruikt wordt, is Arial, en de wegnummers zijn ontieglijk klein weergegeven. Ook de algemene uitvoering van de voorwegwijzers is bagger (bvb. de hoeken van de bies rondom de wegnummers zijn dermate afgerond dat het bijna een cirkel is).
Voorts: ik heb ook de indruk dat een schutbord helpt bij herkenning. Zeker in stedelijke gebieden waar veel afleiding in het straatbeeld aanwezig kan zijn, accentueert het schutbord het verkeerslicht. Ik heb dat probleem al regelmatig in Leuven voor, waar de stad op 'zijn' verkeerslichten nergens schutborden heeft geplaatst. Ook puur esthetisch gezien oogt een verkeerslicht met schutbord aanzienlijk beter. Of men kan de Brusselse constructie overnemen; dat ontwerp mag er ook wel wezen.
Voorts: ik heb ook de indruk dat een schutbord helpt bij herkenning. Zeker in stedelijke gebieden waar veel afleiding in het straatbeeld aanwezig kan zijn, accentueert het schutbord het verkeerslicht. Ik heb dat probleem al regelmatig in Leuven voor, waar de stad op 'zijn' verkeerslichten nergens schutborden heeft geplaatst. Ook puur esthetisch gezien oogt een verkeerslicht met schutbord aanzienlijk beter. Of men kan de Brusselse constructie overnemen; dat ontwerp mag er ook wel wezen.
-
- expressweg
Is deze bewegwijzering voor heel Sint Niklaas en omgeving dan niet illegaal geplaatst, aangezien dat SNV de norm moet zijn op bewegwijzeringsborden. Dus slopen die handelen op basis van het KB.
-
- verkeersader
SNV wordt niet door het KB voorgeschreven, maar door een omzendbrief die ergens in de jaren 1970 vanuit het ministerie van Openbare Werken is verspreid (aan de wegbeheerders, of aan de signalisatiefirma's of... ?). Hoezeer men hiervan mag afwijken, weet ik niet.
-
- expressweg
Gemeenten mogen dat vrij invullen, temeer daar dat ministerie intussen niet meer bestaat.
-
- 2x5 autosnelweg
Dan vind ik het wel oké dat er an sich vrijwel overal SNV wordt gebruikt. Wij maken er ondertussen een ergere bende van met de lettertypes... 

-
- stadsweg
Rien schreef:Voorts: ik heb ook de indruk dat een schutbord helpt bij herkenning. Zeker in stedelijke gebieden waar veel afleiding in het straatbeeld aanwezig kan zijn, accentueert het schutbord het verkeerslicht. Ik heb dat probleem al regelmatig in Leuven voor, waar de stad op 'zijn' verkeerslichten nergens schutborden heeft geplaatst. Ook puur esthetisch gezien oogt een verkeerslicht met schutbord aanzienlijk beter. Of men kan de Brusselse constructie overnemen; dat ontwerp mag er ook wel wezen.

Wat die Brusselse nieuwe led-verkeerslichten betreft: aanvankelijk waren de 'zonnekleppen' van de tweekleurige lichten van de voetgangers té lang (Wetstraat bijvoorbeeld), waardoor deze regelmatig werden afgereden door passerende (grotere) voertuigen.
Dit probleem werd bij de laatste geplaatste modellen aangepast.