[A012][N421] aansluiting Houten-Oost

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: [A012][N421] Houten krijgt tweede aansluiting

Bericht door Rene » zo 18 aug 2013, 13:48

Boe, heb jij trouwens die foto's van die wegwijzers in een hogere resolutie voor me ?
(Graag zou ik er een mooie, wat grotere uitsnede van maken voor bewegwijzering.autosnelwegen.nl)
Palance schreef:Dab blijft wel de vraag staan waarom er een bord klaar hangt voor een aansluiting waarvan nog geen hoopje zand voor is verplaatst.
Geen flauw idee.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 18 aug 2013, 14:12

^^ Originele grootte zit in de spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 18 aug 2013, 17:41

Wel jammer van die zwevende wegnummers. :shutup: Nog even een reactie over die wegnummers. Als je het wegnummer niet aangeeft, heeft het ook geen zin om een wegnummer aan die weg te geven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 18 aug 2013, 17:57

Rene schreef:Dit topic is bedoeld voor discussie over de aansluiting Houten-Oost.
Een nut-en-noodzaak-van-wegnummers-discussie kun je beter elders voeren.
:!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 sep 2013, 15:50

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 26 sep 2013, 16:35

Waarom in hemelsnaam de Engelse vertalingen van de maanden in die tabel?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 26 sep 2013, 16:38

^^ Misschien heeft iemand een Engelse versie van een MS Project achtige tool gebruikt voor het maken van dat plaatje :p Zou er niet teveel achter zoeken.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 26 sep 2013, 18:47

Vreemd dat de aansluiting op de A12 zo lang moet duren, terwijl de weg dan al maanden klaar moet zijn. :nahzeg:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 27 sep 2013, 20:30

Inmiddels is er nog meer bewegwijzering geplaatst, zoals een vorkbord en een aankondigingsbord in combinatie met de aankondiging van VZP De Forten. Wel apart in het licht van de planning eerder hier. Nu moet men deze borden al gaan afschrijven, terwijl ze niet nuttig zijn vooralsnog.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 13 jan 2014, 19:38

Zag vanochtend dat nu de eerste pijlers zijn gestort voor het viaduct wat net ten zuiden van de aansluiting zal komen over een parallelweg. Vanwege het donker kon ik niet zien of men nu ook al wat meer zuidwaarts bezig is met de aanleg van de weg.

ikke1800
zandpaadje

Bericht door ikke1800 » zo 16 feb 2014, 17:47

In deze nieuwsupdate: https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... 022014.pdf staan foto's van het viaduct over de Parallelweg.

En groot nieuws (al enkele maanden bekend maar hier nog niet gelezen), de N421 krijgt tóch ook een (indirecte) ontsluiting naar het oosten; via de Parallelweg:
Ook is er op vrijdag 22 november door de gemeenten en de provincie de beslissing genomen om de N410 in de toekomst in de spits alleen nog maar door mensen te laten gebruiken die daar wonen of werken. De huidige parallelweg langs de A12 wordt dan opgewaardeerd om auto’s vanuit Houten, via het nieuwe Rijsbruggerwegtrace, naar het oosten te laten rijden.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » zo 16 feb 2014, 20:22

Hoe ziet men dit dan voor zich?

Een rotonde op dit trace zo dichtbij de A12 kan dat niet terugslaan...
Of wordt het een ongelijkvloerse aansluiting aangezien de parallelweg nu ook al een viaduct krijgt...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 17 feb 2014, 9:01

Misschien een halve ongelijkvloerse aansluiting, alleen van/naar het zuiden?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 17 feb 2014, 10:27

^^ Dat lijkt mij wel. Het enige dat je mist in de voorgaande plannen zijn de op- en afrit.

