[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
expressweg

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » ma 31 jan 2022, 8:31

Snelwegfreak schreef: zo 30 jan 2022, 19:05
Durashift schreef: zo 30 jan 2022, 18:45 Wat vind jij van de windmolenparken op land, bijvoorbeeld die in de Wieringermeer?
Wel te pruimen?
Op het water is uiteraard beter dan op het land, maar eigenlijk zijn ze overal afschuwelijk. Ze vervuilen het landschap en tasten het vrije uitzicht aan. Nederlandse kust, met op de achtergrond windturbines... Nederlandse weilanden, met op de achtergrond windturbines... Vreselijk, maar ze zullen blijkbaar wel nodig zijn.
Als je dan schoonheid van je landschap opoffert, laat het dan ook waard zijn. Bij Wieringermeer is het extra pijnlijk dat opgewekte stroom niet wordt gebruikt om het verbruik van bestaande gebruikers te vergroenen maar allemaal is opgekocht voor een datacentrum Microsoft. En de gemeentebesturen waar dit gebeurt vinden het allemaal prachtig wat ze allemaal in huis halen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 31 jan 2022, 8:49

Eens wat betreft die blokkendozen. Gelukkig leveren ze veel werkge... Ach, laat ook maar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 31 jan 2022, 12:59

^^ Wij willen nou eenmaal veel en vaak internetten. En daar heb je blokkendozen en een hoop energie voor nodig.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 31 jan 2022, 13:01

^^ Jij denkt dat in Nederland alleen data van Nederlanders gehost wordt?

Bedrijven als Microsoft en Facebook zitten hier niet alleen vanwege de lokale markt maar ook vooral vanwege de snelle internetverbindingen met de rest van Europa en het gunstige vestigingsklimaat, waar subsidies en regelingen voor de inzet van duurzame energie onderdeel van uitmaken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 31 jan 2022, 13:03

Schelpenpaadje schreef: ma 31 jan 2022, 13:01 Jij denkt dat in Nederland alleen data van Nederlanders gehost wordt?
Hoe kom je daar nou bij, dat ik dat denk?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 31 jan 2022, 13:12

^^ Je voert het feit dat wij graag en veel willen internetten (waarmee je een punt hebt) aan als excuus dat er energieslurpende blokkendozen worden neergezet.

In de praktijk worden ons landschap en potentieel voor duurzame energie óók ingezet voor de internetbehoefte van andere landen en worden onze subsidieregels gebruikt om het bedrijfsresultaat van multinationals te spekken zonder dat hier noemenswaardige werkgelegenheid en belastinginkomsten tegenover staan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 31 jan 2022, 16:20

Omdat iedereen zijn data maar in de 'cloud' moet hebben zitten...; wat is er mis met (digitaal) af en toe wat rommel weggooien? :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 31 jan 2022, 20:50

Schelpenpaadje schreef: ma 31 jan 2022, 13:12 ^^ Je voert het feit dat wij graag en veel willen internetten (waarmee je een punt hebt) aan als excuus dat er energieslurpende blokkendozen worden neergezet.
Nog maar even voor de duidelijkheid: ik heb nergens gesteld dat ik Nederlanders bedoel als ik wij schrijf.
--Harry.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 31 jan 2022, 21:04

^^ Dus omdat de mensheid het wil moet het in Nederland? Ok duidelijk.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 31 jan 2022, 23:24

Schelpenpaadje schreef: ma 31 jan 2022, 21:04 Ok duidelijk.
Dat denk ik niet. :)
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 01 feb 2022, 0:49

Vinny schreef: ma 31 jan 2022, 16:20 Omdat iedereen zijn data maar in de 'cloud' moet hebben zitten...; wat is er mis met (digitaal) af en toe wat rommel weggooien? :roll:
Ik zie niet wat die twee met elkaar te maken hebben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 feb 2022, 11:01

Die datacentra worden neergezet omdat mensen heel veel overbodige data in hun online brievenbus houden. In principe past alle data die ik belangrijk vind ook wel op één externe harde schrijf en ik denk dat dat voor een groot deel van de wereldbevolking geldt. Als mensen bijvoorbeeld gelimiteerd worden tot een beperkt aantal GB dan zijn veel van die cloudstations niet nodig. En het minen van bitcoins kun je denk ik ook wel aan banden leggen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 01 feb 2022, 11:03

^^ Ik neem toch aan dat private/persoonlijke cloudbezetting slechts een fractie vormt van het totaal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 01 feb 2022, 11:07

@Vinny: Nee dat heeft vooral te maken met het feit dat de wereld rondom IT in de afgelopen 10 jaar enorm is veranderd. Vroeger hadden bedrijven nog een eigen serverhok of datacenter wat ze al dan niet huurden bij een partner. Tegenwoordig kun je met een paar muisklikken via een portal of wat scriptjes een compleet serverpark opspinnen met alles wat je nodig hebt en alleen betalen voor wat je gebruikt (en geen afschrijving, want je hoeft geen hardware te kopen, dus dat hoeft dan ook niet op de balans van een bedrijf). Alleen heb je daar aan de "achterkant" wel een flink aantal datacenters voor nodig die ook nog geografisch verspreid zijn over de wereld en binnen bepaalde regio's. Dat is wat er aan de hand is en waarom die dingen als paddenstoelen uit de grond schieten. Overigens is het dan bij Microsoft of Google nog een ander verhaal dan Facebook. Die verhuren immers de capaciteit nog aan klanten, Facebook gebruikt het alleen voor zichzelf.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 feb 2022, 11:11

