Parkeergeld IJburg zorgt voor extra parkeerproblemen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Parkeergeld IJburg zorgt voor extra parkeerproblemen

Bericht door Rene » ma 08 okt 2007, 10:23

Betaald parkeren als wondermiddel, zowel voor de parkeerproblematiek maar vooral voor de stedelijke begroting. Zo ziet het linkse college van Amsterdam het graag. De maatregelen in de nieuwe woonwijk IJburg lijken echter totaal contraproductief.
Bovendien hebben de woningen zo weinig opbergruimte, dat de garages van woningen die erover beschikken meestal als schuur gebruikt worden.

Wellicht dat Amsterdam beter eens wat meer straatparkeerplaatsen kan gaan aanleggen voor haar bewoners, in plaats van ze uit te melken met torenhoge parkeertarieven en -vergunningen :idea:
AT 5 (7-10-2007) schreef:IJburg kampt met parkeerproblemen

IJburg kampt al enige maanden met grote parkeerproblemen. Sinds het stadsdeel in verschillende straten betaald parkeren heeft ingevoerd wordt er gevochten om een plek in de zone die nu nog gratis is. Omdat veel straten officieel niet voltooid zijn worden er door het stadsdeel nog geen parkeervergunningen afgegeven. Op termijn zal dat wel gebeuren, aldus wethouder Dennis Straat. Volgens Straat worden ook veel nieuwe huizen met inpandige garages opgeleverd. Ook daardoor zullen de problemen langzamerhand verdwijnen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Parkeergeld IJburg zorgt voor extra parkeerproblemen

Bericht door Palance » ma 08 okt 2007, 11:24

Vechten om een parkeerplaats.. :neenee: territoriumgedrag ten voeten uit.

Ik ken in Ridderkerk een parkeerterrein waar voor de helft betaald parkeren geldt en voor de andere helft niet. Een beetje bezopen situatie, maar goed, dat is nu eenmaal zo.
Kom er eens op een zaterdagmiddag: Men knokt elkaar inderdaad zowat de auto in dan wel uit om maar een gratis plek te bemachtigen. Vaak zie je 3 auto's tegelijk loeren op een plek die aanstonds verlaten zal gaan worden, daarbij de rest van het terrein blokkerend.
En bij de betaalde plaatsen is dan plek genoeg. Daar zet ik hem dus ook gewoon neer. En dan hebben we het over een tarief van 'maar' 1 Euro per uur waar men territoriumgedrag voor dient te vertonen.

Dat 'linkse' college is uiteraard een kulargument. Ook steden met een 'rechts' college hebben (vaak hoge) parkeertarieven. Een beetje nutteloze bashing dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 08 okt 2007, 11:29

In een woonwijk willen bewoners hun auto vaak langer kwijt dan een uurtje, Erwin.
Dat is het probleem. Hoe zou jij het vinden als er in de helft van jouw wijk (inclusief jouw straat) betaald parkeren van €2,25/uur (tot 21 uur) wordt ingevoerd omdat het winkelcentrum 400 meter verderop te weinig parkeerplaatsen heeft ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 okt 2007, 12:10

Laat ik het zo zeggen; Als ik in een grote stad zou gaan wonen dan wist ik van te voren wat me te wachten zou staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 08 okt 2007, 16:28

Tja wat wil je: Als je parkeernormen aanhoudt van de binnenstad in een gloednieuwe wijk die exentisch ligt tov de binnenstad dan kan je verwachten dat bijna iedereen een auto neemt.
Ook de wegen zijn extra smal aangelegd, de hoofdverbindingen zijn 1+1 :?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 okt 2007, 20:18

Palance schreef:Laat ik het zo zeggen; Als ik in een grote stad zou gaan wonen dan wist ik van te voren wat me te wachten zou staan.
IJburg is toch een Vinexwijk? Dat is bezopen dat ze er betaald parkeren gaan invoeren. Aan de andere kant kun je alle bewoners een vrijstelling geven, en mensen die er niet wonen laten betalen? Lijkt me beter dan deze melkerij. IJburg is gloednieuw, ze hebben gewoon willens en wetens te weinig parkeerplaatsen aangelegd. Dat zie je bij heel veel nieuwbouwprojecten (woonwijken of kantoortorens).