Ik vraag me alleen af hoe ze de parallelweg gaan aansluiten bij de afslag Bunnik. Daar eindigt de parallelweg pal naast de afrit Bunnik, wat mij een ongelukkige plek lijkt voor een aansluiting. Het kruispunt zal zeker aangepast moeten worden voor een goede verkeersafwikkeling.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 17 feb 2014, 10:53

De baan van fectio (wat een straatnaam :pukey: ) lijkt me een veel betere verbinding. Sluit direct aan op de afrit vanuit Arnhem, en de oprit naar Arnhem is ook beter bereikbaar, en de weg is lekker breed.

Moet de nieuwe weg per se ongelijkvloers aansluiten op de A12? Een normale 'halve' op en afrit lijkt me veel beter, dan kun je ook gemakkelijk aansluiten op deze weg. Aangezien hij wel nogal druk wordt, kan het laatste stukje 2x2 worden aangelegd (of iig met voorsorteerstroken).

EDIT: opvallend genoeg is die baan ook een SNUP. Waar had dit ooit naartoe moeten lopen? Alleszins lijkt dit me een prima manier om de weg aan te sluiten op de nieuw aan te leggen weg N421.

ikke1800
zandpaadje

Bericht door ikke1800 » ma 17 feb 2014, 11:10

Ik denk dat:
- men vanaf Houten naar Arnhem aan het eind van de N421 (voor het viaduct over de parallelweg en de a12) rechtsaf slaat de Parallelweg op
- men vanaf Arnhem naar Houten met de Parallelweg onder het viaduct doorgaat, en dan linksaf slaat en op de N421 invoegt.

Er is nog weinig bekend:
https://www.provincie-utrecht.nl/onderw ... ed-houten/:
In de eerdere plannen kwam er helemaal geen nieuwe ontsluitingsweg en zou de N410 alleen vrijliggende fietspaden krijgen. Omwonenden van de N410 waren echter bang voor de veiligheid op deze weg. Zelf hebben ze daarom nieuwe ideeën aangedragen bij de provincie. Deze zijn nu overgenomen in de nieuwe plannen. Die worden nu door de gemeenten en provincie uitgewerkt. In februari 2014 is er meer te zeggen over hoe de wegen er precies uit komen te zien en wat de planning is van het aanleggen van de maatregelen op de beide wegen.
Over de aansluiting bij Bunnik het volgende:
De lokale VVD vindt dit ervan: http://www.vvd-houten.nl/actueel_10320/61113/ Plaatst er echter wel een discutabel plaatje bij, gejat en bewerkt van RTV-Utrecht http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1097033 ... e-a12.html. De route is namelijk nog niet bekend. In het bestemmingsplan van Bedrijventerrein Raaphof wordt gezegd dat eventueel nieuwe weg achterlangs dat terrein (http://www.ruimtelijkeplannen.nl/docume ... astructuur of dwars (N-Z) over dat terrein (https://www.bunnik.nl/uploads/media/bij ... aaphof.pdf) zou gaan.

Tot slot, een plaatje van het viaduct (alhoewel er ondertussen asfalt ligt en de Parallelweg al de nieuwe route volgt) Afbeelding

EDIT @sirdanilot
De aansluiting Houten-Oost is alleen voor de westelijke richting bedoeld, daar is uitgebreid over gediscussieerd. Men lijkt de aansluiting Bunnik voor de oostelijke richting te willen gaan gebruiken, via de verbrede/verlegde Parallelweg. Dat is iig hoe ik het interpreteer - hoe lekker die Baan van Fectio er ook uitziet :) Die wordt trouwens wel verlengd, en gaat dan tweemaal onder de nieuwe oprit Houten-Oost-richting-Utrecht door, en ook onder het spoor. Zie http://www.prorail.nl/projecten/bunnik, m.n. afbeelding 2

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 17 feb 2014, 12:12

Op zich lijkt me dit relatief eenvoudig op te lossen:

Naar de A12 oost is het echte probleem, want daar zal het verkeerd straks een hele scherpe U-bocht moeten maken om de A12 op te draaien: http://goo.gl/maps/xSz1B
Dit gaat nooit werken, en ik denk dat dit eenvoudig opgelost kan worden door vlak bij de N421 een extra oprit naar de A12 te maken die dan gelijk weer overgaat in de afrit naar Bunnik. Zo krijg je eigenlijk een 3/4e aansluiting zonder dat dit extra kunstwerken vraagt.