Dank voor de toelichting. Blijkbaar is veel ontwikkeling de afgelopen 10 jaar langs me heen gegaan: wij werken nog altijd ongeveer hetzelfde als bedrijf (ik werk er volgende maand precies 10 jaar).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 01 feb 2022, 12:08

Vinny schreef: di 01 feb 2022, 11:01 Die datacentra worden neergezet omdat mensen heel veel overbodige data in hun online brievenbus houden. In principe past alle data die ik belangrijk vind ook wel op één externe harde schrijf en ik denk dat dat voor een groot deel van de wereldbevolking geldt.
Dat maakt voor mij dan nog steeds geen verschil. Ik ben ZZP-er en heb een gezonde angst voor het verliezen van mijn data/administratie. Die heb ik daarom zowel lokaal, als in de cloud, als op een harde schijf staan.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 01 feb 2022, 12:55

Attietattie schreef: di 01 feb 2022, 12:08 Die heb ik daarom zowel lokaal, als in de cloud, als op een harde schijf staan.
Zijn dat 2 plekken of 3 plekken?
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 01 feb 2022, 13:03

Ik had duidelijker moeten zijn: op de desktop, op een externe harde schijf en in de cloud. 3 dus.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 06 feb 2022, 15:02

Het verkeer rijdt sinds vannacht over de zuidelijke spuimiddelen en noordelijke brug bij de Stevinsluizen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 10 feb 2022, 13:11

Snelwegfreak schreef: ma 03 jan 2022, 16:34 De Afsluitdijk wordt langzaam mooier en mooier met een verse en prettig brede rijbaan :top: Alleen jammer van wat ze met het IJsselmeer hebben gedaan
Schelpenpaadje schreef: ma 31 jan 2022, 8:31
Snelwegfreak schreef: zo 30 jan 2022, 19:05
Durashift schreef: zo 30 jan 2022, 18:45 Wat vind jij van de windmolenparken op land, bijvoorbeeld die in de Wieringermeer?
Wel te pruimen?
Op het water is uiteraard beter dan op het land, maar eigenlijk zijn ze overal afschuwelijk. Ze vervuilen het landschap en tasten het vrije uitzicht aan. Nederlandse kust, met op de achtergrond windturbines... Nederlandse weilanden, met op de achtergrond windturbines... Vreselijk, maar ze zullen blijkbaar wel nodig zijn.
Als je dan schoonheid van je landschap opoffert, laat het dan ook waard zijn. Bij Wieringermeer is het extra pijnlijk dat opgewekte stroom niet wordt gebruikt om het verbruik van bestaande gebruikers te vergroenen maar allemaal is opgekocht voor een datacentrum Microsoft. En de gemeentebesturen waar dit gebeurt vinden het allemaal prachtig wat ze allemaal in huis halen.
Een kwart van de duurzame energie opgewekt door Windpark Fryslân wordt afgenomen door Chemelot in Limburg :facepalm:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1128 ... miebedrijf

Van de Nederlandse doelstelling van 35.000 Gigawattuur duurzame energie in 2030 heeft Limburg als ambitie 3500 Gigawattuur te kunnen leveren. Eind vorig jaar stond de teller op maar liefst 261 Gigawattuur, nog geen 10%. Om de doelstelling te halen moet er voor 2030 nog voor 1316 Gigawattuur aan plannen bedacht én uitgevoerd worden. Geen wonder dat grote bedrijven bij andere provincies aankloppen om hun eigen doelstellingen te halen.

Ook in het nieuws: de vertraging bij de aanpassing van de spuisluizen leidt tot vertraging bij de geplande vernieuwing van de haperende brug bij Kornwerderzand:
https://nos.nl/regio/friesland/artikel/ ... -provincie

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » zo 13 feb 2022, 21:53

De "haperende" brug valt m.i. nogal mee. Afgelopen 3/4 jaar nauwelijks problemen geweest. Ik kom zelf als vrijwilliger van het Kazemattenmuseum geregeld over de brug en hoor ook van medevrijwilligers die er wekelijks een aantal dagen zijn nauwelijks iets over de brug. Probleem blijft dat voorlopig alleen de zuidelijke brug beschikbaar is voor verkeer, dus de files komen vanaf april wel weer: toeristisch weg- en scheepvaartverkeer zal wel weer de nodige problemen geven.

Wat betreft de bruggen kan ik melden dat RWS en ingehuurde bedrijven wel druk bezig zijn/gaan met het leggen/verleggen van kabels en leidingen. Moest laatst nog wat bouwkundige informatie geven over de kazematten en hun fundering omdat ze er deels onderdoor wilden.

