[A012][N421] aansluiting Houten-Oost
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: [A012][N421] aansluiting Houten-Oost
Als die cijfers inderdaad kloppen dan is 7.000 - 9.000 voertuigen gemiddeld op een werkdag best wel een normaal aantal voor een gebiedsontsluitingsweg.
Als er ooit een tak van Houten naar Arnhem komt, dan zal het verbruik wel aanzienlijk stijgen. Dan wordt het voor een groot deel van Houten wel een interessante verbinding.
Als er ooit een tak van Houten naar Arnhem komt, dan zal het verbruik wel aanzienlijk stijgen. Dan wordt het voor een groot deel van Houten wel een interessante verbinding.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Penningmeester
Ik vind het lastig te bepalen welke fractie van het verkeer nu de aansluiting op de A27 gebruikt, en bij een completering van de relaties met de A12 gebruik zou gaan maken van de N421. Volgens INWEVA 2018 waren de noordelijke op- en afrit op de A27 goed voor 13.400 respectievelijk 13.600 voertuigen per etmaal. Maar daarmee wordt natuurlijk ook verkeer bediend op dezelfde bestemmingen als de huidige N421, waarvoor de A27 echter dichterbij is (westkant Houten). Stel dat je 20% van dat verkeer naar die oostelijke aansluiting zou kunnen verplaatsen, dan heb je het toch weer over 5.400 mvt/etmaal.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Moderator
Apart, ik dacht toch echt beide richtingen bij de NDW aangevinkt te hebben...
In beide richtingen samen is het dan gemiddeld 9.000 voertuigen per dag in de periode 1-10-2019 t/m 30-11-2019 op werkdagen. Eerlijk gezegd vind ik dat nog best redelijk, want je bedient er alleen de oostkant van Houten mee. Er zit geen doorgaand belang van betekenis aan.

In beide richtingen samen is het dan gemiddeld 9.000 voertuigen per dag in de periode 1-10-2019 t/m 30-11-2019 op werkdagen. Eerlijk gezegd vind ik dat nog best redelijk, want je bedient er alleen de oostkant van Houten mee. Er zit geen doorgaand belang van betekenis aan.
-
- 2x2 autosnelweg
De Staart (weg tussen de aansluiting met de A27 en de Rondweg) en de N410 zullen wel wat rustiger zijn geworden sinds de opening dan.
-
- zandpaadje
Ik geloof zeker dat De Staart rustiger is geworden, maar voor de N410 kan ik mij dat niet voorstellen omdat het een oostelijke verbinding is. Zijn er inwoners van Houten die voordat de N421 open was via de N410 en de N229 reden om vervolgens bij Bunnik in westelijke richting de snelweg op te gaan? Dat zijn de enige oud-N410-gebruikers die nu de N421 kunnen pakken, maar ik betwijfel dus of dit een significant aantal is. Misschien dat het NDW hier ook bij kan helpen. (Staat in dit geval niet op wegenwiki)nederland24 schreef: ↑wo 11 dec 2019, 21:40 De Staart (weg tussen de aansluiting met de A27 en de Rondweg) en de N410 zullen wel wat rustiger zijn geworden sinds de opening dan.
Bedankt trouwens RSK voor de cijfers en grafiek. Fijn dat die wel degelijk groei laten zien.

-
- autoweg
Helaas voorlopig geen volledige aansluiting: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/219041 ... -baan.html
-
- Moderator
Vanaf de oostkant van Houten is het wellicht wel sneller om de N421 te rijden en vervolgens te keren in het knooppunt Lunetten en daarna richting Arnhem te rijden, dan om de hele rondweg tot de A27 te nemen?
Maar binnendoor naar Odijk en dan de A12 op is misschien nog wel sneller?
De aansluiting is ook zo aangelegd dat er niet zomaar even een volledige aansluiting van gemaakt kan worden.
Maar binnendoor naar Odijk en dan de A12 op is misschien nog wel sneller?
De aansluiting is ook zo aangelegd dat er niet zomaar even een volledige aansluiting van gemaakt kan worden.
-
- 2x5 autosnelweg
Het wegennet tussen Houten en Odijk is niet bepaald ingericht op verkeersstromen van enige omvang. Het zou inderdaad een optie kunnen zijn om te draaien op knooppunt Lunetten, maar dat is gevoelsmatig irritant.
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg

-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
En inmiddels is het zo goed als zeker dat ten westen van Odijk en de N229 vanaf 2024 ongeveer 1.500 woningen gebouwd gaan worden.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Wegnummerfotograaf
De N409 is ten westen van Lunetten. Vanuit Arnhem ben je dan bij Odijk toch nog niet te laat?