Vanaf de A12 oost moet het verkeer gewoon de parallelweg gebruiken zoals deze er nu ligt, de kruising met de A12 zelf hoeft niet heel erg aangepast te worden hiervoor.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 17 feb 2014, 12:41

hoevenpe schreef:Dit gaat nooit werken, en ik denk dat dit eenvoudig opgelost kan worden door vlak bij de N421 een extra oprit naar de A12 te maken die dan gelijk weer overgaat in de afrit naar Bunnik.
Ga jij RWS hiervan overtuigen? Ik denk niet dat ze zitten te wachten op een derde invoeger binnen drie kilometer.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 17 feb 2014, 13:18

^^

Maar laten we eerlijk zijn, die u-bocht (zoals te zien op de link) gaat zeker niet werken...
Dus ik zie echt geen enkele andere fatsoenlijke oplossing dan een extra oprit, zoals nu ook bij de A9 bij Amstelveen gedaan is trouwens.

Ja, je zou weer een soort bocht kunnen maken maar ik denk dat dan de omweg zo groot wordt dat mensen echt niet op deze manier gaan rijden. De achterdijk en het oostromsdijkje zijn gewoon veel sneller dan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 17 feb 2014, 13:41

^^In de link van de VVD-Houten zie je dat ze de parallelweg met een flinke omweg willen aansluiten op de N229. Dat die U-bocht niet lukt, ben ik met je eens. Zie mijn post eerder vanochtend. Maar Rijkswaterstaat gaat echt geen voorstander zijn van die extra toerit.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 17 feb 2014, 14:35

Ik zie het kaartje nu ook, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dit een serieus voorstel is: het is echt een enorme omweg ten opzichte van de huidige route en je krijgt zo potentieel veel problemen op de N229. De meeste mensen zullen de achterdijk of (indien de achterdijk gesloten wordt voor doorgaand verkeer) het oostromsdijkje blijven gebruiken waarmee je alleen maar een weinig zinvolle extra verbinding aanlegt.

Ik snap dat RWS wellicht niet staat te juichen, maar aan de andere kant kom je dit soort constructies op andere plekken ook tegen: de A13 bij overschie en de eerder genoemde A9 bij Amstelveen.
Het alternatief heeft veel hogere kosten, een nieuwe doorsnijding en een langere route tot gevolg (met daardoor weer mensen die de verbinding gaan mijden). Wat is dan praktischer?

ikke1800
zandpaadje

Bericht door ikke1800 » ma 17 feb 2014, 17:38

boe! schreef:^^In de link van de VVD-Houten zie je dat ze de parallelweg met een flinke omweg willen aansluiten op de N229. Dat die U-bocht niet lukt, ben ik met je eens. Zie mijn post eerder vanochtend. Maar Rijkswaterstaat gaat echt geen voorstander zijn van die extra toerit.
De VVD heeft een screencap uit het filmpje op de RTV-Utrecht gehaald. Het traject moet echter nog bedacht worden, dus waar en/of hoe het aansluit op de N229 is nog niet duidelijk. Zo zuidelijk als in de filmpje zal wel niet, dan heeft de weg inderdaad geen zin!

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 17 feb 2014, 18:00

De enige oplossing lijkt me de toerit/afrit aan de zuidkant van de A12 direct aan te laten sluiten op de parallelweg, en dan de parallelweg op de N229. En dat is lastig ivm bebouwing en hoogteverschil.

Een oprit rechtdoor de A12 op kan niet ivm de Kromme Rijn (of het wordt heel duur met een fly-over).

