[A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A4: reconstructie weefvakken Prins Clausplein

Bericht door Seat » do 16 jul 2009, 10:50

Ik zie hier op het forum regelmatig zulke mooie tekeningen voorbijkomen (o.a. knooppunt Lunetten/Rijnsweerd een zeer eenvoudige reconstructie die het weven voorkomt en niet ten koste gaat van capaciteit door één doorsteekje te maken...). Wordt tijd dat ze hier eens gaan rondsnuffelen voor leuke ideeën.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: A4: reconstructie weefvakken Prins Clausplein

Bericht door Ehuls » do 16 jul 2009, 11:10

Rene schreef:Daarnaast zijn files op de A12 bij Voorburg minder erg, want die hebben maar weinig effect op de doorstroming op de A4 zelf. Files op deze locatie hebben wel direct effect op de A4. (Waarom zouden ze die bufferstroken daar hebben gebouwd - wellicht om de A4 rijdende te houden ?) In die zin is het enkelstrooks uitvoeren van dergelijke verbindingswegen niet erg handig als je een robuust netwerk nastreeft.
Ik vraag me af in hoeverre er in die beredenering rekening gehouden wordt met het feit dat mensen echt dramatisch slecht zijn in weven en per defenitie op de rem gaan staan als het even iets drukker wordt, waar het meestal veel slimmer is om gewoon snelheid te houden of misschien zelfs iets te versnellen (persoonlijk frustratiepuntje omdat ik vrij vaak in van die vermijdbare weef-files sta). Ik kom met enige regelmaat op het betreffende weefvak in de avondspits. Weliswaar is de ochtendspits op dat punt veel drukker, maar ook 's avonds wil daar nog wel eens een korte file staan. Die staat er dan ook puur en alleen voor het weven. Je ziet ook dat komende vanuit Rotterdam alle automobilisten die naar Den Haag willen al op de linkerbaan rijden en de rechterbaan praktisch leeg is. Vervolgens komt er zo'n heel rijtje auto's bij het weefvak, waar uit de richting Rijswijk net zo'n rijtje auto's komt dat richting Zoetermeer wil en het de natuurlijk reactie van mensen lijkt te zijn om dan maar te gaan remmen. Ik zie de voorgestelde wijziging wat dat betreft wel degelijk als een verbetering.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Wouter N14 » wo 08 apr 2015, 10:13

Bijna zes jaar verder :lol: Het lijkt er op dat aanstaand weekend de Sijsling-variant wordt aangesloten op het wegennet: weekendafsluiting.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door harry » wo 08 apr 2015, 14:55

^^ Lijkt me zeer waarschijnlijk. Alle asfalt ligt er. Er moeten nog wat strepen getrokken en uitgeveegd worden, en een hoop wegwijzers vervangen (of overgeplakt...).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Wouter N14 » wo 08 apr 2015, 14:57

^^ Ik denk inderdaad dat er heel veel bewegwijzering vervangen gaat worden rondom knp Ypenburg, niet alleen dat wat nodig is voor de nieuwe doorsteek.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door mavas » wo 08 apr 2015, 17:32

Ik meen dat er tussendoor nog wel eens wat geschreven is over dit onderwerp. Volgens mij in een ander topic. Dus wat dat betreft heeft het niet 6 jaar stilgelegen ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Wouter N14 » wo 08 apr 2015, 20:34

^^ Klopt. Maar dit topic heeft wel al die tijd stof liggen vangen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Chris » wo 08 apr 2015, 20:40

Het is ook besproken in dit topic: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 7&start=90

Maar dat is een thread over een veel groter project: Haaglanden poorten en inprikkers.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door harry » wo 08 apr 2015, 20:58

^^ En in het NBA-topic heb ik zojuist deze foto's gepost.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door JB81 » ma 13 apr 2015, 8:23

Vandaag is de eerste (werk)dag met de nieuwe situatie. En ja hoor, meteen een automobilist gespot die op de rijstrook naar A12-Utrecht terecht was gekomen en naar Den Haag wilde, en besloot dat de beste hersteloptie bestond uit een stukje achteruitrijden op het puntstuk :facepalm:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door boe! » ma 13 apr 2015, 8:34

Ja, dat zijn de mensen die met hun ogen in hun broekzak rijden en niet openstaan voor veranderingen in het wegbeeld. :roll:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door captain007 » ma 13 apr 2015, 8:43

Zelfs dan. Dan moet je gewoon voor lief nemen dat je verkeerd rijdt en keren bij de eerstvolgende afrit. Dit gebeurd overigens op meer plekken. Ik zie bijvoorbeeld nog steeds hordes mensen bij knooppunt Ewijk verkeerd rijden ("vergeten'" af te slaan richting N322 en rijden dan A73 op ipv N322) terwijl de nieuwe configuratie daar al 2 jaar opengesteld is en keren bij de eerstvolgende aansluiting. Dus ik denk dat je ook bij Ypenburg/Clausplein nog de komende jaren veel mensen verkeerd ziet rijden. Het zal dus op de aansluiting Nootdorp dan wel wat drukker worden :)

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door jaap47 » ma 13 apr 2015, 9:58

Het fout rijden en het dan 'repareren' door over verdrijvingsvlakken te rijden is van alle jaren (kan me een Fransman nog herinneren die op de A20 even over de vluchtstrook terugreed om toch de A16 te nemen ter hoogte van het Terbregseplein).

Het probleem zal alleen alhier wat hardnekkiger zijn doordat veel mensen op de Tomtom rijden.