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Haha nee klopt. Hoe leg ik dit uit...
Ik dacht als eerste via n409 te rijden. Vroeg aan copiloot om Maps te checken ter hoogte van Odijk. Toen kwam daar het advies 'keren bij Lunetten' uit. Achteraf dacht ik: als ik eerder copiloot gevraagd had hadden we waarschijnlijk route via Odijk gekregen.
-
- 2x5 autosnelweg
Die voertuigen gaan via de N229 naar de A12 en hebben weinig met Houten van doen.
-
- 4x5 autosnelweg
Armetierige oplossing. Het is toch de bedoeling dat het doorgaand verkeer over zo goed mogelijk uitgebouwd wegennet rijdt? Had dan gewoon de aansluiting Houten-Oost zo ontworpen dat deze gemakkelijk kan worden omgebouwd voor verkeer van/naar Arnhem.Klopt, al kost omrijden via Lunetten vooral extra kilometers, maar weinig extra tijd. Hieronder een routebeschrijving die ik zojuist in Google heb gemaakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
Het is de uitdrukkelijke wens van de Gemeente Bunnik om de N229 vanuit Wijk bij Duurstede om te leggen, ten westen van de nieuwbouw langs, om de N229 vervolgens aan te sluiten op de N421. De N421 zou in die visie een volledige aansluiting op de A12 moeten krijgen (en dan zijn we ineens wel on-topic).
Overigens realiseert de Gemeente Bunnik zich, dat zij hier niet over gaan (het is immers een provinciale weg) en dat de nieuwbouwwijk eerder gerealiseerd zal zijn dan een omgelegde N229.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik denk dan dat je N410 (de route via Odijk) bedoelt. N409 (via Laagraven, voorbij Lunetten) was nog steeds een optie geweest om in Houten te komen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- zandpaadje
Hier de meest actuele plannen die ik kon vinden voor nieuwbouw Odijk-West, tegenwoordig 'Kersenweide' genoemd. het is allemaal nog beperkt gespecificeerd, maar het gaat om 1200 huizen in dit met een zwarte lijn aangegeven gebied:boe! schreef: ↑vr 18 jun 2021, 11:02Het is de uitdrukkelijke wens van de Gemeente Bunnik om de N229 vanuit Wijk bij Duurstede om te leggen, ten westen van de nieuwbouw langs, om de N229 vervolgens aan te sluiten op de N421. De N421 zou in die visie een volledige aansluiting op de A12 moeten krijgen (en dan zijn we ineens wel on-topic).
Overigens realiseert de Gemeente Bunnik zich, dat zij hier niet over gaan (het is immers een provinciale weg) en dat de nieuwbouwwijk eerder gerealiseerd zal zijn dan een omgelegde N229.

Ik hoop dat ze wel rekening houden met eventuele toekomstige uitbreiding van het (provinciale) wegennet. Bijvoorbeeld door rekening te houden met een corridor als deze:

Dat kaartje heb ik uit dit topic over de N229 gehaald. Misschien is dat topic ook beter om over dit onderwerp te spreken, maar het is wat lastig omdat het precies om het grensgebied gaat!
-
- autoweg
Wordt weer een klassieke fout: eerst een nieuwe woonwijk bouwen, en er later een (provinciale) weg langs willen leggen.
Wanneer gaat men eens vooruit denken, en eerst die weg aanleggen. Scheelt je zoveel gedoe van NIMBY'S...
-
- 2x3 autosnelweg
Het is een beetje een bekend patroon. Zolang het verkeer op de bestaande wegen niet compleet vaststaat en er nog geen (brak ontsloten) nieuwbouwwijk is, laat men het op zijn beloop. Als men een nieuwe/omgelegde provinciale weg aanlegt wordt de aantrekkelijkheid van het plangebied aangetast én het kost veel geld én wie gaat daarvoor opdraaien...

