Dit is geloof ik de enige situatie in NL waar (afgezien van de hectometerpaaltjes) het wegnummer énkel vanaf de snelweg is aangegeven

Moderator: Moderatoren
Dat zal dan in ieder geval de langste niet-autoweg zijn die onherroepelijk op een autosnelweg uitkomt (afgezien van een uitzonderlijk geval als de Utrechtsebaan, waar de weg de eerste paar km een 2x2 ongelijkvloerse GOW is maar geen afritten heeft). Bij Meerssen en Drunen-West is de toerit iets minder dan een kilometer, bij Swifterbant is de afrit 1,5 km lang. De toerit Assen-Zuid was voor de ombouw aldaar ongeveer 1,3 km lang (nu is het iets anders want de N33 vanaf Veendam komt daar ook nog bij). En je hebt nog gevallen als de aansluiting Maarn waar de N221 vloeiend in de A28 overgaat, of de aansluiting Rotterdam-Feijenoord aan de A16. Autoweg was voor de N421 inderdaad logischer geweest, want nu mag je er inderdaad met voertuigen rijden die niet op een auto(snel)weg toegelaten zijn.Chris schreef:6. De N421 is niet kaarsrecht, maar heeft enkele flauwe bochten. Ik vraag me af of autoweg 100 km/h niet beter was gezien de directe aansluiting op de A12. Dat heeft wellicht een wat meer dwingender effect om er niet met een brommobiel op te rijden. Is dit eigenlijk de enige situatie in Nederland waar je zo'n lange toerit naar de snelweg hebt? Het is 2,5 km voordat je de A12 bereikt.
Maar het nummer komt dus wel op 50% van de kruisingen voor.Mark schreef:Dit is geloof ik de enige situatie in NL waar (afgezien van de hectometerpaaltjes) het wegnummer énkel vanaf de snelweg is aangegeven.
Er staat eenCoen Tunnel schreef:want nu mag je er inderdaad met voertuigen rijden die niet op een auto(snel)weg toegelaten zijn.
Bedoel je deze aansluiting op de A79? Daar zit nog een klein lokaal weggetje op aangesloten (Meerssenderweg), dus ik denk dat je die aansluiting niet mag meetellen. De Eijsendaalweg waar jij denk ik naar verwijst, is ook gewoon toegankelijk voor langzaam verkeer.Coen Tunnel schreef:Bij Meerssen is de toerit iets minder dan een kilometer
Dat doet men op de N281 bij Heerlen-Noord wel. Maar die is dan ook al 2x2 ongelijkvloers.RSK schreef:Maar ja, moet je dan een dergelijke oprit de snelwegstatus naar voren halen?
En dat doet men dan weer op de N711 bij Swifterbant. Lijkt mij ook een prima oplossing. Al zijn er enkele gevallen denkbaar waar het toch lastig is, zeker daar waar autowegen vloeiend overgaan in autosnelwegen. Het zal toch raar zijn om een snelwegbord (met onderbord met afstand) te zien op bijvoorbeeld de N34 bij Zuidlaren, de N48 bij Zuidwolde, de N50 bij VZP Zalkerbroek of de N59 bij Achthuizen. Dan is het nog kilometers alvorens je op de snelweg komt, al is er op die plekken geen weg terug meer.Ik zou er persoonlijk in dit soort gevallen de voorkeur aan geven als de bordenworden geplaatst op het punt vanwaar je onherroepelijk op de snelweg uitkomt, met dan een onderbord waarop de afstand tot het feitelijke 'begin snelweg' staat. Dan is klip en klaar dat je er niets te zoeken hebt als je de snelweg niet op mag.
Ik had gerekend vanaf het kruispunt met de Meerssenderweg, maar dan nog is het 800 meter toerit (en dat is behoorlijk wat) alvorens je op de A79 invoegt: https://maps.google.nl/maps?saddr=Onbek ... ra=pr&z=16Seat Ibiza schreef:Bedoel je deze aansluiting op de A79? Daar zit nog een klein lokaal weggetje op aangesloten (Meerssenderweg), dus ik denk dat je die aansluiting niet mag meetellen. De Eijsendaalweg waar jij denk ik naar verwijst, is ook gewoon toegankelijk voor langzaam verkeer.Coen Tunnel schreef:Bij Meerssen is de toerit iets minder dan een kilometer
Lijkt me geen reden om het niet te doen. "na 4 km" als onderbord is net zo leesbaar als "400 meter"Dan is het nog kilometers alvorens je op de snelweg komt
Dat 'geen weg terug'-criterium spreekt mij anders wel aan. Ergens is het bij autowegen ook niet bezwaarlijk om ze alvast snelwegstatus te geven met een snelheidsbeperking op 80 of 100. Dat is, mede gelet op de beperkingen op de A13 en de A10 geen probleem.Coen Tunnel schreef:Al zijn er enkele gevallen denkbaar waar het toch lastig is, zeker daar waar autowegen vloeiend overgaan in autosnelwegen. Het zal toch raar zijn om een snelwegbord (met onderbord met afstand) te zien op bijvoorbeeld de N34 bij Zuidlaren, de N48 bij Zuidwolde, de N50 bij VZP Zalkerbroek of de N59 bij Achthuizen. Dan is het nog kilometers alvorens je op de snelweg komt, al is er op die plekken geen weg terug meer.
In een ideale situatie zijn de toelatingseisen voor een autosnelweg en een autoweg hetzelfde. Het verschil is nu zo klein dat het niks toevoegt.verfmeer95 schreef:Ik snap het probleem van die autowegen niet helemaal. Volgens mij zijn er maar een paar voertuigen die wel op een autoweg zijn toegestaan maar niet op een autosnelweg. Is het al het gedoe waard (procedures, nimby's die klagen dat de snelweg eerder begint) voor die paar voertuigen?
Dat vroeg ik mezelf ook al af. Als kanshebber voor de oorzaak zou het misschien kunnen zijn dat de bestuurder afgeleid was door zijn navigatiesysteem waar de nieuwe situatie nog niet in geïntegreerd is? Anders zou ik het ook niet weten eerlijk gezegd.hoevenpe schreef:Hoe krijg je het voor elkaar...![]()
Zou het kunnen dat de bestuurder dacht dat dit de verlengde/verlegde afrit Bunnik was. Dat hij de eerste afrit na knooppunt Lunetten moest hebben en die ook nam, en er te laat achter kwam dat deze afrit hem niet naar Bunnik zou brengen. In een ultieme puntstukpoging heeft hij nog geprobeerd naar de hoofdrijbaan te komen, maar dat is hem duidelijk niet gelukt is.hoevenpe schreef:Hoe krijg je het voor elkaar...![]()