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » ma 08 okt 2007, 23:27

Dat zie je wel vaker, de norm staat ergens rond 2,3 auto per woning, maar vaak wordt 1,5 gerealiseerd, en dan nog inpandig ook. Zou geen probleem moeten geven, mits mensen een garage gebruiken om hun auto te stallen, en niet om er een kamer in te maken. Dan is nog steeds het probleem van die andere auto, maar per twee huizen kun je dan 1 auto stallen. Het is gewoon krom dat de projectontwikkelaar willens en wetens te weinig parkeerplekken aanlegt. Later moeten ze dat herstellen en verdwijnt het karige beetje groen voor parkeerruimte. Dan is VINEX ineens enkel steen geworden. Terecht dat bewoners klagen over dit feit.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 09 okt 2007, 15:11

Het is mij niet helemaal duidelijk of de bewoners moeten vechten om die plekejes omdat ze geen paarkeervergunning kunnen of willen aanschaffen. Als ze het niet willen, dan ben ik het met Palance eens en moeten ze niet zeiken. Kunnen ze het echter niet, dan worden ze gewoon flink genaaid en hebben ze alle reden tot klagen.

Ik vind het sowieso vreemd dat ze maar 1 zone in IJburg gratis parkeren overlaten, alles of niks zou beter zijn (dan maar alles). In Den Haag zijn er op verschillende zonegrenzen ook vervelende taferelen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 09 okt 2007, 15:24

Chris schreef:
Palance schreef:Laat ik het zo zeggen; Als ik in een grote stad zou gaan wonen dan wist ik van te voren wat me te wachten zou staan.
IJburg is toch een Vinexwijk? Dat is bezopen dat ze er betaald parkeren gaan invoeren. Aan de andere kant kun je alle bewoners een vrijstelling geven, en mensen die er niet wonen laten betalen? Lijkt me beter dan deze melkerij. IJburg is gloednieuw, ze hebben gewoon willens en wetens te weinig parkeerplaatsen aangelegd. Dat zie je bij heel veel nieuwbouwprojecten (woonwijken of kantoortorens).
Tenzij men, zoals in veel Vinexwijken, opzettelijk een schaarste heeft gecreëerd door zoveel mogelijk huizen te bouwen (levert veel geld op) zodat er minder plek overblijft voor groen en parkeerplaatsen.

Anderzijds: Je staat ervan versteld hoeveel mensen 2 of soms zelfs 3 auto's willen hebben. Dan krijg je ook schaarste.

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 09 okt 2007, 15:26

en waarom hebben veel mensen meerdere auto's? Omdat het OV vaak ondermaats is in vinexwijken. Ook in IJburg ging de tram pas in een laat stadium rijden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 09 okt 2007, 15:29

Over wat 'ondermaats' is of wat niet, daarover zijn teveel verschillende meningen. Als je je wat flexibeler opstelt valt 'ondermaats' best wel mee.

Maar dat trams veel te laat gaan rijden (was hier in Barendrecht ook - met dank aan de gemeente Rotterdam die de boel zat tegen te werken) - dat is een feit en ook een grote blunder. Niet de beste manier om 'zieltjes' te winnen, nee.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 okt 2007, 17:16

Palance schreef:
Tenzij men, zoals in veel Vinexwijken, opzettelijk een schaarste heeft gecreëerd door zoveel mogelijk huizen te bouwen (levert veel geld op) zodat er minder plek overblijft voor groen en parkeerplaatsen.

Anderzijds: Je staat ervan versteld hoeveel mensen 2 of soms zelfs 3 auto's willen hebben. Dan krijg je ook schaarste.
Dat eerste gebeurd volgens mij ook. Parkeerplaatsen leveren geen geld op, huizen wel. Ze bouwen eerst een Vinexwijk met veel tweeverdieners die ver van het centrum of andere werklocaties ligt, en vervolgens klagen dat alle bewoners 2 auto's hebben om naar het werk te gaan...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 09 okt 2007, 17:26

Wouter N14 schreef:Ook in IJburg ging de tram pas in een laat stadium rijden.
wassegu ? De bussen reden al met belachelijk hoge frequenties hun lege rondjes nog voordat er een woning was opgeleverd. De lijn werd vertramd nog voordat er ook nog maar enigszins sprake was van een vervoersomvang die een tram rechtvaardigt. Nee, deze uitspraak is nonsens.
IJburg bewijst eerder het omgekeerde: hoe vroeg je ook OV aanbiedt, het is geen mobiliteitsoplossing. Hooguit een sociaal middel. De vraag is alleen of dat dergelijke investeringen heeft gerechtvaardigd...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 09 okt 2007, 20:04

Wouter N14 schreef:en waarom hebben veel mensen meerdere auto's? Omdat het OV vaak ondermaats is in vinexwijken. Ook in IJburg ging de tram pas in een laat stadium rijden.
Ook al is het OV nog zo goed, nog steeds kan je daar niet zonder auto. Het centrum is nou ook niet echt op loop- of fietsafstand dan krijg je ook dit soort taferelen.