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 17 feb 2014, 18:55

sirdanilot schreef:De enige oplossing lijkt me de toerit/afrit aan de zuidkant van de A12 direct aan te laten sluiten op de parallelweg, en dan de parallelweg op de N229. En dat is lastig ivm bebouwing en hoogteverschil.

Een oprit rechtdoor de A12 op kan niet ivm de Kromme Rijn (of het wordt heel duur met een fly-over).
Op zich lijkt het me aan de oostkant van de nieuwe aansluiting niet zo'n probleem: http://goo.gl/maps/6e4Un

Het hoogteverschil is beperkt en je hoeft alleen van de parallelweg de A12 op te draaien. Het verkeer uit de richting Arnhem kan gewoon via de huidige route de parallelweg bereiken, alleen moet je die dan wat breder maken zodat er ook gewoon een vMax van 80 kan gelden. Lijkt me op zich niet zo'n dure grap, en als je de invoegstrook in de uitvoegstrook laat overlopen heb je in 1 klap nog extra capaciteit voor de afrit Bunnik gerealiseerd.

In ieder geval veel goedkoper dan alle onzinnige plaatjes die de VVD bij elkaar heeft geknutseld...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 17 feb 2014, 19:01

Het probleem is, is dat men geen weefvak wil op dit stuk. Met een weefvak is het inderdaad eenvoudig opgelost.

Wel kun je de héle op-en afrit aan de zuidkant naar dit punt verplaatsen, maar dan zit je met het probleem dat verkeer uit Bunnik en Odijk nogal moet omrijden om de oprit te bereiken.

ikke1800
zandpaadje

Bericht door ikke1800 » ma 21 apr 2014, 10:26

Er is nu een aparte set pagina's gewijd aan de verbetering van de aansluiting van A12 naar het oosten. Over een traject is nog weinig bekend, wel allerlei info over het proces.
https://www.provincie-utrecht.nl/onderw ... en/aanpak/

Nieuwtje: Het Rijsbruggerwegtracé:
heeft inmiddels een echte naam gekregen van de Bunnikse straatnamencommissie: Limesbaan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 29 mei 2014, 13:43

Vanochtend heb ik wat foto's gemaakt van de N421 in aanleg.

Locatie A12

1. Het viaduct over de Baan van Fectio waarover de verbindingsboog Houten > Utrecht gaat lopen. De Baan van Fectio wordt over een paar jaar verlengd, gaat onder de verbindingsboog en de spoorlijn Utrecht - Arnhem door om bij Rhijnauwen aan te sluiten op de N411. Het doorgaande verkeer hoeft daardoor niet meer door Bunnik.
Afbeelding

2. Idem, vanaf de voetgangersbrug.
Afbeelding

3. Rechts het viaduct over de Baan van Fectio. Tussen beide rijbanen in de pijlers voor de middensteun. Kijkrichting Utrecht.
Afbeelding

4. Zoom middenberm.
Afbeelding

5. Landhoofd aan de zuidkant van de A12.
Afbeelding

6. De aannemer heeft enkele containers in de middenberm geplaatst ...
Afbeelding

7. ... die te bereiken zijn via een tijdelijke trap.
Afbeelding

8. Nogmaals het landhoofd aan de zuidzijde.
Afbeelding

9. Talud in aanleg ...
Afbeelding

10. ... leidt naar het viaduct over de Parallelweg.
Afbeelding

11. Het viaduct over de parallelweg bestaat eigenlijk uit twee viaducten. De verbindingwegen van en naar Houten komen pas ten zuiden van de Parallelweg bij elkaar.
Afbeelding

12. Op de voorgrond het viaduct richting Utrecht, daarachter richting Houten.
Afbeelding

13. Talud vanaf de A12 naar het viaduct over de Parallelweg.
Afbeelding

14. Drieluik: rechts het landhoofd aan de zuidkant van de A12, in het midden de pijlers in de middenberm en links het viaduct over de Baan van Fectio.
Afbeelding

