Hieronder een kaartje afkomstig van "Region Rhône-Alpes" met alle mogelijke infrastructuurwerken op lange termijn die moeten bijdragen aan een blijvende vlotte bereikbaarheid van de hele regio en omstreken.
Je ziet snel- en expresswegen en TGV-lijnen, de iets dikkere rode lijnen zijn geplande snelwegen met hun nummer en de iets dunnere rode lijnen zijn geplande expresswegen. De groene lijnen zijn de bestaande hogesnelheidslijnen en de zwarte de geplande lijnen. Het kaartje is al wel enkele jaren oud, maar geeft toch een goed overzicht. Het geeft niet aan dat al deze projecten ook daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden, maar laat zien welke projecten onderzocht worden. Hoogstwaarschijnlijk zal een deel van de projecten wegvallen of maar in mindere mate er door komen. We spreken dan nog over een termijn die gemakkelijk 2020 voorbij gaat tegen dat het leeuwendeel van de projecten klaar zal zijn.
Vooral de A79 vind ik een opvallende.
In plaats van de bestaande wegen te verbreden een nieuwe verbinding.
Op zich heel goed voor de robuustheid van het netwerk.
Gelukkig ligt er geen 'Lac de Naerden' vol met zeldzame Franse knoflookkikkers op korte afstand van heet geplande tracé van de A79
Mij valt ook de weg ten zuiden van het Meer van Genève op. Tot aan Thonon wordt nu 2x2 gebouwd, maar de rest naar Zwitserland zou voor na 2020 zijn. Overigens heeft de Franse overheid op dat laatste stuk de gereserveerde gronden een paar jaar terug vrijgegeven, terwijl Zwitserland dat niet gedaan heeft. uh2:
De opening van de verbinding tussen de A89 en A6 zal nog wel wat langer op zich laten wachten dan 2012. Jammer dat ze dat niet tegelijkertijd doen. Straks heb je een A89 die een kilometer of 10 voor de A6 eindigt.
Hoe ernstig zijn de problemen in het Rhônedal eigenlijk buiten de maanden juli en augustus? Ik weet dat de doorstroming in de zomer elk weekend erg problematisch is, maar is dat op andere momenten ook het geval? Als de problemen vooral worden veroorzaakt door vakantiegangers dan kan ik me voorstellen dat een doorgetrokken A51 + A510 een goed alternatief bieden voor vakantieverkeer vanuit het noorden richting de Middellandse Zee, het gebied ten oosten van Toulon (Cote d'Azur enz.). Momenteel is de route via de A51 voor veel reizigers nog niet interessant omdat de snelweg nog niet klaar is. Bovendien gaat de A51 weer een heel eind naar het westen, waardoor het nogal omrijdt als je richting Nice/Monaco/Cannes wilt. De aanleg van een dwarsverbindinge Sisteron-Grasse of Manosque-Draguignan zou van de A51 een goed alternatief maken voor de A7 door het Rhônedal.
Voor vakantiegangers richting het westelijke deel van de Franse Middellandse Zeegebied (ten westen van Montpellier) en richting Spanje is de A75 al een goed alternatief. Toch rijden veel mensen nog op de automatische piloot en nemen zij de route via Lyon/Orange richting Narbonne. Om toch meer verkeer vanuit het Rhônedal naar de A75 te leiden denk ik dat de westelijke ring om Lyon en het verdubbelen van de N88 St. Etienne-Albi kan helpen.
Laatst gewijzigd door Feder op di 19 okt 2010, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.