Ook in plaatsen waar het OV uitermate goed geregeld is of de auto vrijwel geen rol speelt zie je toch dat het bezit nog steeds hoog is. Zo ook in Houten, dat toch echt als de fietsstad van Nederland wordt gezien. IJburg is gewoon een planologische misser, dat heb ik ook gelezen in een artikeltje van Adriaan Walraad. Het autoverkeer had ook nooit dwars er doorheen gestuurd moeten worden, maar er omheen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 09 okt 2007, 20:45

René schreef: IJburg bewijst eerder het omgekeerde: hoe vroeg je ook OV aanbiedt, het is geen mobiliteitsoplossing. Hooguit een sociaal middel. De vraag is alleen of dat dergelijke investeringen heeft gerechtvaardigd...
Inderdaad. Kijk op zich is 17 minuten reistijd met de tram van IJburg naar Amsterdam Centraal niet veel. Maar wie woont er ín de tramhalte én werkt precies óp het centraalstation. Bij die 17 minuten moet je optellen: wandeling van huis naar tramhalte à 5 min, wachten op de tram à 3 min = 27 minuten. En dan ben je nog nergens. Moet je nog met de trein dan kan je er nog zeker een minuut of 8 wandel- en wachttijd bij optellen (totaal 35 minuten) en dan moet je treinreis nog starten. Mocht je nou in Utrecht werken, dan was je met de auto al op je werk geweest op het moment dat in het andere geval de trein nog uit Amsterdam Centraal moet vertrekken. Idem bij werk in pak hem beet Zaandam, Purmerend, Almere, Schiphol etc. Ook als je in Amsterdam zelf werkt, bijvoorbeeld in Zuid-Oost, Noord, Buitenveldert, westelijke tuinsteden etc ben je met de auto al lang en breed op je werk als je met de tram pas op Amsterdam Centraal aankomt. Alleen als je echt in het centrum óf langs de route van tram 26 werkt is de tram mogelijk een goed alternatief voor de auto. In zo'n geval zou ik trouwens nog eerder met de fiets gaan dan met de tram.

En dan heb ik hiervoor alleen nog maar het argument tijd genoemd om het verschil tussen OV en auto te benoemen.........

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 09 okt 2007, 20:54

Wouter N14 schreef:en waarom hebben veel mensen meerdere auto's? Omdat het OV vaak ondermaats is in vinexwijken.
Ik woon zelf in de grote Vinexwijk Floriande in Hoofddorp. Het OV is ook hier zeer ondermaats. Er rijdt welgeteld één buslijn die er ca 25 minuten over doet om op het station te komen (en dan ben je dus nog nergens). Inclusief wandel en wachttijd (zeg 5 en 3 = 8 minuten) ben je dan al 33 minuten onderweg en je eigen dorp, nou vooruit stad, nog niet uit. Tel daarbij op dat de bus buiten de spits (die volgens dienstregeling om 17:45 ophoudt) slechts twee keer per uur rijdt en 's avonds na een uur of half acht nog maar één keer per uur, tja dan ben je gauw uitgekeken op het OV hoor. Zelf ben ik slechts zelden met die bus gegaan, ook omdat je met een beetje doortrappen met de fiets al na ca 18 minuten op het station bent.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 okt 2007, 21:03

^^ In Zwolle precies hetzelfde. Die buslijn zit dan ook nog vrijwel leeg, zie ik vanuit de auto.

Ach, de huidige planologie van de gemeente denkt dat de mobiliteitsvraag wel voldoende wordt afgedaan door mooie fietspaden en een buslijn aan te leggen. De automobilisten zijn dan asociaal omdat ze niet met de fiets cq auto gaan.

Maarja, de algemene theorie is dat mensen bij meer dan 7km al niet meer met de fiets gaan. Vanaf mijn huis in Stadshagen ben ik in 5km net voorbij de ring. Dan blijft er weinig over wat nog te befietsen valt. En dan heb ik het nog niet over Stadshagen II, wat nog verder van het centrum wordt gebouwd. Vanaf de verste wijken van Stadshagen II is het centrum bijna 10 kilometer.

Zulke besluiten geven niet alleen een hogere verkeersdruk op de ontsluitende infra, maar ook op de bestaande infra in de stad(centra), omdat meer mensen met de auto gaan dan met de fiets.

En dan denken ze waarschijnlijk dat de vertramming van het Kamperlijntje alles weer gaat oplossen... :roll:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 09 okt 2007, 22:21

Chris schreef:^^ In Zwolle precies hetzelfde. Die buslijn zit dan ook nog vrijwel leeg, zie ik vanuit de auto.

