Het Sint-Niklase voorbeeld

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: Het Sint-Niklase voorbeeld

Bericht door Alfa » ma 15 okt 2007, 23:16

Heeft er toevallig niemand een foto van die Led-modellen in Brussel?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 okt 2007, 23:43

SNV wordt niet door het KB voorgeschreven, maar door een omzendbrief die ergens in de jaren 1970 vanuit het ministerie van Openbare Werken is verspreid (aan de wegbeheerders, of aan de signalisatiefirma's of... ?). Hoezeer men hiervan mag afwijken, weet ik niet.
Het SNV lettertype is op zich ook een prima lettertype. Het wordt ook in Zwitserland en Luxemburg gebruikt op de bewegwijzering. Jammer is alleen dat men steeds vaker engschrift gebruikt...; het probleem in België is de bewegwijzeringscontinuiteit en het gebrek aan wegwijzers (op een logische plaats) daar waar het nodig is. Het veranderen van lettertype is m.i. een vokomen kosmetische ingreep dat aan de wezenlijke tekortkomingen van de Belgische bewegwijzering totaal niets verandert. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 16 okt 2007, 1:03

Hét grote probleem is dat wij geen centrale bewegwijzeringsinstantie hebben. Nu doen zowel de gewesten als de provincies en de gemeenten hun eigen zin. Anderzijds zijn we de laatste jaren wel op de goede weg wat continuïteit betreft, omdat er meer overleg is tussen de verschillende spelers. Het ontbreken van wegwijzers op cruciale plaatsen kom je vooral tegen op gemeentewegen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

dgeleyn
dorpsstraat

Bericht door dgeleyn » wo 17 okt 2007, 15:22

Over het gebruik van Arial: Arial wordt enkel gebruikt op borden met witte en bruine doelen.

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » vr 09 nov 2007, 14:35

Alfa schreef:Heeft er toevallig niemand een foto van die Led-modellen in Brussel?
Ik zal eerstdaags eens wat foto's nemen. ;)

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » do 29 nov 2007, 14:27

Belofte maakt schuld... ;)

Foto van de led-lichten in de Wetstraat in Brussel:
Afbeelding

Foto's huidige led-lichten (Generaal Jacqueslaan + R20) in Brussel:
Afbeelding

Afbeelding

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 30 nov 2007, 11:13

Deze lichten staan ook over de hele leien in Antwerpen, al langer als 2 jaar.. en in brussel staan ze inderdaad ook, voor de rest heb ik ze nog ergens anders gezien ...

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » za 01 dec 2007, 0:27

in oostende heb je er ook zulke op de verenigde natieslaan

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 07 dec 2007, 15:32

Ik vind ze erg weinig opvallen als ik de foto's zo bekijk. Dat men de 'kap' verkleind heeft, tot daar aan toe. Maar waarom is de gekleurde paal verdwenen? Design is mijnsziens maar een zwak argument.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » vr 07 dec 2007, 17:28

Dat vind ik ook het belangrijkste minpunt aan die Brusselse/Antwerpse verkeerslichten, de kleurenband om de palen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 07 dec 2007, 22:04

Rien schreef:Dat vind ik ook het belangrijkste minpunt aan die Brusselse/Antwerpse verkeerslichten, de kleurenband om de palen.
Bedoel je dat je verkeerslichten wilt met kleurbanden rond de palen of zonder?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 08 dec 2007, 12:43

Mja ik was niet duidelijk. Een kleurenband doet zo'n lichten beter opvallen, dus het feit dat ze ontbreken in Brussel en Antwerpen is een minpunt.

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » zo 09 dec 2007, 12:25

Klopt.

In Antwerpen is men blijkbaar zelfs gestart met het herschilderen van oude palen van een voorgaande generatie van verkeerslichten (dus geen led-lichten) in die nieuwe grijze kleur... :neenee:
Dit verbetert dus inderdaad de zichtbaarheid van die verkeerslichten zéker niet, in tegendeel... :rooie:

En zeggen dat de oude vertrouwde rood-witte en zeker de geel-zwarte uitvoering van de palen mét zo'n achtergrondschilden/schutborden rond de eigenlijke lichten (met zelfs een witte of gele rand aan die schilden) net de perfecte aandachtstrekker was voor die lichten.

Betreffende die achtergrondschilden: zij zijn zeker geen overbodige luxe.
In Gent heeft men onlangs driekleurige verkeerslichten geplaatst waarbij het groene licht is vervangen door een oranje gevaarsknipperlicht, en dit zonder zo'n schilden rond die lichten.
De zichtbaarheid van die lichten is hierdoor opmerkelijk vermindert.

Ik vermoed dat op lange termijn die schilden mogelijks minder en minder zullen geplaatst worden, met alle gevolgen van dien...
In dat geval: zeker geen goede evolutie.