Wetenswaardig misschien dat RWS in overleg met monumentenzorg (kazematten zijn rijksmonument) besloten heeft dat Kazemat 3 blijft liggen. Die ligt naast het niet meer gebruikte bedieningsgebouw onder de grond (was de ziekenboeg). De bedoeling is dat de zuidelijke rijbaan rechtdoor getrokken wordt en deze kazemat onder de weg komt te liggen. Direct daar tegenaan komt de basculekelder van de zuidelijke brug. Zelfs is men aan het kijken om deze kazemat weer via een andere plek toegankelijk te maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 feb 2022, 22:00

De "haperende" brug valt m.i. nogal mee. Afgelopen 3/4 jaar nauwelijks problemen geweest
De afgelopen 3/4 jaar is de buitentemperatuur nauwelijks boven de 30 graden Celcius geweest. :rofl2:

Zonder gekheid: het probleem schijnt een defect in de koelinstallatie te zijn. Het is slechts provisorisch verholpen. We gaan het komende zomer zien :)

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » wo 16 feb 2022, 13:42

Gisteren en vandaag was het ook weer raak. Stond vanochtend stil op de toerit bij Den Oever, had er geen zin in. Ben omgedraaid en naar huis gegaan :surrender: Morgen weer een kans.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 16 feb 2022, 15:00

Gauw naar huis, daar uithuilen en dan morgen opnieuw beginnen?

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » wo 16 feb 2022, 15:11

Rein schreef: wo 16 feb 2022, 15:00 Gauw naar huis, daar uithuilen en dan morgen opnieuw beginnen?
Zoiets, colleges zijn grotendeels ook wel thuis te volgen. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 16 feb 2022, 15:31

Jutter schreef: wo 16 feb 2022, 13:42 Gisteren en vandaag was het ook weer raak. Stond vanochtend stil op de toerit bij Den Oever, had er geen zin in. Ben omgedraaid en naar huis gegaan :surrender: Morgen weer een kans.
Letterlijk omgedraaid toch? Dan was je bijna een weginspecteur op de vluchtstrook tegengekomen die het probleem voor de rest ging oplossen.

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » wo 16 feb 2022, 18:19

^^ Ja, stond niet ver vanaf het kruispunt toerit A7/N99. Er waren er een stuk of vijf voor me die ook terugreden.

Heb nog wel genoten van een grote bonte specht in de bosjes. 8-)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 16 feb 2022, 19:47

Jutter schreef: wo 16 feb 2022, 18:19Er waren er een stuk of vijf voor me die ook terugreden.
Oh ok, dan is het goed.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » vr 11 mar 2022, 18:47

Kort stukje in de Leeuwarder Courant van vandaag dat de provincie Fryslan de vervanging van de bruggen bij Kornwerde rzand 1 op 1, dus onderhands, heeft gegund aan BAM/Van Oord. Aangevoerde reden is de vertraging bij het project Versterking Afsluitdijk waardoor bouwcombinatie de bruggen meteen mee zou kunnen nemen. Zou mooi zijn. Benieuwd wat het tijdschema nu wordt. Oorspronkelijke start was al opgeschoven van 2022 naar 2025.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 mar 2022, 19:40

^^ Een persbericht van de provincie:
Provincie Fryslân schreef:Voornemen om vervangen bruggen A7 deels aan BAM/Van Oord te gunnen

Het vervangen van de bruggen in de A7 bij Kornwerderzand was gepland om in 2025 klaar te zijn. Door de vertraging op het Rijksproject Versterking Afsluitdijk staat deze planning onder druk. Daarom zoekt de provincie de samenwerking met Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie BAM/Van Oord. Resultaat van deze samenwerking kan betekenen dat delen van het werk een-op-een aan BAM/Van Oord gegund worden.

In de oorspronkelijke planning zou de vervanging van de bruggen starten nadat het project Versterking Afsluitdijk klaar was. Door de opgelopen vertraging lukt dat niet meer. De bruggen zijn echter aan vervanging toe. De storingen zullen toenemen en de hinder en fileproblematiek op de dijk ook. Provincie en Rijkswaterstaat vinden dat niet acceptabel en denken dat samenwerking dit probleem voorkomt.

Onderdeel van deze samenwerking zal zijn dat de provincie delen die raakvlak hebben met het Afsluitdijkproject een-op-een zal gunnen aan de aannemerscombinatie BAM/Van Oord. Deze aannemerscombinatie is nu actief op de dijk. Door deze raakvlakken tussen het Rijksproject en de vervanging van de bruggen is het technisch niet mogelijk om deze delen bij een andere aannemer te beleggen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om verkeersmaatregelen, de bouwkuipen en het wegenwerk. Delen die geen of nauwelijks raakvlakken hebben, worden Europees aanbesteed.

Gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder: “We willen de vaart erin houden met de vervanging van de bruggen, die einde levensduur zijn. Daarom moeten we de kansen pakken die er zijn.”