-
- autoweg
De N421 komt onherroepelijk op de A12 uit (van/naar Utrecht). Een weg met
+ 
Ernstig ongeluk op verbindingsweg Houten - A12

Ernstig ongeluk op verbindingsweg Houten - A12
Was het nou maar een DV-weg. Dan was het een autoweg (keerverbod) met gescheiden rijbanen geweest (fysiek onmogelijk)...Eén van de betrokkenen probeerde ter hoogte van het viaduct over de Achterdijk te keren. Een tegemoetkomende auto zag dat te laat en botste er met hoge snelheid op.
-
- Secretaris
Zeker met die vloeiende aansluiting op de A12 heeft het me altijd verbaasd dat die weg niet meteen als autoweg is aangelegd.
Overigens, met
heb je dat keerverbod en het weren van langzaam verkeer ook meteen opgelost, zonder milieunormen te hoeven veranderen.
Overigens, met

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- autoweg
Eens, maar ik vermoed dat dit ongeluk dan alsnog was gebeurd eigenlijk...
-
- 4x5 autosnelweg
https://goo.gl/maps/k6EQtwFjnBJib8xX8
Volgens mij mag je hier ook niet keren, want je overschrijdt een doorgetrokken lijn (Hayo?)
Ik snap overigens ook niet zo goed waarom je zo'n manoevre hier wilt uitvoeren. Het is krap en niet superoverzichtelijk. Gewoon doorrijden naar de volgende kruising zou ik zeggen.
Volgens mij mag je hier ook niet keren, want je overschrijdt een doorgetrokken lijn (Hayo?)
Ik snap overigens ook niet zo goed waarom je zo'n manoevre hier wilt uitvoeren. Het is krap en niet superoverzichtelijk. Gewoon doorrijden naar de volgende kruising zou ik zeggen.
-
- autoweg
Wat ik zo snel google mag dat inderdaad niet.
Ja, die is er dus niet. Eerste mogelijkheid is knooppunten Lunetten. Best een eind om...
-
- 4x5 autosnelweg
Er ontbreekt een verbindingsboog van/naar Arnhem maar dat heb ik vanaf het begin al een tekortkoming van het hele project gevonden. Is natuurlijk te duur voor de provincie.
-
- autoweg
Staat er dan bij dat de kerende automobilist uit de richting Houten kwam?
Als ik zo de foto's bekijk dan is die blauwe 307 op rechts geraakt / getikt door de Partner die uit de richting Houten kwam, lijkt mij.
307 bestuurder kan wellicht foutief de A12 opgereden zijn en, uit automatisme? dacht bij de eerste afritmogelijkheid wel te kunnen keren?
Of men wilde er bij Bunnik af en ging een afrit te vroeg.. maar dan zou je inderdaad beter door kunnen rijden en bij de rondweg linksaf slaan (en dan nog een keer linksaf, etc..).
Maar goed, ik reed gisteren ook de verkeerde kant van de N366 op

Hier staan spandoeken met de tekst: keer bij de volgende afslag om.. het zou het, voor de ter plaatse vreemde automobilist, makkelijker maken als daar ook de afstand bij staat. Dan weet je of je kort of lang verkeerd moet rijden. In mijn geval kwam na de bocht de volgende afrit al weer in zicht.

-
- Wegnummerfotograaf
Dat maakt niet uit. De automobilist heeft zich aan de verkeersregels te houden.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Klopt, je mag de ononderbroken streep niet overschrijden, dus ook niet om te keren.Vinny schreef: ↑wo 17 aug 2022, 19:40 https://goo.gl/maps/k6EQtwFjnBJib8xX8
Dat deze weg geen autoweg is, is aan de provincie Utrecht te danken. Men wil in die provincie geen autowegen en vroegere autowegen hebben die status verloren. Bij mijn weten is er nog één autoweg in de provincie Utrecht over: de N230 tussen de A2 en het Ghandiplein. Met trajectcontrole.
Donateur Vereniging Wegenforum