Ach, de huidige planologie van de gemeente denkt dat de mobiliteitsvraag wel voldoende wordt afgedaan door mooie fietspaden en een buslijn aan te leggen. De automobilisten zijn dan asociaal omdat ze niet met de fiets cq auto gaan.

Maarja, de algemene theorie is dat mensen bij meer dan 7km al niet meer met de fiets gaan. Vanaf mijn huis in Stadshagen ben ik in 5km net voorbij de ring. Dan blijft er weinig over wat nog te befietsen valt. En dan heb ik het nog niet over Stadshagen II, wat nog verder van het centrum wordt gebouwd. Vanaf de verste wijken van Stadshagen II is het centrum bijna 10 kilometer.

Zulke besluiten geven niet alleen een hogere verkeersdruk op de ontsluitende infra, maar ook op de bestaande infra in de stad(centra), omdat meer mensen met de auto gaan dan met de fiets.

En dan denken ze waarschijnlijk dat de vertramming van het Kamperlijntje alles weer gaat oplossen... :roll:
Off-topic:
Naar mijn mening kun beste met de fiets gaan als je in Zwolle werkt en woont. De fietsafstanden vallen redelijk mee en verreweg de meeste bestemmingen zijn in een half uur fietsen bereikbaar. Ik ben wel van mening dat de capaciteit van de Ring van Zwolle zwaar onder de maat is.

On-topic: Betaald parkeren in een Vinex wijk is de grootste onzin. Dit is gewoon weer melkkoegedrag van de gemeente Amsterdam.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 okt 2007, 9:12

Dat van dat fietsen geldt voor meer plaatsen. Rotterdam bijvoorbeeld. Ik fiets ook liever van Barendrecht naar Rottterdam toe. Reistijd is nog niet eens een half uurtje.

Van IJburg naar het centrum fietsen? Ik heb geen idee hoe lang dat duurt, maar volgens mij moet dat, afhankelijk van waar je woont of werkt, ook best te doen zijn.

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 okt 2007, 9:43

Je kunt dus niet op een fatsoenlijke manier uit IJburg geraken. Je zal eerst de A10 moeten passeren en verplicht de Zuiderzeeweg moeten gebruiken, want de Piet Heintunnel (de snelste optie) is verboden voor langzaam verkeer. Dan zit je al gauw op 9 km vanaf de wijken die dichtbij het centrum liggen, de andere wijken liggen nog verder van het centrum.
Ik moet zeggen dat ik het geen optimale verbinding kan noemen, ik zou dit niet dagelijks willen rijden met de fiets (en nee, ik ben geen Jeroen ;) )

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 okt 2007, 10:20

Dan maar een fietstram inzetten? :idea:

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 okt 2007, 10:55

Het gros van IJburg zal zeker wel aan de zuidas werken, of in Amsterdam-West. Dat zijn ook niet echt fietsafstanden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 okt 2007, 10:58

Palance schreef:Dan maar een fietstram inzetten? :idea:
Je bedoelt zo'n tram waar de reizigers zelf met pedalen voor de tractie moeten zorgen ? :mrgreen:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 okt 2007, 11:00

Nee, dat bedoel ik niet, maar bij nader inzien zit hier ook wat in. Het is wél beter voor het milieu :lol:

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 10 okt 2007, 11:03

Tussen IJburg en Diemen wordt gebouwd aan een spectaculaire fiets-/voetgangersbrug.
Afbeelding
Bron: www.av23.nl

Van Wikipedia: "De brug overspant het Amsterdam-Rijnkanaal en verbindt Amsterdam en Diemen met de Diemerzeedijk, een voormalige vuilstortplaats die is opgeknapt tot park en nu bij IJburg hoort. De brug ligt vlak naast de Zeeburgerbrug in de A10. De Nesciobrug zorgt voor een snellere fietsverbinding tussen IJburg en respectievelijk Diemen, de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer en o.a. de Zuidas."
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 okt 2007, 12:06

wassegu ? De bussen reden al met belachelijk hoge frequenties hun lege rondjes nog voordat er een woning was opgeleverd. De lijn werd vertramd nog voordat er ook nog maar enigszins sprake was van een vervoersomvang die een tram rechtvaardigt. Nee, deze uitspraak is nonsens.
Nou ik heb die bussen ultravol meegemaakt. Het was het eerste weekend van de IJtram en was bij het openingsfeestje geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 10 okt 2007, 12:07

^Dat is uitdrukkelijk niet de gemiddelde bezettingsgraad :?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 okt 2007, 12:13

Nou gemiddeld was die 's zomers ook best hoog. Allemaal leuke meisjes die naar het strand gingen :dyn_hyp: :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 10 okt 2007, 13:55

Dat zijn recreatieve verplaatsingen tegen de spitsrichting in...