Misschien een actie voor TV? "Leg je leven niet in de waagschaal maar neem de volgende afslag"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door waldo79 » ma 13 apr 2015, 11:28

jaap47 schreef: Misschien een actie voor TV? "Leg je leven niet in de waagschaal maar neem de volgende afslag"
Heb daar geen hooggespannen verwachtingen, zolang men niet wil stoppen met de campagne voor de snelheidsweter.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door harry » ma 13 apr 2015, 19:52

Wederom een foto-dubbelpost met het NBA-topic, voor wie niet alle topics volgt.

Route: A13 (Delft) richting N14 (Amsterdam)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Route: A4 (Rijswijk) richting A12 (Voorburg)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 apr 2015, 20:07

Bedankt voor de foto's Harry! Ziet er prima uit, al had volgens mij al bij foto 7 de blokmarkering moeten beginnen (eerste fotoserie).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Madhollander » ma 13 apr 2015, 20:09

Ziet er netjes uit. Ben benieuwd hoe de file's zich daar de komende tijd ontwikkelen en normaliseren (na de gewenningsperiode). Het is er in ieder geval zo op de fotos te zien wel al een stuk duidelijker geworden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Vinny » ma 13 apr 2015, 21:21

waldo79 schreef:
jaap47 schreef: Misschien een actie voor TV? "Leg je leven niet in de waagschaal maar neem de volgende afslag"
Heb daar geen hooggespannen verwachtingen, zolang men niet wil stoppen met de campagne voor de snelheidsweter.
Je noemt nu ook veruit de meest irritante, belerende en tenenkrommende overheidscampagne sinds jaren... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door JB81 » wo 15 apr 2015, 7:43

Wouter N14 schreef:Bedankt voor de foto's Harry! Ziet er prima uit, al had volgens mij al bij foto 7 de blokmarkering moeten beginnen (eerste fotoserie).
Eens. Ik merk nu al dat ik vrachtverkeer in strook 2 dat richting A4 wil daar rechts inhaal :oops:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door hoevenpe » wo 15 apr 2015, 11:16

Wat zou de reden zijn dat men bij foto 4 (vanaf de A13) de rijstrook naar Utrecht nu pas 100m later laat beginnen dan vroeger, de onderlaag ligt daar nog steeds meen ik te zien? Daardoor hangt dit bord nu niet boven de rijstrook en zou een andere pijl nodig zijn geweest lijkt me...

Asfalt op? 8-)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door Attietattie » vr 17 apr 2015, 21:06

jaap47 schreef:Het fout rijden en het dan 'repareren' door over verdrijvingsvlakken te rijden is van alle jaren
Yep.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door rbtvdijk » do 21 mei 2015, 13:21


200 meter snelweg; tientallen kilometers minder file

Vandaag, 10:31
Binnenland
ANP

Langs de weg staat een bord met zijn naam erop. Henk Sijsling, inwoner van Den Haag, mag zich de geestelijk vader noemen van een wegaanpassing van het knooppunt Prins Clausplein bij Den Haag. Tot voor kort stonden daar lange files op het punt waar de A13 en de A4 elkaar kruisten; vandaag wordt een nieuw stuk weg geopend waardoor het oponthoud moet afnemen en de veiligheid moet verbeteren.

Sijsling, die dagelijks op het knooppunt in de file stond, zag jaren geleden al dat het beter kon. Hij belde Rijkswaterstaat en die had wel oren naar zijn oplossing. Die klonk simpel: zorg dat de twee verkeersstromen gescheiden worden. Daarvoor moest de bestaande weg opnieuw ingedeeld worden en een nieuwe korte verbindingsstrook aangelegd. En zo geschiedde.


Fly-over

Het Prins Clausplein stamt uit 1985 en bestaat uit een stel indrukwekkende 'fly-overs', wegdelen die over elkaar heen lopen en elkaar kruisen zodat verschillende verkeersstromen niet door elkaar lopen en er geen files ontstaan. Althans, dat was het oorspronkelijke plan. In de praktijk pakte dat anders uit.

Het gevolg: lange files op het stuk waar de A13 en de A4 samenkomen. "Hier kan je het goed zien", zegt Sijsling tegen verslaggever Mattijs van de Wiel. Samen rijden ze over het aangepaste stuk snelweg. "Daar heb je een afslag voor Utrecht-Zoetermeer en voor Den Haag-Voorburg. In de oude situatie gingen die er allebei gelijktijdig af."
Bron: NOS

Erg mooi dat mensen meedenken! :D

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door captain007 » do 21 mei 2015, 13:25

Ik rij er nu sinds een paar dagen dagelijks langs (sinds deze week nieuwe opdracht in regio Rotterdam) en ik moet zeggen dat het wel goed werkt. De file richting Utrecht staat er nog steeds, maar het verkeer richting Den Haag kan filevrij doorrijden. Wel blijf ik de bewegwijzering vreemd vinden ten opzichte van waar de blokmarkering begint. De blokmarkering voor richting Den Haag begint in mijn ogen veel te laat en had men naar een portaal eerder moeten doortrekken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door harry » do 21 mei 2015, 22:45

^^ Dat is sinds NBA wel vaker een probleem. Bijvoorbeeld ook op datzelfde Prins Clausplein vanuit de richting Amsterdam.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door H. » vr 22 mei 2015, 7:22

Ik vermoed dat het viaduct gewoon te smal is om op dat punt al blokmarkering toe te passen. De uitvoeger is nu al op minimale breedte, en met een blokmarkering lever je nog eens 30cm in.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door JJK » vr 22 mei 2015, 8:05

^^ 45cm

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Reconstructies bij Den Haag (Clausplein-Harnasch)

Bericht door H. » vr 22 mei 2015, 8:19

^^

Er staat nu een 3-9 streep van 15 cm tussen de 2e en 3e rijstrook. Een blokmarkering is 45 cm, dus die is 30 cm breder ;)

Plaats reactie