MA60
stadsweg

Bericht door MA60 » za 21 jun 2008, 0:24

Rien schreef:Mja ik was niet duidelijk. Een kleurenband doet zo'n lichten beter opvallen, dus het feit dat ze ontbreken in Brussel en Antwerpen is een minpunt.
Ik vind zo,n kleurenband spuuglelijk, zeker die kleuren zwart en geel in Vlaanderen. Die grijze camouflage vind ik veel meer van deze tijd en ook de ophangingconstucties passen veel meer in het straatbeeld van de 21ste eeuw. Ik hoop dat ook Nederland met de tijd ook die ouderwetse modellen gaat vervangen door die moderne LED,s.

Deze types vind ik mooi:

AfbeeldingAfbeelding

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » za 21 jun 2008, 16:37

^^ die laatste is goed :D

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 03 jun 2009, 22:03

Dit topic nog even opgerakeld. Ik was onlangs in Sint-Niklaas en het viel me op dat het "afwijkend model" ook op gewestwegen voorkomt. Daar gaat Sint-Niklaas toch bevoegdheidsoverschrijdend te werk?

Hoe zit het trouwens juridisch? Ik heb de indruk dat de stad Sint-Niklaas een contract afgesloten heeft met de reclamefirma JCDecaux die dan alle straatmeubilair (bushokjes, stratenplannen, bewegwijzering, ...) levert in ruil voor het exclusieve gebruik van de reclamevakken (die overvloedig aanwezig zijn).

MA60
stadsweg

Bericht door MA60 » ma 08 jun 2009, 18:26

Alfa schreef:Dit topic nog even opgerakeld. Ik was onlangs in Sint-Niklaas en het viel me op dat het "afwijkend model" ook op gewestwegen voorkomt. Daar gaat Sint-Niklaas toch bevoegdheidsoverschrijdend te werk?

Hoe zit het trouwens juridisch? Ik heb de indruk dat de stad Sint-Niklaas een contract afgesloten heeft met de reclamefirma JCDecaux die dan alle straatmeubilair (bushokjes, stratenplannen, bewegwijzering, ...) levert in ruil voor het exclusieve gebruik van de reclamevakken (die overvloedig aanwezig zijn).
Het afwijkend model komt volgens mijn laatste informatie niet op gewestwegen voor, misschien dan enkel in de gewestwegen die binnen de stad Sint-Niklaas liggen. Wel komen in de omgeving veel frans ogende geribde palen van Baert Nv voor die ze trouwens ook in Brussel gebruiken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 17 apr 2021, 14:24

Zoals gesteld is het contract met JCDecaux al zeker 10 jaar geleden afgelopen, er zijn zeker nog veel 'Franse' wegwijzers te vinden in Sint-Niklaas. Maar ze worden steeds meer vervangen door normale wegwijzers. Hier bv zie je zo'n lichtbak van JCDecaux die vervangen wordt door een normale wegwijzer: https://www.google.com/maps/@51.1763909 ... 384!8i8192

Die bewegwijzering van JCDecaux blonk wel uit in uitvoering en eenvormigheid. Door het gefragmenteerd te vervangen gaat die consistentie wel wat verloren. Ik vond die Franse wegwijzers trouwens inmiddels bij het karakter van Sint-Niklaas horen, maar dat is wellicht iets dat de 'gewone' man niet opmerkt.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » za 04 dec 2021, 20:01

^^

Dat klopt wel. Heeft er eigenlijk iemand een idee wanneer Sint-Niklaas het type JCDecaux is beginnen te gebruiken? Ik kan me dit al herinneren sinds mijn ‘jeugdjaren’ en ik ben nu toch al bijna midden de dertig…

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 05 dec 2021, 0:57

^^
Aarschot heeft rond dezelfde periode een reeks lokale bewegwijzering laten installeren van die firma. Franse stijl dus.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 05 dec 2021, 12:34

Mikhail schreef: za 04 dec 2021, 20:01 ^^

Dat klopt wel. Heeft er eigenlijk iemand een idee wanneer Sint-Niklaas het type JCDecaux is beginnen te gebruiken? Ik kan me dit al herinneren sinds mijn ‘jeugdjaren’ en ik ben nu toch al bijna midden de dertig…
Dat zal halverwege de jaren '90 geweest zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 05 dec 2021, 18:06

Kunnen we nog meer surprises van Sint-Niklaas verwachten? Vanavond is er de tijd voor!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 05 dec 2021, 18:26

^^ Ik kreeg een mooie RVV 1966 surprise van de goede Sint. :D

Afbeelding

Maar dat zijn Nederlandse borden, dus hier enigszins off topic.