15. Vanaf het viaduct over de Parallelweg loopt de N421 eerst zuidwaarts, maakt vervolgens een bocht naar rechts en kruist de Achterdijk (bij de hoge bomen) ongelijkvloers.
Afbeelding

16. De Parallelweg langs de A12 lag direct naast de snelweg, maar moest verlegd worden omdat op deze plek de verbindingsboog naar Houten komt.
Afbeelding

17. Idem. Ingezoomd.
Afbeelding

18. De opgang naar de voetgangersbrug aan de zuidkant van de A12 is 180 graden gedraaid om ruimte te maken voor de nieuwe fly-over richting Utrecht.
Afbeelding

19. De nieuwe middenpijler staat nog in de steigers.
Afbeelding

20. Van bovenaf.
Afbeelding

21. Tijdelijk hoofdkwartier Dura Vermeer.
Afbeelding

22. Bouwbord.
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 29 mei 2014, 14:17

Vervolg van de fotoserie.

Locatie Achterdijk

1. Foto van het tracé vanaf de Achterdijk richting A12.
Afbeelding

2. Werkzaamheden bij de A12 zijn vanaf de Achterdijk zichtbaar.
Afbeelding

3. De Achterdijk gaat via een tunnel onder de N421 door. Het gat is uitgegraven, damwanden zijn geplaatst en de bak is gevuld met water.
Afbeelding

4. Links de huidige Achterdijk. De tunnel komt in een 'binnenbocht' te liggen.
Afbeelding

5. Vanaf de andere kant.
Afbeelding

6. Het tracé gaat verder zuidwestwaarts evenwijdig aan de Rietsloot om vervolgens met een ruime bocht naar rechts haaks aan te sluiten op de Rondweg Houten (de hoge bomen aan de horizon).
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 29 mei 2014, 14:29

Vervolg van de fotoserie.

Locatie Rondweg Houten

1. Bij Houten een soortgelijk aanzicht als bij de Achterdijk. Hier gaat het fietspad van de Rondweg via een tunnel onder de N421 door.
Afbeelding

2. De bak wordt hier nog gevuld met water. Vijf dagen geleden was deze locatie nog opengesteld voor de Dag van de Bouw.
Afbeelding

3. De T-splitsing met de Rondweg is al klaar. De verkeerslichten ontbreken nog. Kijkrichting Houten-Zuid.
Afbeelding

4. Idem. Kijkrichting Houten-Noord.
Afbeelding

5. Idem. Kijkrichting N421.
Afbeelding

Motorweg
zandpaadje

Bericht door Motorweg » ma 02 jun 2014, 23:17

Mooie foto's boe!

Tot mijn verrassing toen ik langs Bunnik kwam vanavond, waren ze bezig met de voorbereidingen om vannacht de betonnen balken van ca 50 m voor het viaduct te plaatsen richting Utrecht.
Heb meteen maar een account aangemaakt nu ik als lurker ook iets te melden heb. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De politie was er ook bij om de snelheid te controleren de bus stond richting Bunnik en ook richting Utrecht stond nog een los statief.

Op de website van Rijkswaterstaat kon ik er alleen iets over terug vinden bij de geplande werkzaamheden:
A12 Utrecht - Den Haag
hinder < 10 min. extra reistijd
Wat: Grootschalige bouwwerkzaamheden.
Waarom: Plaatsen betonnen balken van een viaduct over de A12 (nieuwe aansluiting Houten-Oost).
Waar: Bunnik tot Lunetten
Wanneer:
2 juni 2014 om 18 uur t/m 3 juni 2014 om 6 uur
Hinder categorie: Beperkte hinder, tot 10 minuten extra reistijd
Welke hinder: Er zijn 8 verkeersstops tussen 21.00 en 03.00 uur voor verkeer richting Utrecht/ Den Haag. Bij een stop wordt het verkeer circa 10 minuten stilgezet. Minder rijstroken tussen 18.30 en 06.30 uur.